Hopoogst 2017

Gestart door PrinsHeerlijk, 19-02-2017 13:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: Johannesdeloper op 11-09-2017  20:08 uDe was zal geen probleem zijn, ik zou de luchtuitlaat op een droogkast willen aansluiten. Dit net als Hans Halberstadt dat doet met zijn airco. Ik heb geen idee of dit de lupuline uit de hop gaat blazen?
Als de luchtuitlaat op soortgelijke manier werkt als bij een airco kan dit prima lijkt mij. Je moet de hop dan wel op een relatief groot  (gaas) oppervlak leggen bij mij ca 30 x 60cm. Anders blaas je die inderdaad weg.

Marko

 
Eerste oogst van Perle (nieuw aangeplant in april). Opbrengst 1,8 kg vers. Drogen in gaasbakken (voor bloembollen) en 48 uur voor droogwand met ventilatie.

Ronnie

Veel foto's van beeldschone hop!
Mooie oogsten, proficiat mensen, maar doe ook eens een foto van een hopbel in close-up, scheur de hopbel doormidden en toon es hoeveel van dat geel dat je ziet.

Het zal ook een beeld geven van de hoeveelheid van die lupuline voor de rassen onderling. Je zal dus duidelijk merken dat bijv. een Saaz niet zoveel heeft als een Magnum.

beermenke

Hoe droog moet de hop zijn als je hem goed aangedrukt in glazen potjes in de diepvries doet? Deze methode heb ik hier gelezen en dat spreekt me wel aan. Ik kan dan net voor 1 brouwsel in 1 potje doen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 11-09-2017  16:46 uStel dat je de lupuline van een bekende hoeveelheid hop oplost bv in alcohol en dan de alcohol laat verdampen en het gewicht meet van het residu. Zou je dan een benadering hebben van het percentage alfazuur?

Nee. Dit werkt alleen wanneer uitsluitend alfazuren oplost in de vloeistof. Dit zal niet het geval zijn. Andere componenten zoals betazuren zullen ook oplossen.

Eelke

Citaat van: beermenke op 12-09-2017  17:52 uHoe droog moet de hop zijn als je hem goed aangedrukt in glazen potjes in de diepvries doet? Deze methode heb ik hier gelezen en dat spreekt me wel aan. Ik kan dan net voor 1 brouwsel in 1 potje doen.

Zo droog mogelijk lijkt mij het best... Alles wat je aan vocht erin hebt zitten is natuurlijk ook gewicht, dus daarmee klopt dan je totaal gewicht niet meer.

sunlight

Ik heb we wat hop welke wat bruine bladeren heeft. Is dit nog te gebruiker?

hansHalberstadt

Citaat van: Eelke op 12-09-2017  22:49 uZo droog mogelijk lijkt mij het best... Alles wat je aan vocht erin hebt zitten is natuurlijk ook gewicht, dus daarmee klopt dan je totaal gewicht niet meer.
Dat is een goed punt. Het maakt de onzekerheid op je alfazuurpercentage nog groter en dat is voor eigen hop toch al lasting omdat die per jaar varieert.
Wat je wel kunt doen is een klein beetje hop in de toestand zoals die in de potjes gaat eerst wegen, dan echt goed drogen in de oven op ca 50-60 graden en dan nog een keer wegen (zorg dat je alles meeweegt). de verhouding van beide gewichten kun je dan als extra correctiefactor gebruiken voor je alfazuurpercentage voor de ingevroren potjes.


Eelke

Citaat van: Ronnie op 12-09-2017  14:06 uVeel foto's van beeldschone hop!
Mooie oogsten, proficiat mensen, maar doe ook eens een foto van een hopbel in close-up, scheur de hopbel doormidden en toon es hoeveel van dat geel dat je ziet.

Het zal ook een beeld geven van de hoeveelheid van die lupuline voor de rassen onderling. Je zal dus duidelijk merken dat bijv. een Saaz niet zoveel heeft als een Magnum.
Cascade...


Jules

Ziet er allemaal prachtig uit mensen! Mooie hopoogsten!

Zijn er ook mensen die wat hop ruilen voor een zelfbrouwbiertje? Of is dat een ander draadje?

Mvg J

bierspons

Zijn er al mensen welke de Cascade geoogst hebben? Zit erg te twijfelen, want puntjes beginnen bij sommigen bruin te worden en beginnen papierachtig te knisperen, echter als ik ze open breek is de kern nog erg vers en nat.

Ben een lang weekend weg, dus het dilemma is nu oogsten (nog net iets te vroeg denk ik) of begin volgende week als ik terug kom (maar dit is wellicht te laat).

brouwerwaldonk

Citaat van: Jules op 13-09-2017  13:56 uZijn er ook mensen die wat hop ruilen voor een zelfbrouwbiertje? Of is dat een ander draadje?
Mvg J
ik heb hier Fuggles en Cascade staan en mijn oogst is al binnen. Alles wat er nog aanhangt mag je gratis komen plukken.



Ik woon in Ekeren boven Antwerpen.
Graag een pb om af te spreken.

Eric v B

Citaat van: bierspons op 13-09-2017  16:57 uZijn er al mensen welke de Cascade geoogst hebben? Zit erg te twijfelen, want puntjes beginnen bij sommigen bruin te worden en beginnen papierachtig te knisperen, echter als ik ze open breek is de kern nog erg vers en nat.

