Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Medicinal Compound Barley Wine  (gelezen 35071 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Medicinal Compound Barley Wine
« Reactie #50 Gepost op: 24-07-2006 09:06 u »
Dank voor je lovende woorden, MO. Dit bier heb ik al heel lang niet meer geproefd en ik heb er nog een aantal staan. Meedoen aan de Bergse Wedstrijd, waarom niet, al ga ik er niet heen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #51 Gepost op: 24-07-2006 10:28 u »
Dit is een intrigerend bier. Niet op de laatste plaats door de rare naam: 'Medicinal Compound' associeer ik steeds maar weer met zwaar bedorven bier!

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #52 Gepost op: 24-07-2006 11:02 u »
Misschien is het nu eens tijd om te verklappen naar welke bekende jaren '70 hit de naam van dit bier refereert.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 24-07-2006 11:11 u »

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #54 Gepost op: 24-07-2006 12:12 u »
hm, een beetje voor mijn tijd, dat lied :-)

Maar even over de US56, ik heb die dus ook gekocht voor onze vereniging (wat heb ik nt gekocht, we hebben zowat het hele spektrum aan hop en mout van Brouwland in de koeling nu) en heb er eigenlijk nog niet zo over nagedacht voor wat voor bier we het zouden gaan gebruiken. Nog andere suggesties behalve Barley wine?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #55 Gepost op: 24-07-2006 14:16 u »
In dit onderwerp op het hbd forum staat veel info over die gist. Ik heb er nu een bockbier mee gebrouwen, maar dat was niet bepaald een bier in stijl. De vergistingsgraad was 77% (volmout, 60 min 66 grC), het bier was nogal fruitig.
Bij gebruik van deze gist proef en ruik ik amerikaanse hoppen, ook als deze er niet inzitten. Een barley wine staat dus op 1 maar een amerikaanse IPA lijkt me ook heel goed kunnen.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #56 Gepost op: 24-07-2006 14:33 u »
Nog andere suggesties behalve Barley wine?
Kijk es op http://www.sierranevada.com/, daar ligt ten slotte de oorsprong van deze gist. Een APA? (jammie!)

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #57 Gepost op: 24-07-2006 15:04 u »
Ik ga er in de winter waarschijnlijk een IPA mee brouwen als MO's hoppen binnen zijn... Heb van het weekend een paar flesjes Anchor Liberty Ale op de kop getikt om de concurrent te proeven (Sierra Nevada = Wyeast Am Ale I / US56, Anchor is Am Ale II)

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 29-10-2008 21:30 u »
Ik drink nu het laatste flesje van deze Barley Wine, die dus drie jaar geleden is gebrouwen.

Schuim: fijn, niet zoveel, inzakkend tot blijvend laagje
Kleur: bruin, beetje rood
Geur: mout, beetje cognac-achtig, beetje karamel-achtig. Vooral heel moutig.
Smaak: zoet, cognac, mout, bitter, beetje karamel. Nog steeds branderig/scherp/"heet" van de hogere alcoholen
Nasmaak: bitter
Mondgevoel: volle body, plakkend, scherp

Dit bier is na drie jaar nog verbazingwekkend goed. Jammer dat het scherpe/hete van de hogere alcoholen niet zijn verdwenen. Dit bier ga ik zeker nog eens maken (met Maris Otter mout) en dan houd ik de vergistingstemperatuur goed in de gaten en lager dan de vorige keer.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #59 Gepost op: 31-10-2008 08:53 u »
Mijn Barley Wine is na 9 maanden alleen maar lekkerder geworden... de hogere alcoholen zijn bij mij wel iets afgenomen, hopelijk lukt het mij ook om de laatste 18 flesjes wat langer te bewaren, net als jij!

