Hopoogst 2017

Gestart door PrinsHeerlijk, 19-02-2017 13:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Tjardo

Citaat van: joosting87 op 18-09-2017  13:10 uNat nat nat... verdraaid al die regen. Toch maar gaan oogsten. Beetje bij beetje voordrogen in oven van 40 graden. Daarna op horrengaas... hopelijk lukt het. Eerste keer een flinke oogst. Al doende leert men hopelijk. Hoe is het bij de rest qua vocht en regen en hoe doe  jullie dat?

Ook ik heb spijt dat ik niet gisteren heb geoogst, maar vanaf woensdag wordt het wat beter weer dus ik ga woensdagavond maar oogsten. hoparoma wordt met de dag sterker maar de bellen beginnen ook bruine blaadjes te krijgen dus veel langer wachten wil ik niet.

(vorig jaar heb ik eind augustus geoogst en na drogen alles weg kunnen gooien omdat ik veel te vroeg was, de gedroogde hop rook alleen naar gras helaas)

Jeukstaardt

Citaat van: EBC op 13-09-2017  19:23 uAls maar geen grijze schimmel in de bel zit. Bellen met wat bruin zijn juist lekker. Met bruin is beter dan te groen. Maar er zijn natuurlijk grenzen.

Ik citeer EBC maar even. Ik heb de indruk dat er in het algemeen vaak te vroeg geoogst wordt. Ik zie veel foto's met maagdelijk groene bellen.

joosting87

Citaat van: Jeukstaardt op 18-09-2017  16:37 uIk citeer EBC maar even. Ik heb de indruk dat er in het algemeen vaak te vroeg geoogst wordt. Ik zie veel foto's met maagdelijk groene bellen.
Dit is mijn bovenste etage van mijn drie laags droogrek. Vanmorgen even in elkaar gezet. Is dit nog te vroeg? Best al wel bruin... toch?

Ronnie

Je kan het alleen maar vanbinnen zien dus bel effe openscheuren: zit er mooi gele lupuline in ?
Hoeveelheid verschilt volgens ras.

Jeukstaardt

Citaat van: joosting87 op 18-09-2017  16:54 uDit is mijn bovenste etage van mijn drie laags droogrek. Vanmorgen even in elkaar gezet. Is dit nog te vroeg? Best al wel bruin... toch?

Ja, ziet er goed uit volgens mij. Wat me opviel aan mijn planten is dat van de droogste bellen de schutbladeren ook iets wijder uit gingen staan. Voor mij een teken dat die gerijpt waren. Deze bellen hebben merkbaar meer aroma en donkerdere lupuline dan de bellen waarbij de schutbladeren meer gesloten waren. Tevens waren die iets fletser groen van kleur en meer bruine vlekjes of puntjes. Ik zie dergelijke bellen bij jouw foto er ook tussen liggen.

Biksmannenkoor

Zaterdag aanstaande wil ik zowel hop oogsten als een batch brouwen. Kan ik de hop direct gebruiken zonder te drogen? Hoeveel extra hop zou ik dan moeten gebruiken?

Ernesto

Citaat van: Biksmannenkoor op 19-09-2017  11:37 uZaterdag aanstaande wil ik zowel hop oogsten als een batch brouwen. Kan ik de hop direct gebruiken zonder te drogen? Hoeveel extra hop zou ik dan moeten gebruiken?

Staat ergens in dit topic al wel beschreven, maar de meesten nemen 4 tot 5 keer zoveel. 20 gram droog is dus 80-100 gram vers.

hansHalberstadt

Citaat van: Biksmannenkoor op 19-09-2017  11:37 uZaterdag aanstaande wil ik zowel hop oogsten als een batch brouwen. Kan ik de hop direct gebruiken zonder te drogen? Hoeveel extra hop zou ik dan moeten gebruiken?
Ja doe ik ook wel eens. inderdaad ca 4 x zoveel nemen als normaal.

Niels B.