Ben een lang weekend weg, dus het dilemma is nu oogsten (nog net iets te vroeg denk ik) of begin volgende week als ik terug kom (maar dit is wellicht te laat).
Vorige week Opal, First Gold en Northdown geoogst. Vandaag Spalt Select geoogst. Alleen de Cascade staat er nog. Ik schat in dat ik deze midden volgende week ga oogsten. Voor zover ik kan zien zitten er bij mij nog weinig bruine puntjes aan.

EBC

Citaat van: sunlight op 12-09-2017  23:05 uIk heb we wat hop welke wat bruine bladeren heeft. Is dit nog te gebruiker?

Ja geen probleem. Als maar geen grijze schimmel in de bel zit. Bellen met wat bruin zijn juist lekker. Met bruin is beter dan te groen. Maar er zijn natuurlijk grenzen.

breda82

Een Cascade geoogst de andere laat ik nog langer staan daar zitten ook nog niet echt vlekjes op. Vandaag 5 zakken gevacumeeerd. 200 gram. Weeg echt niks die hop droog haha.


Jules

Citaat van: brouwerwaldonk op 13-09-2017  18:22 uik heb hier Fuggles en Cascade staan en mijn oogst is al binnen. Alles wat er nog aanhangt mag je gratis komen plukken.



Ik woon in Ekeren boven Antwerpen.
Graag een pb om af te spreken.
Een heeel genereus aanbod!
Als je volgend jaar zo'n aanbod doet ga ik er op in! Nu zitten we in de laatste weken voor ons kindje geboren wordt: tis nogal druk hier en ik kan er niet op in gaan.

Maar zoals gezegd misschien volgend jaar.

Bedankt voor het aanbod, ik vind t erg aardig en het lijkt me een leuke ontmoeting.

Mvg J

Herman

Citaat van: breda82 op 13-09-2017  21:05 uEen Cascade geoogst de andere laat ik nog langer staan daar zitten ook nog niet echt vlekjes op. Vandaag 5 zakken gevacumeeerd. 200 gram. Weeg echt niks die hop droog haha.

Wil niet lullig doen, maar dat ziet er niet gevacumeerd uit. Mooie hoeveelheid om mee te brouwen overigens.

breda82

Citaat van: Herman op 13-09-2017  22:35 uWil niet lullig doen, maar dat ziet er niet gevacumeerd uit. Mooie hoeveelheid om mee te brouwen overigens.

Heb je gelijk in, had een krups vacumeer apparaatje geleend, helaas werkte die niet helemaal lekker meer. Beter dan dit kon niet, moet het er maar mee doen. Ligt in de vriezer nu.

Overigens had ik een handje in een theekop gedaan en daar kokend water op gegoten. Hoparoma was goed aanwezig maar ook een soort groente/plant achtige geur. Is dat normaal, ik heb gebruik normaal alleen pellets en daar heb ik dat niet bij. Zou zonde zijn als dat blijft, had wel gelezen dat je daar met verse hop wel last vam hebt en dat het met koken verdwijnt? Wou het juist ook als dry hop gebruiken.

hansHalberstadt

Citaat van: breda82 op 14-09-2017  00:08 uHeb je gelijk in, had een krups vacumeer apparaatje geleend, helaas werkte die niet helemaal lekker meer. Beter dan dit kon niet, moet het er maar mee doen. Ligt in de vriezer nu.

Overigens had ik een handje in een theekop gedaan en daar kokend water op gegoten. Hoparoma was goed aanwezig maar ook een soort groente/plant achtige geur.

Die geur kun je hebben als te vroeg geplukt. Voelde de hop papierachtig aan of zacht? Hoe heb je het gedroogd?

Ronnie

Citaat van: Eelke op 13-09-2017  13:40 uCascade...



Die ziet er inderdaad goed gevuld uit!

Nu nog es iemand een foto van Saaz oogst 2017?

breda82

Citaat van: hansHalberstadt op 14-09-2017  06:52 uDie geur kun je hebben als te vroeg geplukt. Voelde de hop papierachtig aan of zacht? Hoe heb je het gedroogd?

Voelde wel droog aan en er zaten ook al bellen met vlekjes bruine tips op de blaadjes.   
Na het drogen wel heel papierachtig ja. Drogen goed uitgespreid een enkele laag binnen op warme zolder met ventilatie.

Ik heb nog een plant, die laat ik dan gewoon nog veel langer hangen.

hansHalberstadt

Als hop goed is voelt het aan de struik al papierachtig aan en hoor je het ritselen als je het tussen je vingers wrijft. Mensen hebben vaak de neiging te vroeg te plukken.

breda82

Dan zal ik het inderdaad wel te vroeg geplukt hebben. Mijn andere plant laat ik zeker nog langer hangen.

Cisdevésser

Hoi,

Een paar bellen doorgesneden,
van links naar rechts  Annabel  Cascade en Centennial










Niels B.

Citaat van: Ronnie op 14-09-2017  09:54 uDie ziet er inderdaad goed gevuld uit!

Nu nog es iemand een foto van Saaz oogst 2017?

Die heb ik nog ergens, laat me even het archief induiken.  :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.