Koolzuur verwijderen

Gestart door beermenke, 12-02-2017 19:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

beermenke

Ik wil alle koolzuur uit bier verwijderen maar niet de alcohol.
Welke methode kan ik toepassen? Reden: ik wil het alcoholpercentage meten met behulp van een ebulliometer. Hiermee bepalen ze ook het alc% in wijn.
Verwarmen tot 60 graden? Verdwijnt dan het koolzuur. Heb geen scheikundige achtergrond😏

rvvliet78

Wat van een paar keer overschenken tussen 2 glazen of denk ik nu te simpel.

Sander van Dijk

Een kleinere hoeveelheid bier flink schudden in een 2 of anders een 1,5 liter pet fles. Dop eraf en dan dop er weer op en weer flink schudden.

Zooms

Ja, langzaam opwarmen. Tot zo'n 50-55 graden. Roeren dan wel licht schudden. Geef het wel even tijd. Dan is nagenoeg alle CO2 verdwenen. Bij hogere temperaturen verdampt er al te veel alcohol.

Jacques

Beginnen met filteren door een koffiefilter.

Daarna laatste restje verwijderen met een wegwerpspuit.


Bier opzuigen tot ongeveer een derde van de inhoud van de cilinder. Vinger op de opening van spuit zetten en de zuiger zo veel mogelijk naar achteren trekken. De vrijkomende koolzuur verwijderen door zuiger weer omhoog te duwen tot er bijna bier uit de spuit komt.
3 keer halen en je ben nagenoeg alle koolzuur kwijt.


Of daarna met een ebulliometer het acoholgehalte kunt bepalen is de vraag. Bier bevat eiwitten die voor veel schuimvorming kunnen zorgen. Ik sluit niet uit dat het schuim in de kolom komt. Eventueel kun je met een druppel olijfolie de schuimvorming beperken.


Veel handiger is het om voor en na de vergisting het SG te bepalen met een hydrometer of refractometer.

Als je het begin SG niet weet kun je nog steeds het alcoholgehalte berekenen indien je beschikt over een adequate hydrometer én refractometer. Met behulp van brouwsoftware kun je aan de hand van de metingen het alcoholgehalte bepalen.

Jacques

De vraag of een ebulliometer bruikbaar is, is eerder aan de orde gekomen.

Zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=13091.0

bierinjisp

je kan het bier ook ontgassen met behulp van een klein ultrasoon badje (pas op schuimt snel over)

Ronnie

Citaat van: bierinjisp op 13-02-2017  11:15 uje kan het bier ook ontgassen met behulp van een klein ultrasoon badje (pas op schuimt snel over)
Zelfs ultrasoon is niet nodig heb ik ondervonden.
Het lukt gewoon met trillen d.m. een woofer luidspreker waar je 50Hz brom op zet, dus via een beltrafo of zoiets 4 tot 6 volt wisselspanning opzetten , luidspeker met conus omhoog en triplex plankje of metaal plaatje er op , daar bovenop de geopende halfvolle fles en geef maar gas!
Als je geen trafo hebt, zet er dan vollenbak muziek op met veel bastonen   :)  :dansen:
Moet lukken hoor!

beermenke

Dank voor de tips. Ik ga ze proberen

Groet

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.