Zo.
Alle hop geoogst, gedroogd en nu in de vriezer.
Score:
1400 gram Annabel (deed het veruit het beste)
870 gram Cascade
700 gram Chinook

Ik denk sowieso dat de Chinook eigenlijk nog wat langer had mogen hangen, maar alle planten waren samen naar het midden van mijn ijzerdraad verplaatst. Hierdoor kwam er meer gewicht op het midden, wat er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat de zekering is losgekomen. Dus, de paal zakte langzaam in! Met het oog op de uitermate teleurstellende weersverwachting toch maar besloten deze hop er als eerste vanaf te halen.
Zekering gaat vastgezet worden met beton :)

Prima oogst voor het eerste jaar!

Drents Hopbier

Citaat van: Niels B. op 19-09-2017  13:54 u

Plaatje is de Annabel?

Hopbier

Niels B.

Citaat van: Drents Hopbier op 19-09-2017  15:24 uPlaatje is de Annabel?

Hopbier

Inderdaad goed gezien!
Er zit een klein pijltje bij de foto voor meer foto's van de oogst

breda82

Wat denken jullie ? Plukken?

Jacques

Citaat van: breda82 op 19-09-2017  17:41 uWat denken jullie ? Plukken?

Kijk vooral naar de binnenkant van de bellen. Trek de bellen open en snuif de geur op. Als je een intense hopgeur in je neusgaten hebt kun je plukken. Het is heel interessant dit een aantal keren te doen om de ontwikkeling van het hoparoma te volgen. Begin daar volgend jaar op tijd mee.

breda82

Er is zeker een intense hopgeur aanwezig. Als ik nog langer ga wachten dan zullen ze te bruin worden denk ik. Zodra het even droog is ga ik dan maar oogsten.

BLUB

Vandaag bezig met de Cascade, plukken, drogen en vacuuem verpakken.

Nu droog ik altijd 1 uur op 40 graden in m,n droogkast en heb dan perfecte droge hop.
Door omstandigheden heb ik de droogkast 2 uur laten draaien en toen was het resultaat TE droge hop  :'(




De hop valt totaal uit elkaar en is niet meer netjes te persen en te verpakken.
Links te droog........Rechts mooi droog.



De rest maar onder het afdak gelegd om weer een beetje "nat" te worden  :nut:


 :degroeten:

BLUB

Ernesto

Vrijdag de Cascade en Willamette geoogst. Mooie opbrengst voor 1e jaars planten.
Aan de lucht gedroogd op trinatech droogrekken (werkt perfect!) en gisteravond alles gevacumeerd.
Binnenkort maar eens een lekker hoppig bier brouwen  :brouwen:

Volgend jaar wil ik wat meer planten gaan plaatsen. Iemand tzt nog een stekje/wortelstok van Perle/Saaz/Fuggles en Annabel in de aanbieding?

breda82

Wie zou een zak Cascade van mij willen gratis hebben, ik heb nog een zakje van 25 gr en 30 gram. Zou wel eens willen weten wat andere ervan vinden. Ze ruiken heerlijk als je ze openmaakt maar als ik ze in een glas doe met warm water dan krijg ik die geur niet. Woon zelf in Breda.

EBC

Citaat van: BLUB op 20-09-2017  12:45 uVandaag bezig met de Cascade, plukken, drogen en vacuuem verpakken.

Nu droog ik altijd 1 uur op 40 graden in m,n droogkast en heb dan perfecte droge hop.
Door omstandigheden heb ik de droogkast 2 uur laten draaien en toen was het resultaat TE droge hop  :'(




De hop valt totaal uit elkaar en is niet meer netjes te persen en te verpakken.
Links te droog........Rechts mooi droog.



De rest maar onder het afdak gelegd om weer een beetje "nat" te worden  :nut:


 :degroeten:

BLUB

Hmm
Je droogt snel.

Het uiteenvallen van de bellen is vooral hopsoort afhankelijk.

Ik droog 12 uur op 40 °C.
Breek eens een (grotere) bel doormidden en zet het middelste kernspiraaltje van de bel tegen je bovenlip. Voelt dat nat? Dan is de hop niet droog. De blaadjes zijn droog, maar de kern niet. En in die kern zit veel vocht dat zich over de bel zal verspreiden en na een maand of wat de hop onbruikbaar maakt.
In mijn ervaring met een Stockli met 10 ziften duurt het bij 40 °C 12 uur.

