Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Koolzuur verwijderen  (gelezen 2224 keer)

Offline beermenke

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij De Sjravelaer
Koolzuur verwijderen
« Gepost op: 12-02-2017 19:25 u »
Ik wil alle koolzuur uit bier verwijderen maar niet de alcohol.
Welke methode kan ik toepassen? Reden: ik wil het alcoholpercentage meten met behulp van een ebulliometer. Hiermee bepalen ze ook het alc% in wijn.
Verwarmen tot 60 graden? Verdwijnt dan het koolzuur. Heb geen scheikundige achtergrond😏

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline rvvliet78

• Vol lid
Re: Koolzuur verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 12-02-2017 19:29 u »
Wat van een paar keer overschenken tussen 2 glazen of denk ik nu te simpel.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #2 Gepost op: 12-02-2017 19:40 u »
Een kleinere hoeveelheid bier flink schudden in een 2 of anders een 1,5 liter pet fles. Dop eraf en dan dop er weer op en weer flink schudden.

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #3 Gepost op: 12-02-2017 20:52 u »
Ja, langzaam opwarmen. Tot zo'n 50-55 graden. Roeren dan wel licht schudden. Geef het wel even tijd. Dan is nagenoeg alle CO2 verdwenen. Bij hogere temperaturen verdampt er al te veel alcohol.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 12-02-2017 21:48 u »
Beginnen met filteren door een koffiefilter.

Daarna laatste restje verwijderen met een wegwerpspuit.

Bier opzuigen tot ongeveer een derde van de inhoud van de cilinder. Vinger op de opening van spuit zetten en de zuiger zo veel mogelijk naar achteren trekken. De vrijkomende koolzuur verwijderen door zuiger weer omhoog te duwen tot er bijna bier uit de spuit komt.
3 keer halen en je ben nagenoeg alle koolzuur kwijt.

Of daarna met een ebulliometer het acoholgehalte kunt bepalen is de vraag. Bier bevat eiwitten die voor veel schuimvorming kunnen zorgen. Ik sluit niet uit dat het schuim in de kolom komt. Eventueel kun je met een druppel olijfolie de schuimvorming beperken.

Veel handiger is het om voor en na de vergisting het SG te bepalen met een hydrometer of refractometer.

Als je het begin SG niet weet kun je nog steeds het alcoholgehalte berekenen indien je beschikt over een adequate hydrometer Ún refractometer. Met behulp van brouwsoftware kun je aan de hand van de metingen het alcoholgehalte bepalen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 12-02-2017 22:30 u »
De vraag of een ebulliometer bruikbaar is, is eerder aan de orde gekomen.

Zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=13091.0

Offline bierinjisp

• Senior lid
  • Bier, je kan er niet genoeg over leren
    • QBier.nl
« Reactie #6 Gepost op: 13-02-2017 11:15 u »
je kan het bier ook ontgassen met behulp van een klein ultrasoon badje (pas op schuimt snel over)

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #7 Gepost op: 13-02-2017 11:26 u »
je kan het bier ook ontgassen met behulp van een klein ultrasoon badje (pas op schuimt snel over)
Zelfs ultrasoon is niet nodig heb ik ondervonden.
Het lukt gewoon met trillen d.m. een woofer luidspreker waar je 50Hz brom op zet, dus via een beltrafo of zoiets 4 tot 6 volt wisselspanning opzetten , luidspeker met conus omhoog en triplex plankje of metaal plaatje er op , daar bovenop de geopende halfvolle fles en geef maar gas!
Als je geen trafo hebt, zet er dan vollenbak muziek op met veel bastonen   :)  :dansen:
Moet lukken hoor!

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #8 Gepost op: 14-02-2017 20:32 u »
Dank voor de tips. Ik ga ze proberen

Groet

Tags: