Gasflessen

Gestart door Christiaan, 29-11-2005 11:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Christiaan

Dag brouwers,

Ik loop nu al een tijd mijn komende brouwsel uit te stellen, omdat ik vrees dat mijn gasflesje niet vol genoeg meer zit. Het gaat hier om een 2 liter camping-gaz tankje. Nou kan ik nog zo'n tankje kopen, maar aangezien die dingen 70€ kosten (met statiegeld), ga ik toch liever op zoek naar iets goedkopers. Dus mijn vraag (aangezien het werken met gasflessen helemaal nieuw voor mij is): waar halen jullie je gas flessen vandaan en waar zijn ze goedkoop bij te vulllen?

Gr,
Christiaan
 

Johannes

Ik gebruik 6kg campinggasflessen om die te vullen kost een euro of 6. De fles zelf iets van 25 euro

:degroeten:

Johannes

Harold

Benegas, 18 kg propaan voor € 36

Christiaan

Kijk eens aan, het hoeft dus niet zo duur te zijn. Benegas is helaas een beetje uit de richting, maar als ik kies voor een niet al te kleine gasfles dan zal het zich wel lonen om hier te laten vullen.
gr,
Christiaan

Johannes

Nog even dit: de gasflessen zit geen statiegeld op maar keurjaren, je kunt ze dus niet meer inleveren. De vulling voor de 6kg flessen waren bij mijn campingboer goedkoper dan de grotere (??) kilo flessen.

:degroeten:

Johannes

Harold

Citaat van: Johannes op 29-11-2005  19:51 uNog even dit: de gasflessen zit geen statiegeld op maar keurjaren, je kunt ze dus niet meer inleveren. De vulling voor de 6kg flessen waren bij mijn campingboer goedkoper dan de grotere (??) kilo flessen.

:degroeten:

Johannes

Op Benegas-flessen zit wel statiegeld (€20); voordeel is dat je ze zo weer kwijt kunt.

psycho

Moi ben iedere keer er over aan het :denken: Maar hoe zit het nou en wie kan mij misschien een duidelijk antwoord geven ben namelijk op een camping komen wonen een daar staan nog een zootje van die dikke rooie gasflessen {leeg}. Maar kan of weet iemand een plek waar ik ze kan inleveren voor statiegeld. Hoeft de hoofdprijs ook niet te zijn een klein deel er van is ook best.

Joh

Om een beetje een indruk te krijgen van wat voor gasflessen er door de hobbybrouwer gebruikt worden, zou het leuk zijn als je onderstaande vragen beantwoordt en eventueel toelicht met een foto;

Wat voor type gasfles gebruik je?
Hoeveel kg of liter kan erin?
Hoelang doe je daarmee?
Is het een inruilfles of vul je deze iedere keer opnieuw?
Wat voor gas gebruik je en waar vul je de fles?
Welke toebehoren, zoals drukregelaar, slangen etc. gebruik je?
Sluit je de maisch- en warmwaterketel tegelijk aan op de tank?
Wat zijn de aanschaf- en vulkosten?

Johannes

Wat voor type gasfles gebruik je?

Groen ding

Hoeveel kg of liter kan erin?

Kilo of 6

Hoelang doe je daarmee?

4 brouwsels

Is het een inruilfles of vul je deze iedere keer opnieuw?


Inruil let wel, geen statiegeld, maar keurjaren. Je krijgt dus geen geld terug als je er weer vanaf wilt.

Wat voor gas gebruik je en waar vul je de fles?

Bij de gasboot in arnhem. Volgens mij zit in deze flessen een propaan/butaan mengsell

Welke toebehoren, zoals drukregelaar, slangen etc. gebruik je?


Drukregelaar 30/50? mbar. En een slangetje uiteraard.

Sluit je de maisch- en warmwaterketel tegelijk aan op de tank?


Nee, maar staat nog wel op de todo list.

Wat zijn de aanschaf- en vulkosten?

Uhm. Euro of 12? Ga vanmiddag nog heen.

Johannes

En nog een kiekje: wat wil je nog meer  ;)


Jacques

Geen gasfles. Ik brouw met een oude geiserbrander op aardgas.

Henielma

Ik heb 2 zo'n gasflessen zoals Johannes. Als er 1 leeg is haal ik weer een nieuwe zodat ik niet zonder gas zit tijdens het brouwen.

Zoek een lokale caravan/camping winkel, daar verkopen ze veel deze flessen.

Tegenwoordig brouw ik op aardgas met een BI-8000 brander van Van der Kooy. Geen flessen meer halen, ideaal.

JWVG

De Welkoop (althans die in Wageningen) verkoopt ze ook, ik heb er ook altijd 2.

JW.

MO

Gas uit de muur voor mij. Niet mobiel maar verder de goedkoopste oplossing.

wiwi

Ik was al aan het brainwaven over brouwen op LPG. Voordeel: kan bijgevuld worden want het nadeel van een propaan/butaan fles is dat ge ofwel 2 flessen moet hebben zoals Henielma ofwel de flessen bijna leeg (en hoe weet ge hoe leeg de fles is?) moet inruilen en riskeren dat ge halverwege het koken zonder gas valt... uitgerekend op een zondag.

Drents Hopbier

Citaat van: Christiaan op 29-11-2005  11:51 uwaar halen jullie je gas flessen vandaan en waar zijn ze goedkoop bij te vulllen?

Twee flessen met propaan, van die grijze die een loodgieter ook gebruikt(e)?
Als ze leeg zijn ga ik op aardgas over (soms nu al). Maar dat is minder heet dan propaan. Wat ik met die oude flessen moet weet ik (nog) niet.
Ik heb ook nog een gevulde butagasfles staan, maar die wil volgens mij niet open. En geweld gebruiken doe ik niet.

Hopbier

Edgar

Citaat van: wiwi op 14-06-2008  20:44 u(en hoe weet ge hoe leeg de fles is?)

Door de verdamping van het gas wordt het vloeibare deel in de fles erg koud. Als je brouwhok niet vochtig genoeg is om een mooie aftekening in condens te zien, kan je het niveau ook voelen met je hand.

Als je een nauwkeurige personenweegschaal hebt, kan je de fles ook wegen. Het eigen gewicht staat er waarschijnlijk op.

Overigens gebruik ik ook twee flessen, met (11 kg) propaan omdat dat iets heter brandt dan butaan.

Johannes

Dat eerste is een prima indicatie. Zo'n fles gaat nooit op het goede moment leeg. Als ik geen huurwoning zou hebben dan had ik allang gas aan laten leggen. Alhoewel, ik heb de boel nu ook al redelijk verb(r)ouwd  ::)

JWVG

Wij hebben geen gas, maar stadsverwarming. Daarom gebruik ik gasflessen. Anders zou ik zeker aardgas proberen - veel handiger.

 :degroeten: JW.

Joh

Een losse LPG tank lijkt me ideaal.
Je kan 'm zelf geregeld bijvullen het een tankstation, dus nooit een lege tank op een ongelukkig moment zoals met de butaan/propaan tanks.

Kan je een LPG tank zonder meer aansluiten op een Mamoetbrander?
Wat zijn jullie ervaring met LPG?
Wat zijn de voor- en nadelen t.o.v. butaan en propaan gastanks?

Henielma

In Nederland mag je LPG alleen gebruiken voor beweging en niet voor verwarming. Dit heeft met accijns te maken. :engel:

Waarschijnlijk werkt het wel maar het is nogal wat gedoe voor die paar euro voordeel. Verder moet je veiligheid bij gas zeker niet onderschatten. Dus ik zou daar niet te veel mee experimenteren. Gewoon twee 6 liter gasflessen en aan de gang zou ik zeggen.

dennis

En voor het geval je niet langer geduld hebt om het brouwen uit te stellen kun je natuurlijk ook het restje gas als verlies nemen en de tank omwisselen.  Heb je voor de brouwdag in ieder geval genoeg!

wiwi

Citaat van: Henielma op 15-06-2008  11:36 uIn Nederland mag je LPG alleen gebruiken voor beweging en niet voor verwarming. Dit heeft met accijns te maken.

Een Nederlandse smid die ik ken stookt zijn smidsvuurtje met LPG en die beweert dat het veel makkelijker is om in Nederland te vullen dan in Bels.

Ik heb wel ooit een LPG tank ingebouwd in mij kamper, niet om mee te rijden maar om op te koken. Voor LPG hebt ge wel de geschikte ontspanner nodig! Zoals ik zei: het voordeel is dat ge die tussendoor kunt bijvullen. Voor die paar Euronen die ge kunt uitsparen moet ge het zeker niet doen.
Ik wil het maar doen bij wijze van experiment want ik beschik over propaan/butaanflessen en indien nodig zelfs aardgas.

dennis

Iemand ervaring met deze? (het is voor mijn 'heftruck')

jelle

Citaat van: dennis op 18-12-2009  18:54 uIemand ervaring met deze? (het is voor mijn 'heftruck')
Te duur en zal niet werken met de heftruck ;D het gas word namelijk verdampt in de fles.
Zelf stook ik op LPG uit een heftrucktank, de gasaansluiting aangesloten op de plaats van de ontluchting, en niet verder vullen dan 70%.

Groet Jelle

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.