BLUB

Citaat van: EBC op 20-09-2017  23:17 uHmm
Je droogt snel.

Het uiteenvallen van de bellen is vooral hopsoort afhankelijk.

Ik droog 12 uur op 40 °C.
Breek eens een (grotere) bel doormidden en zet het middelste kernspiraaltje van de bel tegen je bovenlip. Voelt dat nat? Dan is de hop niet droog. De blaadjes zijn droog, maar de kern niet. En in die kern zit veel vocht dat zich over de bel zal verspreiden en na een maand of wat de hop onbruikbaar maakt.
In mijn ervaring met een Stockli met 10 ziften duurt het bij 40 °C 12 uur.

Ik blaas er vrij veel lucht doorheen en na 1 uur is de hop door en door droog.
Als hop droog is zit er nog ongeveer 10% vocht in van de 75% maar deze keer zal het waarschijnlijk in de buurt van 0% zijn geweest.
En als je zulke droge hop aanraakt valt hij uiteen.

Maar dit was een lesje voor mij, niet te lang drogen.
Vandaag ging het weer aardig goed  :brouwen:

 :degroeten:

BLUB

hansHalberstadt

Ook ik had een behoorlijke luchtdoorstroming met de airco en lucht van zelfs 45 ºC, maar drogen duurde toch nog 5 uur.

Jeukstaardt

Ok. De oogst is binnen, bellen gedroogd en vacuum verpakt in de vriezer. Uiteraard trots onze opbrengst(en) gedeeld, maar dan?
Hoe behandelen we onze hopplant nadat hij geoogst is? Laat je de plant rustig afsterven, of knip je hem af? Moet er iets van een mulch overheen? Blijf je nog water geven?
Hoe doen jullie dat?

Eric v B

Citaat van: Jeukstaardt op 22-09-2017  09:32 uOk. De oogst is binnen, bellen gedroogd en vacuum verpakt in de vriezer. Uiteraard trots onze opbrengst(en) gedeeld, maar dan?
Hoe behandelen we onze hop nadat hij geoogst is? Laat je de plant rustig afsterven, of knip je hem af? Moet er iets van een mulch overheen? Blijf je nog water geven?
Hoe doen jullie dat?
Ik laat altijd strengen van een meter staan. Dit sterft in het na jaar af. In het najaar knip ik de resten van de strengen af en haal ik al het onkruid weg rondom de plant.

Volgend jaar ga ik voor de eerste keer paardenmest of compost rond de planten gooien. De opbrengst hop viel dit jaar een beetje tegen. Verder heb ik gelezen dat sommige mensen mulchen rondom hun planten (stro of houtsnippers) zodat er geen onkruid kan groeien. Dat wil ik volgend jaar ook proberen.

Adbrouwt

Ik knip de plant voor de winter tot op 5 cm van de aarde af. Werkt voor mij al jaren.

Underdike

Citaat van: Eric v B op 22-09-2017  12:39 uIk laat altijd strengen van een meter staan. Dit sterft in het na jaar af. In het najaar knip ik de resten van de strengen af en haal ik al het onkruid weg rondom de plant.

Volgend jaar ga ik voor de eerste keer paardenmest of compost rond de planten gooien. De opbrengst hop viel dit jaar een beetje tegen. Verder heb ik gelezen dat sommige mensen mulchen rondom hun planten (stro of houtsnippers) zodat er geen onkruid kan groeien. Dat wil ik volgend jaar ook proberen.
Wel gerotte paardenmest nemen hoor, geen verse... anders is het vooral heel veel nitraten, en dan schieten je planten in de lengte, maar is niet best voor je oogst.

Jeukstaardt

Citaat van: Adbrouwt op 22-09-2017  13:47 uIk knip de plant voor de winter tot op 5 cm van de aarde af. Werkt voor mij al jaren.

Maar wat doe je tot die tijd? Laten hangen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.