Hopoogst 2017

Gestart door PrinsHeerlijk, 19-02-2017 13:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeukstaardt

Citaat van: brouwerwaldonk op 06-09-2017  06:53 uIk heb dit jaar in mijn Cascade enkele ranken met bellen waar ook trossen mannelijke bloemen tussen staan. Gelukkig zijn de bloemen nog gesloten, zodat er geen bevruchting kan plaatsvinden.



Wie heeft dat ook, of al ergens gezien.

Ik zie het in mijn plant ook op enkele plaatsen. Ook Cascade.

breda82

Bij mij ook een paar van die rare bleometjes aan de Cascade maar geen zaad in de hop. Wel een hele mooie oogst vind ik voor het eerste jaar. Bijna 1200 gram nat, echt een mega grote zak, over een paar dagen nog een plant oogsten. Drogen lukt hopelijk, nu maar flink uitgespreid op een krant.

Bij veel bellen kwamen bruine tipjes aan de bladeren, bruine vlekjes, blaadjes stonden uitelkaar en de bel voelde droog en papierig aan, veel geel in de binnenkant.






beermenke

Gisteren 50 gram wilde hop geplukt
Geforceerd gedroogd en hopthee gemaakt
Ruikt en proeft best aardig maar is erg bitter
25 gr op 250 ml is misschien ook wat veel
Is het te proberen om 50 gram als aromahop te gebruiken voor 15 liter?
Het gaat mij om de leuk omdat ie nagenoeg bij mij in de straat groeit.

hansHalberstadt

 :)
Citaat van: brouwerwaldonk op 06-09-2017  06:53 uIk heb dit jaar in mijn Cascade enkele ranken met bellen waar ook trossen mannelijke bloemen tussen staan. Gelukkig zijn de bloemen nog gesloten, zodat er geen bevruchting kan plaatsvinden.



Wie heeft dat ook, of al ergens gezien.
Heb ik ook gehad.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,8394.msg125183.html#msg125183
Blijkbaar zo  erg dat de foto is verwijderd door de beheerder   :)

Edgar

Gisteren van een centennial uit 2008, na een jaar niet naar de plant te hebben omgekeken, bijna 500 gram mooie en kurkdroge hop gevacumeerd. Veel plakkerige lupuline, zag er goed uit en rook heerlijk. Nu nog mee zien te gaan brouwen...

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 08-09-2017  19:58 u:)Heb ik ook gehad.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,8394.msg125183.html#msg125183
Blijkbaar zo  erg dat de foto is verwijderd door de beheerder   :)

Het gaat om een topic uit 2008. Weet niet meer waarom dat gebeurd is, maar ik denk dat de foto erg groot was van omvang.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 09-09-2017  22:19 uHet gaat om een topic uit 2008. Weet niet meer waarom dat gebeurd is, maar ik denk dat de foto erg groot was van omvang.
Ik dacht juist dat de functie 'voeg foto toe aan je post' in het leven geroepen was om juist te voorkomen dat topics incompleet worden door verdwenen materiaal en links die na gemiddeld enkele maanden nutteloos worden.

Ik heb de foto (87kb !!) maar even opnieuw geupload om de zaak weer compleet te maken.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,8394.msg528642.html#msg528642

RienP

Vandaag de oogst van Saphir afgerond. De hop tijdens de pluk niet gewogen, maar op het oog is het vergelijkbaar als vorig jaar en dat was ruim 4 kilo. Hier ben ik weer blij mee. ;D


Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-09-2017  08:54 uIk dacht juist dat de functie 'voeg foto toe aan je post' in het leven geroepen was om juist te voorkomen dat topics incompleet worden door verdwenen materiaal en links die na gemiddeld enkele maanden nutteloos worden.

Ik heb de foto (87kb !!) maar even opnieuw geupload om de zaak weer compleet te maken.

Het klopt dat daarom die functie is toegevoegd. Waarschijnlijk is de foto verdwenen voordat die functie er was. Het gaat om een topic van 9 jaar geleden...

Inmiddels de foto in het oorspronkelijke topic geplaatst. Eind goed al goed.

Johnny Stardust

Citaat van: RienP op 10-09-2017  13:43 uVandaag de oogst van Saphir afgerond. De hop tijdens de pluk niet gewogen, maar op het oog is het vergelijkbaar als vorig jaar en dat was ruim 4 kilo. Hier ben ik weer blij mee. ;D



Ziet er mooi uit zo, hoe lang neem jij de tijd om dit zo te drogen. 2 weken?

Henielma

Bij mij op zolder duurt het drogen ongeveer een week.

Mijn hop mag nog even blijven hangen.

Hieronder de rijkelijk gevulde Cascade. Deze blijft zeker nog een week hangen. De achterzijde van de schutting hangt nog eens zoveel. Dat worden komend jaar weer een paar Cascade IPA's met veel koudhop.


En hieronder de Fuggles. Deze mag nog een paar dagen.

RienP

Citaat van: Johnny Stardust op 10-09-2017  18:30 uZiet er mooi uit zo, hoe lang neem jij de tijd om dit zo te drogen. 2 weken?

Vorig jaar was het vrij warm en was de hop na een dag of 3/4 droog. Ik heb in de schuur nu een ventilator staan voor wat luchtcirculatie en hopelijk helpt dat met het drogen en duurt het nu ook niet al te lang.

