Koelvermogen benodigd voor snelle koeling

Gestart door Edgar, 27-11-2005 19:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

Naar aanleiding van een opmerking van EBC over het belang van snel koelen in deze post in deze thread:

Nog even over die koeler EBC, weet je wat het vermogen van zo'n warmtewisselaar zou moeten zijn voor een supersnelle koeling? Ik heb er een paar gevonden tussen de 30 en 65 kW.

Ik kom op een benodigd koelvermogen van 60kW, als je 50 liter water in 5 minuten van 100° naar 20° wil koelen.

Ik heb het als volgt berekend: Soortelijke warmte van water is 4,18 J/g/K (rond af naar 4,0). Dat is 4 kJ per liter per graad, oftewel 4 kWs per liter per graad, oftewel 200 kWs per 50 liter per graad, oftewel 200 x 80 kWs per 50 liter per 80°, = 16000 kWs per brouwsel. Dat betekent 4,5 minuten koeltijd bij een koelvermogen van 60 kW.

Het is vast veel simpeler te berekenen maar soit. Is dat ongeveer het koelvermogen van jouw Therminator? Of hoe snel koelt dat ding?

Ik begrijp overigens, dat het koelvermogen volledig afhangt van de temperatuur en stroomnelheid van het koelwater, maar ik ga er even van uit dat die optimaal zijn.

EBC

Edgar,

Ik heb gisteren gebrouwen en 60 liter wort gekoeld naar 18C in 30 minuten. Ik doe dat puur op zwaartekracht, geen pomp...met een hoogteverschil van in het begin 80cm, dat steeds minder wordt naarmate er meer wort is doorgestroomd.
De Therminator kan 40 liter in 5 minuten koelen, maar daarvoor heb je dan natuurlijk wel een pomp nodig. Hier de link naar de Therminator website: http://www.blichmannengineering.com/Therminator/Therminator.htm. Ik weet niet wat de capaciteit van de koeler is. Een mailtje naar mijnheer Blichmann doet vast wonderen, hij heeft heel spontaan gereageerd op andere mailtjes van mij.

Mijn bier gist nu met Whitelabs 530, wat in oorsprong dezelfde stam is als Wyeast 3787, ofwel Westmalle. De overeenkomst is duidelijk merkbaar. Een enorme gistschuimlaag ontstaat. Ik had gehoopt dat het terugbrengen van de gistingstemperatuur naar max 20C zou helpen, maar helaas. Met 62 liter in het 107 liter gistvat komt het nog steeds door het waterslot naar buiten. Ik heb zojuist een emmer met 15 liter gistschuim afgeschept. Ik hoop dat het nu 'binnen' blijft...

Ik heb geen eiwitrust gedaan, maar gemaischt op 65C gedurende 60 minuten. Ik wilde eerder stoppen, maar kreeg telefoon en bezoek van Bubs...na 40 minuten was jood negatief.
Wel was het wort na koken zeer troebel, met nauwelijks eiwitvlokking. Ok, wellicht is de oorzaak het uitblijven van de eiwitrust...maar ik geef de 'schuld' eerder aan de mout. Wat een kleine korreltjes waren dat! minuscuul, ik moest mijn Maltmill erop afstellen en dat hoeft bijna nooit. De carapils en münchener die ik daarna schrootte, waren bijna dubbel zo groot. Ik zal morgen een klachtenmail nmaar Brouwland sturen. Volgens mij hebben ze een goedkope partij opgekocht.

Volgens mij is 'colloidaal stabiel' slechts een mooi woord voor helder. Hoe dan ook, één van de stoffen die voor troebeling zorgt is eiwit, haal die eruit en je hebt meer kans op een helder bier.

Edgar

Ok. Zo zonder pomp heeft zo'n dure koeler niet zo veel zin lijkt me, want zo'n koel- en hevelsnelheid is met een gewone tegenstroomkoeler haalbaar. Ik denk dat ik beter eerst in een pompje investeer, om te zien wat het maximaal koelvermogen van mijn koeler is.

Een eiwitrust zal ik toch blijven toepassen al is het maar om de gistjes wat meer hapklare brokken te kunnen voeren.

Overigens: Dat 2/3 op het rándje is voor een Westmalle-gistvat, had je inderdaad kunnen weten! Heb je een starter gemaakt? Gistvoeding? Lucht? Slurry?

(ik heb een mailtje naar de Therminator jongens gestuurd)

EBC

Met de vorige koelers die ik op dezelfde manier heb gebruikt, duurde het koelen 90 minuten. De meeste koelers ontwikkelen geen turbulente stroming en dan schiet het niet op. Met een pomp kan je die turbulentie wel opwekken, maar dan loopt het wort te snel door je hop-filterbed en krijg je rommel mee...Voor mij heeft de Therminator dus een uur tijdwinst opgeleverd én sneller gekoelde wort.

Voor de meeste gisten is bij mij 2/3 niet genoeg. En inderdaad, voor Westmalle zeker niet. Ik ben er vannacht weer een paar keer uit geweest. 't Zijn net kinderen, die bieren. Ik weet nu al bijna zeker dat WLP530 Westmalle is. Meestal vergist ik die op 24C, waarbij de temperatuur snel oploopt naar 27C. Nu heb ik 'm onder de 21C gehouden, in de hoop dat het rustiger zou verlopen...nee dus.

Ik heb een starter gemaakt van 2,5 liter moutextract (1:10) met Wyeast gistvoeding, beluchting met interval schakelaar (ongeveer 15 seconden aan, 150 seconden uit) en op de magnetische roerder. Op de brouwdag afgegoten en aangevuld met wort van het brouwsel, aangelengd tot 1030. Nog een paar uurtjes draaien en dan in z'n geheel toegevoegd.

Edgar

Ik speel nog altijd met de gedachte van een dubbele koeling: Een eerste koeling voor de snelheid en een tweede afheveling tegen de troep. Heb het nog niet zo gedaan. Mijn tegenstroomkoeler heeft een dunne binnenbuis voor extra contact en wervelingen. Toch stroomt 'ie nog redelijk, maar ideaal is anders als je niet over een takelinstallatie beschikt.

Zo'n intervalschakelaar is wat ik al lang zoek. Het gepruts met het afstellen van mijn luchtpompje ben ik beu, want overschuimende erlenmeyers zijn nog altijd aan de orde van de dag. Is dat ding regelbaar? Heb je het zelf gebouwd? Ik heb al electronica-zaken afgeschuimd maar op de gewone markt is zoiets volgens mij niet verkrijgbaar.

Starter doe ik trouwens bijna precies zo, volgens mij een ideale methode. De Wyeast gistvoeding bevat zink, dus dat is ook al handig. Ik neem aan dat je die uit de VS meeneemt, want Brouwland wil 'm geloof ik niet gaan importeren. Als je nog eens ruimte in je koffer hebt... ;)

EBC

Die intervalschakelaar is een bouwpakket van Conrad. Bestnr.: 191299 - 89

Met een wat grotere condensator kan je de tijdsinstelling wat verlengen. Ik heb een 1600uF gebruikt, die past nog net op de printplaat. Ik kan instellen van 2 sec tot 6 minuten.
En dan een voedinkje en wat draaiknopjes. Een een behuizing van de Blokker, gewoon een doorzichtig vershouddoosje, dan kan je er ook nog leuk inkijken. FF knutselen en klaar.
Volgende stap is een niveauschakelaar, dan loopt ie ook niet meer over.

Brouwland verkoopt natuurlijk liever Nutrivit...ik zal volgende keer grote voorraad Wyeast meenemen. Toch zit in Nutrivit ook zink volgens mij.

Edgar

Schitterend. Dat ga ik bestellen. Ben wel geen soldeervirtuoos maar het zal wel lukken. Wat voor type condensator heb je genomen?

Niveauschakelaar? Loopt 'ie dan toch nog over? (Misschien een fotocel?)

SiriS

CiteerIk begrijp overigens, dat het koelvermogen volledig afhangt van de temperatuur en stroomnelheid van het koelwater, maar ik ga er even van uit dat die optimaal zijn.

Belangrijke factor is het koelend  oppervlak van warmte wisselaar en zoals reeds aangegeven turbulente stroming. Gebrek aan zink is binnenkort opgelost:

http://www.yeastbank.com/np/Homeservo.htm

De capsules zijn bij mij te bestellen vanaf november 2005.

Groet, SiriS

Edgar

Met 'volledig' bedoelde ik inderdaad niet 'uitsluitend', die andere factoren zijn eigen aan elke koeler dus hier even niet genoemd.

Die capsules ga ik zeer zeker gebruiken. Nu zal ik nog even mijn voorraadje poeder opmaken.

November 2005, dat is het toch nu al? Je hebt ze dus nu leverbaar? Moetta koste?

(heb je posting van quotesymbool voorzien)

EBC


EBC

Ik gebruikte altijd Nutrivit van Brouwland. Daar zinksulfaat in.
Momenteel gebruik ik Wyeast Nutrient. Daarin zit zinc.
Wat er in WhiteLabs Servomyces zit weet ik niet, maar het is wel prijzig. Het zou mij 3 capsules per keer kosten. Daar kan ik heel wat Wyeast Nutrient voor kopen.

Ik weet niet wat het verschil is en wat er nu juist nodig is voor gist. Siris, weet jij meer?

Hopmans

Each pack contains 6 Servomyces capsules.
#9049  White Labs Servomyces  $9.95 each

Dure grap  ???

 :degroeten:
 

Edgar

WAAA??!! Dat is te gek. Ik ga zelf capsules maken.

Edgar

Terug ON-topic: Ik kreeg bericht van John Blichmann dat de Therminator ongeveer 44 kW koelvermogen kan leveren bij normaal gebruik.

EBC

Die Therminator, dat is een serieuze koeler. Neem dat maar van mij aan. Als ik 'm gebruik, dan moet ik steeds glimlachen  ^-^

Edgar

Hier staan er ook een paar. Minder kostbaar.

bartbier

Voldoet dit type RVS wel voor brouwersdoeleinden?

Bart

Edgar


EBC

Waar maken jullie je nu toch druk om. Zo'n koeler heb je zo terugverdiend. En als je ooit stopt met brouwen, dan verkoop je 'm voor de kostprijs. Het is een investering. En ik kocht 'm ook nog tijdens één van van mijn werkvakanties in de US, gezegend zijt ik  8), dus het is eigenlijk een souvenir. En het scheelt me een uur per brouwsel.

Duur? Nee hoor hoe kom je erbij. En kijken naar allerlei websites levert ook niks op. DOEN, daar gaat het om. Je leeft NU.

Edgar

 ;D Haaha okdan.  Geef toe, je hebt er nu de pest in dat je op Schiphol 3,5 uur bij de Douane hebt gezeten om uit te leggen dat een Therminator geen terreurdreiging vormt. Ik heb trouwens al een koeler. Hoe maak je zo'n ding schoon Jasper? Die Therminator is toch ook gesoldeerd? Een paar hopblaadjes erin en je kunt weer een nieuwe kopen!

Drents Hopbier

Citaat van: Edgar op 27-11-2005  19:55 uSoortelijke warmte van water is 4,18 J/g/K (rond af naar 4,0). Dat is 4 kJ per liter per graad, oftewel 4 kWs per liter per graad, oftewel 200 kWs per 50 liter per graad, oftewel 200 x 80 kWs per 50 liter per 80°, = 16000 kWs per brouwsel. Dat betekent 4,5 minuten koeltijd bij een koelvermogen van 60 kW.

Is het eenvoudig uit te rekenen hoeveel langer het koelen duurt van een wort met s.g. van 1045 en bijv. van 1094? Verder alles hetzelfde.

Hopbier

jroen

Citaat van: Drents Hopbier op 07-07-2009  11:32 uIs het eenvoudig uit te rekenen hoeveel langer het koelen duurt van een wort met s.g. van 1045 en bijv. van 1094? Verder alles hetzelfde.

Hopbier

Het verschil in koelen van wort met S.G 1045 t.o.v 1094 is naar mijn weten totaal verwaarloosbaar.
Zeker aangezien dat de soortelijke warmte van water hoog ligt ten opzichte van de andere bestanddelen.
Als je het per kg (zoals bij J/g/K) uitdrukt zal het wort met de hoogste s.g het snelste afkoelen.
Als je het per liter bekijkt zal het wort met de laagste s.g het snelst afkoelen.

Zo dicht zitten de waardes bij elkaar.

Oscar

Citaat van: Edgar op 01-12-2005  06:36 uHoe maak je zo'n ding schoon Jasper? Die Therminator is toch ook gesoldeerd? Een paar hopblaadjes erin en je kunt weer een nieuwe kopen!

NaOH bij ± 40-50°C  :)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.