Bier brouwen op houtvuur

Gestart door hansHalberstadt, 13-02-2017 12:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

In samenwerking met Staatsbosbeheer ben ik aan het onderzoeken of het praktisch haalbaar is om een compleet brouwsel te brouwen inclusief maischen, filteren en koken op een houtgestookt vuur. Vraag is of iemand dit eerder gedaan heeft en wat daarbij de aandachtspunten waren of leermomenten. bv hoe doe je de constante temperatuurstappen bij het maischen, hoeveel vermogen levert een houtvuur op een vuurschaal van zeg 50 cm diameter. kan ik daar 40 liter wort op koken? etc. 

Walter1991

Citaat van: hansHalberstadt op 13-02-2017  12:59 uIn samenwerking met Staatsbosbeheer ben ik aan het onderzoeken of het praktisch haalbaar is om een compleet brouwsel te brouwen inclusief maischen, filteren en koken op een houtgestookt vuur. Vraag is of iemand dit eerder gedaan heeft en wat daarbij de aandachtspunten waren of leermomenten. bv hoe doe je de constante temperatuurstappen bij het maischen, hoeveel vermogen levert een houtvuur op een vuurschaal van zeg 50 cm diameter. kan ik daar 40 liter wort op koken? etc.

Ik zou het maischen dan op hoge temperatuur beginnen en dan gewoon langzaam laten afkoelen door de ketel goed te isoleren, niet met verschillende stappen dus. Verder de hoogte van de ketel makkelijk aan te passen maken, op/neer takelen. En is het mogelijk om een straalbuis constructie te maken om te vlam te concentreren ? Zoals bv een kolenstarter ?


zilver_brouwer

CiteerVerder de hoogte van de ketel makkelijk aan te passen maken, op/neer takelen.

Dat is 'historisch' gezien de gebruikte manier om temperatuur te beïnvloeden boven kolen/open vuur.
Al moet je wel een flink stevige constructie hebben om 40 L water + ketel veilig te takelen.

hansHalberstadt

Citaat van: zilver_brouwer op 13-02-2017  13:23 uDat is 'historisch' gezien de gebruikte manier om temperatuur te beïnvloeden boven kolen/open vuur.
Al moet je wel een flink stevige constructie hebben om 40 L water + ketel veilig te takelen.
Ja goed punt. De constructie is wel aan aandachtspunt. andere optie is misschien de vuurschaal verrijdbaar maken zodat je hem onder de ketel schuift alleen als je op moet warmen. Vuurschaal is niet zwaar en dan kun je de ketel vast ophangen aan een driepoot.

seed7

Of je moet heel goed kunnen stoken, of je zet de vuurkorf op wielen. Als de temperatuur te hoog dreigt te worden trek je het vuur onder de ketel vandaan.

Ingo

Walter1991

Citaat van: zilver_brouwer op 13-02-2017  13:23 uDat is 'historisch' gezien de gebruikte manier om temperatuur te beïnvloeden boven kolen/open vuur.
Al moet je wel een flink stevige constructie hebben om 40 L water + ketel veilig te takelen.

Liefst ook een niet brandbare constructie  ;D.

Maar 40 liter + ketel, is niet belachelijk zwaar, anders een handtakel en onder een kinderschommel gaan brouwen oid.

ciesvandekwis

Brouwerij Caracole doet dit nog, levert behoorlijk wat maillardproducten op, door plaatselijke karameliseren onderaan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Brasserie_Caracole

Zie Tournée Generale:

Walter1991

Cornelis drebbel heeft ooit der tijden een mechanische temperatuur regeling gemaakt voor een eierbroedmachine. Werkt met verschil in druk...

http://drebbel.net/2013%20Drebbels%20Athanor.pdf

Maar das wel erg lastige stof om even in te duiken ;s

SanderH

Als ruimte geen beperking is zou je ook een soort HERMS kunnen maken en het vuur onder de warmwater-tank plaatsen, in hoogte verstelbaar en dan met een driewegklep de temperatuur van de wordt na-regelen, met een minimale stand om te zorgen dat er stroming door het spiraal blijft en er geen karamelisatie kan optreden.

Wel een leuk idee!

Brouwers

Misschien niet helemaal hetzelfde maar een gildelid bij ons brouwt op de houtkachel. Weet niet hoe hij exact de temperatuur regelt, waarschijnlijk gaat de pan van de kachel als het op temperatuur is.

