Gist toevoegen voor hergisting op fles

Gestart door Jack, 29-11-2005 11:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jack

Geacht forum.

Graag jullie advies voor het navolgende:

Op dit moment is een dubbel aan de navergisting toe. De vergisting is voortvarend verlopen, in één week van 1065 naar 1010 (na de hoofdvergisting en toevoeging suiker nadat de vergisting minderde). Op dit moment is de activiteit van het waterslot bijna stilgevallen.

Nu wil ik bij het bottelen gist toevoegen voor de hergisting op de fles.

Vraag: welke gist en hoeveel? ???


Groeten

jack

Pieter.

Mijn dubbel is ook aan bottelen toe, ik ga alleen (riet) suiker toevoegen voor de hergisting op fles. Ongeveer 7,5 gr/l ik los de complete hoeveelheid benodigde suiker op in een klein beetje water wat ik daarna een paar minuten kook, na afkoeling voeg ik het toe aan het jongbier en bottelen maar.

Pieter

Adrie

Ha Jack,

Alleen als je bier heel lang in de lagering heeft gestaan en kraakhelder is, is toevoegen van verse gist noodzakelijk. Zo te lezen is dat bij jouw bier niet het geval. Er zullen nog genoeg actieve gistcellen aanwezig zijn om de bottelsuiker om te zetten.

MO

Toevoeging op A3: je hebt dus geen verse gist nodig, de gist in je jongbier zal de hergisting verzorgen.

SiriS

Wel of niet gist toevoegen is sterk afhankelijk van flocculatiegraad van de gebruikte gist, lageringstemperatuur en lageringstijd.

Groet, SiriS

bartbier

Ik denk dat Jack en andere forumleden wel geïnteresseerd zijn in welke gist nu eigenlijk geschikt
is om toe te voegen voor de hergisting op fles.
Gebruik je bijv een deel van de giststarter die je opzij gehouden hebt nadat je het wort ermee "gepitcht" hebt?
Je kan namelijk ook een klein beetje gist apart houden tijdens de periode dat het bier staat te gisten en lageren.
Wel bewaren in de koelkast bij 2°C en enkele dagen voor het bottelen deze terug propageren
om hierdoor de gist in optima forma  :dansen: toe te kunnen voegen aan het jongbier.
Of misschien is er korrelgist beschikbaar die hiervoor zeer geschikt is? In dat verband ken ik een aantal brouwers die met champagnegist werken.

Bart


Johannes

De gist die nog in oplossing is is doorgaans erg geschikt om als bottelgist te gebruiken. ;) Je bedoelt gist die goed aan de bodem plakt? Of gist die andere eigenschappen heeft?

Edgar

Ik denk in elk geval, dat om je bier te verbeteren, het meer zin heeft om een 'echte' lagering in te voeren, dus van de hoofdgist af, dan om met bottelgisten te gaan werken. Ik begrijp althans van je verhaal dat je dat niet van plan bent.

Bovendien is het fenomeen 'bottelgisten' iets voor grote, nare, commerciële brouwerijen die enge laboratoria tot hun beschikking hebben waar ze hun bier al optimaliserend ontdoen van karakter. Zoiets. Nèèèh, niet aan beginnen.

Oscar

Een bottelgist toevoegen is inderdaad niet echt nodig, wij thuisbrouwers kunnen en willen de gistcellen er toch niet uitfilteren. Echter kun je een botel gist wel gebruiken als je vermoed dat je gist aan het einde van de hoofdvergsiting, voor het bottelen, niet vitaal genoeg meer is en, zoals Siris al melde, je bier al helemaal kraakhelder is. Bij zwaardere bieren zou dit het geval kunnen zijn lijkt mij. Ikzelf heb nog nooit een bottelgist gebruikt.

Groeten en gezondheid
Oscar

bartbier

Bij het gebruik van vloeibare gist (Wyeast) duurt de hoofdgisting zo'n 5 a 7 dagen. Daarna lager ik mijn bier gedurende 2weken in een DJ bij een tempemperatuur van zo'n 2 °C. De nagisting laat ik ongeveer 8 dagen duren bij een temperatuur van 22 a 24 °C.
Ik heb me nog nooit geriskeerd om te bottelen zonder toevoeging van verse gist.
Dit op aanraden van collega brouwers maar het werd me overigens ook zo aangeleerd in de biergilde te Lokeren.
Ik heb me dus nog nooit gewaagd om 35 liter jongbier aan risico's bloot te stellen.
Blijkbaar hebben de Nederlandse collega's hier een ander idee over. Misschien laten jullie de nagisting dan ook wat langer duren?
Tja ik zou natuurlijk eens kunnen experimenteren en een deel laten nagisten zonder toevoeging van verse gist.

Bart

MO

Lageren bij 2 ºC wordt niet vaak gedaan door thuisbrouwers. Wat is een DJ? (Boodschap: gebruik zo weinig mogelijk afkortingen.)

Pieter.

Citaat van: Adrie op 29-11-2005  11:27 uAlleen als je bier heel lang in de lagering heeft gestaan en kraakhelder is, is toevoegen van verse gist noodzakelijk.

Ik heb momenteel een mandfles met pils in mijn schuur staan die inmiddels kraakhelder is, ik heb Wyeast Czech pils gist gebruikt voor de hoofdgisting. Wat voor gist moet ik dan eventueel toevoegen?

Pieter

Edwin

Ik zou proberen die Czech-gist op te kweken. Een ander (makkelijker) alternatief is bijvoorbeeld Saflager gebruiken (=korrelgist). Het voordeel van het eerste is, dat deze gist ook gebruikt is voor de hoofdgisting. Een nadeel voor de laatste is de kans op smaakbeïnvloeding door het gebruik van een andere gist.

Edwin

Edgar

Ik heb een paar keer kraakheldere Czech gewoon aan het hergisten gekregen. Volgens mij heb je nog niet zo lang geleden gebrouwen, dus ik ben er vrij zeker van dat gist toevoegen of kweken niet per se nodig is. Let wel op je koolzuur, want vermoedelijk zit er nu (temperatuur) aardig wat koolzuur in je bier. Proef het bier voor je gaat bottelen op koolzuur en probeer een goede schatting te maken (vergeet de tabellen want die zijn niet precies genoeg voor onze omstandigheden). Ik zou denken dat je, als het bier al aardig prikkelt en je zonder al te veel schuimen kunt bottelen, met een gram of 5 per liter genoeg zou hebben.

Het duurt wel wat langer als er weinig gist in het bier zit.

Jack

Na lageren zet in mijn bier 2 weken zo koud mogelijk weg (+/- 12°C afhankelijk van het weer)
Bier is dan vaak mooi helder.
Ik voeg 8 g/L kristal suiker toe bij het bottelen.
Toch vind ik het geluid bij het openen veel minder als bij een commercieel bier.

1 zakje korrelgist is voor +/- 20L HOOFDVERGISTING.
Of indien ik gist opweek uit een fles,

Hoeveel heb ik nodig?

Ik zou dit graag proberen.

Het is me trouwens al vaker opgevallen dat onze zuiderburen wel gist toevoegen bij hergisting op de fles en wij nederlanders niet.



Edgar

'Na lageren' kan betekenen dat je gist volledig is uitgewerkt. Het koud wegzetten voegt dan geen 'extra' koolzuur meer toe aan je bier. In zo'n geval kan je rustig 8g/l toevoegen. Daarom moet je proeven, zeker bij een ondergister die op de lage temperaturen nog rustig restsuikertjes kan omzetten. Bij de lage temp blijft het koolzuur in oplossing.

