Hopoogst 2017

Gestart door PrinsHeerlijk, 19-02-2017 13:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adbrouwt

Je kunt ze ook na het oogsten al afknippen. Ook dat heb ik al gedaan en het jaar erop weer prima opbrengst. Het is net onkruid die hop  :nut:

Jeukstaardt

Ik heb gisteren de laatste Perle bellen geoogst en het rook enigszins kazig zoals al eerder beschreven is. Is deze hop nog wel te gebruiken of kan ik deze beter wegmikken?

beermenke

Als je de hopbellen t laatst half uur in de maisch doet zou je dan meer of minder bitterstoffen in je bier krijgen. Lupine en zo spoelt dan mee en wordt gekookt. Ik roep maar even wat.

Adbrouwt

Dit jaar ook weer veel stuifmeel. Ga dit weekend mijn Challenger oogsten.

hansHalberstadt

Citaat van: Jeukstaardt op 23-09-2017  09:51 uIk heb gisteren de laatste Perle bellen geoogst en het rook enigszins kazig zoals al eerder beschreven is. Is deze hop nog wel te gebruiken of kan ik deze beter wegmikken?
Heb je foto's van de bellen?

Jeukstaardt





Als ik de bellen nu manipuleer komt er toch gewoon een hopgeur vrij, geen spoor meer van de kazigheid. Dat is dan kennelijk alleen als de hop vers is? Gisteren net na de pluk was die duidelijk waarneembaar.

crazyjopje

Mijn 1e jaars Cascade heeft 320gram gedroogd opgeleverd....

Best gegaan

Jeukstaardt

Geweldig he! Mijn Cascade ligt nu in de droger. Ik verwacht een soortgelijke opbrengst.

RienP

In de afgelopen dagen 3/4 van m`n oogst Saphir weg kunnen gooien. Ik had een deel tijdelijk in plastic zakken gedaan voordat ik het vaccuum ging verpakken. Schijnbaar niet helemaal goed gedroogd (door alle vochtigheid van de afgelopen tijd), want de hop rook muf en kazig bij het openmaken van de zak.  Ik neem geen enkel risico en heb het gewoon weggegooid. Dat is voor het eerst in de 3 jaar dat ik de hop heb dat ik zo`n fout maak. Leermomentje maar weer.

Gelukkig heb ik m`n Goldings nog. Dit ligt nu te drogen en ruikt heerlijk.

HuygenMeester

Dit jaar geen Smaragd van de tuin. De afgelopen storm heeft letterlijk de vellen van de broek geblazen...ik bedoel  de bellen van de rank geblazen.  >:D
scheelt wel werk ...
 :degroeten:
Huygenmeester

Jacques

Citaat van: Adbrouwt op 23-09-2017  10:35 uDit jaar ook weer veel stuifmeel.

Dat is natuurlijk geen stuifmeel maar lupuline.

Stuifmeel wordt verspreid door de mannelijke planten...

EBC

Citaat van: Jeukstaardt op 23-09-2017  09:51 uIk heb gisteren de laatste Perle bellen geoogst en het rook enigszins kazig zoals al eerder beschreven is. Is deze hop nog wel te gebruiken of kan ik deze beter wegmikken?
Een karakteristieke geur voor Perle. Geen zorgen, verse hop is nooit kazig, dat ontstaat pas na maanden slechte opslag. Je mag deze verse geur niet vergelijken met oude geoxideerde hop.

Biksmannenkoor



De oogst van drie eerstejaars plantjes!

Linksonder in het mandje ligt Record hop. Daarop de groene belle. De twee rechtse mandjes zijn gevuld met Spalter select. De Tettnanger had ik eerder moeten plukken, zaten al te veel bruine plekken op. Cascaderizoom is helaas niet opgekomen.

Eerst thee van deze soorten gezet. Record en Spalter Select hebben een rijke, volle smaak. Veel lupuline en aardig bitter. De groene belle heeft ook veel lupuline maar smaakt relatief zwak en grassig. Misschien nog later oogsten? Ik denk deze laatste alleen in combinatie te gebruiken.

40 gram Record en 110 gram Spalter Select is meteen verwerkt in mijn eerste echte brouwsel! ik kan de bitterheid niet precies bepalen dus heb ik een inschatting gemaakt en gecontroleerd met af en toe proeven of de bitterheid binnen de perken blijft (wordt een Weizen)

Restant ligt te drogen voor later gebruik.

Kan me voorstellen dat ik al snel veel te veel hop verbouw voor eigen gebruik. Zeker als ik 6 meter hoge palen in de grond knal bijvoorbeeld. Wordt er hier ook eigen kweek geruild tegen ander spul?

Ronnie

Citaat van: Biksmannenkoor op 24-09-2017  09:06 uLinksonder in het mandje ligt Record hop.

Hé, Record!
Leuk, dat is een typisch Belgisch ras, vind je niet veel meer, was vroeger zeer populair maar nu wat voorbijgestreefd omdat er beter resistent rassen zijn.
Is nogal gevoelig voor Witziekte of Sphaerotheca, is de meest gevreesde ziekte in de hopteelt. Geen probleem wanneer tijdig correct behandeld.
Wordt o.a. gebruikt bij brouwerij Ter Dolen in BE-Limburg.

Eigenschappen: beetje universele hop, zo rond de 7 tot 9 IBU's goed fruitig aroma.

Jeukstaardt

Vandaag de laatste hop gevacumeerd. Eind uitslag Perle 620 g droog en Cascade 350 g droog. Ik ben dik tevreden voor mijn eerstejaars teelt in kuipen!

Citaat van: EBC op 23-09-2017  23:59 uEen karakteristieke geur voor Perle. Geen zorgen, verse hop is nooit kazig, dat ontstaat pas na maanden slechte opslag. Je mag deze verse geur niet vergelijken met oude geoxideerde hop.

Dank EBC. Ik heb de hop gewoon gedroogd en verpakt en merkte bij het inpakken al dat die geur verdwenen was, althans er steeg een gezonde hopgeur op terwijl ik de bellen verpakte.

Fermon

Vandaag mijn gedroogde Cascade vacuüm verpakt. 70 gram, dit had ik niet verwacht. Begin mei heb ik het stekje gekregen en deze deed het in het begin niet echt goed. Vorige week toch nog 350 gram geplukt.



Dit samen met 500 gram droog Hallertau tradition dit jaar ben ik best tevreden. De Hallertau was nog lang niet leeg maar ik vond het wel genoeg.

ChrisK

Tweede jaar dat we oogsten is de opbrengst flink hoger dan de eerste keer. Totaal 1578 g Comet (1 plant), en 900 g Cascade (1 plant). Allemaal droog en vaccum in pakjes van 50 g de vriezer in. Wel een extra vriezertje aangeschaft want die 2 laatjes die we hadden zaten eigenlijk al vol... Met dit soort hoeveelheden in de vriezer komend jaar toch eens een Imperial IPA brouwen. [emoji5]

Biksmannenkoor

Citaat van: Ronnie op 24-09-2017  11:07 uHé, Record!
Leuk, dat is een typisch Belgisch ras, vind je niet veel meer, was vroeger zeer populair maar nu wat voorbijgestreefd omdat er beter resistent rassen zijn.
Is nogal gevoelig voor Witziekte of Sphaerotheca, is de meest gevreesde ziekte in de hopteelt. Geen probleem wanneer tijdig correct behandeld.
Wordt o.a. gebruikt bij brouwerij Ter Dolen in BE-Limburg.

Eigenschappen: beetje universele hop, zo rond de 7 tot 9 IBU's goed fruitig aroma.

Leuk om wat achtergrond te horen! :degroeten:

RienP

950 gram gedroogde Goldings gaat weer de vriezer in. Wel wat zaad, maar dat vind ik niet zo erg.

henkie

Ik kreeg vandaag een mailtje van Eickelmann.de dat de chinook "wieder verfügbar" is.
Vraag: Heeft het zin om nu te bestellen of kan ik beter wachten tot het voorjaar. Er van uitgaande dat ze leveren.

Drents Hopbier

Citaat van: Ronnie op 24-09-2017  11:07 uEigenschappen: beetje universele hop, zo rond de 7 tot 9 IBU's goed fruitig aroma.

Je bedoelt 7 tot 9 % alfazuur?

Hopbier

RienP

Citaat van: henkie op 11-10-2017  16:04 uIk kreeg vandaag een mailtje van Eickelmann.de dat de chinook "wieder verfügbar" is.
Vraag: Heeft het zin om nu te bestellen of kan ik beter wachten tot het voorjaar. Er van uitgaande dat ze leveren.

Je kan nu zeker nog poten. Dan zal tot de winter de wortelkroon groeien en heb je in het voorjaar alvast een sterkere plant.

Ernesto

Citaat van: RienP op 11-10-2017  22:44 uJe kan nu zeker nog poten. Dan zal tot de winter de wortelkroon groeien en heb je in het voorjaar alvast een sterkere plant.

Aansluitend daarop; wat is het beste moment om van de planten die ik al heb een wortelstok te nemen en deze tot nieuwe plant te laten groeien?

RienP

Dit wordt meestal in het najaar gedaan volgens mij, maar dat is vooral voor kwekers zodat de stekken in het voorjaar verkocht kunnen worden. Je kan het ook in het voorjaar doen.

ChrisH1986

Inmiddels zit er geen blad meer aan bij mijn hopplanten.
Wat is wijsheid, knippen tot de grond of de takken gewoon laten staan voor wat het is?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.