Als het op een open vuur moet gebeuren zou je ook au bain marie kunnen gaan maischen om verbranding te voorkomen.

seed7


Walter1991

Citaat van: seed7 op 13-02-2017  15:24 u

Ingo

Ghehehhe nice one. Maar waar haalt ze haar hout vandaan? ???

beermenke

Als ze hulp nodig heeft met stoken hoeft ze maar te bellen😉

Superbeun

Misschien zou je iets kunnen maken van een pelletkachel?
Houtgestookt, temperatuur is regelbaar en verplaatsbaar.

HopHop

Citaat van: Walter1991 op 13-02-2017  15:31 uGhehehhe nice one. Maar waar haalt ze haar hout vandaan? ???

Misschien heeft ze genoeg 'hout voor de deur'.

Mooi idee! Koelen lijkt me ook nog wel een uitdaging, in een grotere kuip met genoeg ijs?

hansHalberstadt

Ik zal denk ik uit moeten gaan van redelijk standaard middelen zoals weckketel en directe verwarming vanaf een vuurschaal. mbt maillard wordt het denk ik een donker bier, dan hoef ik daar niet verder over na te denken. Waar ik nog oa mee zit is spoelwater opwarmen. zou je misschien met koperspiraal direct in het vuur kunnen doen zodat je het vuur dubbel gebruikt. anders krijg je 2 vuren en weer een aparte waterketel. Ik wil ook liefst alleen een beslagketel en kookketel gebruiken om het niet al te ingewikkeld te maken.
 

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 13-02-2017  13:44 uOf je moet heel goed kunnen stoken, of je zet de vuurkorf op wielen. Als de temperatuur te hoog dreigt te worden trek je het vuur onder de ketel vandaan.

Ingo
Lijkt mij ook de beste optie. En goed droog hout zodat je snel het vuur groter kunt maken als het moet.

Eric v B

Succes! Ideeën genoeg!  ;)


SanderH

Citaat van: Eric v B op 13-02-2017  16:32 uSucces! Ideeën genoeg!  ;)



Zit dit filmpje met veel vermaak te bekijken. Even los van dat het Duits al een hoog slapstickgehalte geeft... Dit is een goed weekend vermaak ;)

Cisdevésser

CiteerSucces! Ideeën genoeg!  ;)


Van dezelfde makers, de mobiele versie 



groetjes....Cis

Brouwers

Je kan een technische oplossing bedenken voor de temperatuurcontrole maar je kan het ook simpel houden en voor decoctie brouwen kiezen. Dan hoef je nauwelijks zorgen te maken over je temperatuur controle. Er zijn korte decoctie schema's dus heel veel extra tijd hoef je dan niet kwijt te zijn.

Underdike

Citaat van: SanderH op 13-02-2017  15:16 uAls ruimte geen beperking is zou je ook een soort HERMS kunnen maken en het vuur onder de warmwater-tank plaatsen, in hoogte verstelbaar en dan met een driewegklep de temperatuur van de wordt na-regelen, met een minimale stand om te zorgen dat er stroming door het spiraal blijft en er geen karamelisatie kan optreden.

Wel een leuk idee!
Dat idee schoot ook bij mij binnen  ;)

RuudB

Ik was 2 jaar geleden in een openluchtmuseum in Frankrijk waar (naast de bakker en de smit) ook een brouwerij staat. Het gaat om Le Bournat, een Frans dorpje omsteeks 1900: lebournat.fr.

Toen ik daar was was de brouwer aanwezig, helaas brouwde hij deze dag niet. Wat ik begreep in mijn slechte Frans en zijn slechte Engels is dat de brouwer houtgestookte ketels gebruikt om water te koken. Dit kokende water mengt hij met koud water om daarna in te maischen en tot een beslag van 63 graden te komen. Dit mengen en maischen doet hij in een houten ton (Frans wijnvat denk ik), niet in de ketel.
Na de 63 graden stap (60 minuten) brengt hij het beslag naar 78 graden, ik neem aan door kokend water toe te voegen. Wort koken doet hij dan weer in de ketel.
De wijnvaten werden opgetakeld tbv filtering (javalfilter) en bottelen.

De verdere gang van zaken had weinig te maken met het jaar 1900: het bier wordt vergist in een houten ton, maar wel ondergistend en gekoeld met een waterbadkoeler en koelspiraal, allemaal goed verstopt voor de museumbezoeker. Ook had hij in zijn lade een catalogus van Brouwland liggen... ;D

Eric v B

Citaat van: Cisdevésser op 13-02-2017  18:07 uvan dezelfde makers, de mobiele versie 


groetjes....Cis
...en alles wetenschappelijk onderbouwd!  ;D

Oscar

Geen probleem. Is reeds gedaan in 2009... :brouwen: :)




Herman

Of es even kijken op http://dieluydenvanthoogeveene.nl/index.php?P=pages/leven

Zoek maar es naar bijdragen van forumlid Homme.

PP

Elk jaar met koningsdag brouw ik met kennissen 3 brouwsels. Een van de brouwsels noemen we kachelbier.
Een mobiele houtkachel dient als warmtebron, een 50 L koperen ketel is het brouwvat.
In 2014 wilde de brouwer, hij heeft een hekel aan meten, een alternatieve werkwijze volgen.
Speciaal voor hem heb ik onderstaande bedacht.

PS: 25 - 35 L brouwen op een kleine houtvuurkachel gaat perfect.

bierbrouwdag 26 april 2014


Recept voor een half Uermends vat bier

•   Alcohol: afhankelijk van de zoete inval.
•   Bovengist.
•   Een lichte bitterheid.
•   Bij voorkeur regenwater, alternatief leidingwater.
•   Bij voorkeur oude gedroogde hopbloemen: 2 handen.

Werkwijze naar Middeleeuws gebruik.
Meet 45 handen palemout en 15 handen roggemout af.
Schroot de mout.

Werkwijze
Breng in ketel 1 ca. 15 L water op een temperatuur waarbij je je eigen spiegelbeeld in het oppervlak net kunt waarnemen. Dit doe je door het water eerst zover te verhitten dat het stevig begint te dampen. Voeg daarna onder menging zoveel koud water toe totdat je je zelf in het oppervlakte kunt spiegelen.

Controleer de temperatuur door met een wijsvinger een cirkel door het hete water te maken. Lukt het je om net een cirkel te maken is de temperatuur goed.
Verwijder de ketel van het vuur.

Breng in ketel 2 ca. 15 L water op een temperatuur waarbij je je eigen spiegelbeeld in het oppervlak net kunt waarnemen. Dit doe je door het water eerst zover te verhitten dat het stevig begint te dampen. Voeg daarna onder menging zoveel koud water toe totdat je je zelf in het oppervlakte kunt spiegelen.

Voeg de mout handsgewijs toe aan ketel 1. Meng het mout met een roerstok.
Laat het mengsel ongeveer 1 uur staan. Roer regelmatig.

Schep de vloeistof,  zoveel mogelijk zonder vaste deeltjes, over in ketel 3.

Voeg het hete water van ketel 2 toe aan de dikke prut van ketel 1.
Meng de inhoud met een roerstok.

Laat het mengsel ongeveer 30 min staan. Roer regelmatig.
Schep de vloeistof,  zoveel mogelijk zonder vaste deeltjes, ook over in ketel 3.

Meng de inhoud van ketel 3.

Plaats ketel 3 op het vuur en breng de inhoud aan de kook.

Voeg een handvol hopbloemen toe.

Kook het mengsel gedurende 1,5 uur (ca. 2 flesjes bier).

Een gekookt en gepeld ei blijft zodanig drijven in de afgekoelde vloeistof dat het ei ter grootte van de iris van een oog boven het vloeistofoppervlak uitsteekt.
Indien het ei net onder het vloeistofoppervlak blijft is een teken dat het kookproces al ver gevorderd is.

Koel de vloeistof af.

Controleer de temperatuur door een beetje vloeistof op de wang van je hand te druppelen. Indien het niet pijn doet is de temperatuur goed.

Schep de heldere vloeistof over in een vat.

Voeg de gist toe.

Vergist gedurende 2-3 weken op kamertemperatuur.
Plaats het vat daarna zo koud mogelijk.

Optie: voeg eikenhout toe.

Vul af met 6,0 g / L suiker (gemiddelde koolzuurdruk).

toon van den broek

Hallo PP,

Brouwen met houtvuur gaat prima. Kijk maar op mijn website: www.brouwerijvandenbroek.com.
Ik gebruik de slijmmethode wat erg op de decoctiemethode en de manier van de Franse brouwer lijkt.
Kost wel veel meer tijd, maar met enige gewenning/oefening kom je tot prima resultaten.
In ieder geval succes met je plan!

Groetjes, Toon

hansHalberstadt

Heeft iemand ervaring met het verwarmen van spoelwater via een (koper) spiraal rechtstreeks in het houtvuur?
Ben ook nog steeds erg benieuwd hoe het vermogen van een houtvuur op een vuurschaal van ca 50cm zich verhoudt tot het vermogen van een grote gasbrander. Als iemand weet hoe lang het duurt om een bepaalde hoeveelheid water op die manier op te warmen hoor ik dat graag. 

RoyB

Wellicht kun je het idee ook afkijken van de weber en de big green egg, de kolen zitten daar in een luchtdichte ruimte, doordat je de zuurstoftoevoer kunt regelen kun je de temperatuur ongelooflijk opstoken door het trek-effect, door een verticaal kanaal te creeeren, iets daar tussenin door onder af te sluiten of juist heel erg laten smeulen door alles dicht te zetten.

bob

Hoi Hans,

Je kunt ook een rocket stove bouwen, met een stapel stenen en wat gaas kom je al een heel eind.
Met de rocket stove kun je met weinig brandhout veel warmte creëeren door de goede verbranding.



Hierbij link naar youtube waar massa's rocket stove filmpjes staan.

Succes met je project.

hopjesvla

Citaat van: ciesvandekwis op 13-02-2017  13:58 uBrouwerij Caracole doet dit nog, levert behoorlijk wat maillardproducten op, door plaatselijke karameliseren onderaan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Brasserie_Caracole

Zie Tournée Generale:


Ha je was me voor! Prachtige brouwerij (nou ja het pand lijkt elk moment te kunnen instorten  ;D ) met hilarische rondleidingen , vooral als de brouwer zelf al wat gedronken heeft :-). En heerlijke biertjes... Het bezoek zeker waard als je in de buurt bent. (en om het topic niet meteen te kapen wil ik toch het jaarlijkse bierfeest van Anseremme (het naastgelegen dorpje) tippen: heerlijk lokaal met lokale biertjes uit de provincie Namen. Niets commercieels, proeven gaat gewoon per fles (+- 60 biertjes) tegen zeer gunstige prijzen en eigenlijk alleen de inwoners uit het dorp zijn aanwezig :P)

hansHalberstadt

Citaat van: bob op 14-02-2017  10:55 uJe kunt ook een rocket stove bouwen, met een stapel stenen en wat gaas kom je al een heel eind.
Met de rocket stove kun je met weinig brandhout veel warmte creëeren door de goede verbranding.
Is inderdaad ook een optie. als ik thuis op hout zou brouwen zou ik het waarschijnlijk ook zo doen. staatsbosbeheer heeft al 3 vuurschalen met 3 x een driepoot, dus de voorkeur zal uitgaan naar een constructie die daar gebruik van maakt. stenen regelen is weer wat lastiger. De verschuifbare vuurschaal lijkt me wel wat, goed te regelen en aan hout hebben ze geen gebrek natuurlijk. ik ga nog eens kijken of het spoelwater opwarmen lukt met een koperspiraal in het vuur.
 

bjorri

Ik heb er ook wel eens over gefantaseerd. Maischen zou ik gewoon 1 staps in een koelbox doen. Dan heb je tijd zat om je spoelwater aan de kook te brengen. Koken is ook niet zo moeilijk omdat de regeling niet heel precies hoeft. Alleen koelen zou ik absoluut niet weten hoe je dat fatsoenlijk voor elkaar krijgt zonder stromend water. Een koelspiraal met een trechter die je vult uit oppervlakte water zou kunnen maar dat wordt een besmetting bij geknoei en ik vrees verstoppingen.

Om een heet vuur te krijgen heb je in ieder geval kurk droog hout nodig en enige inzicht in stoken natuurlijk. Een vuurschaal maakt goed heet stoken alleen maar lastiger. Probeer die schaal aan de onderkant niet te hard te laten afkoelen en zie of je een rooster kunt maken waar je op stookt in plaats van op de bodem van de schaal.

Omdat je waarschijnlijk ook nog de belangstellenden aan het werk moet houden kan je met je proces daar rekening mee houden. Die koelbox van me is dan weer een slechte oplossing natuurlijk.

JT007

Probeer eens met zonneenergie

hansHalberstadt

Er is wel gewoon stromend water dus koelen met tegenstroomkoeler of dompelkoeler kan zonder problemen. ik kan vantevoren alles uitstomen dus steriel meenemen.
1 staps maisch en goede isolatie lijkt inderdaad een hele interessante optie. Ket koken met vuurschaal vantevoren eerst maar eens uittesten.
 

Paard

Dat koken op een vuur gaat heel gemakkelijk, ik stookte vroeger puimenprut tot een venijnig drankje op een houtvuur ik regelde dat redelijk precies door het vuur wat te spreiden als het te heet was en meer hout te geven als het harder mocht gaan. Na een beetje oefenen word je er zo goed in dat je heel precies de stooktemperatuur kan behouden. Voor het maishen kun je ook het water op temperatuur brengen en dan van het vuur af met een paar dekens eromheen kun je dan prima een eenstapsmais doen.

Arjendv

Ik overweeg ook een rocket stove, maar dan op pellets.

seed7

Voor de liefhebbers van houtbrouwen, google plaatjes "wurstkessel", Duitse ebay en ebay kleinanzeigen heeft ze voor een prikkie,

Ingo

Alexander_H

In noorwegen lijken de brouwers die kveik gebruiken ook gewoon houtvuurtje te stoken onder een koperen ketel, staat helaas niet bij hoe ze de temperatuur regelen, maar dat zal met de hoeveelheid hout en ervaring zijn denk ik ( of luchttoevoer zoals bij de bbq )
http://www.garshol.priv.no/blog/291.html

michielr

Kveik wordt vaak niet gekookt, wat het brouwen op houtvuur wat makkelijker maakt. Maischen kan prima zonder de maisch direct te verwarmen. Temperatuur controle door middel van het mengen van een warm deel en koud(er) deel. Ik denk dat het maischen niet zo lastig hoeft te zijn. Dat koken is wat uitdagender boven open vuur, maar je kan er voor kiezen om dat niet te doen.

Vermogen van een 50 cm vuurschaal zal wel goed zitten. Ik hen hier een kleine houtkachel staan die 8Kw is, in mijn vuurschaal krijg ik met gemaak 3x-4x meer hout. Uiteraard zal de vuurschaal wat minder mooi branden, maar daar komt echt een hoop warmte uit.

Brouwert

Citaat van: michielr op 31-08-2019  09:33 uKveik wordy vaak niet gekookt, wat het brouwen op houtvuur wat makkelijker maakt. Maischen kan prima zonder de maisch direct te verwarmen. Temperatuur controle door middel van het mengen van een warm deel en koud(er) deel. Ik denk dat het maischen niet zo lastig hoeft te zijn. Dat koken is wat uitdagender boven open vuur, maar je kan er voor kiezen om dat niet te doen.

Vermogen van een 50 cm vuurschaal zal wel goed zitten. Ik hen hier een kleine houtkachel staan die 8Kw is, in mijn vuurschaal krijg ik met gemaak 3x-4x meer hout. Uiteraard zal de vuurschaal wat minder mooi branden, maar daar komt echt een hoop warmte uit.

Kveik wordt inderdaad niet gekookt. Dat zou zonde zijn aangezien kveik de gist is..  :biersmile:
Traditionele Noors Konrøl wordt echter wel altijd gekookt, zelfs behoorlijk lang. Vier uur of langer zijn geen uitzondering.
Råøl wordt inderdaad niet gekookt en is een oudere traditie die her en der nog wel voorkomt.

Bij het brouwen van traditioneel Noors bier op houtvuur wordt er gebruik gemaakt van een aparte maischton waar een eenstapsmaisch in wordt gedaan. Het koken daarna (in geval van kornøl) gebeurt in een grote ketel direct op het houtvuur.
Ook zijn er tradities waar er in stappen wordt gemaischt door steeds opnieuw kokend water toe te voegen (niet helemaal zoals bij decoctie dus).

bjorri

Citaat van: hansHalberstadt op 15-02-2017  12:46 uEr is wel gewoon stromend water dus koelen met tegenstroomkoeler of dompelkoeler kan zonder problemen. ik kan vantevoren alles uitstomen dus steriel meenemen.
1 staps maisch en goede isolatie lijkt inderdaad een hele interessante optie. Ket koken met vuurschaal vantevoren eerst maar eens uittesten.
 
Hoe is dit ooit afgelopen? Ik ben er uiteindelijk nooit aan begonnen maar ben wel nieuwsgierig naar jouw resultaten.

hansHalberstadt

Citaat van: bjorri op 30-01-2021  21:40 uHoe is dit ooit afgelopen? Ik ben er uiteindelijk nooit aan begonnen maar ben wel nieuwsgierig naar jouw resultaten.
Is door omstandigheden helaas niet doorgegaan.

harrywesterman

Echt een leuke video op Youtube waar Flora Brewing een IPA met Hennep brouwt op een houtvuur, gewoon aan de rivier op haar eigen land.



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.