Cold crash en bottelen

Gestart door Martijn0172, 17-02-2017 10:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn0172

Afgelopen dinsdag ben ik mijn Blond bier gaan coldcrashen op 2 graden. Ik wil vanavond bottelen. Moet het vat weer eerst op kamertemperatuur komen?

Johannesdeloper

Doe ik wel. Ten eerste spaart dat weer een beetje energie en
verder zet ik het vat op de plek waar ik ga bottelen en laat dan het eventueel opgedwarrelde gist nog even uitzakken.
(in mijn geval laat ik het bier in het lageringsvat en voeg ik pas suiker toe in de flessen.)

Ik kan me ook zo voorstellen dat de bottelsuiker beter opgelost blijft in bier op kamertemperatuur.

Oscar

Citaat van: Johannesdeloper op 17-02-2017  10:52 uIk kan me ook zo voorstellen dat de bottelsuiker beter oplost in bier op kamertemperatuur.

Bottelsuiker voeg je reeds opgelost toe !!! (toch ? )

crazyjopje

Citaat van: Martijn0172 op 17-02-2017  10:38 uAfgelopen dinsdag ben ik mijn Blond bier gaan coldcrashen op 2 graden. Ik wil vanavond bottelen. Moet het vat weer eerst op kamertemperatuur komen?
Ik hevel vanuit het gist/lager vat in de bottelemmer zodat alle trüb in het vat blijft zet dan de emmer op het aanrecht ga suikeroplossing maken en flessen ontsmetten met avinator en erna meteen bottelen... Gevulde flessen met dop erop in de trapkast voor week of 2...

EvdBroek

Citaat van: Martijn0172 op 17-02-2017  10:38 uAfgelopen dinsdag ben ik mijn Blond bier gaan coldcrashen op 2 graden. Ik wil vanavond bottelen. Moet het vat weer eerst op kamertemperatuur komen?

Nee dat is niet nodig. Gewoon overhevelen naar je bottelvast waar de opgeloste bottelsuiker al in zit en daarna gewoon bottelen.
Uiteindelijk komt het bier daarna vanzelf weer op kamertemperatuur.

Johannesdeloper

Citaat van: Oscar op 17-02-2017  10:57 uBottelsuiker voeg je reeds opgelost toe !!! (toch ? )
Vanzelfsprekend, twee delen water op 1 deel suiker.

Jacques

Citaat van: Martijn0172 op 17-02-2017  10:38 uAfgelopen dinsdag ben ik mijn Blond bier gaan coldcrashen op 2 graden. Ik wil vanavond bottelen. Moet het vat weer eerst op kamertemperatuur komen?

Nee, is niet nodig. Het bier komt wel op temperatuur in de fles.

EBC

Citaat van: Martijn0172 op 17-02-2017  10:38 uAfgelopen dinsdag ben ik mijn Blond bier gaan coldcrashen op 2 graden. Ik wil vanavond bottelen. Moet het vat weer eerst op kamertemperatuur komen?

Waarom zetten we bier slechts twee dagen koud ???
100 % zinloos.

Koud lageren, wat iets anders is dan coldcrash, duurt normaal wel iets langer voordat het positief bijdraagt aan het bier. En ik twijfel er aan dat de meesten hier kunnen coldcrashen.

Nou ja, doe maar, maak je ecologische print maar groter.

JanEric

Eens met EBC. Het lijkt wel een ( uit Amerika overgewaaide) hype dat hele cold crashen. Je bier wordt toch wel helder ook al doe je geen coldcrash.

Herman

Liever overhevelen dan coldcrashen is mijn motto. Dan raak je de gist namelijk op meer milieuvriendelijke manier kwijt. Niet overhevelen vind ik geen optie, geeft te veel gistdepot in de fles.

Martijn0172

Ik hevel altijd over en deze keer heb ik dan ook gecoldcrashed. Mijn voorgaande bieren waren helder totdat ik ze ging koelen. Ik ben in de veronderstelling dat dit door het coldcrashen ook helder blijft na het koelen?

Brouwers

Citaat van: Martijn0172 op 18-02-2017  00:33 uIk hevel altijd over en deze keer heb ik dan ook gecoldcrashed. Mijn voorgaande bieren waren helder totdat ik ze ging koelen. Ik ben in de veronderstelling dat dit door het coldcrashen ook helder blijft na het koelen?
Koudewaas verdwijnt pas na een lange tijd koud staan, met 2 dagen coldcrashen ga je dit niet verwijderen

volleybaltrainer

De laatste podcast op beersmith.com gaat over de helderheid van bier en hoe dat te bewerkstelligen. Daar wordt ook gesproken over de temperatuur die nodig is voor een cold crash en daar heeft men het over een optimale temperatuur van - 1. Hieronder de link mocht je het nog terug willen luisteren.

http://beersmith.com/blog/2017/02/09/clarity-and-haze-in-beer-with-dr-charlie-bamforth-beersmith-podcast-142/

Groeten Marco

PDGRRR

Heeft het cold crashen ook invloed op de te gebruiken hoeveelheid bottelsuiker?

Jacques

Citaat van: PDGRRR op 02-09-2019  19:42 uHeeft het cold crashen ook invloed op de te gebruiken hoeveelheid bottelsuiker?

Nee. Je gaat pas koelen als de vergisting is afgerond. Er wordt dan geen koolzuur meer gevormd.

EBC

Toen het begrip coldcrash werd bedacht, betekende het dat je je bier zeer snel koelde. Crash. Dus koelen van 20 °C naar 0 °C in ongeveer maximaal 2 uur.

Hmm ... de gemiddelde hobbybrouwer kan dat niet.

Het idee was om gist en eiwit te laten neerslaan. Gist zakt inderdaad sneller uit bij lage temperatuur. Eiwit niet, nou ja, dat duurt weken. De praktijk heeft uitgewezen dat cold crash geen enkel effect sorteert. Een paar dagen langer op gistingstemperatuur geeft identiek resultaat.

Wees energie neutraal en doe geen 'cold crash' (die je toch al niet kon doen).

Battum80

Voor mij is een ander bijkomend voordeel, dat ook de koudhop goed naar de bodem zakt voordat je gaat bottelen.

Als je gelatine wilt gebruiken om te klaren is het mijns inziens ook aan te bevelen het bier te koelen.

PDGRRR

Citaat van: Battum80 op 03-09-2019  10:03 uVoor mij is een ander bijkomend voordeel, dat ook de koudhop goed naar de bodem zakt voordat je gaat bottelen.

Dat was in dit geval voor mij de reden om de temperatuur drastisch te verlagen. Ik had 10 gram per liter koudhop gebruikt en deze was door de coldcrash vrijwel geheel naar de bodem gezakt.

seed7

De cold crash zoals wij doen heeft, zoals EBC aangeeft, weinig zin.

De oorsprong zit in een methode om bier heel snel steenkoud te klaren. Hierbij laat men een dunne film bier langs een rvs wand van -2°C oid lopen. De bevroren laag bier wordt steeds van de wand geschraapt en in het vat ontstaat een soort bier slush-puppy. Hieraan wordt continue vloeistof ontrokken die helder is en blijft. Het geheel is zo afgestemd dat het alcoholgehalte van het bier niet meer dan 0,5% stijgt (eisbock). Zolang het daaronder blijft wordt de methode door de Amerikaanse wetgeving niet als een destillatiemethode gezien en mag het eindproduct nog bier heten. Kortom, een van de vele, halfslachtig klok en klepel, uit het industriële brouwen overgenomen processen.

Koelen heeft wel zin als je je bier met vislijm, gelatine oid wilt klaren of als je zeer lang bij -1°C lagert (minimaal 3 maanden), anders doet geduld wonderen.
Koelen heeft zin bij geforceerd carboniseren (ook niet echt nodig) en bij onder tegendruk afvullen. Maar bij geen van allen hoeft het koelen snel te gaan.

Ingo

Jacques

Mijn ervaring is anders. Door te koelen flocculeert de gist in de regel eerder en wordt je bier helderder.
Overigens is dit niet het geval met alle gisten. Elke gist heeft namelijk een eigen optimale temperatuur voor het flocculeren.

Zie ook https://wyeastlab.com/clarificationflocculation

seed7

Ja, maar ook hier is de nuance belangrijk, met name sterk flocculerende (Engelse) gisten doen dat sneller bij lage temperaturen, ook als het bier nog niet volledig is uitgegist. Gevolgen na afvullen, diacetyl etc. of zelfs bommetjes, een realistisch scenario gezien het voor het huidige tijdbeeld gebruikelijke gebrek aan geduld.

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 03-09-2019  23:16 uJa, maar ook hier is de nuance belangrijk, met name sterk flocculerende (Engelse) gisten doen dat sneller bij lage temperaturen, ook als het bier nog niet volledig is uitgegist. Gevolgen na afvullen, diacetyl etc. of zelfs bommetjes, een realistisch scenario gezien het voor het huidige tijdbeeld gebruikelijke gebrek aan geduld.

Ingo

Klopt allemaal. Het is belangrijk om je gist te kennen. Afhankelijk van de gist die je gebruikt moet je anders handelen.

EBC

Verschillende gist geeft verschillende flocculatie, dat is duidelijk.

Prima, maar temperatuur maakt echt niet uit voor helderheid. Toch niet in het 'cold crash' scenario waarin vele forummers dit ogenschijnlijk gedwongen uitvoeren.
Voor velen is het beter niet de temperatuur te verlagen, om de gist nog de kans te geven uit te gisten en restproducten te verwerken.



Jacques

Citaat van: EBC op 04-09-2019  22:09 uVerschillende gist geeft verschillende flocculatie, dat is duidelijk.

Prima, maar temperatuur maakt echt niet uit voor helderheid. Toch niet in het 'cold crash' scenario waarin vele forummers dit ogenschijnlijk gedwongen uitvoeren.
Voor velen is het beter niet de temperatuur te verlagen, om de gist nog de kans te geven uit te gisten en restproducten te verwerken.

Coldcrashen zoals wij dat doen hoort ook pas te doen als het bier is uitgegist. Te vroeg coldcrashen zorgt er voor dat er nog restsuikers zijn die later problemen geven.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.