Hopoogst 2017

Gestart door PrinsHeerlijk, 19-02-2017 13:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adbrouwt

Citaat van: Underdike op 10-03-2017  12:43 uHeeft er iemand Saaz staan die er wat van wil overdoen?
Kijk ook eens in dit topic dan kun je mensen een pb sturen die jou hop hebben.

breda82

Citaat van: Adbrouwt op 10-03-2017  10:30 uHeel veel hobbybrouwers zijn bereid je gratis een stekje te geven. Dus niet te veel betalen voor je stekje [emoji6]
In mei zijn er veel stekjes via het forum te krijgen

Ik heb inmiddels 2 1 jarige Cascade planten.
Langs de schommel laten groeien en dan horizontaal langs het hek leiden. Ben benieuwd

Fermon

Citaat van: Martijn0172 op 10-03-2017  09:28 uIk heb in een ruil een drie-tal hopplante verkregen (Cascade , amarillo en Spalt Select). Ik ga mijn vrouw niet blij maken met zo'n mooie constructie als hierboven. Ik heb een schutting van 2 meter hoog en dacht er aan de hop uiteindelijk horizontaal te gaan leiden. Gaat dit werken?

Ja, je moet het inderdaad wel geleiden want hop wil de lucht in.
Ik heb het afgelopen jaar ook op zo'n manier gedaan, eerst 2,5 meter de lucht in en dan horizontaal. Het horizontale gedeelte was 3 meter, maar dat was niet genoeg en heb ik heb weer terug geleid, uiteindelijk een mooie oogst (Hallertau tradition).

Martijn0172

Citaat van: Orangeloo op 10-03-2017  09:33 uWeet je zeker dat het Amarilo is?

Het staat handgeschreven op het stokje wat er in zit, is dit vreemd?

RienP

Amarillo ligt zover ik weet nog onder patent van de kweker, maar misschien is het al vrij gegeven. Daar worden dan dus niet legaal stekken van verkocht. Als het wordt verkocht dan is dat meestal opgekweekt uit zaad. En dan is het eigenlijk geen Amarillo meer. Als je hop wil vermeerderen en dezelfde eigenschappen wil houden, moet je dat doen via de wortelstok (stukje afsteken).

Martijn0172

Citaat van: RienP op 10-03-2017  18:21 uAmarillo ligt zover ik weet nog onder patent van de kweker, maar misschien is het al vrij gegeven. Daar worden dus niet legaal stekken van verkocht. Als het wordt verkocht dan is dat meestal opgekweekt uit zaad. En dan is het eigenlijk geen Amarillo meer. Als je hop wil vermeerderen en dezelfde eigenschappen wil houden, moet je dat doen via de wortelstok (stukje afsteken).

Ik ga het even navragen, er was volgens mij wel iets mee.

EBC

Citaat van: sunlight op 10-03-2017  10:16 uOk, dank je

Laat de pvc 20 cm uitsteken, dan valt er nooit iets in, en doe er 50 cm grind in, dan zit je al bijna op 5 meter.

Niels B.

Vorig jaar te vroeg geoogst. Dit jaar pakken we het iets groter aan.
Ik heb in het centrum van Wassenaar een volkstuin overgenomen. Daar ga ik bijen houden, en een deel van de tuin is omgetoverd tot hopveld.

Gebaseerd op de constructie van Heijligers http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=22321.0 en deze foto via pinterest https://tinyurl.com/hqvtfqv/ heb ik het als volgt neergezet:



De verticale palen zijn 6 meter lang, en zitten ongeveer een meter in de grond. Daaronder zit een paalpunt, https://tinyurl.com/j67et5v , voor een beetje extra stabiliteit.
De horizontale palen zijn 4 meter, en zijn vastgemaakt met 3-weg verbindingsstukken, https://tinyurl.com/ztco6k2.


Vóórdat de palen de lucht in gingen, hebben we aan de bovenkant 3 ogen bevestigd, en een schommelhaak om de tuidraden aan te bevestigen.

Aan ieder oog zit een staaldraad, die we naar de andere kant hebben laten lopen. Daar zitten ze, aan de onderkant, weer vast aan een oog.

(dit waren de eerste draadspanners die ik bevestigde, zien er niet zo mooi uit. Vergeef het me, ik ben ook maar een bierbrouwer)

Het idee is dat we bij het oogsten deze draden los kunnen laten om zo de hopranken naar beneden te laten vallen. Of het gaat werken weten we nog niet. Maar, misschien belangrijker, tijdens het omhooghalen van de tweede paal, moesten de horizontale staaldraden reeds door de ogen worden gevoerd, en er moest een manier zijn om ze weer strak te trekken.
De tweede paal kostte 4 personen om de lucht in te krijgen. 1 bij het gegraven gat, 1 met de staaldraden om deze te begeleiden en strak te trekken, en twee man om de paal de lucht in te krijgen.

