Refractometer kopen, waar moet ik nou precies op letten?

Gestart door dirk, 12-02-2017 13:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dirk

Voor mijn (aankomende) brouwerij zoek ik een refractometer, ik heb ervaring met sg-meters maar een refractometer lijkt me goed hulpmiddel ernaast.

Wat kunnen jullie mij aanbevelen? Ik heb gegoogled maar ik vraag dit specifiek omdat ik deze post heb gelezen. Heeft de topicstarter nou een slechte refractometer gekocht, of ligt het aan de gebruiker, die niet bekend is met het principe en het juist kalibreren?

Groet,

Dirk


Jeroen76

Wij als beginnende brouwers hebben zowel een refractometer  (gekregen dus hadden ook geen keus maar is wel een goede) en gebruiken daarnaast zo'n dobber (densiemeter). Nu we beiden gebruiken leren we de werking van beide apparaten en dat lijkt ons niet verkeerd. Met de omrekentools komen we steeds op hetzelfde uit dus zal het wel in orde zijn wat we willen meten.

Heb wel begrepen dat goedkoop duurkoop is.

Gr. Jeroen

dirk

Ja goedkoop is vaak duurkoop.

Maar vind de refractometers van Brouwland wel erg lijken op de 'cheap-ass' dingen van eBay. Ik snap wel dat het wat meer kost i.v.m. service en garantie... maar volgens mij is het product precies hetzelfde.

Ik denk dat ik maar voor zo'n Chinees ga, zoals eerder aanbevolen.

Oscar

Citaat van: dirk op 12-02-2017  20:52 uIk denk dat ik maar voor zo'n Chinees ga, zoals eerder aanbevolen.

Die zijn van goede kwaliteit!

j.heesters3

Zijn ook te koop bij hobbybrouwshop. http://www.hobbybrouwshop.nl/refractometer  Iets goedkoper dan Brouwland. Heb tot op heden goede ervaringen met hun service.

Jos

Jeukstaardt

Ik heb er onlangs 1 via Aliexpress gekocht. Euro of 15, meen ik.
Prima kwaliteit, 32 Brix en sg schaal. In een kunststof doosje met schroevendraaiertje, handleiding, pipetje en een reinigingsdoekje. Echt een prima ding. Als je het geduld kunt opbrengen om een week of 3 te wachten zul je er geen spijt van krijgen.

Sander van Dijk

Citaat van: Jeukstaardt op 13-02-2017  00:04 u32 Brix en sg schaal.

Alleen nooit de SG (en Brix) schaal gebruiken na de start van de vergisting zonder om te rekenen m.b.v. een tooltje of brouwsoftware i.v.m. de gevormde alcohol!! 

Ook tijdens de brouwdag klopt de SG waarde niet helemaal, omdat een refractometer bedoeld is voor suikerwater en de eiwitten e.d. de uitlezing iets veranderen, maar dit is niet zoveel.

Voor iedereen: Lees dit goed! Dus nooit een refractometer gebruiken tijdens of na de vergisting zonder te corrigeren voor de gevormde alcohol!

Mthijs

Citaat van: Oscar op 12-02-2017  20:56 uDie zijn van goede kwaliteit!

Meteen maar besteld. Voor €17,50 kun je niet tobben.
Bedankt voor de tip.

Adbrouwt

Ik gebruik ook alweer enkele jaren een Chinees geval. Ik ben er erg over tevreden. De prijs lag inderdaad rond de 15 euro.

Sander van Dijk

Citaat van: Adbrouwt op 13-02-2017  06:44 uIk gebruik ook alweer enkele jaren een Chinees geval. Ik ben er erg over tevreden. De prijs lag inderdaad rond de 15 euro.
Yup, hier idem. Bevalt prima!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.