Mooi Cascade Henielma. Dat gaat nog wat pluktijd kosten.

hansHalberstadt

Vandaag mijn Northern Brewer geplukt. 2 kg nat, 590 gram droog.
Drogen doe ik met een droogbak waar warme lucht van de airco doorblaast (ca 47 ºC met veel volume) daarmee ontvochtig ik den meteen de kelder. Duurt een uurtje of 4 en dan is de hop kurkdroog. 


hansHalberstadt

Hier de gedroogde op samengeperst in potjes. Die gaan de vriezer in.


Johannesdeloper

Citaat van: hansHalberstadt op 11-09-2017  00:08 uVandaag mijn Northern Brewer geplukt. 2 kg nat, 590 gram droog.
Drogen doe ik met een droogbak waar warme lucht van de airco doorblaast (ca 47 ºC met veel volume) daarmee ontvochtig ik den meteen de kelder. Duurt een uurtje of 4 en dan is de hop kurkdroog.
Dit brengt mij op een idee, als ik mijn wasdroger (zonder was) op de stand "60 minuten luchten" zet, zou dat in theorie goed moeten kunnen drogen.
Nog even wachten, want mijn Challenger moet nog even een weekje.

RienP

Dan zit waarschijnlijk heel de binnenkant onder de lupuline. Geen idee of dat zo top is voor de was die erna volgt  ;D

hansHalberstadt

Citaat van: Johannesdeloper op 11-09-2017  11:55 uDit brengt mij op een idee, als ik mijn wasdroger (zonder was) op de stand "60 minuten luchten" zet, zou dat in theorie goed moeten kunnen drogen.
Nog even wachten, want mijn Challenger moet nog even een weekje.
Drogen zou moeten kunnen, maar draaien lijkt me niet handig want dan gaan de blaadjes en lupuline loskomen vrees ik en een kleverig plaklaagje van lupuline in de droger zou wel eens tot wat discussie thuis kunnen leiden vrees ik.

Eelke

Ik gebruik gewoon een goedkope voedseldroger van 30 euro. Kan een halve kilo per keer op, heb hem een uurtje of 4-5 aan staan en dan nog even nadrogen aan de lucht. Zo droog ik elke dag een beetje.

hansHalberstadt

Zo'n voedseldroger is natuurlijk een voor de hand liggende oplossing. In mijn geval gebruik ik soms de airco in luchtontvochtigingsstand om in de kelder een redelijke luchtvochtigheid te houden zonder schimmelvorming. Met de brouwerij in de kelder is dat wel een vereiste. Ik merkte dat het ding veel warme lucht geeft en die warmte heel efficiënt onttrekt aan de omgevingslucht (warmtepomp), dus veel meer warmte dan bij een vergelijkbaar verwarmingselement met gegeven energieverbruik, dus dacht kan ik dat niet dubbel gebruiken, dus hop drogen en tegelijk de kelder ontvochtigen. en dat werkt. tijdens het drogen van de hop (2 kg hop bevatte ca 1400 g water) ging de luchtvochtigheid van de kelder ook nog eens flink omlaag en lever een jerrycan van 5 liter vol met water op.   

Fermon



Vandaag de hopplant helemaal af geknipt en hop geplukt met mijn grote hulp. Vorige week al wat geplukt nat 1 kilo en van het weekend ook nog 500 g. Vandaag kwam er nog 700 g bij (totaal 2.2 kilo) en de plant was nog lang niet leeg (zat nog wel 1,5 kilo aan denk ik), maar ik heb nu wel genoeg.

wh_birra

Vandaag wilde hop geplukt. Zag hier al wel wat voorbij komen maar heb toch nog wat (beginner) vragen.
De hop ziet er mooi uit en ruikt erg lekker. Is dit een herkenbare soort?

Hoe kom ik achter de bitterheid? Door er thee van te zetten of is er een andere manier?

Kun je de hop ook gelijk al gebruiken of is het beter als die eerst gedroogd is?


brouwerwaldonk

Alle hopsoorten zien er ongeveer hetzelfde uit, soorten zijn onderling niet herkenbaar.
De bitterheid kunnen wij niet meten, kan enkel met een industriëel toestel van € 35.000
Je kan vers geplukte hop gebruiken tot 24 uur koel bewaard na de pluk, maar wel 4 à 5 keer meer gewicht nemen dan je gewoon bent. 
Heb je meer hop dan voor 1 batch, dan de rest drogen voor later gebruik. 

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 11-09-2017  16:39 ulle hopsoorten zien er ongeveer hetzelfde uit, soorten zijn onderling niet herkenbaar.
De bitterheid kunnen wij niet meten, kan enkel met een industriëel toestel van € 35.000
Je kan vers geplukte hop gebruiken tot 24 uur koel bewaard na de pluk, maar wel 4 à 5 keer meer gewicht nemen dan je gewoon bent.
Heb je meer hop dan voor 1 batch, dan de rest drogen voor later gebruik. 
Je kunt kijken hoeveel geel poeder  (lupuline) er in zit.

hansHalberstadt

Stel dat je de lupuline van een bekende hoeveelheid hop oplost bv in alcohol en dan de alcohol laat verdampen en het gewicht meet van het residu. Zou je dan een benadering hebben van het percentage alfazuur?

Johannesdeloper

Citaat van: RienP op 11-09-2017  12:29 uDan zit waarschijnlijk heel de binnenkant onder de lupuline. Geen idee of dat zo top is voor de was die erna volgt  ;D
De was zal geen probleem zijn, ik zou de luchtuitlaat op een droogkast willen aansluiten. Dit net als Hans Halberstadt dat doet met zijn airco. Ik heb geen idee of dit de lupuline uit de hop gaat blazen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.