Super snel bier, zondag brouwen, zondag erop tappen!

Gestart door Sander van Dijk, 15-04-2018 22:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sander van Dijk

Ben de laatste tijd allemaal erg druk geweest, waardoor mijn voorraad bier op was en ik pas erg laat bier kon brouwen voor op de verjaardag van mijn dochtertje. Uiteindelijk heb ik vorige week zondag gebrouwen en vandaag dit bier getapt op de verjaardag.

Dit is het bier wat ik heb gebrouwen.


BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk018
Naam receptRooie rakker
Brouwdatum08-04-2018
BierstijlAmber-Red (American)
Volume19,5
Begin SG1,054 SG
Eind SG1,014 SG
Schijnbare vergistingsgraad74,1%
Alcoholgehalte5,2 vol.%
Berekende kleur (Morey)38 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)30 IBU
Brouwzaalrendement86,2 %
Kooktijd75 min.

[/size]

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Sliedrecht Oasen update 01-01-18
2,00 gCaCl2
1,50 mlMelkzuur
8,39 lSpoelwater

[/size]

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
54 mg/l13 mg/l35 mg/l127 mg/l68 mg/l24 mg/l

[/size]

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,70 kgMünchenermoutDingemans15 EBC63,7 %
1,00 kgAroma 50Dingemans50 EBC23,6 %
0,14 kgPale Chocolate moutThomas Fawcett and Sons575 EBC3,3 %
0,40 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC9,4 %

[/size]

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53,0 °C1 min.5 min.5,2 l/kg
Beta-amylase63,0 °C11 min.30 min.5,2 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C10 min.30 min.5,2 l/kg
Uitmaischen78,0 °C7 min.10 min.5,2 l/kg

[/size]

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
17,0 gWakatupellets7,2%70 min.19,2 IBU
20,0 gCascadepellets5,4%20 min.9,9 IBU
16,0 gCascadepellets5,4%5 min.2,6 IBU
32,1 gCascadepellets5,4%whirlpool0,0 IBU
9,9 gWakatupellets7,2%whirlpool0,0 IBU

[/size]

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
4,00 gGelatineklaringsmiddelnagisting/lagering

[/size]

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafale American (US-05)bovengist

[/size]

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting20,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting20,5 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,5 °C
Eind SG hoofdvergisting1,000 SG
Schijnbare vergistingsgraad100,0%
Start nagisting11-04-2018
Temp. nagisting21,0 °C
Start lagering13-04-2018
Temp. lagering2,0 °C

[/size]

En dit is het geworden:


Ik heb voor de eerste keer gelatine gebruikt om het toch snel helder te krijgen en ik heb de suiker pas na de hoofdgisting toegevoegd. Ik gebruik T-control om de vergisting te sturen en omdat ik de tweede sensor los in de koelkast hang en de eerste onder een sponsje tegen het gistvat aan, kan ik door de temperatuur verschillen en de mate van koelen of verwarmen een beetje zien hoe de vergisting loopt, waardoor ik goed kon zien wanneer ik de suiker toe kon voegen.

Vrijdag ochtend heb ik de koeling aangezet om naar 2 graden te koelen en vrijdag avond laat heb ik de gelatine aan het gistvat toegevoegd en zaterdagnacht heb ik het bier naar in de keg gedaan en door wat te schudden het bier snel op druk gebracht en zondag midddag (dus vanmiddag) kon ik tappen. Ondanks dat het bier natuurlijk nog extreem vers was, smaakte het al wel echt lekker.

Zijn er meer mensen die wel eens zo idioot snel na het brouwen hun bier hebben gedronken?

Sander van Dijk

Ik had expres een neutrale gist gekozen en een suikergift om een wat doordrinkbaar (niet volgens type) bier te verkrijgen, zodat het een beetje een allemansvriend zou worden.


Wel grappig, de gist was nog van 2015, maar die heb ik wel al die tijd in de vriezer bewaard, maar die deed het nog prima. De wakatu hop pellets heb ik in (oogst 2013) 2014 gekocht en de Cascade was nog van oogstjaar 2015. Beide wel altijd in de vriezer bewaard, maar de geur en smaak was nog goed. Hoewel het aroma zal vast veel minder zijn geweest, maar het rook nog wel lekker fris en het bier smaakte ook goed en fris.

Herman

Dat is mooi rap, ik heb ditzelfde wel eens gedaan met een bier in een periode van 14 dagen. Dat was in ieder geval een succes, maar een week is helemaal snel. Chapeau, al zal het bier met rijping nog beter worden.

Sander van Dijk

Citaat van: Herman op 15-04-2018  23:08 uDat is mooi rap, ik heb ditzelfde wel eens gedaan met een bier in een periode van 14 dagen. Dat was in ieder geval een succes, maar een week is helemaal snel. Chapeau, al zal het bier met rijping nog beter worden.
Het was meer oorzaak van een slechte (brouw)planning. Ik heb wel een bier proberen te kiezen/bedenken wat een beetje geschikt zou zijn om snel te drinken. Niet te zwaar, weinig gistprofiel en beetje hoppig.

Nu mag het bier nog weer even verder rijpen.

brouwerwaldonk

Dus jij hebt het klaargespeeld om op 7 dagen tijd te brouwen, te gisten en te hergisten op fles. Heb jullie dagen van 48u of nog langer. 

seed7

Zonder flessegisting Walter, tappen.

Het snelste met flessegisting dat ik gedaan heb is 9 dagen met een 1038 Bitter en Windsor gist. 11 dagen is 'beter'. Het risico met deze gist is dan wel dat je na een dikke week op de fles ineens een beetje diacetyl hebt.

Ingo

Sander van Dijk

Inderdaad heb ik het bier in fusten gevuld en geforceerd gecarboniseerd.

brouwmus

Knappe prestatie om dit zo snel voor elkaar te krijgen! Ik ben wel benieuwd naar de smaakontwikkeling na een week of drie, vier.

Sander van Dijk

Citaat van: brouwmus op 16-04-2018  11:05 uKnappe prestatie om dit zo snel voor elkaar te krijgen! Ik ben wel benieuwd naar de smaakontwikkeling na een week of drie, vier.


Ik laat weten hoe de smaak zich ontwikkelt. Ik vermoed dat de moutsmaken zich nog wel iets zullen ontwikkelen, want ik proefde gisteren bijna niets van de chocolade mout. De hopsmaak had de overhand.

Sander van Dijk

Citaat van: seed7 op 16-04-2018  08:53 uZonder flessegisting Walter, tappen.

Het snelste met flessegisting dat ik gedaan heb is 9 dagen met een 1038 Bitter en Windsor gist. 11 dagen is 'beter'. Het risico met deze gist is dan wel dat je na een dikke week op de fles ineens een beetje diacetyl hebt.

Ingo
Ik lees het nu nog eens na, maar 9 dagen met hergisting op fles is echt extreem snel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.