Aan de verticale palen zitten tuidraden, waarvan twee in de grond vastzitten met een grondanker. De linker paal heeft ook nog een tuidraad de boom in. Ook deze zijn strakgetrokken met een draadspanner.

Dan de planten!
Omdat we de hop in een volkstuin hebben neergezet, vind ik het belangrijk ervoor te zorgen dat als wij de tuin verlaten, de planten niet voor problemen gaan zorgen voor de volgende huurder. Ook weet ik niet zeker of de buren zitten te wachten op hop tussen de boontjes...
Daarom hebben we de planten geplant in de welbekende speciekuipen.


De bakken zijn volledig (behalve 1 die staat op een wortel) ingegraven. Onder de bakken ligt, voor de zekerheid, nog eens een worteldoek om de uitlopers tegen te houden.
Ik heb nu drie rijen, met ieder 7 planten :) Ik heb rhizomen van de planten van vorig jaar gesplitst. Er staat Annabel, Cascade en Chinook.

Zodra er gestekt kan worden houd ik jullie op de hoogte. Er staan bij de brouwerij ook nog een plant Mt Hood, Northern brewer en First Gold, waar ook stekjes van kunnen worden gehaald.

Nog even geduld!

En niet stiekem komen oogsten tijdens een vakantie op Duinrell aub...

orangeloo

Ziet er netjes uit Niels....

Ik ben ook bijna klaar met mijn hop tuintje.
Bij mij staan ze ook in speciekuipen, 6 stuks.
Alleen nog de leidraden spannen.
Iemand een tip wat ik daar voor het beste kan gebruiken.


Jeukstaardt

Geweldig! Wat een constructie zeg! Heb je nog gedacht aan de bliksemgeleiding? ;D
Wat is de afmeting van de speciekuipen die je gebruikt hebt?

Ik vraag me af, hoe gaat de speciekuip de groei belemmeren? Op een gegeven moment zit de kuip ramvol met uitlopers (rhizomen). Ga je die ieder jaar uit de kuipen halen om ze bij te werken?



HuygenMeester

Citaat van: Niels B. op 11-03-2017  11:50 uDe bakken zijn volledig (behalve 1 die staat op een wortel) ingegraven. Onder de bakken ligt, voor de zekerheid, nog eens een worteldoek om de uitlopers tegen te houden.
En niet stiekem komen oogsten tijdens een vakantie op Duinrell aub...

Ben benieuwd of het worteldoek sterk genoeg is. Mijn ervaring is dat de scheuten nogal agressief zijn  :-[ ; maar allicht belemmert het wel wat in de uitloop poging.
 :degroeten:
Huygenmeester

orangeloo

Citaat van: Jeukstaardt op 11-03-2017  18:59 uGeweldig! Wat een constructie zeg! Heb je nog gedacht aan de bliksemgeleiding? ;D
Wat is de afmeting van de speciekuipen die je gebruikt hebt?

Ik vraag me af, hoe gaat de speciekuip de groei belemmeren? Op een gegeven moment zit de kuip ramvol met uitlopers (rhizomen). Ga je die ieder jaar uit de kuipen halen om ze bij te werken?

Ik woon naast een kerk... met bliksemafleiding, dus dat is geregeld  ^-^

Ik heb speciekuipen van 40 liter.

Heel bijzonder maar de wortels vinden fijneloos de gaten die ik onder in de kuip heb geboord voor afwatering.
Dus ik ga om de paar jaar ze er ff uit halen en splitsen, zo hebben andere er ook weer wat aan, en dan terug planten.  :brouwen:

Jeukstaardt

Citaat van: Orangeloo op 11-03-2017  19:48 uDus ik ga om de paar jaar ze er ff uit halen en splitsen

Om de paar jaar? Ok, ik zou verwachten dat dat te weinig was gezien de agressieve groei van hop.
Ik ben bezig om een plek voor te bereiden voor wat planten vandaar de vraag.

Jeukstaardt

Citaat van: Orangeloo op 11-03-2017  18:52 uZiet er netjes uit Niels....

Ik ben ook bijna klaar met mijn hop tuintje.
Bij mij staan ze ook in speciekuipen, 6 stuks.
Alleen nog de leidraden spannen.
Iemand een tip wat ik daar voor het beste kan gebruiken.



Voor wat betreft de leidraden, ik zag bij een tuincentrum een soort sisal/kokosvezel achtig touw. Dik stevig spul waar de haartjes van de hop goed grip op hebben.