'Geluid bij openen' kan geen maatstaf zijn. Dat hangt teveel af van de 'headspace' in je flesje, oftewel hoe vol het is. Hoe voller, hoe minder sis. 8g/l geeft bijvolledige uitgisting een 'commercieel' koolzuurgehalte.


bartbier

Beste Matin,

Met DJ bedoel ik een dame jeanne, jullie gebruiken hiervoor het woord mandfles dacht ik.

Bart

Johannes

De discussie over afkortingen is afgesplitst

Johannes

Barfly

Voor één recept kweek ik de gist van een Rochefort 8 uit een flesje op.
Deze kweek voeg ik toe aan het bier dat ik ga bottelen.

De hoofdvergisting is gedaan met  de Wyeast Westmalle. Na het lageren hevel ik zo voorzichting mogelijk het bier van zijn gistkoek.
Daarna gaat er de suiker voor de hergisting bij en de kweek van Rochefort 8.

Dit geeft volgens mijn ervaring een bier met een "Rochefort" karakter.

groeten

Jack

Geacht Forum.

Bij 2 brouwsels is enige schuimvorming TOTAAL afwezig. Ik had dus blijkbaar toch gist bij het bottelen moeten toevoegen.

Wat nu? ???

Flesjes open maken en mer een injectiespuit gist toevoegen? Zo ja, hoeveel?
Hoe zit het met suiker. Bij bottelen is 8 g/L toegevoegd. Dit is neem ik aan nog steeds aanwezig!

Graag een reactie cq advies

Groeten

Jack

 
 

MO

Hoelang staan de flessen na te gisten bij welke temperatuur? Is het bier volledig helder? Is er een laagje sediment onder in de flessen te zien?

Jack

Hoi Martin.

Het zijn 2 brouwsels.

Het 1e is een dubbel 7% en staat nu 8 weken op fles. Er is bezinksel op de bodem, maar géén enkele aanwezigheid van schuim, totáál plat.

Sg voor bottelen was 1010, bij het bottelen 8 g/l suiker toegevoegd, 2 weken bij 24°C bewaard en toe in de schuur +/- 10°C.

Het 2e is een ale, staat nu 3 weken op fles. Er is bezinksel, bier is helder en ook dit totáál plat.
Sg voor bottelen was 1010, bij het bottelen 8 g/l suiker toegevoegd, 2 weken bij 24°C bewaard. Nog niet koud gelagerd.


 Groeten jack

MO

OEI, dat ziet er eigenlijk prima uit. Je zou de flessen dagelijks goed kunnen schudden en net zolang in de kamer laten staan tot er koolzuur in zit. Hoe heb je de suiker toegevoegd, als een oplossing aan het te bottelen bier?

Edgar

Het bier koud zetten zonder na te gaan of de hergisting al was begonnen, zal niet geholpen hebben. Vaak zal de hergisting 3 weken of langer duren, dat is niet zeer uitzonderlijk. Echter de koude zal het proces volledig hebben stopgezet, al voordat het begonnen was. Gist toevoegen was waarschijnlijk niet nodig geweest, als je langer had gewacht met koud zetten van je bier. Nu lijkt het me wel een goed idee.

Ik zou zelf een pakje korrelgist hydrateren en met een naald een minuscule hoeveelheid gistoplossing 'dippen'.

Jack

Martin, Edgar.

De ale staat nog steeds in de warme kamer.

Bij de dubbel is het probleem dat ± 10 flessen schitterend schuim geven, de rest +/-75 niet.
Ik denk dat in die 10 nog wat gist is mee geheveld onderuit het vat. De rest was kompleet zonder gist.
Suiker voeg ik per flesje toe. Alle flesjes gehad (wordt apart gecontroleerd). Na het vullen wordt geschud.

De constante Sg van 1010 had ik in het verleden niet. Daar ligt volgens mij de oorzaak.
Te weinig gist. Gist hydratren en met injectie spuit toedienen lijkt me een goed voorstel.

Blijft de vraag SUIKER? Opnieuw toedienen?

Groeten Jack


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.