Hahaha, ik kan me dit bier nog goed herinneren, ik kreeg echt een klap voor mijn kop van de bitterheid... tegenwoordig vind ik een dergelijk bier lekker pittig ;D.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #60 Gepost op: 30-12-2008 16:27 u »
Ik drink nu het laatste flesje van deze Barley Wine, die dus drie jaar geleden is gebrouwen....na drie jaar nog verbazingwekkend goed. ... Dit bier ga ik zeker nog eens maken (met Maris Otter mout) en dan houd ik de vergistingstemperatuur goed in de gaten en lager dan de vorige keer.

En welke gist zou je dan gebruiken Adrie? 
:biersmile: Ronnie.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 01-01-2009 10:03 u »
Oh, wellicht weer de US-05. Het grote voordeel is dat het niet nodig is om een grote starter te maken. Wat vloeibare gist betreft zou ik kiezen tussen de Wyeast 1056 en de Wyeast 1028.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #62 Gepost op: 01-01-2009 10:28 u »
Oh, wellicht weer de US-05. Het grote voordeel is dat het niet nodig is om een grote starter te maken. Wat vloeibare gist betreft zou ik kiezen tussen de Wyeast 1056 en de Wyeast 1028.

Ha?, ik onderstelde dat toch een minimum opkweek zou nodig zijn, want het is tenslotte veel alc. vol%. Misschien heb je meerdere pakjes gebruikt? en geen "korrel" smaak?
Persoonlijk krijg ik toch de voorkeur voor die Londo Ale, de 1028, mogelijks een idee-fix van mij, omdat ik het niet zo heb voor Amerikanen hun smaak.
Maar ja er kan daar veel veranderd zijn, in dat land, is van 1991 geleden, toen was er alleen nog een Coors, Bud en Heineken cultuur en als ontbijt Belgian Waffles with strawberry's. Hun oesters maakten ze in frietvet om zeep..

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #63 Gepost op: 01-01-2009 12:36 u »

Persoonlijk krijg ik toch de voorkeur voor die Londo Ale, de 1028, mogelijks een idee-fix van mij, omdat ik het niet zo heb voor Amerikanen hun smaak.
Maar ja er kan daar veel veranderd zijn, in dat land, is van 1991 geleden, toen was er alleen nog een Coors, Bud en Heineken cultuur en als ontbijt Belgian Waffles with strawberry's. Hun oesters maakten ze in frietvet om zeep..

Inmiddels zijn ze gek op Bud Light en Coors Light  :nut:  Maar het moet gezegd zijn: er zijn behoorlijk wat kleine brouwerijen in de US die lekker bier maken.  In Colorado drink ik vaak Fat Tire, of Avalanche.  Zeer drinkbaar.

Wilko

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #64 Gepost op: 01-01-2009 17:46 u »
Wie denkt dat Amerikanen achter blijven wat betreft biercultuur heeft het mooi mis... er is daar een ware revolutie gaande. En die "kleine brouwerijen" zijn echt enorm groot jongens, je kent de Amerikanen ;)...

Maar goed, ik vind de Wyeast 1056 American Ale helemaal niet zo super lekker, ik zou nog eerder US05 gebruiken. Ondanks dat iedereen beweert dat dat dezelfde gist is.

De Wyeast 1028 London Ale is wel een van mijn favorieten... maar o o, hou die vergistingstemperatuur laag, anders is het oplosmiddel en hogere alcoholen "all over the place"!

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 12-02-2009 19:59 u »
Morgen ga ik een nieuwe versie van de Medicinal Compound brouwen en die wijkt toch iets af van de vorige. Wat mout betreft houd ik het vergelijkbaar: bijna 96% Maris Otter Pale mout, 2,7% CaraMunich (cara120) en 1,5% Special B. Hij moet een dichtheid krijgen van 1100. Dat wordt dus veel mout storten.

Ik ga hoppen tot een dikke 70 IBU met Galena en Fuggle (FWH en bij 60 minuten) en aromahoppen met Fuggle (20 gram bij 20 minuten en bij vlamuit). Als gist gebruik ik de Wyeast 1335 British Ale II, de gistkoek van de Extra Special Bitter die ik tijdens het brouwen ga overhevelen naar de lageringsflessen.

De vergisting wil ik strak op de 18 graden houden en na de eerste heftige vergisting langzaam laten oplopen tot 20 graden. Dit om de vorming van hogere alcoholen zoveel mogelijk verminderen.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 12-02-2009 20:18 u »
De vergisting wil ik strak op de 18 graden houden en na de eerste heftige vergisting langzaam laten oplopen tot 20 graden.

In je koelkast/gistkast combine? -zal nodig zijn, want die 20C en meer krijg je zo cadeau bij die gist. We volgen mee!

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #67 Gepost op: 12-02-2009 21:06 u »
Hi Adrie,

Wyeast Brittish Ale II is wel een aardig gistje, ik heb er eens een proefbrouwsel mee gemaakt. Moutig, maar geen uitgesproken gist-smaken. Ik ben erg benieuwd hoe deze gist het doet in een Barley Wine... hij lijkt mij er erg geschikt voor :brouwen:.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #68 Gepost op: 12-02-2009 21:17 u »
Morgen ga ik een nieuwe versie van de Medicinal Compound brouwen en die wijkt toch iets af van de vorige. Wat mout betreft houd ik het vergelijkbaar: bijna 96% Maris Otter Pale mout, 2,7% CaraMunich (cara120) en 1,5% Special B. Hij moet een dichtheid krijgen van 1100.

Heb je hier ervaring mee in je HERMS?
hoeveel kanje hiervan maximaal brouwen?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #69 Gepost op: 13-02-2009 08:18 u »
Met 10 kg mout en 32 liter maischwater kan ik ongeveer 35 L SG 1072 brouwen. Adrie, hoe wil jij volmout SG 1100 brouwen. Heel veel inkoken of niet spoelen?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #70 Gepost op: 13-02-2009 08:55 u »
Met 10 kg mout en 32 liter maischwater kan ik ongeveer 35 L SG 1072 brouwen. Adrie, hoe wil jij volmout SG 1100 brouwen. Heel veel inkoken of niet spoelen?

Ik heb eerder een barley wine gebrouwen (zie het begin van dit draadje) en die kwam toen uit op 1097. Het volume bier was natuurlijk wat kleiner dan normaal,  maar ik hoef ook geen 35 liter barley wine.

In je koelkast/gistkast combine? -zal nodig zijn, want die 20C en meer krijg je zo cadeau bij die gist. We volgen mee!

Inderdaad. Nu de brouwerij zo koud is, is het heel goed mogelijk om exact de temperatuur te regelen met een beetje bijverwarmen met gloeilampen.

Hi Adrie,

Wyeast Brittish Ale II is wel een aardig gistje, ik heb er eens een proefbrouwsel mee gemaakt. Moutig, maar geen uitgesproken gist-smaken. Ik ben erg benieuwd hoe deze gist het doet in een Barley Wine... hij lijkt mij er erg geschikt voor :brouwen:.

Lijkt mij ook en Wyeast ook. Ik heb gezocht naar een gist die geschikt is voor zowel een ESB als een Barley Wine en dit was er een van.

Heb je hier ervaring mee in je HERMS?
hoeveel kanje hiervan maximaal brouwen?

Ja, zie begin van deze draad. Ik had toen geloof ik iets van 20 liter in de kookketel met een begin SG van 1097. Uiteindelijk heb ik een liter of 17 gebotteld.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #71 Gepost op: 13-02-2009 10:43 u »
En wat wordt dan je stort in totale kg?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #72 Gepost op: 13-02-2009 10:49 u »
Bijna 11,5 kg.  :nut:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #73 Gepost op: 13-02-2009 10:52 u »
Wauw, ik durf nooit verder te gaan dan 10 kg. Ik zal dit ook eens proberen. En jammer dat ik er vandaag niet bij kan zijn, maar ik ben netjes aan het werk (nu ff koffie).

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #74 Gepost op: 13-02-2009 11:03 u »
Ik ook. Ik begin pas om een uur of vier met brouwen.

Tags: