Biab methode

Gestart door mrenaerts, 22-02-2017 21:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mrenaerts

Dag iedereen. Ik zou graag binnenkort willen starten met hobbybrouwen via de BIAB methode. Echter zit ik nog wel met verschillende vragen. Hopelijk kunnen jullie mij hier misschien wel mee helpen. De eerste vraag is wellicht wel de belangrijkste. is de 'brew in a bag' methode aan te raden? De meningen hierin zijn vaak verdeeld. Zijn er hier mensen met ervaring hierin en die ook brouwen via deze methode? Wat zijn de pro's en contra's voor BIAB?

Ik heb recent voor mezelf een lijstje opgemaakt voor het basis materiaal dat ik denk nodig te hebben en moet aanschaffen.

- Brouwketel 20L
- Biab zak
- Hop zak
- Gasbrander + gasfles
- Thermometer / refractometer
-(schrootmolen = optioneel)
- gistingvat 12 l
- waterslot
- extra emmer (25L)
- Wortkoeler

Ben ik nog essentiele zaken vergeten of denken jullie dat dit een volledige kit is waar mee ik aan de slag kan?

Alvast bedankt voor de hulp/commentaren!

Groeten

ceasar

Welkom!

Je gistvat lijkt me op het eerste blik vrij klein. Je wilt ook nog wat ruimte over houden in het vat anders spuit het wort eruit.
Hoeveel liter wort denk je te maken, 15L?
Ga je helemaal niet spoelen? Anders nog een tweede pan om water op te warmen.

mrenaerts

Dag Ceasar, bedankt voor de reactie! Ik ben eerder van plan om in relatief kleine batches te brouwen. Met eindresultaat 5-10 l bier. Misschien heb je wel een punt dat het toch wat aan de kleine kant is met te
weinig marge. Wat bedoel je juist met het spoelen/2de pan?

Robert1968

Welkom, in dit topic kun je veel over de voor- en nadelen van BIAB vinden: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31172.0/all.html
Ik heb er circa 80 brouwsels mee gebrouwen.

Je gistvat is inderdaad klein. Een pH-meter is handig. Spoelen/dompelen kan in de extra emmer met heet (aangezuurd) water.
Kun je niet starten met koken op gas in de keuken?

Succes!

mrenaerts

Dag Robert, bedankt voor de link! Helaas geen gasfornuis in keuken...

mrenaerts

Ik ben trouwens nog wel steeds aan het twijfelen om geen Grainfather/Braumeister aan te schaffen. Echter is het vrij duur en lijkt mij als beginneling beter om via de biab te beginnen, of zie ik het mis?

DirkB

Lekker beginnen met BIAB, werkt als een tierelier! Zo'n duur apparaat maakt je bier niet beter, slechts het brouwen wordt wat makkelijker. Succes!

ceasar

Ik ben geen biab brouwer, volgens mij wordt er dan weinig tot niet gespoeld. Moest je spoelen, dan heb je een extra pan nodig voor je spoelwater.

Mag ik vragen hoeveel brouwsels je al gebrouwen hebt?

mrenaerts

Ceasar, ik heb tot op heden nog geen enkel brouwsel gebrouwen...

Johannesdeloper

Biab is goed te doen. Het is sneller en simpeler dan met een filter. Je wort wordt iets minder helder. Spoelen levert een paar procent meer rendement, maar je kunt het ook gewoon achterwege laten.

Dugraph

Ik brouw nu al een tijdje BIAB naar volle tevredenheid. De enige beperking die ik ervaar is de grootte van de maischzak. Als je >10ltr zwaar bier wilt brouwen dan moet je flink wat kilo's uit de ketel trekken. Dan is wat ondersteuning wel prettig.

Bij mijn laatste brouwsel heb ik gebruik gemaakt van een vergiet bovenop een RVS rooster (beide IKEA). Handen vrij om te spoelen!

De zak heb ik overigens zelf gemaakt uit een vitragegordijn.


ceasar

@mrenaerts, eerst eens lekker in een pan roeren met een beginners pakketje dan. Doe wat ervaring op, kijk dan, na een brouwsel of 5-6 of je het A leuk vindt, B ook daadwerkelijk een brouwseltje kunt fabriceren dat te drinken is en C of je er unberhaupt de tijd voor hebt. Mits alles met ja beantwoord is, dan kijken welke techniek/installatie het meest bij je past. Nooit gebrouwen en gelijk voor een speidel of een grainfather gaan is belachelijk.

Koop een pakketje van de HEMA, samen met wat navul pakketjes en beoordeel dan hoe je het vindt.

mrenaerts

Ceaser, daar heb je zeker een terechte opmerking. Nog een belangrijke vraag; wat betreft het reinigen van materialen? Kap ik voor / na elke brouwsessie alle opgelijst materiaal in de afwasbak en begin ik elk stuk apart ta wassen? Is er 1 ontsmettingsproduct voor alle materialen? Hoe doen jullie dat?

Tjardo

Ik werk zo: na de brouwdag alles goed reinigen met een reiniger (bv afwasmiddel), naspoelen met water en drogen en voor gebruik ontsmetten met bv starsan

ceasar

Als je een kitje of navul pakketje koopt zit daar al een reinigingspakketje bij. Alles behalve een pan en eventueel trechtertje.

Jacques

Citaat van: mrenaerts op 22-02-2017  21:42 uIk ben trouwens nog wel steeds aan het twijfelen om geen Grainfather/Braumeister aan te schaffen. Echter is het vrij duur en lijkt mij als beginneling beter om via de biab te beginnen, of zie ik het mis?

Het is geen geheim dat ik niet zo'n liefhebber ben van de biab methode. Ik heb deze methode heel wat jaren geleden toegepast (het is een oude hobbybrouwmethode). Mijn ervaring is dat je beter bier brouwt met een hevelfilter. Je kunt dan uitgebreid spoelen en hebt minder zuurstofinslag. Je hebt geen tweede pan nodig als je het wort opvangt in een grote voedselveilige emmer. Ketel snel schoonmaken en je kunt hem weer gebruiken voor het koken van het wort. Nadeel is wel dat het wort afkoelt en de brouwdag wat langer duurt.
Ik heb tegenwoordig een Braumeister maar daar brouw je geen betere bieren mee. Wel is het allemaal wat makkelijker.

Een hevelfilter kun je voor weinig geld in elkaar knutselen. En als je een tweede pan aanschaft kun je net zo snel werken als met de biab-methode. Je moet dan wel de pan waarin je gemaischt hebt hoger zetten zodat de zwaartekracht zijn werk kan doen.

Neetje

Citaat van: Jacques op 23-02-2017  23:57 uHet is geen geheim dat ik niet zo'n liefhebber ben van de biab methode. Ik heb deze methode heel wat jaren geleden toegepast (het is een oude hobbybrouwmethode). Mijn ervaring is dat je beter bier brouwt met een hevelfilter. Je kunt dan uitgebreid spoelen en hebt minder zuurstofinslag. Je hebt geen tweede pan nodig als je het wort opvangt in een grote voedselveilige emmer. Ketel snel schoonmaken en je kunt hem weer gebruiken voor het koken van het wort. Nadeel is wel dat het wort afkoelt en de brouwdag wat langer duurt.
Ik heb tegenwoordig een Braumeister maar daar brouw je geen betere bieren mee. Wel is het allemaal wat makkelijker.

Een hevelfilter kun je voor weinig geld in elkaar knutselen. En als je een tweede pan aanschaft kun je net zo snel werken als met de biab-methode. Je moet dan wel de pan waarin je gemaischt hebt hoger zetten zodat de zwaartekracht zijn werk kan doen.

Volgens mij niks mis met BIAB brouwen.
Robert 1968 zou geen 80 biertjes op deze manier hebben gebrouwen als deze niet smaakvol waren.
Mooi om mee te starten.

Robert1968

CiteerEn als je een tweede pan aanschaft kun je net zo snel werken als met de biab-methode

Dat betwijfel ik. Bij BIAB haal je de zak uit je maischketel en je brengt het wort direct aan de kook. Bij gebruik van een hevelfilter of valse bodem ben je tijd om het wort af te laten en te spoelen. Ik gebruik nu een SS Brewtech met valse bodem, ik denk hiermee 0.5 uur meer tijd kwijt te zijn dan destijds met BIAB.

Jacques

Citaat van: Neetje op 24-02-2017  01:30 uVolgens mij niks mis met BIAB brouwen.
Robert 1968 zou geen 80 biertjes op deze manier hebben gebrouwen als deze niet smaakvol waren.
Mooi om mee te starten.

Zeker mooi om mee te starten. Het is goedkoop en werkt snel.

Maar er kleven ook nadelen aan. Je kunt niet uitgebreid spoelen. Je hebt meer kans op oxidatie en knoeien met wort is bijna onvermijdelijk. En als je een grotere hoeveelheid brouwt is het hard werken om de zak met mout uit je brouwketel te tillen.

Zoals ik al eerder schreef is de biab-methode een hele oude methode. De methode was een beetje in de vergetelheid geraakt door de ontwikkeling van nieuwe betere filtermethoden. Het zijn Australische hobbybrouwers geweest die de methode herontdekt.
Ook ik heb lang geleden een hele tijd met de biab-methode gebrouwen. Het gebruik van een hevelfilter heeft een grote verbetering gezorgd. Het wort was helderder en er kon veel beter gespoeld worden. Mijn ervaring is dat goed spoelen zorgt voor net meer karakter in je bieren.

Citaat van: Robert1968 op 24-02-2017  09:06 uDat betwijfel ik. Bij BIAB haal je de zak uit je maischketel en je brengt het wort direct aan de kook. Bij gebruik van een hevelfilter of valse bodem ben je tijd om het wort af te laten en te spoelen. Ik gebruik nu een SS Brewtech met valse bodem, ik denk hiermee 0.5 uur meer tijd kwijt te zijn dan destijds met BIAB.

Ligt er aan hoe je werkt. Als je met een tweede pan werkt en de eerste pan op een verhoging zet kun je het wort dat je opvangt meteen verwarmen. Maar omdat je spoelt duurt het inderdaad een 15 tot 30 minuten langer, afhankelijk met hoeveel water je spoelt. Het spoelen is echter geen nadeel maar een voordeel voor zowel de opbrengst aan suikers als voor de smaak van je bier.


Robert1968

Ook met BIAB kun je spoelen (maischzak hangend in een emmer) of dompelen in een emmer. Op een of andere manier ontgaat dit je steeds.
Sterker nog, mijn extract rendement was met BIAB gemiddeld hoger dan met mijn SS Brewtech met geperforeerde bodemplaat.

Wel vind ik mijn huidige bieren kwalitatief beter. Zoals bv. de Brand Session IPA die ik vandaag voor het eerst dronk, zelfs mijn vrouw vond hem lekker. Pas maar op.... :)

Jacques

Citaat van: Robert1968 op 24-02-2017  21:09 uOok met BIAB kun je spoelen (maischzak hangend in een emmer) of dompelen in een emmer. Op een of andere manier ontgaat dit je steeds.
Sterker nog, mijn extract rendement was met BIAB gemiddeld hoger dan met mijn SS Brewtech met geperforeerde bodemplaat.

Ik brouw nu zo'n 37 jaar en heb steeds gezocht van de methode waarop je de lekkerste bieren brouwt. De verschillen zijn klein, en het zeker niet zo dat je met de biab-methode per definitie slechte bieren brouwt.
Nogmaals, het is een prima methode om te beginnen met brouwen. Het is goedkoop, makkelijk en snel. En je kunt er goede bieren mee brouwen. Maar je moet bedacht zijn op de nadelen. En als je je maatregelen treft om die op te heffen brouw je net een wat beter bier.

Als je de maischzak ophangt in een emmer kun je inderdaad spoelen. Maar je hebt dan wel meer oxidatie van je wort dan wanneer je hevelfilter of een bodemplaat gebruikt.
Overigens kun je met een filterplaat een beter rendement halen dan met een filterzak omdat er geen spoelwater een kortere weg kan nemen.

Van oxidatie door kletterende wort heb je overigens geen last van als je de zak in een emmer laat zakken waar de zak net in past. Als je onderin een filterheks hebt liggen en de emmer voorzien is van een kraantje waarop de filterheks is aangesloten kun je alle wort opvangen zonder dat je last hebt van lekstromen. Op deze wijze kun je oxidatie voorkomen en effectief filteren.
En als je de filterzak bij het omhoog halen meteen in de emmer met filterheks doet valt het met het knoeien mee. Met de nodig inventiviteit kun je de nadelen van de methode beperken of zelfs geheel wegnemen.

Iets soortgelijks heb ik gezien bij het brouwen met mijn Braumeister. Daar brouw ik nu ook betere bieren mee dan in de beginperiode dat ik het apparaat had. Ik haal de moutkorf niet meer helemaal omhoog. Zodoende klettert er geen wort meer in de ketel. En ik kan veel beter spoelen.


Jules

Hallo, niet om het topic te kapen, maar mogelijk hebben meer mensen deze vraag: zou BIAB werken met een hopkookzakje?

Ik wil nl eens een kleine batch brouwen. Ik zou dan rond 1 kg droge mout zitten. Mijn vraag is of een hopkookzakje fijn gemaasd genoeg is om hiervoor te gebruiken?

tdp

Ik denk dat dat prima wil, kilootje mout schroten, en een pan met 5 liter water. Moet prima willen :)

GeBaxke

Niet lachen, een panty van moeders de vrouw, in een hopzakje.  Hopzakje is wat grofmazig, of twee over elkaar heb ik voor micro brouwsels wel gebruikt.

mbroek

Citaat van: GeBaxke op 11-07-2017  15:52 uNiet lachen, een panty van moeders de vrouw, in een hopzakje.  Hopzakje is wat grofmazig, of twee over elkaar heb ik voor micro brouwsels wel gebruikt.

Ik lach niet hoor.

In mijn 3 liter testketeltje gebruik ik geen maischzak meer. Gewoon in de pan en gaan. Daarna alles in de keukenzeef boven een andere pan en spoelen. Ondertussen het 3 liter pannetje even schoonmaken en daarna er in koken. Bevalt mij beter als met een maischzak (wat ook een hopzakje was).

 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.