Bewaren opgebolde Wyeast

Gestart door Henk Kuik, 28-11-2005 23:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk Kuik

Dag allemaal

Even een vraag over biergist. Ik gebruik als ik bier brouw graag de gisten van Wyeast.
Nu ben ik gewend dat deze gisten altijd een dag of twee drie nodig hebben, wil het pak helemaal strak komen te staan. Daarna breng ik de gist over naar een giststarter om door te starten voor ik deze toevoeg aan het wort.
Ik begin dus normaal gesproken meerdere dagen voor het brouwen met de gist.

Op dit moment heb ik een Wyeast waarbij ik vanavond om 9 uur het binnenste zakje kapot gemaakt heb. Het is nu ongeveer twee en half uur later en het pak staat helemaal strak. Weet iemand van jullie hoe ik dit proces enigsinds kan temperen om er voor te zorgen dat ik op de brouwdag de gist klaar heb. Het gaat me nu iets te snel allemaal.

Met vriendelijke groet
Henk Kuik

Edgar

Hoi Henk,


Omdat je vraag niet veel te maken had met het onderwerp waarin je het plaatste, heb ik het afgesplitst naar een nieuw onderwerp. Om meteen te verwijzen naar nog een andere thread over dezelfde vraag.

De geactiveerde gist kan gemakkelijk worden gekalmeerd en bewaard in de koelkast. Een week of twee is geen probleem. Langer volgens mij ook niet, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Minder vitaal wordt de gist dan natuurlijk wel.

Henk Kuik

Dag Edgar

Dit is nou net de informatie die ik zocht.
Het pakje ligt inmiddels in de koelkast.
Volgende keer zal ik wat beter op het forum speuren voordat ik de vraag stel.
Ik denk echter niet dat je het zo'n probleem vond om antwoord te geven op mijn vraag. :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.