Giststarter

Gestart door alrikdew, 17-02-2017 14:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

alrikdew

Onlangs met mijn collega een soort van discussie gehad of een starter nu alcohol bevatte. De starter wordt met een sg van 1040 op een roerplaat gezet om te groeien. Mij leek het vanzelf sprekend dat er gewoon alcohol in zit. Mijn collega echter dacht dat dit niet het geval zou zijn. Simpelweg omdat er continu zuurstof aangeleverd zou worden door de draaikolk en dat ze daardoor alleen maar zouden voortplanten en geen alcohol zouden produceren.

Wat denken jullie?

EvdBroek

Citaat van: alrikdew op 17-02-2017  14:42 uOnlangs met mijn collega een soort van discussie gehad of een starter nu alcohol bevatte. De starter wordt met een sg van 1040 op een roerplaat gezet om te groeien. Mij leek het vanzelf sprekend dat er gewoon alcohol in zit. Mijn collega echter dacht dat dit niet het geval zou zijn. Simpelweg omdat er continu zuurstof aangeleverd zou worden door de draaikolk en dat ze daardoor alleen maar zouden voortplanten en geen alcohol zouden produceren.

Wat denken jullie?
Natuurlijk zit er alcohol in als die uitgegist is

RienP

Ondanks dat je continue zuurstof blijft toevoegen, stopt op gegeven moment toch de vermenigvuldiging. Ik moet het weer eens nalezen, maar volgens mij is dat afhankelijk van de aanwezige voedingsstoffen die dan zijn opgebruikt. Daarna start de fase met het omzetten van suikers in alcohol.

De meest optimale starter stop je dus als de vermenigvuldiging net is afgerond. Alleen vrij lastig te bepalen zonder microscoop lijkt mij.

Jeukstaardt

Citaat van: EvdBroek op 17-02-2017  15:12 uNatuurlijk zit er alcohol in als die uitgegist is

Mee eens.

alrikdew

Citaat van: EvdBroek op 17-02-2017  15:12 uNatuurlijk zit er alcohol in als die uitgegist is

In principe maakt gist alcohol bij stress. Tenminste dat zegt mijn collega. Hij zal heus niet volledig ongelijk hebben maar ik verwacht dat er in ieder geval een klein beetje alcohol in zit.

Jeukstaardt

Citaat van: alrikdew op 17-02-2017  15:52 uIn principe maakt gist alcohol bij stress.

Alcohol is toch gewoon een product van het metabolisme van een gistcel zodra deze suiker(s) gaat opsnoepen. Stress of geen stress.

SanderH

Citaat van: alrikdew op 17-02-2017  15:52 uIn principe maakt gist alcohol bij stress. Tenminste dat zegt mijn collega. Hij zal heus niet volledig ongelijk hebben maar ik verwacht dat er in ieder geval een klein beetje alcohol in zit.

Geen wonder dat ik zo loop te stuiteren na een biertje, komt door al die gist die in de stress is.

Ik denk dat je collega wat minder aan de lijm moet snuiven. Gist die in de stress is geraakt doet vaak veel minder. Deze stress wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door een veel te groot temperatuursverschil bij vloeibare gisten of giststarters.

Jacques

Citaat van: alrikdew op 17-02-2017  14:42 uOnlangs met mijn collega een soort van discussie gehad of een starter nu alcohol bevatte. De starter wordt met een sg van 1040 op een roerplaat gezet om te groeien. Mij leek het vanzelf sprekend dat er gewoon alcohol in zit. Mijn collega echter dacht dat dit niet het geval zou zijn. Simpelweg omdat er continu zuurstof aangeleverd zou worden door de draaikolk en dat ze daardoor alleen maar zouden voortplanten en geen alcohol zouden produceren.

Wat denken jullie?

Tijdens de aerobe fase van de gistgroei wordt er inderdaad geen alcohol gevormd. Het is echter de vraag of deze fase continu doorgaat als je roert. Zal ook aan de mate van roeren liggen.

Ken je een bevriende brouwerij met een Anton Paar apparaat? Dan weet je het snel.

Overigens is een EasyDens Anton Paar tegenwoordig ook beschikbaar voor de verwende hobbybrouwer. Volgens Brouwland zou je daar ook het alcoholgehalte mee kunnen bepalen maar dat haal ik niet uit de specificaties. http://www.anton-paar.com/?eID=documentsDownload&document=57422&L=36

[edit] De EasyDens Anton Paar is niet bruikbaar voor het bepalen van alcohol in bier...
https://www.Brouwland.com/content/assets/docs/FAQ%20-%20EasyDens%20EN.PDF
[/edit]

alrikdew

Citaat van: SanderH op 17-02-2017  16:40 uGeen wonder dat ik zo loop te stuiteren na een biertje, komt door al die gist die in de stress is.

Ik denk dat je collega wat minder aan de lijm moet snuiven. Gist die in de stress is geraakt doet vaak veel minder. Deze stress wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door een veel te groot temperatuursverschil bij vloeibare gisten of giststarters.

Nou hij is biochemicus dus het zal echt wel onderlegd zijn...

Citaat van: Jacques op 17-02-2017  16:58 uTijdens de aerobe fase van de gistgroei wordt er inderdaad geen alcohol gevormd. Het is echter de vraag of deze fase continu doorgaat als je roert. Zal ook aan de mate van roeren liggen.

Ken je een bevriende brouwerij met een Anton Paar apparaat? Dan weet je het snel.

Overigens is een EasyDens Anton Paar tegenwoordig ook beschikbaar voor de verwende hobbybrouwer. Volgens Brouwland zou je daar ook het alcoholgehalte mee kunnen bepalen maar dat haal ik niet uit de specificaties. http://www.anton-paar.com/?eID=documentsDownload&document=57422&L=36

[edit] De EasyDens Anton Paar is niet bruikbaar voor het bepalen van alcohol in bier...
https://www.Brouwland.com/content/assets/docs/FAQ%20-%20EasyDens%20EN.PDF
[/edit]

Hmm, denk dat Maximus een Anton Paar ook erg interessant zal vinden!

SanderH

Het was niet te serieus bedoelt over dat lijm snuiven!

Biertje1985

Die apparatuur van anton paar, daar heb ik mee gewerkt om (helikopter) brandstoffen te testen, ze hebben een metertje waarmee je werkelijk alles kunt meten.
Omdat ik nieuwsgierig was heb ik wat testen gedaan met de meter, en mijn bevindingen zijn dat ie heel precies is.

Het betrof deze:
http://www.anton-paar.com/be-en/products/details/portable-density-meter-dma-35/


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.