Vergistingstemperaturen

Gestart door joost, 21-12-2009 22:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

joost

Wat zijn de ideale hoofdvergistingstemperaturen en wat de lagertemperaturen van bovengisten en ondergisten.

Edgar

18,3, 14,0, 8,1 en 1,2 graden. :)

EBC

Ik mis 19,6 en 24,3 graden in de lijst van Edgar, voor die speciale gisten die het in de zomer goed doen. Ik heb 21,4 weggelaten, omdat die meer zuurstof nodig hebben, wat er dan natuurlijk niet is.

joost

Kan je iets duidelijker zijn en waarom lagere temperatuur voor lagering, bij de meeste gisten van Wyeast staan de ideale gisttemperaturen voor hoofdvergisting maar niet voor lagering,
Wat is het effect op de smaak of smaakstoffen bij lager en hogere vergistingstemperaturen?

De-Geert

Ze zitten je te dissen.
Wat er bedoelt wordt is ongeveer het volgende:
- Ten eerste, er is niet 1 optimale temperatuur. Dat hang van vele factoren af
- ten tweede, er is al veel over dit type onderwerpen geschreven. Zowel op dit forum, de site van Wyeast en vele andere bronnen.
Zoek dat eens op, lees je in en kom dan eens met specifiekere vragen.

Succes.

Edgar

Nou ja, dissen is wel sterk uitgedrukt. Plagen zou ik zeggen. Verder heeft Geert het duidelijk uitgelegd; er is geen eenduidig antwoord mogelijk op je vraag, zoals op de site Hobbybrouwen.nl als ook op het forum op veel plaatsen is te lezen.

De temperaturen die Wyeast aangeeft moet je niet zien als 'ideale' temperaturen maar als marges waarbinnen de gist werkt. En ook die marges zijn geen keiharde grenzen.


Citaat van: joost op 21-12-2009  22:44 uWat is het effect op de smaak of smaakstoffen bij lager en hogere vergistingstemperaturen?

In héél grote lijnen kan je zeggen dat lagere temperaturen een 'cleaner' bier opleveren, en hogere temperaturen een groter aandeel vergistingsnevenprodukten (zoals esters) geven.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.