Hopoogst 2017

Gestart door PrinsHeerlijk, 19-02-2017 13:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels B.

Citaat van: RuudB op 18-05-2017  22:36 uDeze zijn pas echt goed bezig  :groots:



 ;D
Mooi toch, natuur :)

Jeukstaardt

Ik vraag mij af: mijn eerste jaars Perle gaat als een speer en bereikt waarschijnlijk aankomende week de top van mijn verticale touw (3,5mtr). Ik heb vooralsnog niet de mogelijkheid om een langere/hogere constructie te maken. Wat doe ik? Laat ik het gaan en wacht tot de langste dag is gekomen zodat ie zijtakken gaat produceren of kan ik de groeitop eruit knippen om dat te forceren?

Jeroen76

Groeitop er uit knijpen heeft weinig zin. De rank zal zich splitsen en gaat met twee takken verder de lucht in. Je zult dan moeten blijven snoeien en dan kun je het wel bijhouden. Aan de andere kant kunnen ze niet hoger  toch? Ze zullen dan gaan hangen of iets naar de zijkanten hun weg vinden.

Hier groeit de hop als kool maar kan nog wat naar de top (4 meter)

Gr. Jeroen

ChrisH1986

Mijn Cascade gaat momenteel als een speer.
Echter groeit hij nu momenteel richting een grote conifeer in de tuin.
Kan ik hem gewoon z'n gang laten gaan of is het toch handiger om 'm niet over die conifeer te laten groeien?

Eric v B

Citaat van: ChrisH1986 op 26-05-2017  16:01 uMijn Cascade gaat momenteel als een speer.
Echter groeit hij nu momenteel richting een grote conifeer in de tuin.
Kan ik hem gewoon z'n gang laten gaan of is het toch handiger om 'm niet over die conifeer te laten groeien?
Ik denk dat het oogsten lastig wordt als de hop zich in de conifeer verstrengeld heeft.

Tom den Hollander

Nordbrau, in de schaduw

RienP

Mijn Saphir gaat als een speer (al zo`n 3,5 m gegroeid.). De Goldings is erg laat dit jaar, maar is bezig aan een inhaalslag. Mijn nieuwe Bramling Cross heeft een moeilijk begin gehad, maar groeit nu wel. Dit is het eerste jaar dus had ik verder ook geen verwachtingen van.

Jeukstaardt



De Perle heeft de top bereikt. Cascade blijft wat achter maar komt eraan. Ik heb van de Perle de onderste bladeren verwijderd voor een betere luchtcirculatie en om schimmels en slakken minder kans te geven. Allebei 1e jaars rhizomen van Willingham. Op allebei de touwen klimmen 2 'bines'.

Cisdevésser

Hoi,

Bij mij gaan ze nu ook als een speer, eerste 2,5 meter recht omhoog en dan verder als Humulus Lupulus Horizontales...




groetjes....Cis

MDD

Ook mijn hop groeit best aardig, is inmiddels een meter of 3 hoog maar de bladeren beginnen er vreemd uit te zien. De bladranden krullen een beetje op en de bladeren hebben bruine verkleuring. Weet iemand misschien wat dit is en wat ik zou kunnen doen om dit te voorkomen?




Jeukstaardt

Citaat van: MDD op 29-05-2017  22:55 uOok mijn hop groeit best aardig, is inmiddels een meter of 3 hoog maar de bladeren beginnen er vreemd uit te zien. De bladranden krullen een beetje op en de bladeren hebben bruine verkleuring. Weet iemand misschien wat dit is en wat ik zou kunnen doen om dit te voorkomen?

Ik heb in de Perle op een aantal bladeren hetzelfde. Dit komt bij mij door een te laat opgemerkte explosie van bladluis (hop aphids), in de bovenste bladeren zitten (zaten  ;))de gevleugelde zwarte exemplaren lager in de plant kleine witten luizen. Ik zou eens goed onder je bladeren kijken. De luizen zuigen sappen uit het blad wat daardoor verkleurt en er zelfs gaten in kunnen vallen.
Een beetje luis is op zich geen ramp, maar een plaag moet het niet worden want dat kan je je hele plant kosten.
Als het inderdaad luis is kun je dat relatief eenvoudig verhelpen met anti-luis spul of op natuurlijke wijze met larven van lieveheersbeestjes.
Google maar eens op hop aphids, zie je zo hoe het eruit ziet en vind je tal van andere plagen... en wat je ertegen kunt doen natuurlijk.

Ronnie

Ja, ook nog gehad met dat extreem warm weer!
Ook opletten voor galwespen (knobbel op onderkant blad).

Bij spuiten: een bio product gebruiken (bijv. bruine zeep) waarbij  je vooral de onderkant van het blad krachtig bespuit, is niet altijd simpel, maar d'er zit niks anders op.
Niet doen bij volle zon! Vroeg in de ochtend - speciaal voor opstaan en laat 's avonds.

brouwerwaldonk

Algeme vraag, hoe weten jullie wat het alfazuur gehalte van uw hopbellen is?

