Vlamdetectie gasbranders

Gestart door Erwin Warners, 16-02-2017 13:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erwin Warners

Hallo brouwers,

Heeft iemand onderdeelnummers voor mij voor het aanbrengen van vlamdetectie op grote gasbranders?

Met vriendelijke groet,

Erwin

muldereric

Met welk doel? Voor welk type branders? Mechanisch of elektrisch?
Zo vragen om typenummers zonder ook maar enige informatie te verschaffen is vrij zinloos. Je wekt de impressie dat je er zelf nog niet naar hebt gezocht.
Graag wat meer informatie zodat iemand je misschien kan helpen.

Erwin Warners

Vlamdetectie om te kijken of de brander nog brand.
En dan zo nodig de gastoevoer af te sluiten.
Er zijn ionisatiepennen en thermokoppels, maar welke geschikt is en betaalbaar?
Het gaat om de grote Mammoet gasbranders van Brouwland.


muldereric

Kijk, daar kunnen we wat mee.
Een kant en klare oplossing is nog wat lastiger aan te komen denk ik, tenzij je een oude CV of badgeiser ter beschikking hebt die je kan slopen.
Als je handig bent met elektronica kun je een Arduino en een IR vlamdetector module gebruiken om een digitale gasklep mee te sturen. Die digitale kleppen die geschikt zijn voor gas zijn wat makkelijker te vinden als een kant en klare klep met ionisatiepen (digital ontsteking) of thermokoppel.

Gerlachus

Een IR-detector zoals bovenstaand is prima, je hebt die met relais erop gebouwd. Als je dan een 1/2" elektrisch ventiel voor 12V eraan koppelt, dan kun je het gas laten schakelen op basis van wel of geen vlam. Heel simpel: zodra je de aansteker bij de brander houdt, gaat het gas stromen en het blijft stromen zo lang er een vlam is. Vlam uit? Dan ook gas uit.
Werkt prima, je moet alleen ff knutselen. Op Ebay ben je met een kastje en een voeding pakweg 10 euri kwijt.

Erwin Warners

 :D Bedankt voor de info, ik was bang dat de detectie van Arduino te warm zou worden hierbij.
Maar nu ik hoor dat het prima gaat doe ik dat de Arduino heb ik toch al liggen en de prijs is gunstig.

muldereric

Citaat van: Erwin Warners op 16-02-2017  20:38 u:D Bedankt voor de info, ik was bang dat de detectie van Arduino te warm zou worden hierbij.
Maar nu ik hoor dat het prima gaat doe ik dat de Arduino heb ik toch al liggen en de prijs is gunstig.
Je was toch niet van plan die arduino aan de brander te ty-wrappen zeker [emoji23].
Die vlamdetector die ik eerder linkte werkt tot 80cm. Op die afstand heb je zeker geen problemen, en je arduino kan nog verder weg staan natuurlijk!

Erwin Warners

Nee dat ben ik zeker niet van plan maar hij kan er ook niet te ver van af want er staan drie ketels op rij en dan ziet hij de ander. Moet het dus 3x uitvoeren zonder dat ze reageren op de ander dat wordt nog lastig denk ik.
En de Arduino moet Alle drie aansturen dus maar even zien hoe we dat montage technisch gaan oplossen.

muldereric

Afhankelijk van de ondergrond waar ze op staan kun je ze eronder monteren. Als de branders bijvoorbeeld op een houten tafelblad staan kun je op die positie een gat in het blad boren ter hoogte van de vlam en de sensor onder het blad monteren. Ik ga er dan natuurlijk wel vanuit dat je een vaste opstelling hebt.
Een andere optie zou kunnen zijn om de temperatuur vlak bij de brander te meten met een simpele DS18B20 sensor. Je bepaald de gemiddelde temperatuur en kijkt hoe snel de temperatuur zakt als de vlam uit gaat. Is uiteraard wel minder snel als een IR vlambewaking.

Erwin Warners

Dacht er zelf aan om hem in een koker te plaatsen zodat je de hoek als het ware veranderd. hij kan dan alleen naar voren kijken, maar ik neem je idee mee.
Op dit moment staat alles nog los, ik ben bezig om een vaste opstelling te maken en dan wil ik gelijk hiermee rekening houden.

muldereric

Met die koker is een goed idee maar wel afhankelijk van de eventueel benodigde kijkhoek van de sensor. Daar heb ik alleen geen ervaring mee

muldereric

IR weerkaatst ook prima in een spiegel. Monteer je de sensor in een kokertje en laat je die met een spiegeltje de hoek om kijken, dan hoef je hem zelfs niet naar de vlam te richten

Erwin Warners

Precies gewoon even uitproberen, dan komt het wel goed.

muldereric

Of als tafelblad een dikke glasplaat 😆


Erwin Warners

Is ook wel een handig iets en ook niet duur en eenvoudig te installeren.
Bedankt voor de info.

Dirtbag

ik heb ook al meerdere keren gekeken om mijn brander te upgraden met vlambeveiliging, echter elke keer als ik weer op die site van gaswinkel kijk naar die set zie ik weer dat hij niet leverbaar is, zoals ook nu.

Dat losse kraantje kost dan ook meteen 40 euro ex verzendkosten.

Als ik dat vergelijk met bijvoorbeeld een nieuwe 9.5 kw brander met beveiliging en ontsteking voor 60 ex verzending dan (in mijn geval) koop ik voor 20 euro de beveiliging, ontsteking en heb ik nog steeds de oude 9.5 kw brander zonder beveiliging over. Het grootste nadeel is dat het frame dan nog wel weer een keer schoon gebrand moet worden haast.

https://www.gaswinkel.com/catalogus/bbq_en_koken/powerfire_95_kw_thermo_koppel_pizo_ontsteking.htm

db

muldereric

Tja voor die 20 euro extra beter een 2e brander...

hansHalberstadt

Formeel mag dacht ik een vlambeveiligingscircuit niet afhankelijk zijn van de werking van een elektronische schakeling, maar werkt natuurlijk wel prima zolang de elektronica heel blijft.


hansHalberstadt

In mijn geval gebruik ik een gasklep die het gas aan en uit schakelt om het maischen te regelen. Dan werkt zo'n thermische beveiliging van www.gaswinkel.nl niet want vlam uit blijft vlam uit  :(. Ik gebruik een waakvlam in combinatie met een gasklep met thermobeveiliging uit een oude CV.

Paard

CiteerIn mijn geval gebruik ik een gasklep die het gas aan en uit schakelt om het maischen te regelen. Dan werkt zo'n thermische beveiliging van www.gaswinkel.nl niet want vlam uit blijft vlam uit  :(. Ik gebruik een waakvlam in combinatie met een gasklep met thermobeveiliging uit een oude CV.

Ik denk dat dat formeel niet mag ;)

hansHalberstadt

Citaat van: Paard op 19-02-2017  21:40 uIk denk dat dat formeel niet mag ;)
Dat denk ik ook, maar dat geldt ook voor elke andere thermobeveiliging die niet origineel bij de brander hoort.
Persoonlijk interesseert me dat niet zoveel omdat ik er altijd bij blijf maar niet wil dat de brander gas krijgt zonder vlam. Zolang ik er zelf bij ben is de situatie voor mij veilig genoeg. een thermokoppel met waakvlam uit een CV is zeker veilig, ook al mag het formeel niet.

Dirtbag

Citaat van: Paard op 19-02-2017  19:53 uhttps://www.gaswinkel.com/catalogus/onderdelen_technisch/thermisch_beveiligde_naald_gaskraan_met_slang_pilaar.htm

hoppa

Je bent niet de eerste die die link naar dat product levert, echter ook nu is deze nog steeds niet leverbaar. ;)

db

Erwin Warners

Volgens mij mag elke beveiliging aangebracht worden zolang dit gebeurt volgens de geldende normen.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.