Gist!

Gestart door Jo turbo, 14-02-2017 00:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jo turbo

Hey allemaal,
 Ik heb ontdekt dat de meesten onder jullie meestal bij het brouwen van een bierkit enkel de bijgeleverde gist gebruiken of veel te weinig gist gebruiken! Ik heb de bulldog raja's reward gemaakt en 2x 11 gr bry-97 gist gebruikt ! Mooie schuimkraag en op flesjes gebotteld op 14 dagen!! Waarom zo weinig gist elke keer! Ik zie mensen op dit forum die soms maand moeten wachten om op flesjes te bottelen .. ik heb de test gedaan .. en enkel 11 gr gist toegevoegd op brouwsel van 23 liter .. geen schuim, geen smaak en lang wachten! Voor wat een zakje gist kost aub zeg! .. de bry-97 gist is klaar op 1 week als je er 2 van gebruikt per 23 liter en ideaal voor bv Ipa's .... Cheers! :degroeten:

Adbrouwt

Uhhh bedankt voor de info denk ik. Zelf gist kweken is ook nog een optie dan heb je zoveel je wil.

EvdBroek

Mmmm... ik gebruik anders altijd voldoende gist en ik denk de meeste brouwers ook, dus ik weet niet hoe je hier bij komt?

Jo turbo

Ik heb de test gedaan.. het verschil is duidelijk srry... natuurlijk hangt de hoeveelheid af van de sg van je bier en dus sterkte ervan. Ik volg de instructeurs en die raden rond de 1 gr  per liter bier aan .. ik maak ook wel geen starter, gewoon de 2 zakjes van 11gr erbovenop strooien :-)

Sander van Dijk

Citaat van: Jo turbo op 14-02-2017  13:51 uIk heb de test gedaan.. het verschil is duidelijk srry... natuurlijk hangt de hoeveelheid af van de sg van je bier en dus sterkte ervan. Ik volg de instructeurs en die raden rond de 1 gr  per liter bier aan .. ik maak ook wel geen starter, gewoon de 2 zakjes van 11gr erbovenop strooien :-)
Sorry hoor, maar niet iedereen hier gebruikt van die standaard blikken of brouwkits. Natuurlijk moet je voldoende gist gebruiken, maar liever ook weer niet veel te veel. Niets nieuws onder de zon.

Maar fijn dat je er voor jezelf uit bent.

Etn82

Citaat van: Jo turbo op 14-02-2017  00:30 u[...]! [...] !  [...] !! [...] !  [...] !  [...] ! ..  [...] !

Je hoeft niet zo te schreeuwen hoor, we begrijpen je anders ook wel. ;)


Biertje1985

Eth,

Kan mag en wil je misschien het doek een beetje doen oplichten over het volgende draadje?
Je hoeft natuurlijk niet alles te verklappen, maar de gebruikte brouwmethode en gistsoort zou al een goed begin zijn.

Ik weet zeker dat een aantal je erg dankbaar zullen zijn.  :groots: Keep on the good brews!!

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=33436.msg508651;topicseen#msg508651


Jeukstaardt

Kan aan mij liggen hoor, maar ik begrijp niet zo goed wat de ts wil zeggen/bereiken met deze post.
Hij heeft ontdekt dat de meesten onder ons enz. enz. Pffff....
Er zijn op dit forum hele grote meneren en mevrouwen actief die hun gistmanagement heel goed op orde hebben en waarvan heel veel starters veel van kunnen leren. Mijzelf inbegrepen.
Gewoon domweg 1g/l wort (geen bier!!) toevoegen ongeacht gistsoort, storting of biertype is in mijn ogen stompzinnig en een slecht advies.
Ent voldoende actieve gist voor je SG en je volume afgekoelde wort. Niet te weinig maar ook niet teveel.

Jo turbo

Ik wou dit gewoon even kwijt omdat ik toch op vele berichten hierover het lange wachten wou reduceren en dit hielp bij mij .. ik heb zeker geen disrespect en kijk op naar iedereen hier die erde heel wat meer verstand zal van hebben dan ik, anders zou ik niet op dit forum zitten als ik het denk allemaal zo goed te weten .. srry moest ik 'roepen' zoals iemand hier aanhaalde , ik dacht dat ik hiermee mensen op dit forum zou kunnen helpen die de toch wel heel flauwe bijgeleverde gistzakjes gebruiken die samen met sommige bierkits komen (ik heb het dan ook enkel en alleen over bierkits gehad in deze topic)  :groots:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.