Gist toevoegen voor hergisting op fles

Gestart door Jack, 29-11-2005 11:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

Jack,

Overhevelen zonder gist is bijna onmogelijk. Er zal vast en zeker minder of veel minder gist in hebben gezeten. Meestal toch nog echt voldoende voor een hergisting, maar zoals gezegd duurt het dan langer of veel langer.

Hoe kan de ale 3 weken op fles zitten, en nog maar 2 weken op 24°? Als hij de eerste week kouder heeft gestaan, is dat ook niet ideaal.

Suiker natuurlijk niet opnieuw toedienen!


Voor een volgende keer kan je je nagisting in de gaten houden door elke dag de sedimentatie in de flessen te bekijken. Nogmaals, het kan lang duren maar mits je zorgt voor ideale omstandigheden (constante temperatuur direct vanaf de botteling), zal het vrijwel altijd goed komen. Let ook op temperatuurschokken. Als je flesjes bijvoorbeeld ijskoud zijn, zal de gist een temperatuurschok krijgen, wat de vitaliteit verslechtert.

Cisdevésser

Hoi,

Als je weer eens gaat bottelen, vul dan ook een klein petflesje met bier, en zet het met de rest van het gebottelde bier weg voor de hergisting.
Als het petflesje "hard" word, dan is de nagisting op gang gekomen, als je twijfelt gewoon vergelijken met een zelf gevuld flesje met water.
Gewoon in beide flesjes knijpen en je voelt het verschil.

groetjes....Cis

Jack

Heren.

Zondag 22-01-06
Alsnog gist toegevoegd.

Werkwijze: 500ml water koken, afkoelen, 1 zakje Brewferm korrelgist opgelost, met een 2.5ml injectiespuit in elk flesje gist gespoten, fles van nieuwe kroonkurk voorzien, schudden, bier weggezet bij 24°C.

Woensdag 25-01-06
1e fles geprobeerd. SCHIIIIITEREND SCHUIM.
Fijne belletjes, blijvend.

Groeten

Jack

Ronnie

Nieuw vraagje onder deze topic.
Ik wil volgende bieren beginnen bottelen:
Heb 2 bovengisters, één Duvelachtig bleek van 8 vol% en een donker abdij van 9 vol% na lagering.
Beiden uitgegist en 3 weken zeer koud gelagerd, kraakhelder.
Ik wil gaan bottelen. Mijn ervaring na zulke lagerperiode is dat er best wat verse gist toegevoegd wordt bij het bottelen.

Maar nu is het zo berekoud dat het in de garage, waar de CV-brander staat, zelfs maar 8...9°C is. Mijn gistkast is nog 1 week bezet.
Ik denk te hergisten met een ondergister, bv S23.
Heb er te weinig ervaring mee. Heb het al wel gebruikt, onmiddellijk na de hoofdgisting, bij 13°C, met succes, maar dat was vóór het bottelen. Diacetyl kon nog ontsnapppen dus.
Denken jullie dat er bij hergisting op fles met ondergist hergisting er diacetyl smaak kan komen?
Of is dat peanuts, dat beetje voor de hergisting?  :weetniet:   ???   ;)

Adrie

Volgens mij kan dat prima, met een ondergister hergisten op fles. Mijn ervaring met de S23 is dat die wel wat diacetyl geeft bij hergisten op fles, maar dat zal bij 8 à 9 graden wel meevallen. Ik zou hem wel na een week of twee warmer wegzetten voor een weekje om de eventueel ontstane diacetyl weg te werken.

Ronnie

OK, thanks Adrie, ga maandag startertje maken.
Dinsdag bottelen en alles zo dicht mogelijk rond de CV brander hergisten. Heb ook nog 2 pakjes van de Saflager W34-70 liggen, maar die is nog niet zo gekend bij de meesten.
Bij de proef "de korrel op de korrel" had ik er een volledige gistproef mee gedaan en die viel mee.

RobinB

De W34/70 heb ik mijn bok mee gemaakt, die redelijk gelukt is.
Lijkt me qua profiel ook geen slechte kandidaat voor hergisting.

Maar aan de andere kant ben ik volgens mij geen goede "diacetylproever" (en Adrie erg gevoellig) dus kan daar weinig over zeggen.
Kan je niet je vrouw lief aankijken en de flessen gewoon binnen zetten?
;)

Hopmans

De s-33 is DE gist voor hergisting op fles.


EBC

Leuk hoor dat koude lageren, maar nu heb je dus wel een probleem... :D

Volgende keer een beetje gist aftappen en in de koelkast wegzetten. Dan lageren en voordat je gaat bottelen dit beetje weer opstarten.
Die andere raad geef ik slechts nog op verzoek. ;)

Hergisten met een andere gist dan de hoofdgist...onverstandig als je het mij vraagt.

Kan je niet alsnog wat gist oogsten en opstarten?

Hopmans

Citaat van: EBC op 21-12-2009  19:44 uHergisten met een andere gist dan de hoofdgist...onverstandig als je het mij vraagt.
Klopt, vandaar de s-33.
Dit is van alle gisten de gist met de laagste SVG, en daarom bom-veilig.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.