Schijnbare stop hoofdvergisting door schuimlaag

Gestart door shadowjukebox, 16-02-2017 11:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

shadowjukebox

Hallo,

Ik heb, als beginnend hobbybrouwer een vraagje. Ik ben enige tijd geleden begonnen met het blikbrouwen. Na een aantal redelijk gelukte brouwsels, ben ik  sinds kort begonnen met het moutbrouwen. Bij mijn derde en vierde brouwsel viel het mij op dat het leek of de hoofdvergisting er al na één of twee dagen mee stopte. Echter bij het openen van het vat had zich een behoorlijk dikke schuimlaag gevormd. Bij het derde brouwsel was de vergisting, na 4 dagen, wel al 80%. Ondanks geen activiteit meer in het waterslot. Zou het zo kunnen zijn dat de "ontsnappende" koolzuur wordt ingesloten door de schuimlaag en dat het waterslot daarom geen activiteit meer laat zien, of moet ik mij zorgen gaan maken?

Walter1991

Het gebeurt ook wel dat het vat niet goed afsluit en dat de koolzuur op een andere plek ontsnapt ipv door het waterslot.

Een vriend van me had dat ook, die heeft met een beetje zeepsop in wat water opgelost kunnen ontdekken dat zijn deksel op een bepaald punt niet goed afsluit. Dat kan je even proberen.

Zorgen maken zou ik niet doen, zonde van de energie er is altijd wel weer een oplossing.

En bedoel je met 80% de totale vergistingsgraad, of het percentage ten opzichte van de beoogde eind SG ?

shadowjukebox

Dank voor je reactie. Ik ga dit inderdaad even controleren. De  totale vergisting was al  voor 80% verlopen S.G Gedaald van 1060 naar 1012.



Walter1991

Citaat van: shadowjukebox op 17-02-2017  17:03 uDank voor je reactie. Ik ga dit inderdaad even controleren. De  totale vergisting was al  voor 80% verlopen S.G Gedaald van 1060 naar 1012.

Dan kan het ook gewoon uitgegist zijn en is het bier klaar om gebotteld te worden  :biersmile:

Haagse Wouter

1012 klinkt niet als 80% uitvergist, tenzij het een saisongist is.

Walter1991

Citaat van: Haagse Wouter op 20-02-2017  07:54 u1012 klinkt niet als 80% uitvergist, tenzij het een saisongist is.

48/60 = 80% klinkt prima...

EBC

Je kunt ook te maken hebben met een echte top cropping giststam. Deze komen vaak extra hoog bovenop drijven als de gisting ten einde is. Na een dag of wat zakt het vanzelf in.

Van de gedroogde gisten is bijvoorbeeld BRY-97 er zo een. Die geeft bijna geen schuim tijdens vergisting, maar op het einde komt ze plots omhoog.

shadowjukebox

Alle dank voor de reacties. Ik ben zelf toch bang dat het vat lek is, of niet goed was afgesloten. De vergisting van ons laatste brouwsel was, tijdens de hoofdvergisting, gezakt van 1060 naar 1015 in vijf dagen. Dit ondanks dat er maar iets meer dan één dag activiteit te zien was in het waterslot!
Heb het jongbier overgeheveld in een lagerfles, waar het waterslot nu weer vrolijk staat de borrelen. :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.