RienP

Gewoon standaard henneptouw wat bij bouwmarkt te koop is, werkt ook heel goed. Touw heeft meer treksterkte dan je denkt dus het hoeft niet zo superdik te zijn.

RuudB

Vorig jaar heb ik sisaltouw gebruikt. Ik had de indruk dat dit in de loop van de tijd uitrekte en steeds slapper ging hangen. Na het kijken van dit filmpje ga ik dit jaar het dikkere kokostouw proberen, dit schijnt niet uit te rekken. Nog geen ervaring mee, maar wel in Denemarken gezien in een hoptuin. Zal dus wel goed zijn....



Jeukstaardt

Citaat van: RuudB op 12-03-2017  09:48 uVorig jaar heb ik sisaltouw gebruikt. Ik had de indruk dat dit in de loop van de tijd uitrekte en steeds slapper ging hangen. Na het kijken van dit filmpje ga ik dit jaar het dikkere kokostouw proberen, dit schijnt niet uit te rekken. Nog geen ervaring mee, maar wel in Denemarken gezien in een hoptuin. Zal dus wel goed zijn....



Filmpje? 1 uur 40 min. ;D
Ik ken hem. Mooie leerzame film inderdaad.

dennisbier

Henneptouw is supersterk en kan het gewicht van de hop wel houden tot hij tot de top is gegroeid.

Niels B.

Volgens mij zijn mijn kuipen 90 liter. Weet het niet precies, heb gewoon om de grootste gevraagd bij de bouwmarkt :)

Niels B.

Citaat van: Orangeloo op 11-03-2017  18:52 uZiet er netjes uit Niels....

Ik ben ook bijna klaar met mijn hop tuintje.
Bij mij staan ze ook in speciekuipen, 6 stuks.
Alleen nog de leidraden spannen.
Iemand een tip wat ik daar voor het beste kan gebruiken.



Daar kunnen makkelijk nog wat bakken tussen! Op mijn foto staan de kuipen ook uit elkaar, maar ik heb uiteindelijk besloten mijn gehele geul op te vullen met bakken.

orangeloo

Ik heb 6 verschillende rassen, en wil voorkomen dat ze in elkaar gaan groeien.
Zoals ik al bij verschillende heb gelezen plaatsen ze de plant minimaal 120 cm uit elkaar.

In de hopvelden in Poperinge gebruiken ze een onbehandelde staaldraad. Deze roest in de loop van het seizoen.
Na het machinaal plukken gaan de takken, bladeren en de staaldraad door de hakselaar. En wordt er compost van gemaakt. inclusief de draad dus.

Ik heb nu leidraden gespannen van een bol touw die ik nog had liggen uit de tijd dat ik een krantenwijk had.
Hier bond ik op zaterdag de kranten voor de supermarkten en Bruna mee bij elkaar. Geen idee wat voor touw, ik zie wel of het hou.

In Poperinge maken ze de staaldraad met een stukje touw en een speciale knop vast aan de spandraden. zodat ze makkelijk los te maken zijn voor de oogst. Ik heb de touw ook met een speciale knoop vast gemaakt zodat hij bij de oogst met 1 ruk aan het touw los is.

RuudB

Citaat van: Orangeloo op 12-03-2017  13:43 uIn Poperinge maken ze de staaldraad met een stukje touw en een speciale knop vast aan de spandraden. zodat ze makkelijk los te maken zijn voor de oogst. Ik heb de touw ook met een speciale knoop vast gemaakt zodat hij bij de oogst met 1 ruk aan het touw los is.

Welke knoop is dat ??? Ik heb er wel eens naar gezocht maar nooit kunnen vinden.

EBC

Ze maken het ijzerdraad met gewoon touw vast, zodat ze het met een mes kunnen lossnijden. Een superspeciale knoop is er niet.

Mijn ervaring is dat je beter met een ladder omhoog klimt en de takken met rijpe bellen uitknipt. Een week later pluk je dan de tweede charge.

Haal je de hele plant naar beneden dan pluk je rijp en groen. En bovendien kan de plant geen voedingsstoffen meer recupereren. En je moet zorgen dat je voldoende droogcapaciteit hebt.

We doen toch zo graag de commercielen na, zonder na te denken ...  :weetniet:

En zorg vooral dat het touw dat je gebruikt een seizoen lang mee gaat in weer en wind zonder te verrotten, anders liggen je planten halverwege op de grond. Een volwassen hopplant weegt in de regen snel ruim 20 kilo. Doe er nog wat wind bij en dan ...

seed7


seed7


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.