BLUB

Citaat van: brouwerwaldonk op 30-05-2017  13:13 uAlgeme vraag, hoe weten jullie wat het alfazuur gehalte van uw hopbellen is?

Dat weten we dus niet  :weetniet:

brouwerwaldonk

En hoe bepaal je dan hoeveel je moet toevoegen om een bepaald EBU te hebben in je bier?

Adbrouwt

Citaat van: brouwerwaldonk op 30-05-2017  16:31 uEn hoe bepaal je dan hoeveel je moet toevoegen om een bepaald EBU te hebben in je bier?
Proef brouwsel maken en uitgaan van 5% alpha

Eric v B

Citaat van: brouwerwaldonk op 30-05-2017  16:31 uEn hoe bepaal je dan hoeveel je moet toevoegen om een bepaald EBU te hebben in je bier?
Ik heb op een hopsite gekeken naar de IBU waarden (max - min) en heb daar het gemiddelde van genomen. Misschien niet heel erg precies maar tot nu toe geen problemen gehad.

breda82

Ik heb een Cascade plant staan maar hij heeft maar 1 uitloper en groeit echt niet lekker. Jammer

MDD

Citaat van: Jeukstaardt op 29-05-2017  23:13 uIk heb in de Perle op een aantal bladeren hetzelfde. Dit komt bij mij door een te laat opgemerkte explosie van bladluis (hop aphids), in de bovenste bladeren zitten (zaten  ;))de gevleugelde zwarte exemplaren lager in de plant kleine witten luizen. Ik zou eens goed onder je bladeren kijken. De luizen zuigen sappen uit het blad wat daardoor verkleurt en er zelfs gaten in kunnen vallen.
Een beetje luis is op zich geen ramp, maar een plaag moet het niet worden want dat kan je je hele plant kosten.
Als het inderdaad luis is kun je dat relatief eenvoudig verhelpen met anti-luis spul of op natuurlijke wijze met larven van lieveheersbeestjes.
Google maar eens op hop aphids, zie je zo hoe het eruit ziet en vind je tal van andere plagen... en wat je ertegen kunt doen natuurlijk.

Bedankt voor je duidelijke uitleg, ik ben op onderzoek uit gegaan aan de onderkant van de bladeren en met het blote oog zie je bijna niets. Na eens heel goed te hebben gekeken heb ik deze foto gemaakt en ben bang dat ik te maken heb met mijten.



Heeft iemand dit weleens eerder gezien?

Brambo

Hoeveel uitlopers laten jullie maximum groeien? Van sommige heb ik er wel 10+ van een andere dan maar 2

Eric v B

Citaat van: Brambo op 30-05-2017  20:12 uHoeveel uitlopers laten jullie maximum groeien? Van sommige heb ik er wel 10+ van een andere dan maar 2
Daar doen verschillende verhalen de ronde over. Zelf heb ik twee touwen per plant en dan drie uitlopers per touw. Dus 6 uitlopers in totaal.

Fermon

Citaat van: MDD op 30-05-2017  20:10 uBedankt voor je duidelijke uitleg, ik ben op onderzoek uit gegaan aan de onderkant van de bladeren en met het blote oog zie je bijna niets. Na eens heel goed te hebben gekeken heb ik deze foto gemaakt en ben bang dat ik te maken heb met mijten.



Heeft iemand dit weleens eerder gezien?

Lijken de stipjes die jij beschrijft op hele kleine spinnen?
Is op de foto niet goed te zien.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Spint_(mijt)

MDD

Citaat van: Fermon op 30-05-2017  21:20 uLijken de stipjes die jij beschrijft op hele kleine spinnen?
Is op de foto niet goed te zien.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Spint_(mijt)

Is onmogelijk te zien, het is echt extreem klein. Ga morgen denk ik maar op zoek naar een vergrootglas om het iets beter te kunnen zien, had nooit gedacht dat ooit nodig te hebben  :o Maar het lijkt inderdaad behoorlijk op spint. Hoop dat de planten nog te redden zijn...

Oh my Hop

Citaat van: Brambo op 30-05-2017  20:12 uHoeveel uitlopers laten jullie maximum groeien? Van sommige heb ik er wel 10+ van een andere dan maar 2

Er vanuitgaande dat je 2 klimdraden per plant hebt: Eerste jaarsplanten gewoon lekker alles naar boven laten groeien. In de jaren daarna 2 tot 3 uitlopers per klimdraad.


Hophead

Citaat van: Cisdevésser op 28-05-2017  18:42 uHoi,

Bij mij gaan ze nu ook als een speer, eerste 2,5 meter recht omhoog en dan verder als Humulus Lupulus Horizontales...




groetjes....Cis

Cis, ik ben wel benieuw naar jouw ervaringen met het horizontale deel. Moet je hier veel actief bij leiden, of gaat dit gewoon vanzelf? En merk je nog verschil in groeisnelheid tov verticaal?
Ik ben van plan dit namelijk iets groter aan te pakken.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.