Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Berekening van de kleur van bier, theorie en praktijk  (gelezen 12582 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Berekening van de kleur van bier, theorie en praktijk
« Reactie #50 Gepost op: 19-02-2017 22:34 u »
In dit topic is al een paar keer verwezen naar de site van Beercolor.com waar je handige kleurindicators kunt kopen. Samen met doorzichtige plastic bekertjes werkt dat goed is mijn ervaring.
Zal best werken. maar meten met verdunning+ een flesje Heineken is goedkoper en geeft net zulke goede resultaten die dichter bij de EBC spec liggen. (Omdat je via verdunnen altijd in het lichtgeel meet waar de EBC schaal het beste werkt) en kun je doen zonder eerst een bestelling uit de VS te hoeven afwachten.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #51 Gepost op: 19-02-2017 22:39 u »
Zal best werken. maar meten met verdunning+ een flesje Heineken is goedkoper en geeft net zulke goede resultaten die dichter bij de EBC spec liggen. (Omdat je via verdunnen altijd in het lichtgeel meet waar de EBC schaal het beste werkt) en kun je doen zonder eerst een bestelling uit de VS te hoeven afwachten.

Het is een hele praktische methode. En geen bierverspilling door grote verdunningen. Overigens kan de kleur van Heineken donkerder worden met het staan...

De bestelling is eenmalig. De transparant past in een gewone envelop. Hij is snel in huis.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #52 Gepost op: 19-02-2017 22:47 u »
Het is een hele praktische methode. En geen bierverspilling door grote verdunningen. Overigens kan de kleur van Heineken donkerder worden met het staan...

De bestelling is eenmalig. De transparant past in een gewone envelop. Hij is snel in huis.
Maar verder weg van de EBC definitie omdat je niet in het lichtgeel meet naarmate het bier donkerder is. Die bierverspilling snap ik trouwens niet. Je hebt aan 1 reageerbuisje genoeg. En Heineken is toch al niet te drinken dus kun je het beter gebruiken om mee te meten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #53 Gepost op: 19-02-2017 22:59 u »
Maar verder weg van de EBC definitie omdat je niet in het lichtgeel meet naarmate het bier donkerder is. Die bierverspilling snap ik trouwens niet. Je hebt aan 1 reageerbuisje genoeg. En Heineken is toch al niet te drinken dus kun je het beter gebruiken om mee te meten.

Het is een praktische visuele kleurvergelijk en geeft geen gedoe met verdunnen. Dat het wat verder is van de EBC definitie is niet zo boeiend. Je wilt een indicatie hebben van de kleur. Het gaat daarbij niet om cijfers achter de komma.

De verspilling waar ik op doelde was je eigen bier dat verdund wordt. Maar je verspilt natuurlijk ook een flesje Heineken als je het niet opdrinkt...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #54 Gepost op: 19-02-2017 23:06 u »
Het is een praktische visuele kleurvergelijk en geeft geen gedoe met verdunnen. Dat het wat verder is van de EBC definitie is niet zo boeiend. Je wilt een indicatie hebben van de kleur. Het gaat daarbij niet om cijfers achter de komma.

De verspilling waar ik op doelde was je eigen bier dat verdund wordt. Maar je verspilt natuurlijk ook een flesje Heineken als je het niet opdrinkt...
Voor 10 dollar wat die sheets kosten kun je een hele krat Heineken kopen. Van je eigen bier heb je ook maar een reageerbuisje nodig. Maar ieder zijn eigen voorkeur natuurlijk.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #55 Gepost op: 19-02-2017 23:15 u »
Voor 10 dollar wat die sheets kosten kun je een hele krat Heineken kopen.

Met een krat Heineken kun je maar een beperkt aantal vergelijkingen doen. Een geopende fles kun je niet bewaren. Door oxidatie wordt immers de kleur donkerder.

De transparant kun je oneindig vaak gebruiken. De methode is snel en makkelijk uitvoerbaar.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #56 Gepost op: 19-02-2017 23:21 u »
Met een krat Heineken kun je maar een beperkt aantal vergelijkingen doen. Een geopende fles kun je niet bewaren. Door oxidatie wordt immers de kleur donkerder.

De transparant kun je oneindig vaak gebruiken. De methode is snel en makkelijk uitvoerbaar.
Duidelijker kan niet vwb wie welke methode gaat gebruiken. Ik ga 50 buisjes Heineken in de vriezer leggen alvast.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #57 Gepost op: 19-02-2017 23:45 u »
Ik ga 50 buisjes Heineken in de vriezer leggen alvast.

;D :lol: :lol: :lol: :hoera: :elifant: :dansen:

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
  • Bierbrouwen is geen hobby, maar een passie.
« Reactie #58 Gepost op: 20-02-2017 00:42 u »
Je kunt vrij exact de EBC waarde bepalen door het bier te vergelijken met pils met een bekende EBC waarde, zit op ca 7 EBC. Je te meten bier kun je verdunnen totdat het dezelfde kleurtint heeft als je pils. De EBC waarde is dan EBCpils x verdunning. bv je moet je bier 10  verdunnen om dezelfde kleur te krijgen. dan is de EBC waarde dus 10 xx die van de pils. dus 70 EBC als de pils 7 EBC was. Heineken is als het goed is 7 EBC.
Wel meten in 2 identieke glazen en tegen een egaal witte achtergrond

Hans,
Bedankt voor deze tip, ga ik morgen meteen uit proberen. Misschien zit er een kleine onnauwkeurigheid in deze methode. Toch lijkt hij mij goed genoeg om < 20 EBC te kunnen vaststellen. Ik ga morgen mijn Session IPA 3 keer verdunnen en de kleur vergelijken met Heineken pils.

Oeps, ik vind een koude Heineken best wel lekker bij een Nasi Goreng, Surinaamse roti, Thaise curry enz. enz.
En inderdaad: de bierverspilling snap ik ook niet. Jacques bedoelt hier volgens mij de verspilling van een flesje Heineken. Nogmaals: Nasi Goreng bestellen, flesje Heineken open maken en er een reageerbuisje pils uit halen. Vervolgens de Nasi Goreng opeten en wegspoelen met restant Heineken.

Nogmaals, de rest opdrinken! Bij, ach roti of Thaise curry mag ook. Allemaal prima.

Duidelijker kan niet vwb wie welke methode gaat gebruiken. Ik ga 50 buisjes Heineken in de vriezer leggen alvast.

Heineken invriezen? Zo dat de kleur niet be´nvloeden?
Sorry dat ik even de lolbroek heb uitgehangen. Toch nog even een serieus iets:
Ik heb al eerder gevraagd wat jullie denken van de invloed van de hoeveelheid spoelwater op de kleur.
Uit ervaring weet ik dat als de suikers al lang uit de borstel zijn er nog steeds "thee" uit de borstel komt. Dat moet toch invloed op de kleur hebben? Voor wedstrijdbier relevant lijkt me.
Ik heb een Grainfather en bij lage graanstort wordt er veel spoelwater berekend. Ik pas dat nu zelf aan door een deel van het berekende spoelwater niet over de borstel te gieten, maar na de eiwitbreuk direct aan de kokende wort toe te voegen.
Zo voorkom je ook overkoken tijdens de eiwitbreuk.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #59 Gepost op: 20-02-2017 08:21 u »
Ik heb al eerder gevraagd wat jullie denken van de invloed van de hoeveelheid spoelwater op de kleur.
Uit ervaring weet ik dat als de suikers al lang uit de borstel zijn er nog steeds "thee" uit de borstel komt. Dat moet toch invloed op de kleur hebben?
Ik zou niet verwachten dat aan het einde van het spoelen ineens heel veel andere stoffen meekomen. Daarom verwacht ik dat de thee kleur gewoon hoort bij het SG van de aflopende wort. In principe geldt voor het uitspoelen dezelfde verdunningsregel die ik voorstelde om de kleur van bier te bepalen. De EBC waarde van je aflopende wort is in principe dus evenredig met het SG van je aflopende wort. meer spoelwater betekent in dit geval dus dat je meer suikers uit je bostel spoelt dus meer suikers in je bier krijgt, dus een iets hogere EBC waarde krijgt bij het zelfde biervolume.
Wat je kunt doen als testje is bij je volgende brouwsel een limonadeglas met jouw  "thee" nemen en daar het SG van bepalen en ook een beetje wort nemen ergens halverwege het spoelen (als het helder is) en dat verdunnen tot je hetzelfde SG hebt als de "thee" dan beide kleuren met elkaar vergelijken. als het goed is zijn die exact gelijk.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #60 Gepost op: 20-02-2017 19:46 u »
Uit ervaring weet ik dat als de suikers al lang uit de borstel zijn er nog steeds "thee" uit de borstel komt. Dat moet toch invloed op de kleur hebben? Voor wedstrijdbier relevant lijkt me.
Ik heb een Grainfather en bij lage graanstort wordt er veel spoelwater berekend. Ik pas dat nu zelf aan door een deel van het berekende spoelwater niet over de borstel te gieten, maar na de eiwitbreuk direct aan de kokende wort toe te voegen.
Zo voorkom je ook overkoken tijdens de eiwitbreuk.

Natuurlijk heeft de veel spoelen invloed op de kleur van je bier. Het wort dat je verkrijgt na het spoelen is immers niet kleurloos... Meer spoelen is meer kleur, zeker als je later gaat inkoken.

Last van overkoken heb je vooral aan het begin van het koken. Om het wort van de kook af te brengen kun je inderdaad koud water toevoegen. Het water kan aan het begin van het koken toegevoegd worden. Je hoeft niet te wachten totdat je eiwitvlokken ziet in het kokende wort.

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
« Reactie #61 Gepost op: 20-02-2017 23:43 u »

Wel Hans, ik ook.
Ik heb vandaag de "Heineken" methode toegepast om vast te stellen of de kleur van mijn Session IPA <20 EBC is.
Mijn Session IPA 3x verdund (50 ml IPA + 100 ml water) naast Heineken pils in een identiek glas geschonken bij felle lamp en tegen witte achtergrond. De verdunde Session IPA is een fractie lichter. Door kleine waas in mijn verdunning is de kleur niet helemaal goed te beoordelen, dus schatting na verrekening verdunning: 17-20 EBC. Ik ben tevreden.
En de Heineken heb ik daarna opgedronken, inderdaad niet zo lekker, want ik had geen Nasi Goreng in huis, dus toch maar invriezen? Nee grapje, ik denk dat invriezen uitvlokken en dus kleurveranderingen veroorzaakt.
Maar deze test ga ik voor toekomstige wedstrijdbieren zeker herhalen.
Nogmaals bedankt voor deze tip.

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
« Reactie #62 Gepost op: 21-02-2017 01:20 u »
Natuurlijk heeft de veel spoelen invloed op de kleur van je bier. Het wort dat je verkrijgt na het spoelen is immers niet kleurloos... Meer spoelen is meer kleur, zeker als je later gaat inkoken.

Jacques,
Helemaal mee eens.
Je kunt nog zoveel verschillende berekeningsmethode methodes voor de kleur gebruiken. Maar de hoeveelheid spoelwater is zeker ook van belang. Of al die verschillende brouwsoftware pakketten hier significant rekening mee houden weet ik niet.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #63 Gepost op: 21-02-2017 11:18 u »
Jacques,
Helemaal mee eens.
Je kunt nog zoveel verschillende berekeningsmethode methodes voor de kleur gebruiken. Maar de hoeveelheid spoelwater is zeker ook van belang. Of al die verschillende brouwsoftware pakketten hier significant rekening mee houden weet ik niet.
Ik denk dat de kleur vrijwel geheel bepaald wordt door je begin SG bij een gegeven beslag ervan uitgaande dat suikerconcentratie x kleur een constant is tijdens het hele spoelproces. Spoelwater is van invloed op je begin SG na koken dus ook op de kleur. meer spoelwater betekent meer bier dus lichtere kleur.  Langer of feller koken als je inkookt tot het zelfde SG levert bij meer spoelwater wel weer kleurverhoging op tgv extra karamelisatie.

Offline Tjardo

• Super lid
  • Proost!
« Reactie #64 Gepost op: 21-02-2017 12:30 u »
Ik denk dat de kleur vrijwel geheel bepaald wordt door je begin SG bij een gegeven beslag ervan uitgaande dat suikerconcentratie x kleur een constant is tijdens het hele spoelproces. Spoelwater is van invloed op je begin SG na koken dus ook op de kleur. meer spoelwater betekent meer bier dus lichtere kleur.  Langer of feller koken als je inkookt tot het zelfde SG levert bij meer spoelwater wel weer kleurverhoging op tgv extra karamelisatie.

Naast de karamelisatie tijdens het koken concentreer je als het waren de kleur toch ook, de waterige oplossing wordt immers minder waterig?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #65 Gepost op: 21-02-2017 16:00 u »
Naast de karamelisatie tijdens het koken concentreer je als het waren de kleur toch ook, de waterige oplossing wordt immers minder waterig?
Ja dat klopt. Mijn gedachte is dat er in een beslag een bepaalde hoeveelheid kleurstof zit en een bepaalde hoeveelheid suikers. Als je dus verder doorspoelt spoel je meer suiker uit en ook meer kleurstof. dus de verhouding kleur/SG blijft dan gelijk. Door inkoken ga je dus beiden evenveel concentreren net zoals jij zegt.   

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #66 Gepost op: 21-02-2017 21:34 u »
Ja dat klopt. Mijn gedachte is dat er in een beslag een bepaalde hoeveelheid kleurstof zit en een bepaalde hoeveelheid suikers. Als je dus verder doorspoelt spoel je meer suiker uit en ook meer kleurstof. dus de verhouding kleur/SG blijft dan gelijk. Door inkoken ga je dus beiden evenveel concentreren net zoals jij zegt.

Niet iedereen spoelt even ver uit. Er zijn ook brouwers die genoegen nemen met een mindere opbrengst. In dat geval heb je minder wort als je op hetzelfde begin SG uit wilt komen. Omdat het wort zwaarder is hoeft er minder water te verdampen tijdens het koken om het gewenst begin SG te behalen. Hierdoor heb je minder maillardproducten. Het einde van het verhaal is dat je bier een stuk lichter is. Brouwsoftware houdt hiermee geen rekening.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #67 Gepost op: 21-02-2017 22:05 u »
Brouwsoftware houdt hiermee geen rekening.
Je kunt dat wel in brouwsoftware stoppen mits je weet wat voor systematiek hierin zit. Dat zal het probleem zijn en moet je voor elke installatie apart bepalen. Een soort aanbrandconstante.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #68 Gepost op: 21-02-2017 22:09 u »

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #69 Gepost op: 21-02-2017 22:12 u »
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ja ik moest er zelf ook wel om lachen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #70 Gepost op: 21-02-2017 22:23 u »
Je kunt dat wel in brouwsoftware stoppen mits je weet wat voor systematiek hierin zit. Dat zal het probleem zijn en moet je voor elke installatie apart bepalen. Een soort aanbrandconstante.

Het gaat om een combinatie van apparatuur (capaciteit brander), kooktijd en menselijk handelen (hoever spoel je uit).

Je moet overigens niet alles in cijfertjes willen vatten als het gaat om het brouwen van bier. Bierbrouwen is ook een ambacht waarbij het gevoel voor de materie van de brouwer een rol speelt.

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
« Reactie #71 Gepost op: 22-02-2017 01:07 u »
Niet iedereen spoelt even ver uit. Er zijn ook brouwers die genoegen nemen met een mindere opbrengst. In dat geval heb je minder wort als je op hetzelfde begin SG uit wilt komen. Omdat het wort zwaarder is hoeft er minder water te verdampen tijdens het koken om het gewenst begin SG te behalen. Hierdoor heb je minder maillardproducten. Het einde van het verhaal is dat je bier een stuk lichter is. Brouwsoftware houdt hiermee geen rekening.

Jacques,

Je slaat de spijker op zijn kop. Zo denk ik er ook over.
Alleen het stukje tekst "Er zijn ook brouwers die genoegen nemen met een mindere opbrengst" daar ben ik het niet helemaal mee eens, had je beter weg kunnen laten. Een mindere opbrengst is soms juist gewenst, ik zal je vertellen waarom:
Bij brouwen met de Grainfather zit je voor een licht bier als Session IPA van 3% a.b.v. op de grenzen van de capaciteit van de minimale graan stort en het maximale volume van het gebrouwen wort. Bij mijn testbrouwsel heb ik een deel van het spoelwater niet over de borstel laten lopen, dit deel heb ik na spoelen direct aan het kokende wort toegevoegd. Toch was mijn begin SG tegen de gewenste maximale grens.
Dus bij mijn volgende brouwsel ga ik de borstel nog iets minder uitspoelen om een iets lager SG te krijgen, en misschien iets minder lang koken met aanpassing van de tijden van de hop doseringen. Ook dat laatste is heel belangrijk.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #72 Gepost op: 22-02-2017 21:06 u »
Jacques,

Je slaat de spijker op zijn kop. Zo denk ik er ook over.
Alleen het stukje tekst "Er zijn ook brouwers die genoegen nemen met een mindere opbrengst" daar ben ik het niet helemaal mee eens, had je beter weg kunnen laten. Een mindere opbrengst is soms juist gewenst, ik zal je vertellen waarom:
Bij brouwen met de Grainfather zit je voor een licht bier als Session IPA van 3% a.b.v. op de grenzen van de capaciteit van de minimale graan stort en het maximale volume van het gebrouwen wort. Bij mijn testbrouwsel heb ik een deel van het spoelwater niet over de borstel laten lopen, dit deel heb ik na spoelen direct aan het kokende wort toegevoegd. Toch was mijn begin SG tegen de gewenste maximale grens.
Dus bij mijn volgende brouwsel ga ik de borstel nog iets minder uitspoelen om een iets lager SG te krijgen, en misschien iets minder lang koken met aanpassing van de tijden van de hop doseringen. Ook dat laatste is heel belangrijk.

Door beperkt te spoelen laat je suikers achter in de bostel. Je hebt daardoor een mindere opbrengst aan suikers. Dat je bij het brouwen van de session IPA een hoger rendement had dan je gedacht had staat daar los van. Bij een wort met een laag SG heb je uiteraard minder suikers die achterblijven in de bostel dan wanneer je zwaar bier brouwt. Maar dat neemt niet weg dat je opbrengst net wat hoger was als je verder gespoeld had.
Om het SG te drukken kun je vervolgens het wort verdunnen. Het gevolg is dat je uiteindelijk meer bier hebt. Proost!

Offline L.win

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #73 Gepost op: 10-05-2020 15:13 u »
Mijn bieren krijg ik niet lichter dan 14 EBC.
Als ik een pilsmout van 3 EBC, 100% stort moet mijn bier toch een lagere EBC waarde kunnen/ moeten krijgen. Maar hoe?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #74 Gepost op: 10-05-2020 15:33 u »
Mijn bieren krijg ik niet lichter dan 14 EBC.
Als ik een pilsmout van 3 EBC, 100% stort moet mijn bier toch een lagere EBC waarde kunnen/ moeten krijgen. Maar hoe?

Hoe heb je die 14 EBC bepaald?
100% stort zegt niet zo veel, was het SG 1,045 of 1,100, bijvoorbeeld?

Ingo

Tags: