Tempertuur vergisting controleren met verwarmingsriem

Gestart door jasperruis, 11-02-2017 12:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jasperruis

Goedemiddag Brouwers,

Momenteel ben ik op onderzoek uit hoe ik het beste mijn vergisting kan controleren qua temperatuur. In mijn appartementje heb ik weinig ruimte, dus een koelkast is geen optie. Zijn er mensen die ervaring hebben met het gebruiken van een verwarmingsriem icm een temperatuurregelaar? Aangezien ik met name bovengistende bieren brouw focus ik mij met name op het verwarmen. Het koelen kan ik in de kruipruimte doen. Ook hier kan in mijn ogen de verwarmingsriem icm een temperatuurregelaar de temperatuur van het bier controleren.

Hoe kijken jullie hier tegen aan? Of zijn er andere mogelijkheden om de temperatuur te controleren, in ogenschouw nemend dat er geen ruimte is voor een koelkast.

LeonR

Citaat van: jasperruis op 11-02-2017  12:02 uGoedemiddag Brouwers,

Momenteel ben ik op onderzoek uit hoe ik het beste mijn vergisting kan controleren qua temperatuur. In mijn appartementje heb ik weinig ruimte, dus een koelkast is geen optie. Zijn er mensen die ervaring hebben met het gebruiken van een verwarmingsriem icm een temperatuurregelaar? Aangezien ik met name bovengistende bieren brouw focus ik mij met name op het verwarmen. Het koelen kan ik in de kruipruimte doen. Ook hier kan in mijn ogen de verwarmingsriem icm een temperatuurregelaar de temperatuur van het bier controleren.

Hoe kijken jullie hier tegen aan? Of zijn er andere mogelijkheden om de temperatuur te controleren, in ogenschouw nemend dat er geen ruimte is voor een koelkast.
Jasper,

Ik ben zelf net begonnen met brouwen. Ben nu met mijn vijfde bier bezig, maar zelf houd ik de temperatuur altijd o bain marie onder controle. In een pan waar ik het spoelwater mee verwarm, daar past mijn gistfles precies in. Aquarium verwarmer erbij en je bent klaar. Helaas heb ik geen kelder of iets om snel te koelen. Dat is in de zomer wel een pré, jij nog ideeën?  Gr. Leon

Henielma

Het belangrijkste voor goed bier is actief koelen tijdens de vergistingspiek. Ik zou zeker een koelkast overwegen als vergistingskast. Deze koelkast met verwarmingslamp kan je aansturen met een STC-1000 of bijvoorbeeld Tcontrol.

Olaf V

Als je wat euro's hebt rondslingeren is dit wel een mooie oplossing..

http://www.brewjacket.com/

JAVAL

Hoi Jasper, van mijn kant wat aanvullende vragen: wat voor vergistingsvat heb je (kunststof, rvs,..., vlakke bodem, conische bodem) en wat is de inhoud? Wat voor verwarmingsriem heb je op het oog? Verwarmen doe je als de omgevingstemperatuur lager is dan de temp in het gistvat. Dat kan zijn direct na het vullen van je gistvat en na afloop van de hoofdvergisting als de temperatuur in het vat gaat zakken. Ik heb jarenlang het gistvat in de huiskamer geplaatst en 's-nachts afgedekt met een slaapzak om de temp na de hoofdvergisting op peil te houden.

Een verwarmingsriem om je gistvat heen zal het vat wel wat verwarmen maar de meeste warmte zal in de ruimte verdwijnen als je het geheel niet isoleert, bv. met die slaapzak. Die moet dan wel bestand zijn tegen de temperatuur van het element. Koelen tijdens de hoofdvergisting is inderdaad het belangrijkste. Dus een opstelling in je kruipruimte lijkt voor de hand te liggen, in combinatie met een verwarming en een isolatiedeken. Als je het gistvat eenmaal ergens hebt geplaatst moet je het niet meer verplaatsen voordat je het bier hebt afgetapt, anders krijg je dat de gist weer gaat zweven. Succes,
Jaap

haicoterbeek

Als je van plan bent om het vat in een koele ruimte (kelder) te plaatsen zie ik geen bezwaar. Niet verwarmen is dan koelen! Ik zou de onderste helft gebruiken om het verwarmingselement aan te brengen en deze helft zeker isoleren. Hierdoor krijg je een lichte circulatie in je vat wat er voor zorgt dat de temperatuur mooi gelijkmatig verdeeld blijft. Ik zou zeggen gewoon proberen. De controller en verwarmingselement kun je altijd nog gebruiken in een koelkast.
Mocht het resultaat niet meteen bevredigend zijn experimenteer dan met de hoeveelheid isolatiemateriaal waarmee je de verhouding tussen koelen en verwarmen kunt aanpassen aan jouw ruimte! Succes!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.