Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Medicinal Compound Barley Wine  (gelezen 35072 keer)

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
Re: Medicinal Compound Barley Wine
« Reactie #75 Gepost op: 13-02-2009 18:35 u »
Maischschema: 10 minuten op 50 graden, 70 minuten op 66 graden..

Adrie, Deze regel komt uit je eerste bericht van deze draad:
-  is er een reden voor die 10' bij 50C ? zo verlaag je de schuimhoudbaarheid toch?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #76 Gepost op: 14-02-2009 14:53 u »
Adrie, Deze regel komt uit je eerste bericht van deze draad:
-  is er een reden voor die 10' bij 50C ? zo verlaag je de schuimhoudbaarheid toch?

De reden was dat als ik heet water uit de kraan in mijn ketel liet lopen en mijn mout stortte, het beslag dan rond 50 graden was. Na 10 minuten wachten tot het filterbed gevormd was, ging ik dan recirculeren. Tegenwoordig warm ik het water in de ketels eerst op, en stort dan de mout tot ik bij 60-62 graden uitkom. Van slechte schuimhoudbaarheid heb ik nooit iets gemerkt. Sterker nog: mijn bieren schuimen (ook met 10 minuten op 50 graden) als de beste.

Gisteren is de Barley Wine gebrouwen met dik 11 kg mout en zoveel mogelijk water. De maischkuip zat helemaal vol en de laatste kilo mout ging er maar met veel moeite in. Ook het maischen verliep niet vlot, in die zin dat het filterbed zo dik was dat het wort er met een klein debiet uit kwam. Maar het is gelukt, uiteindelijk. Alles duurde langer dan normaal; ik was in totaal 7 uur bezig in plaats van 6 bij een lichter bier. De dichtheid is uitgekomen op 1094, maar ik heb wel iets meer wort dan gepland. Uiteindelijk zat er 23 liter in het gistingsvat.

Ik heb het wort op een gistkoek van de ESB gezet die ik tijdens het brouwen heb overgeheveld. Om ongeveer 10 uur gisteravond was het zover en toen ik vanmorgen om 9 uur ging kijken, gistte het bier al volop. De temperatuur was keurig 18 graden en dat is ie nu nog steeds. Ik denk dat het wel gaat lukken om hem strak op die temperatuur te houden de eerste vier tot zes dagen van de vergisting. Daarna laat ik hem langzaam oplopen. Ik hoop dat ie niet uit het vat gist, want deze gist is zeer sterk bovengistend.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #77 Gepost op: 16-02-2009 10:00 u »
Het bier gist gestaag door en de temperatuur is nog steeds 18 graden. Als je maar met een lage temperatuur begint, dan explodeert de temperatuur niet, zo blijkt. Als je hoger begint is het denk ik veel moeilijker om de temperatuur in de hand te houden. Ondanks de lage temperatuur komen er veel banaangeuren uit het waterslot, maar dat was bij de ESB ook het geval. Bij het overhevelen van de ESB proefde ik echter helemaal geen banaan.

Vanavond even het tempo van de vergisting checken en dan wellicht al wat de temperatuur verhogen. Bij dit bier is het natuurlijk zaak om ervoor te zorgen dat de vergisting goed door blijft lopen.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #78 Gepost op: 16-02-2009 10:14 u »
De eerste 1 tot 2 nachtjes zijn het belangrijkste om koel te houden toch?
Mijn Leffe kloon heb ik de eerste dagen koel gehouden, en later iets warmer.
 :degroeten:

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #79 Gepost op: 16-02-2009 10:43 u »
De eerste 1 tot 2 nachtjes zijn het belangrijkste om koel te houden toch?
Mijn Leffe kloon heb ik de eerste dagen koel gehouden, en later iets warmer.
 :degroeten:

Normaal gesproken wel, maar een barley wine is natuurlijk veel zwaarder en de vergisting duurt langer. Om het zekere voor het onzekere te nemen houd ik de wat lagere temperaturen liever wat langer aan. Pas als de vergisting duidelijk  minder wordt, ga ik de temperatuur verhogen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #80 Gepost op: 03-03-2009 09:31 u »
Gisteravond kwam ik er eindelijk toe dit bier over te hevelen (na 17 dagen in het gistingsvat). Opvallend was vooral dat het bier nog zeer troebel was, maar na overhevelen begon de gist direct uit te zakken, zag ik. Door een verkoudheid heb ik niet echt een smaak/geuromschrijving, ik proefde eigenlijk alleen zoet en bitter en een heel klein beetje hoppigheid. Maar het bier was verder vooral nog vies door de grote hoeveelheid zwevend gist.

De temperatuur is keurig strak gebleven. Ik ben begonnen bij 18 graden en tijdens de piek van de hoofdvergisting is de temperatuur precies op die waarde gebleven. Na de piek ben ik de temperatuur met een halve graad per dag gaan verhogen naar 21 graden. Nu staat het bier bij 20 graden om helemaal uit te gisten, maar het lijkt erop dat ie al helemaal uitgegist is.

De dichtheid zit nu op 1019 1 (79% schijnbare vergistingsgraad). Keurig voor zo'n zwaar bier met een gist die een maximale vergistingsgraad heeft van 76%.

Nu snel nieuwe rubbers bestellen voor mijn fusten, dan kan dit bier binnenkort opgesloten worden in zijn container tot de kerstdagen. Oh ja, en ook nog mijn CO2 fles laten bijvullen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #81 Gepost op: 14-03-2009 12:32 u »
Zojuist de Barley Wine gebotteld, op 1 fles na drie kratten vol.  samenvol  De einddichtheid is 1016 geworden! En de smaak is natuurlijk veelbelovend.  ::) Nu weer gauw verder met de Weizen brouwen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #82 Gepost op: 10-04-2009 19:43 u »
Dit bier zit vier weken op fles, maar er zit nog nauwelijks koolzuur op. Ik vrees dan ook dat het met dit bier niet meer wil lukken met de prik.

Opvallend is dat dit bier kraakhelder is, terwijl de andere bieren die ik met de Maris Otter gebrouwen heb troebel waren na de hergisting en heel lang bleven. Hier zit veel meer MO mout in per liter.  :weetniet:

Ondanks het ontbreken van koolzuur smaakt het bier wel erg goed. Ik laat hem nog maar een aantal weken warm staan, misschien komt ie toch nog op gang.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #83 Gepost op: 12-04-2009 10:24 u »
De discussie over het op gang komen van de hergisting is afgesplitst.
Zie hier.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #84 Gepost op: 21-04-2009 09:25 u »
Ik heb dit bier nu gedurende twee weken elke twee dagen geschud en weggezet bij 21 graden, maar nog steeds nauwelijks koolzuur. Ik laat het er maar bij. Misschien komt er nog wat in de loop der tijd (hij moet toch nog enkele maanden rijpen) en zo niet, dan giet ik het bier later wel een keer in een fust om hem geforceerd op druk te zetten.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #85 Gepost op: 21-04-2009 20:02 u »
Wel vervelend dat er geen koolzuur in komt. Mijn ervaring is dat er uiteindelijk wel wat koolzuur ontstaat, maar dat het bier door de slechte hergisting erg snel oxideert :(.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #86 Gepost op: 21-04-2009 21:00 u »
Yep, me too.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #87 Gepost op: 29-05-2009 13:50 u »
Er zit een klein beetje koolzuur in en eigenlijk vind ik dit lage gehalte wel goed voor een Barley Wine. Hij smaakt nu erg goed, al kan hij nog wel wat rijping gebruiken, denk ik. De smaak is nu al heel complex moutig met een mooie nabitter en nog een beetje hoparoma. Ik denk dat ik een aantal flessen meeneem naar het ONK om te ruilen.

Tags: