Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Medicinal Compound Barley Wine  (gelezen 35072 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Medicinal Compound Barley Wine
« Gepost op: 28-11-2005 10:45 u »
De Pale mout is binnen, dus eindelijk komt het ervan: een echte barley wine. Zoals een echte barley wine betaamt, tast hij de grenzen van mijn installatie af. Door de beperkte grootte van de maisch/filterketel geen 26 liter wort zoals normaal, maar slechts 20 liter om toch nog met 3 liter per kg mout te kunnen maischen, niet overdreven veel te hoeven spoelen en een begin SG van 1100 te halen.

De moutstort staat al min of meer vast, de hoppen moet ik nog even gaan inventariseren. Ik heb nog van alles wat in de vriezer liggen en moet een dezer dagen nog even gaan rekenen en stoeien om tot een plan van aanpak te komen. Het moet een Barley Wine Engelse stijl worden. De moutstort ziet er als volgt uit:

7,7 kg Pale mout, 7 EBC (82,8%)
0,9 kg Münchenermout, 15 EBC (9,7%)
0,5 kg Aromamout, 50 EBC (5,4%)
0,2 kg CaraMünichmout, 120 EBC (2,2%)

Maischschema: 10 minuten op 50 graden, 70 minuten op 66 graden.

begin SG 1100 bij een brouwzaalrendement van 70%. Ik wil gaan hoppen tot 60, misschien 70 IBU met alleen eerste wort hoppen. Misschien nog een beetje Fuggle aromahop, hoewel aromahop eigenlijk niet in de stijl pas. Dit soort bieren moet ook lang rijpen en dan zijn de aroma's al lang verdwenen, maar misschien is het toch lekker voor de eerste maanden.

Voor het bedenken van het recept heb ik nog even het boek Barley Wine van Fal Allen en Dick Cantwell (uit de Classic Beer Style serie) door genomen. Barley wines moeten worden gebrouwen met bijna alleen Pale mout (misschien dat ik daarom zelfs de Münchener nog weglaat). De donkere kleur en caramellige smaak komen naar verluid bijna uitsluitend door de lange kooktijd, waarbij maillard-producten  en karamelsmaken ontstaan. Ik ga dan ook twee uur koken.
Merkwaardig is dat deze richtlijn in het boek staat, terwijl bijna geen van de voorbeeldrecepten deze richtlijn volgen. Er staat dan ook droogjes opgemerkt dat de recepten niet door de auteurs zelf zijn opgesteld en dat het de auteurs van de recepten vrij stond alle regels volledig aan hun laars te lappen. Ik wil echter de regels wel opvolgen, alleen al om te kijken waar het schip dan strandt. Mijn ervaring met hobbybrouw barley wines is, dat ze vaak lijden onder een teveel aan speciale mouten, waardoor ze meestal te gebrand zijn en wat rommelig smaken door teveel verschillende moutsmaken die strijden om de aandacht.

Als gist ga ik de Wyeast 1028 (London Ale) gebruiken met uiteraard een goede giststarter met zinkgist

Zondag worden de brouwketels opgestookt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re: Medicinal Compound Barley Wine
« Reactie #1 Gepost op: 28-11-2005 11:12 u »
mooi recept. gebrand zal hij niet worden zonder chocolade mout. wat wordt de kleur, 50 of zo? Wat is de vergistingsgraad van de london ale? zou hij niet wat te zoet worden met een volmout van 1100? Wat staat er in het geciteerde boek, zijn barley wines altijd volmout, of mag er ook suiker bij?
En: ik snap je naam niet. Wil je graag dat het bier medicinaal smaakt? dan kun je beter de Westmalle gist gebruiken.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 28-11-2005 11:42 u »
Tja, de kleur wordt een beetje een gok. Hij moet roodbruin tot bruin worden door de lange kooktijd. Dit laat zich niet berekenen door Promash of BrouwHulp. Er zijn naar het schijnt zelfs donkere barley wines die zonder geroosterde mouten en bijna alleen met Pale mout worden gebrouwen. De London Ale haalt een vergistingsgraad van 73 tot 77% en wordt vaker voor een Barley wine gebruikt. Past ook goed bij de stijl. Barley wines worden gebrouwen zonder suiker, al zijn er wel uitzonderingen. Maar zoals je weet houd ik wel van volmout.

De naam refereert aan een bekende hit uit de begin jaren '70. Dit bier moet positief uitwerken op de gezondheid in tijden van lichamelijke malaise. Zoals je weet doodt alcohol ongewenste micro-organismen als de beste. De smaak pakt hopelijk beter uit dan die van het gemiddelde apothekersbrouwsel.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #3 Gepost op: 28-11-2005 12:36 u »
Uitkijkend over een besneeuwd Arnhem/Nijmegen (voorzover het zicht dat toe laat) zeg ik goede keus zo'n Barley Wine, lekker slobberbier voor een winterse dag. Nou maar hopen dat wanneer het bier goed gerijpt is er weer sneeuw ligt.

Citaat
Ik wil gaan hoppen tot 60, misschien 70 IBU met alleen eerste wort hoppen.

Jij bent toch een Hopneus? Vind je 60-70 niet een beetje lafjes voor zo'n zwaar bier? Als je hopt tot een IBU of honderd met FWH dan denk ik dat de aroma's nog wel terug te vinden zijn. Bovendien heb je dan geen last van de vermeende oxiderende werking van aromahop in je bewaarbier bier met lange rijpingstijd.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 28-11-2005 12:38 u »
Ha Johannes,

Ja, maar ik wil graag toch in Engelse stijl blijven en dan is 60-70 IBU toch echt het maximum. als ik een keer aan mooie Amerikaanse hop kan komen ga ik wel eens een Amerikaanse versie maken met 100 IBU of meer.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #5 Gepost op: 28-11-2005 12:40 u »
100% broeimout...dat wordt een zware bloemige dame. Ik zou een gist nemen die veel aankan. Mijn voorkeur zou dan niet de 1028 zijn. Wij hebben een keer een 100% pale mout experiment gedaan met 1028. Dat was niet lekker. De gist geeft een mineraal effect dat door weinigen werd gewaardeerd in combinatie met de broeimoutsmaken.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 28-11-2005 13:03 u »
Bloemig? Wat bedoel je daar mee? De 1028 kan zeer zeker veel aan. Wat bedoel je met een mineraal effect?

Tja, het pak Wyeast is al bezig met opbollen, dus ik vrees dat ik wat deze gist betreft niet meer terug kan (lees: wil). Maar ik heb nog Nottingham achter de hand, dus wie weet kun je me nog overtuigen.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #7 Gepost op: 28-11-2005 13:16 u »
Ha Johannes,

Ja, maar ik wil graag toch in Engelse stijl blijven en dan is 60-70 IBU toch echt het maximum. als ik een keer aan mooie Amerikaanse hop kan komen ga ik wel eens een Amerikaanse versie maken met 100 IBU of meer.

Deze info heb je uit dat boek van de Classic beer styles? Ik heb de stijlrichtlijnen van het forum er bij gepakt en daar wordt gesproken over 30-120 IBU maar in de biertypengids zelf zal wellicht ook onderscheid worden gemaakt tussen engels en amerikaans. Net als bij de IPA's

Ik heb zelf nog wat Amerikaanse hoppen liggen die in een Barley Wine gaan of een IPA maar aangezien mijn vergistinggraden doorgaans nog niet om over naar huis te schrijven zijn wil ik daar nog even mee wachten. Jammer dat Brouwland niet meer van die hoppen verkoopt zelfs voor de doorgewinterde bierproever is dit een smaaksensatie waar je U tegen zegt.

SiriS

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 28-11-2005 14:50 u »
Hoi Adrie,

Ik kan je sterk aanraden om als gist de US-56 (= 1056) te gebruiken of Nottingham (staat ook in je boek) en als hop de Pacific Jade (tot 70 IBU). Afgelopen maanden zijn er bij AWA85 twee BW gebrouwen met beide een OG van 1120 g/l, deze werden binnen vijf dagen vergist tot een FG van 1018 g/l bij kamer temperatuur. De NZ-hop is efficiënt in gebruik en dat geeft een cleane bitterheid en weinig wort verlies.

Groet, SiriS

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 28-11-2005 15:17 u »
Tja, zal ik dan toch maar voor de Nottingham gaan? Trouwens, de US-56 heb ik ook nog liggen. Is die wel fruitig genoeg voor een Barley Wine? Die Pacific Jade die ik van jouw heb, had ik ook al in gedachten, al is dat geen Engelse hop. Wordt het dan toch een Engelse Barley Wine met een Amerikaanse Gist en een Nieuw-Zeelandse hop?

Neuh, ik denk het eigenlijk niet. Ik heb nog aardig wat Wye Target, een prachtige bitterhop ik denk dat die het wordt, eventueel nog wat aangevuld met de Pacific als ik niet genoeg heb.

Ik begrijp nog steeds niet wat er mis is met de London Ale, die wordt toch heel vaak gebruikt voor een Barley Wine, waaronder in prijswinnende Barley Wines, dus zo beroerd kan deze gist niet zijn voor deze stijl.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #10 Gepost op: 28-11-2005 16:35 u »
Eigenlijk is er niks mis met 1028, maar je moet er van houden. Heb je wel eens water gedronken met veel mineralen? Dan krijg je zo'n typisch smaakje. Dat levert deze gist ook op. Het bloemige is een eigenschap van broeimout. Dat ruik je vanzelf als het in je glas krijgt.

't Is een kwestie van smaak. Dus gewoon proberen en voor jezelf uitmaken wat je lekker vindt.

Van 1120 naar 1018, dat is 14%! Oei, dat is bijna geen bier meer. Maar ja, ook daar moet je van houden   :D

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 28-11-2005 16:41 u »
Van 1120 naar 1018, dat is 14%!

En een schijnbare vergistingsgraad van 85%. Dat is veel te veel voor een barley wine. Wat voor maischschema is er gebruikt, SiriS? En wat voor mout? Suiker in de stort?

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
« Reactie #12 Gepost op: 28-11-2005 18:04 u »
Ik heb vorige week een dergelijk bier gebrouwen, begin SG 1095, in zes dagen naar 1010! Dit bier heb ik gebrouwen zonder te spoelen. Het maischschema was 60°-40min/70°-40min, na 40 min op 60° was de jodiumtest al haast negatief, dus na een kwartier op 70° ben ik gestopt. In de stort zat 21% bruine basterdsuiker die ik tijdens de vergisting heb toegevoegd. Ook ik heb de US-56 gebruikt.

Groeten,

Henk  :proost2:

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 29-11-2005 09:28 u »
Potent gistje, die US-56! Eigenlijk wil ik ergens rond 1020 uitkomen. Goed om te weten hoe de gist zich gedraagt, dan kan ik het maischschema daarop aanpassen. Dan toch maar op 67 graden denk ik.

SiriS, is het nodig om het wort te beluchten en FermAid-K en zinkgist toe te voegen of kan de gist zonder al deze hulpmiddelen zo'n zwaar wort aan?

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #14 Gepost op: 29-11-2005 09:52 u »
Vergis je niet, de voorbeelden die genoemd worden bevatten suiker. Jij brouwt volmout. Ik denk niet dat je onder de 1020 zal uitkomen.
Beluchten zou ik altijd doen.

SiriS

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 29-11-2005 10:00 u »
Adrie,

De Nottingham en US-56 kunnen zonder beluchten, zinkgist of voeding worden toegevoegd. Met een korrelgist kun je makkelijk de hoeveelheid vitale gistcellen doseren die je denkt nodig te hebben. Er staat op dit moment bij De Bekeerde Suster een winterbier te gisten met Nottingham.... Voor een Barley Wine kun je een pitching rate gebruiken van ~ 0,7 gram gist per liter wort. Lijkt me verstandig om je originele maischema aan te houden en meer te sturen met de mout:water verhouding, is wat betreft logistiek ook makkelijker.

Groet, SiriS

PS De Barley Wine met een OG van 1120 g/l is een volmout versie. FG van 1018 g/l wordt sterk bepaald door het vermogen van de gist om trisacharides te vergisten.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 29-11-2005 10:02 u »
SiriS,

Waren de bieren van AWA85 volmout?

Sturen op beslagdikte is wat lastig vanwege de beperkte grootte van mijn maisch/filterketel en de gewenste hoeveelheid bier. 3 l/kg is het dunst wat ik met dit bier kan bereiken. Het lijkt me dat dikker niet nodig is en dunner geeft een te ver doorgegist bier. Wat waren de beslagdikte en het maischschema bij de AWA85 bieren?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 30-11-2005 11:11 u »
Goed, ik ga de US-56 gebruiken voor de vergisting. Twee zakjes voor 20 liter lijkt me prima.

Wat de hoppen betreft, ik heb even een inventarisatie gemaakt van wat ik nog heb en het gaat het volgende worden:

35 gramTarget bloemen10,5%FWH
26 gramTarget bloemen9,7%60 minuten koken
20 gramE.K. Goldings pellets5,5%10 minuten koken
20 gramFuggle bloemen4,5%10 minuten koken

Totaal 70 IBU.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 30-11-2005 11:22 u »
Zou je wel pellets als aromahop nemen? Toch wat minder fijn dan bloemen...

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 30-11-2005 11:27 u »
Nou, ik gebruik meestal pellets voor aromahop, alleen de laatste keren heb ik bloemen besteld. Met pellets krijg je ook een mooi aroma, hoor. Ik ben wel van plan om van  nu af aan (mits beschikbaar) bloemen te gebruiken.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 01-12-2005 11:45 u »
PS De Barley Wine met een OG van 1120 g/l is een volmout versie. FG van 1018 g/l wordt sterk bepaald door het vermogen van de gist om trisaccharides te vergisten.

Daar was ik al bang voor. Dan ga ik toch sturen op wat meer dextrines, dus een iets hogere maischtemperatuur. 67 graden zal het worden.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 04-12-2005 21:36 u »
Tjonge,  het was een lange en vermoeiende dag in stroopbrouwerij Het Witte Paard, maar alles is volgens plan verlopen. Alleen de dichtheid is met 1097 iets lager geworden dan gepland. Wat een zoete, dikke meuk zit er nu in het gistingsvat. Om 16:00 uur heb ik gepitcht, thans om 21:35 nog geen activiteit.

Ben benieuwd hoe de US-56-jes het ervan afbrengen. Doe je best, jongens!

samenvol

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #22 Gepost op: 04-12-2005 21:50 u »
waarom was het een lange en vermoeiende dag? liep sven in de weg?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #23 Gepost op: 04-12-2005 23:13 u »
Tjonge,  het was een lange en vermoeiende dag in stroopbrouwerij Het Witte Paard,

Nou in mijn brouwerij werd ook weer eens gebrouwen  en toevallig ook een Barley wine (een donker bier van 10 %). Is dit misschien een voorbereiding op de Nationale hobbybrouwersdag 2006 die Johannes wil organiseren...??  samenvol

Groeten en gezondheid
Oscar

SiriS

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 05-12-2005 07:23 u »
Goedemorgen Adrie,

Is de gisting al begonnen?

Groet, SiriS

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #25 Gepost op: 05-12-2005 09:36 u »
Vanmorgen zag ik een mooie, fijne schuimlaag op het jongbier/wort. De gisting is dus van start gegaan!

De dag was lang, omdat het brouwen van een barley wine nu eenmaal wat intensiever is dan een dunner bier: langer maischen (dik beslag), lange kooktijd (iets meer dan twee uur). Gelukkig had ik de avond tevoren al geschroot. Vermoeiend, omdat de nacht niet echt vlekkeloos was verlopen (twee verkouden kinderen) en er meer te sjouwen viel (bijna 10 kg mout).

Trouwens, ik bleek geen cara120 meer te hebben, dus de stort is iets gewijzigd:

7,7 kg pale mout
0,9 kg Münichmout
0,11 kg Aromamout (50 EBC)
0,59 kg CaraVienne (50 EBC)

Door het lange en intensieve koken is het bier toch lekker donker geworden en rook het wort heerlijk karamellig.

De opbrengst was trouwens in het gistingsvat 17 liter, 5 liter minder dan normaal. Dit was echter gepland. Dit wordt een bier om zuinig op te zijn, zeker omdat dit biertype naar verluid een jaartje rijping best kan gebruiken.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #26 Gepost op: 05-12-2005 13:22 u »
Adrie,

Wellicht dat je een klein deel van dit brouwsel voor 5 jaar lang in de kelder kun leggen..over zuinig gesproken :)  Doet La trappe ook...met hun quadrupel...

groeten en gezondheid
Oscar

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #27 Gepost op: 05-12-2005 13:42 u »
o, oh, Oscar,

Nou heb je het verkl****  ;) wacht maar af.....

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 05-12-2005 14:11 u »
Nou, eigenlijk was het de bedoeling om ál het bier 5 jaar te laten liggen. Oud bier is namelijk veel lekkerder dan vers bier.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #29 Gepost op: 05-12-2005 15:30 u »
volgens mij is het bier pas lekker na 15 jaar. kan sven ook meedrinken. Oscar, wat ben je begonnen. Zoek maar eens op het forum op bewaarbier....

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #30 Gepost op: 05-12-2005 16:05 u »
Oud bier is namelijk veel lekkerder dan vers bier.

Dat hangt natuurlijk af van het soort bier....en dan nog zijn de meningen hierover verdeeld.. Het is vrij moeilijk te bepalen wanneer het bier zijn top heeft bereikt.. Sommige bieren moet je natuurlijk jong drinken....Ik ga een slappe pils natuurlijk niet 5 jaar bewaren...daar wort(dt) ie natuurlijk niet lekkerder van..... maar goed we dwalen af.....

Donker en zwaar bier wordt vaak wel lekkerder naarmate deze ouder is....

groeten en gezondheid
Oscar

Offline Job

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #31 Gepost op: 05-12-2005 18:37 u »
Ik heb ooit een paar 75 cl. flessen Gulpener Bock ( meen ik ?? ) gedronken die men 2 jaar o.i.d. had laten rijpen in een afgeschot gedeelte in de mergelgrotten ( dat was althans het verhaal dat ik erbij kreeg ) en dat was èrg lekker.....
Ook twee overjarige kratjes La Trappe dubbel knapten leuk op van 1 1/2 jaar in mijn kruipruimte... ( wel eerst het beschimmelde etiket en de spinnewebben wegspoelen onder de kraan voordat je 'm opentrekt ).

Ik vind de meeste bieren lekkerder, "strakker" als ze niet te oud zijn, maar voor sommige bieren gelden kennelijk andere regels.
Ook een Liefmans Goudenband ( een Vlaamse bruine als ik me niet vergis ) vind ik heel aangenaam op leeftijd. Zo ook veel Lambic's, vooral degenen die jong wat te scherp smaken. Het lichte stalgeurtje dat ik bij veel Lambic's en Geuzes meen waar te nemen is voor mij ook passender bij een wat meer gerijpt bier.

Just my five cents...

vr. gr.

Job

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 06-12-2005 11:05 u »
De Barley Wine staat nu te gisten, maar het gaat lang niet zo explosief als ik had verwacht. De temperatuur van het gistende bier is nu ongeveer 20 tot 20,5 graden.

Mijn gistingsvat is niet helemaal luchtdicht af te sluiten, maar bij een flinke vergisting komt er toch koolzuurgas door het waterslot heen. Nu gebeurt dat niet (alleen als ik schud komt er ineens een hoop vrij en wordt de druk zo groot dat er wel wat door het waterslot komt). De koolzuurproductie is dus niet erg groot. Is dit normaal bij zo'n zwaar bier c.q. deze gist c.q. de combinatie van beide?

Overigens ruikt het wel heerlijk. Volgens mij geeft Fuggle de mooiste hoparoma's af tijdens de gisting (jammer genoeg blijven zij niet allemaal in het bier).

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 11-12-2005 10:53 u »
Na een week staat de Barley Wine op 1030 en de vergisting lijkt gestopt. Wellicht ga ik morgen avond overhevelen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 12-12-2005 21:39 u »
Zojuist het bier overgeheveld. Volgens de hydrometer zit ie nu op 1024. Dat gaat de goede kant op. Het waterslot van de mandfles blobt nog wat, maar ik denk dat het nu snel afgelopen zal zijn.

De smaak is erg kruidig-hoppig en heel erg bitter. Ook nog wat gistsmaak, maar dat trekt wel weg als ie helder wordt. Door de enorme bitterheid lijkt ie niet zo zoet. Ook is ie niet echt moutig, daarvoor proef je teveel hoppigheid. De US-56 geeft trouwens een aangename fruitigheid die goed bij dit bier past, denk ik zo. De kleur van het bier is oranjerood, toch iets lichter dan ik had gehoopt. Nu is het meer een pale barley wine.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 14-12-2005 10:01 u »
De hydrometer gaf 1024 aan, de refractometer 13,6. Met deze meting kom je volgens Promash uit op een dichtheid van 1029. Een fors verschil. Zou dit verschil te maken hebben met de aanwezigheid van ruim 9% alcohol? Alcohol werkt ook op de brekingsindex en kan dus bij zulke percentages gemakkelijk zo'n fout teweegbrengen. Het ligt niet aan de hydrometer, want bij onvergist bier (wort) komen de metingen van de refractometer en de hydrometer altijd keurig overeen (meermalen gechecked).

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #36 Gepost op: 14-12-2005 11:49 u »
De hydrometer gaf 1024 aan, de refractometer 13,6. Met deze meting kom je volgens Promash uit op een dichtheid van 1029. Een fors verschil. Zou dit verschil te maken hebben met de aanwezigheid van ruim 9% alcohol? Alcohol werkt ook op de brekingsindex en kan dus bij zulke percentages gemakkelijk zo'n fout teweegbrengen. Het ligt niet aan de hydrometer, want bij onvergist bier (wort) komen de metingen van de refractometer en de hydrometer altijd keurig overeen (meermalen gechecked).

Dat is inderdaad te wijten aan de alcohol bij mijn overweging om een refractometer aan te schaffen heb ik hier nog over gelezen. Heb je hiervoor nog geen berekening in je BrouwHulp (retorische vraag natuurlijk) ik zal vanavond even kijken of ik die formule terug kan vinden.

groet Johannes

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 28-12-2005 22:20 u »
Zo, de Barley Wine is gebotteld. De einddichtheid is 1023 geworden, schijnbare vergistingsgraad 76%. Opbrengst: 49 flessen.

Ik vond het bier al opmerkelijk in balans, al is de bitterheid nog wat ruw. De geur is moutig, fruitig en hoppig. De smaak is moutig, hoppig, fruitig en bitter. Het fruitige deed me vooral aan pruimen denken.

De kleur is trouwens mooi oranjerood, te licht voor een Barley Wine, maar mooi voor een Pale Barley Wine.

Hopelijk wil de hergisting op fles een beetje op gang komen. Het bier was namelijk al bijna kraakhelder en er lag een dikke, stopverfachtige gistkoek op de bodem. Uit het waterslot kwam echter nog een blobje per twee minuten.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #38 Gepost op: 29-12-2005 08:24 u »
10.4%, pittig biertje! Opmerkelijk dat je nog zoveel kon proeven gisteravond na de zware middag van vele bieren proeven. Is oranjerood echt te licht? 40-100 EBC staat er in de biertypen gids, daar valt-i toch wel onder?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 07-01-2006 14:54 u »
Ha MO, ja, bij nader inzien denk ik dat ie toch wel voor een D-type doorkan.

Gisteravond heb ik er eens een opengetrokken, want ik kon mijn nieuwsgierigheid niet meer bedwingen. Al een mooie sis bij het openmaken, maar maar heel weinig koolzuurprikkeling in het bier en helemaal nog geen schuim. Bij het inschenken viel me vooral op hoe stroperig dit bier is.

De geur is zwaar moutig, hoppig en licht fruitig. De smaak is vooral zoet en moutig, licht fruitig en hoppig en vervolgens bitter. Uiteraard een zeer volle body en sterk alcoholwarmend.  De smaak lijkt meer op de beschrijving op de site van de Bierkeurmeesters van de Barley Wine dan op die van de Pale Barley Wine. Al met al denk ik een geslaagde barley wine, maar als ik eerlijk ben ook een beetje saai. In de moutigheid zitten eigenlijk weinig spannende smaken, je proeft gewoon mout. Geen caramellige smaken of zo, ondanks de zeer lange kooktijd. Maar wellicht wordt het nog wat spannender als de koolzuur er helemaal op zit.

Het bier lijkt nu al mooi in balans, dus ik zie eigenlijk geen reden om hem lang te bewaren. Ook zware bieren moeten eigenlijk jong worden gedronken. Zo proefde ik laatst met MO en Edwin een paar Stille Nachten van de Dolle Brouwers van de jaargangen 1999, 2001 en 2003. Naar verluid is dit bier op zijn best na drie jaar rijpen. De 2003 variant zou dus optimaal moeten zijn. Alle drie bieren smaakten zeer geoxideerd en we vonden ze alle drie smerig. Jammer, daar ging voor ruim 7 euro de gootsteen door. In de kelder had ik er nog een stuk of 10 staan (ruim twintig euro) die zijn allemaal afgevoerd naar de rioolwaterzuiveringsinstallatie.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #40 Gepost op: 07-01-2006 15:57 u »
darn, waren ze nog duur ook? had je ze als oud bier gekocht? De oudste was zuur, de rest was geoxideerd. wat was dat vies zeg! Off-topic: net een kratje Uerige (en kratje diebels en kratje Jever) in Kleve gehaald. Zit nu aan een Uerige. Mjammie!

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 07-01-2006 16:03 u »
Nee, ik had ze destijds vers gekocht. Had ik ze toen maar opgedronken.

Enne, waarom zeg je dat, van die kratjes? Om me jaloers te maken? Dat is dan gelukt.  :bokser:

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 18-01-2006 10:23 u »
Gisteravond weer eens een barley wine open getrokken en geproefd. Hij staat nu bijna drie weken warm na te gisten op fles.

Bij het openen een mooie sis, maar bij het inschenken totaal geen schuim. Ook nauwelijks koolzuurprikkeling in het bier. Ik heb alle flessen dus maar even flink geschud, want het bier is kraakhelder en er ligt maar een heel klein beetje gist op de bodem van de fles. Gek, want toen ik ging bottelen was het bier nog niet helemaal uitgegist en was ie nog troebel genoeg. Hier wat notities:

Schuim: totaal geen.
Kleur: roodbruin (heel mooi), helder
Geur: mout, alcohol, hoppig, fruitig (gedroogde vruchten)
Smaak: zoet, moutig, hoppig, fruitig, karamel (licht)
Nasmaak: bitter, vloeit lang uit
Mondgevoel: heel weinig koolzuurprikkeling, zeer volle body, alcoholwarmend, plakkend.

Dit bier ontwikkelt zich heel mooi. Mooi in balans (niet te zoet), mooie bitter. Complexe moutsmaken, fruitigheid en hop. Als de nagisting nou alsnog op gang komt dan wordt dit een toppertje. Zo niet, dan is het een typisch geval van jammer. Het recept is in ieder geval veelbelovend.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 30-01-2006 10:27 u »
Gisteravond heb ik er eentje zo uit de kast gepakt en dus op kamertemperatuur geproefd. Opvallend was, dat er nu wel fijn schuim op het bier kwam, dat echter vrij snel inzakte tot een dun laagje. Een randje schuim langs het glas bleef permanent.

Dit is duidelijk een bier dat op een graad of 15 gedronken moet worden en zeker niet uit de koelkast. Nu kwam de fruitigheid pas echt tot zijn recht en de US-56 geeft een heel mooie fruitigheid, die prachtig harmonieert met de moutigheid en de karamelligheid. In de geur vooral mout, fruitigheid en hop en in de smaak mout, karamel en bitter. Wow, dit bier ontwikkelt zich tot een mooi complex, maar toch harmonieus geheel. Zeg Jacques, zou jij hem eens kritisch willen proeven, want zoals elke thuisbrouwer betaamt zie ik alleen maar positieve punten aan dit bier en er is vast nog wel iets niet helemaal in orde?

Afgelopen twee weken heb ik de bieren regelmatig geschud voor nog wat meer nagisting. Ik houd dit nog even vol en dan gaan de bieren de kelder in.

Ik hoop dat het koude weer nog een tijdje aanhoudt, want dit bier is vooral lekker na een lange schaatstocht met de rug tegen de cv.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #44 Gepost op: 30-01-2006 10:57 u »
Hoi Adrie,

Natuurlijk wil ik dit bier voor je proeven. Als we elkaar weer eens treffen moeten we maar weer wat bieren uitwisselen.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #45 Gepost op: 05-04-2006 22:40 u »
Nou, adrie, ik heb je bier op. Ik ben eerst rustig gaan proeven, heb proefnotities gemaakt en toen heb ik dit onderwerp doorgelezen. Dit vond ik er van, niet helemaal in overeenstemming met je eigen mening:

Geur: Moutig, iets zoetig, lijkt erg veel münchener (na doorlezen: dat bloemige van heel veel broeimouten lijk ik dus te ruiken), geen alcohol geur, tamelijk fruitig, niet gebrand (na doorlezen: ik rook echt geen hop)

Smaak: enorm vol, overmatig hogere alcoholen, een typische wrange nasmaak met een wat onprettige bitter; dit bier dient nog enkele maanden te rijpen, de balans is er nog niet, vooral de nasmaak is onprettig; alcohol overheerst niet maar je proeft wel dat het een zware jongen is

Uiterlijk: Rood/bruin (roder dan bruin), zeer helder, prima stabiele niet heel overmatige schuimkraag

Vreemd dat ik vind dat een onprettige bitterheid/samentrekkendheid overheerst en dat jij dat absoluut niet proeft. Nog maar eens samen proeven, op een warme zomeravond?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 06-04-2006 09:12 u »
Dat is inderdaad een nogal afwijkende ervaring. Die hogere alcoholen en die onprettige bitter waren mij niet opgevallen. Wat me wel is opgevallen is dat het bier een stuk beter in balans lijkt na het proeven van een bitter bier. Ik vind de bitterheid van de barley wine echter heel mooi strak. En hop ruik ik zeker. Dat kan ook bijna niet anders met 2 g/l hop de laatste 10 minuten meegekookt.

Inderdaad maar eens samen proeven.

Bedankt voor het kritische proeven en het plaatsen van je commentaar.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #47 Gepost op: 30-05-2006 20:53 u »
Hoi Hoi,

Als afsluiter van het weekend kwam dit bier erg hard aan, in eerste instantie was ik even verrast van de hoge bitterheid van deze Barley Wine... maar na een paar slokken was ie voor mijn gevoel helemaal in balans. Zoetig, alcoholisch, licht karamel / droppig en een hele mooie sterke kruidige hopbitterheid. Hier moet je van genieten, drink hem niet te snel op hahaha... echt een topper Adrie  .

Mooie gist trouwens, de US56

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 31-05-2006 09:20 u »
Bedankt, Caspar, voor je proefnotities, ik ben blij dat je ervan genoten hebt. Binnenkort zal ik eens posten wat de keurmeesters ervan vonden. Zij waren in ieder geval minder enthousiast en hadden 70 punten over voor dit bier.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #49 Gepost op: 23-07-2006 23:40 u »
Het gezinnetje Otte was vorige week op bezoek bij de Muifelbrouwerij en mijn Enorme Dorst noopte mij ertoe A3 te smeken om een paar biertjes mee te nemen. De winnaar van het ONK2006 komt bepaald niet dagelijks op bezoek. En zelf gaf hij op het forum al eens toe dat hij niet zo'n behoefte had om te brouwen want de kelder stond nog vol.
Inderdaad werd ik zeer gul voorzien van Prachtige Bieren. Zelfs nog 1 flesje van Het Winnende Bier (ik heb iets met hoofdletters vanavond), dat laat ik nog even staan tot een Speciaal Moment.
Twee barley wines zaten erbij. De eerste dronk ik (bepaald niet achteloos maar zonder aantekeningen te maken) van de week, de tweede nuttig ik momenteel. In tegenstelling tot mijn eerste commentaar geniet ik momenteel wel ontzettend van dit bier. Insturen naar de Bergse wedstrijd en je hebt weer een prijswinnaar wat mij betreft. Die US56 is echt een geniale gist voor dit type. Het is zelfs zo dat ik voor het lezen van dit onderwerp ervan overtuigd was dat hier een enorme dosis amerikaanse hop in zou zitten. Dat blijkt dus absoluut niet het geval te zijn, maar die gist suggereert dat kennelijk (in mijn persoonlijke smaakbeleving, het kan ook aan mij liggen).
Hij heeft misschien nog een lichte samentrekkendheid in de afdronk (zowel van de hop als van de mout lijkt wel) maar de balans is werkelijk GENIAAL! Ik meen het echt: fruitigheid, bitterheid, hoppigheid, donkere mouten en broeimouten, zoet/bitter; het klopt allemaal precies zoals ik het ken van de betere barley wines.

Ik ben misschien belachelijk lovend, maar ik denk (en post) vaak nogal zwart/wit: het is naatje, of het is geniaal. Dit bier is beter dan het prijswinnende bier van het ONK2006. Echt waar.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #50 Gepost op: 24-07-2006 09:06 u »
Dank voor je lovende woorden, MO. Dit bier heb ik al heel lang niet meer geproefd en ik heb er nog een aantal staan. Meedoen aan de Bergse Wedstrijd, waarom niet, al ga ik er niet heen.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #51 Gepost op: 24-07-2006 10:28 u »
Dit is een intrigerend bier. Niet op de laatste plaats door de rare naam: 'Medicinal Compound' associeer ik steeds maar weer met zwaar bedorven bier!

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #52 Gepost op: 24-07-2006 11:02 u »
Misschien is het nu eens tijd om te verklappen naar welke bekende jaren '70 hit de naam van dit bier refereert.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 24-07-2006 11:11 u »

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #54 Gepost op: 24-07-2006 12:12 u »
Æhm, een beetje voor mijn tijd, dat lied :-)

Maar even over de US56, ik heb die dus ook gekocht voor onze vereniging (wat heb ik níét gekocht, we hebben zowat het hele spektrum aan hop en mout van Brouwland in de koeling nu) en heb er eigenlijk nog niet zo over nagedacht voor wat voor bier we het zouden gaan gebruiken. Nog andere suggesties behalve Barley wine?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #55 Gepost op: 24-07-2006 14:16 u »
In dit onderwerp op het hbd forum staat veel info over die gist. Ik heb er nu een bockbier mee gebrouwen, maar dat was niet bepaald een bier in stijl. De vergistingsgraad was 77% (volmout, 60 min 66 grC), het bier was nogal fruitig.
Bij gebruik van deze gist proef en ruik ik amerikaanse hoppen, ook als deze er niet inzitten. Een barley wine staat dus op 1 maar een amerikaanse IPA lijkt me ook heel goed kunnen.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #56 Gepost op: 24-07-2006 14:33 u »
Nog andere suggesties behalve Barley wine?
Kijk es op http://www.sierranevada.com/, daar ligt ten slotte de oorsprong van deze gist. Een APA? (jammie!)

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #57 Gepost op: 24-07-2006 15:04 u »
Ik ga er in de winter waarschijnlijk een IPA mee brouwen als MO's hoppen binnen zijn... Heb van het weekend een paar flesjes Anchor Liberty Ale op de kop getikt om de concurrent te proeven (Sierra Nevada = Wyeast Am Ale I / US56, Anchor is Am Ale II)

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 29-10-2008 21:30 u »
Ik drink nu het laatste flesje van deze Barley Wine, die dus drie jaar geleden is gebrouwen.

Schuim: fijn, niet zoveel, inzakkend tot blijvend laagje
Kleur: bruin, beetje rood
Geur: mout, beetje cognac-achtig, beetje karamel-achtig. Vooral heel moutig.
Smaak: zoet, cognac, mout, bitter, beetje karamel. Nog steeds branderig/scherp/"heet" van de hogere alcoholen
Nasmaak: bitter
Mondgevoel: volle body, plakkend, scherp

Dit bier is na drie jaar nog verbazingwekkend goed. Jammer dat het scherpe/hete van de hogere alcoholen niet zijn verdwenen. Dit bier ga ik zeker nog eens maken (met Maris Otter mout) en dan houd ik de vergistingstemperatuur goed in de gaten en lager dan de vorige keer.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #59 Gepost op: 31-10-2008 08:53 u »
Mijn Barley Wine is na 9 maanden alleen maar lekkerder geworden... de hogere alcoholen zijn bij mij wel iets afgenomen, hopelijk lukt het mij ook om de laatste 18 flesjes wat langer te bewaren, net als jij!

Hahaha, ik kan me dit bier nog goed herinneren, ik kreeg echt een klap voor mijn kop van de bitterheid... tegenwoordig vind ik een dergelijk bier lekker pittig ;D.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #60 Gepost op: 30-12-2008 16:27 u »
Ik drink nu het laatste flesje van deze Barley Wine, die dus drie jaar geleden is gebrouwen....na drie jaar nog verbazingwekkend goed. ... Dit bier ga ik zeker nog eens maken (met Maris Otter mout) en dan houd ik de vergistingstemperatuur goed in de gaten en lager dan de vorige keer.

En welke gist zou je dan gebruiken Adrie? 
:biersmile: Ronnie.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 01-01-2009 10:03 u »
Oh, wellicht weer de US-05. Het grote voordeel is dat het niet nodig is om een grote starter te maken. Wat vloeibare gist betreft zou ik kiezen tussen de Wyeast 1056 en de Wyeast 1028.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #62 Gepost op: 01-01-2009 10:28 u »
Oh, wellicht weer de US-05. Het grote voordeel is dat het niet nodig is om een grote starter te maken. Wat vloeibare gist betreft zou ik kiezen tussen de Wyeast 1056 en de Wyeast 1028.

Ha?, ik onderstelde dat toch een minimum opkweek zou nodig zijn, want het is tenslotte veel alc. vol%. Misschien heb je meerdere pakjes gebruikt? en geen "korrel" smaak?
Persoonlijk krijg ik toch de voorkeur voor die Londo Ale, de 1028, mogelijks een idee-fix van mij, omdat ik het niet zo heb voor Amerikanen hun smaak.
Maar ja er kan daar veel veranderd zijn, in dat land, is van 1991 geleden, toen was er alleen nog een Coors, Bud en Heineken cultuur en als ontbijt Belgian Waffles with strawberry's. Hun oesters maakten ze in frietvet om zeep..

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #63 Gepost op: 01-01-2009 12:36 u »

Persoonlijk krijg ik toch de voorkeur voor die Londo Ale, de 1028, mogelijks een idee-fix van mij, omdat ik het niet zo heb voor Amerikanen hun smaak.
Maar ja er kan daar veel veranderd zijn, in dat land, is van 1991 geleden, toen was er alleen nog een Coors, Bud en Heineken cultuur en als ontbijt Belgian Waffles with strawberry's. Hun oesters maakten ze in frietvet om zeep..

Inmiddels zijn ze gek op Bud Light en Coors Light  :nut:  Maar het moet gezegd zijn: er zijn behoorlijk wat kleine brouwerijen in de US die lekker bier maken.  In Colorado drink ik vaak Fat Tire, of Avalanche.  Zeer drinkbaar.

Wilko

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #64 Gepost op: 01-01-2009 17:46 u »
Wie denkt dat Amerikanen achter blijven wat betreft biercultuur heeft het mooi mis... er is daar een ware revolutie gaande. En die "kleine brouwerijen" zijn echt enorm groot jongens, je kent de Amerikanen ;)...

Maar goed, ik vind de Wyeast 1056 American Ale helemaal niet zo super lekker, ik zou nog eerder US05 gebruiken. Ondanks dat iedereen beweert dat dat dezelfde gist is.

De Wyeast 1028 London Ale is wel een van mijn favorieten... maar o o, hou die vergistingstemperatuur laag, anders is het oplosmiddel en hogere alcoholen "all over the place"!

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 12-02-2009 19:59 u »
Morgen ga ik een nieuwe versie van de Medicinal Compound brouwen en die wijkt toch iets af van de vorige. Wat mout betreft houd ik het vergelijkbaar: bijna 96% Maris Otter Pale mout, 2,7% CaraMunich (cara120) en 1,5% Special B. Hij moet een dichtheid krijgen van 1100. Dat wordt dus veel mout storten.

Ik ga hoppen tot een dikke 70 IBU met Galena en Fuggle (FWH en bij 60 minuten) en aromahoppen met Fuggle (20 gram bij 20 minuten en bij vlamuit). Als gist gebruik ik de Wyeast 1335 British Ale II, de gistkoek van de Extra Special Bitter die ik tijdens het brouwen ga overhevelen naar de lageringsflessen.

De vergisting wil ik strak op de 18 graden houden en na de eerste heftige vergisting langzaam laten oplopen tot 20 graden. Dit om de vorming van hogere alcoholen zoveel mogelijk verminderen.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 12-02-2009 20:18 u »
De vergisting wil ik strak op de 18 graden houden en na de eerste heftige vergisting langzaam laten oplopen tot 20 graden.

In je koelkast/gistkast combine? -zal nodig zijn, want die 20°C en meer krijg je zo cadeau bij die gist. We volgen mee!

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #67 Gepost op: 12-02-2009 21:06 u »
Hi Adrie,

Wyeast Brittish Ale II is wel een aardig gistje, ik heb er eens een proefbrouwsel mee gemaakt. Moutig, maar geen uitgesproken gist-smaken. Ik ben erg benieuwd hoe deze gist het doet in een Barley Wine... hij lijkt mij er erg geschikt voor :brouwen:.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #68 Gepost op: 12-02-2009 21:17 u »
Morgen ga ik een nieuwe versie van de Medicinal Compound brouwen en die wijkt toch iets af van de vorige. Wat mout betreft houd ik het vergelijkbaar: bijna 96% Maris Otter Pale mout, 2,7% CaraMunich (cara120) en 1,5% Special B. Hij moet een dichtheid krijgen van 1100.

Heb je hier ervaring mee in je HERMS?
hoeveel kanje hiervan maximaal brouwen?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #69 Gepost op: 13-02-2009 08:18 u »
Met 10 kg mout en 32 liter maischwater kan ik ongeveer 35 L SG 1072 brouwen. Adrie, hoe wil jij volmout SG 1100 brouwen. Heel veel inkoken of niet spoelen?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #70 Gepost op: 13-02-2009 08:55 u »
Met 10 kg mout en 32 liter maischwater kan ik ongeveer 35 L SG 1072 brouwen. Adrie, hoe wil jij volmout SG 1100 brouwen. Heel veel inkoken of niet spoelen?

Ik heb eerder een barley wine gebrouwen (zie het begin van dit draadje) en die kwam toen uit op 1097. Het volume bier was natuurlijk wat kleiner dan normaal,  maar ik hoef ook geen 35 liter barley wine.

In je koelkast/gistkast combine? -zal nodig zijn, want die 20°C en meer krijg je zo cadeau bij die gist. We volgen mee!

Inderdaad. Nu de brouwerij zo koud is, is het heel goed mogelijk om exact de temperatuur te regelen met een beetje bijverwarmen met gloeilampen.

Hi Adrie,

Wyeast Brittish Ale II is wel een aardig gistje, ik heb er eens een proefbrouwsel mee gemaakt. Moutig, maar geen uitgesproken gist-smaken. Ik ben erg benieuwd hoe deze gist het doet in een Barley Wine... hij lijkt mij er erg geschikt voor :brouwen:.

Lijkt mij ook en Wyeast ook. Ik heb gezocht naar een gist die geschikt is voor zowel een ESB als een Barley Wine en dit was er een van.

Heb je hier ervaring mee in je HERMS?
hoeveel kanje hiervan maximaal brouwen?

Ja, zie begin van deze draad. Ik had toen geloof ik iets van 20 liter in de kookketel met een begin SG van 1097. Uiteindelijk heb ik een liter of 17 gebotteld.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #71 Gepost op: 13-02-2009 10:43 u »
En wat wordt dan je stort in totale kg?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #72 Gepost op: 13-02-2009 10:49 u »
Bijna 11,5 kg.  :nut:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #73 Gepost op: 13-02-2009 10:52 u »
Wauw, ik durf nooit verder te gaan dan 10 kg. Ik zal dit ook eens proberen. En jammer dat ik er vandaag niet bij kan zijn, maar ik ben netjes aan het werk (nu ff koffie).

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #74 Gepost op: 13-02-2009 11:03 u »
Ik ook. Ik begin pas om een uur of vier met brouwen.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #75 Gepost op: 13-02-2009 18:35 u »
Maischschema: 10 minuten op 50 graden, 70 minuten op 66 graden..

Adrie, Deze regel komt uit je eerste bericht van deze draad:
-  is er een reden voor die 10' bij 50°C ? zo verlaag je de schuimhoudbaarheid toch?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #76 Gepost op: 14-02-2009 14:53 u »
Adrie, Deze regel komt uit je eerste bericht van deze draad:
-  is er een reden voor die 10' bij 50°C ? zo verlaag je de schuimhoudbaarheid toch?

De reden was dat als ik heet water uit de kraan in mijn ketel liet lopen en mijn mout stortte, het beslag dan rond 50 graden was. Na 10 minuten wachten tot het filterbed gevormd was, ging ik dan recirculeren. Tegenwoordig warm ik het water in de ketels eerst op, en stort dan de mout tot ik bij 60-62 graden uitkom. Van slechte schuimhoudbaarheid heb ik nooit iets gemerkt. Sterker nog: mijn bieren schuimen (ook met 10 minuten op 50 graden) als de beste.

Gisteren is de Barley Wine gebrouwen met dik 11 kg mout en zoveel mogelijk water. De maischkuip zat helemaal vol en de laatste kilo mout ging er maar met veel moeite in. Ook het maischen verliep niet vlot, in die zin dat het filterbed zo dik was dat het wort er met een klein debiet uit kwam. Maar het is gelukt, uiteindelijk. Alles duurde langer dan normaal; ik was in totaal 7 uur bezig in plaats van 6 bij een lichter bier. De dichtheid is uitgekomen op 1094, maar ik heb wel iets meer wort dan gepland. Uiteindelijk zat er 23 liter in het gistingsvat.

Ik heb het wort op een gistkoek van de ESB gezet die ik tijdens het brouwen heb overgeheveld. Om ongeveer 10 uur gisteravond was het zover en toen ik vanmorgen om 9 uur ging kijken, gistte het bier al volop. De temperatuur was keurig 18 graden en dat is ie nu nog steeds. Ik denk dat het wel gaat lukken om hem strak op die temperatuur te houden de eerste vier tot zes dagen van de vergisting. Daarna laat ik hem langzaam oplopen. Ik hoop dat ie niet uit het vat gist, want deze gist is zeer sterk bovengistend.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #77 Gepost op: 16-02-2009 10:00 u »
Het bier gist gestaag door en de temperatuur is nog steeds 18 graden. Als je maar met een lage temperatuur begint, dan explodeert de temperatuur niet, zo blijkt. Als je hoger begint is het denk ik veel moeilijker om de temperatuur in de hand te houden. Ondanks de lage temperatuur komen er veel banaangeuren uit het waterslot, maar dat was bij de ESB ook het geval. Bij het overhevelen van de ESB proefde ik echter helemaal geen banaan.

Vanavond even het tempo van de vergisting checken en dan wellicht al wat de temperatuur verhogen. Bij dit bier is het natuurlijk zaak om ervoor te zorgen dat de vergisting goed door blijft lopen.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #78 Gepost op: 16-02-2009 10:14 u »
De eerste 1 tot 2 nachtjes zijn het belangrijkste om koel te houden toch?
Mijn Leffe kloon heb ik de eerste dagen koel gehouden, en later iets warmer.
 :degroeten:

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #79 Gepost op: 16-02-2009 10:43 u »
De eerste 1 tot 2 nachtjes zijn het belangrijkste om koel te houden toch?
Mijn Leffe kloon heb ik de eerste dagen koel gehouden, en later iets warmer.
 :degroeten:

Normaal gesproken wel, maar een barley wine is natuurlijk veel zwaarder en de vergisting duurt langer. Om het zekere voor het onzekere te nemen houd ik de wat lagere temperaturen liever wat langer aan. Pas als de vergisting duidelijk  minder wordt, ga ik de temperatuur verhogen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #80 Gepost op: 03-03-2009 09:31 u »
Gisteravond kwam ik er eindelijk toe dit bier over te hevelen (na 17 dagen in het gistingsvat). Opvallend was vooral dat het bier nog zeer troebel was, maar na overhevelen begon de gist direct uit te zakken, zag ik. Door een verkoudheid heb ik niet echt een smaak/geuromschrijving, ik proefde eigenlijk alleen zoet en bitter en een heel klein beetje hoppigheid. Maar het bier was verder vooral nog vies door de grote hoeveelheid zwevend gist.

De temperatuur is keurig strak gebleven. Ik ben begonnen bij 18 graden en tijdens de piek van de hoofdvergisting is de temperatuur precies op die waarde gebleven. Na de piek ben ik de temperatuur met een halve graad per dag gaan verhogen naar 21 graden. Nu staat het bier bij 20 graden om helemaal uit te gisten, maar het lijkt erop dat ie al helemaal uitgegist is.

De dichtheid zit nu op 1019 ± 1 (79% schijnbare vergistingsgraad). Keurig voor zo'n zwaar bier met een gist die een maximale vergistingsgraad heeft van 76%.

Nu snel nieuwe rubbers bestellen voor mijn fusten, dan kan dit bier binnenkort opgesloten worden in zijn container tot de kerstdagen. Oh ja, en ook nog mijn CO2 fles laten bijvullen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #81 Gepost op: 14-03-2009 12:32 u »
Zojuist de Barley Wine gebotteld, op 1 fles na drie kratten vol.  samenvol  De einddichtheid is 1016 geworden! En de smaak is natuurlijk veelbelovend.  ::) Nu weer gauw verder met de Weizen brouwen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #82 Gepost op: 10-04-2009 19:43 u »
Dit bier zit vier weken op fles, maar er zit nog nauwelijks koolzuur op. Ik vrees dan ook dat het met dit bier niet meer wil lukken met de prik.

Opvallend is dat dit bier kraakhelder is, terwijl de andere bieren die ik met de Maris Otter gebrouwen heb troebel waren na de hergisting en heel lang bleven. Hier zit veel meer MO mout in per liter.  :weetniet:

Ondanks het ontbreken van koolzuur smaakt het bier wel erg goed. Ik laat hem nog maar een aantal weken warm staan, misschien komt ie toch nog op gang.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #83 Gepost op: 12-04-2009 10:24 u »
De discussie over het op gang komen van de hergisting is afgesplitst.
Zie hier.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #84 Gepost op: 21-04-2009 09:25 u »
Ik heb dit bier nu gedurende twee weken elke twee dagen geschud en weggezet bij 21 graden, maar nog steeds nauwelijks koolzuur. Ik laat het er maar bij. Misschien komt er nog wat in de loop der tijd (hij moet toch nog enkele maanden rijpen) en zo niet, dan giet ik het bier later wel een keer in een fust om hem geforceerd op druk te zetten.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #85 Gepost op: 21-04-2009 20:02 u »
Wel vervelend dat er geen koolzuur in komt. Mijn ervaring is dat er uiteindelijk wel wat koolzuur ontstaat, maar dat het bier door de slechte hergisting erg snel oxideert :(.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #86 Gepost op: 21-04-2009 21:00 u »
Yep, me too.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #87 Gepost op: 29-05-2009 13:50 u »
Er zit een klein beetje koolzuur in en eigenlijk vind ik dit lage gehalte wel goed voor een Barley Wine. Hij smaakt nu erg goed, al kan hij nog wel wat rijping gebruiken, denk ik. De smaak is nu al heel complex moutig met een mooie nabitter en nog een beetje hoparoma. Ik denk dat ik een aantal flessen meeneem naar het ONK om te ruilen.

Tags: