Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Aanschaf nieuwe microscoop  (gelezen 25869 keer)

Jos Groen

• Gast
Re: Aanschaf nieuwe microscoop
« Reactie #25 Gepost op: 03-05-2007 17:19 u »
Mail of bel hem.

Eerst maar even de microscoop ophalen dit weekend en dan kijken wat er al bij zit...

Zijn er verder winkels voor het kopen van dat soort spullen

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Jos Groen

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 08-05-2007 21:57 u »
Ik maak meestal een Gram-kleuring, maar dat is thuis ook niet praktisch.

Wat kan ik het beste gebruiken?
En waar haal jij de glaasjes en de pipetten vandaan.

Offline RobinB

• Super lid
  • Land: nl
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #27 Gepost op: 09-05-2007 10:43 u »
Hehehehe,
ik bekijk soms even wat gistjes tussendoor op mijn werk, daar is alles aanwezig ;D (microbiologisch lab van het UMCG).

Geen idee eigenlijk waar ik het voor thuisgebruik zou moeten halen? Misschien ook bij labstuff e.d.?

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #28 Gepost op: 09-05-2007 10:49 u »
Idem bij mij, ik bestel soms wat extra voor het lab, en regel de betaling met de financiele afdeling.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 09-05-2007 11:00 u »
Wat kan ik het beste gebruiken?

Verschillende kleuringen hebben verschillende doelen.
De Gramkleuring is gericht op onderscheid maken tussen bacteriŽn op basis van de celwand (dus grampositief of negatief).
Gisten kleuren ook Gram positief en zijn zo vrij makkelijk te herkennen en tellen. Lactobacillen zijn vrij grote (voor bacteriŽn) Grampositieve staven, Coliformen (E. coli e.d.) zijn Gramnegatieve staven. Deze laatste groeien vrij snel (verdubbelingstijd van 20 min.!) wat misschien een probleem kan zijn bij een infectie.

Een methylblauw kleuring geeft je een idee over de vitaliteit (% levende cellen), maar activiteit is beter macroscopisch te beoordelen! :)

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #30 Gepost op: 03-02-2012 09:42 u »
Ik heb gisteren mijn bier bekeken onder een microscoop met 600x vergroting. Ik zag gist en biersteen. Kun je dan wel bacterieŽn zien of niet? Uit het verhaal van Robin begrijp ik dat je bacterien helemaal niet kunt zien bij 600 vergroting en 1000 keer nodig hebt. Klopt dat?

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 03-02-2012 18:11 u »
Je kan al wel Ūets zien wat bacteriŽn zouden kunnen zijn, maar optimaal is het zeker niet.
MelkzuurbacteriŽn zijn vrij lang, die zie je al wel op 600x.
Goedkope microscoopjes kunnen hun 1000x overigens vaak ook niet waarmaken.

Wij gebruiken voor de 1000x nl. ook nog immersie-olie voor beter beeld. En kleuringen.

orangeloo

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 01-08-2013 09:29 u »
Is deze geschikt  :weetniet: want het is best wel lastig als je geen idee hebt waar je op moet letten  :)

Of zit hier iets bij...

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #33 Gepost op: 01-08-2013 11:47 u »
Is deze geschikt  :weetniet: want het is best wel lastig als je geen idee hebt waar je op moet letten  :)

Of zit hier iets bij...

Ik zou het niet doen.

Wat van belang is is een hele goede verlichting (Kohler) met een goede condensor die het licht naar het objectie "bundelt" en twee diafragma's. Alles moet instelbaar zijn. Goede objectieven en occulairen. Het 100x objectief moet geschikt zijn voor olie immersie, waarbij je een druppletje olie op het dekglaasje doet en het objectie daar in draait. Geen glas-lucht overgang meer. Objectieven met een verend opgehangen optiek zijn wel zo handig. Een stapje verder is een donkerveld condensor voor scherend licht. De gist "licht" dan op tegen een zwarte achtergrond. Wil je fotograferen heb je ook nog zogenaamde "plan" objectieven nodig, tegen beeldveldwelving.

Als je zoiets 2e hands zoekt zit je snel op 1500.- voor een microscoop van 20-30 jaar oud. Kijk b.v. eens naar olympus bhm.

orangeloo

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 01-08-2013 12:27 u »
Ik zou het niet doen.

Wat van belang is is een hele goede verlichting (Kohler) met een goede condensor die het licht naar het objectie "bundelt" en twee diafragma's. Alles moet instelbaar zijn. Goede objectieven en occulairen. Het 100x objectief moet geschikt zijn voor olie immersie, waarbij je een druppletje olie op het dekglaasje doet en het objectie daar in draait. Geen glas-lucht overgang meer. Objectieven met een verend opgehangen optiek zijn wel zo handig. Een stapje verder is een donkerveld condensor voor scherend licht. De gist "licht" dan op tegen een zwarte achtergrond. Wil je fotograferen heb je ook nog zogenaamde "plan" objectieven nodig, tegen beeldveldwelving.

Als je zoiets 2e hands zoekt zit je snel op 1500.- voor een microscoop van 20-30 jaar oud. Kijk b.v. eens naar olympus bhm.

Deze Is wel geschikt voor olie immersie.
Maar begrijp ik nou goed dat jij zegt koop een tweedehansje van 20 - 30 jaar oud voor Ä 1500 of koop er geen... :weetniet:

Ä 1500 zijn natuurlijk geen bedragen meer voor een hobbybrouwer... :o

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #35 Gepost op: 01-08-2013 13:38 u »
Maar begrijp ik nou goed dat jij zegt koop een tweedehansje van 20 - 30 jaar oud voor Ä 1500 of koop er geen... :weetniet:

Nu ik het terug lees lijkt het daar wel op, maar bedoel ik niet zo hoor, was meer om het niveauverschil aan te geven. Een goede prettig werkende microscoop is gewoon een heel erg duur ding. Voor incidenteel gebruik moet je echt geen Ä 1500 uit gaan geven. Die genoemde Olympus BH was een zeer basic maar goede microscoop die je in labs en op scholen tegen kwam, een werkpaardje.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #36 Gepost op: 01-08-2013 14:10 u »
Ik heb onlangs op basis van adviezen uit diverse hoeken een keuze gemaakt voor een tweedehands Olympus (Ä 125) met: kruistafel; 10x, 40x 100x objectieven; 1x, 10x, 15x oculairen; verlichting (geen Kohler  :( ); condensor

Argument voor de keuze van een goede gebruikte microscoop was tweeledig: 1) Optiek van merken als Olympus, Zeiss, Leitz zijn aanzienlijk beter dan die van merken als Bresser, en 2) Optiek slijt niet (mits goed onderhouden). 
Kruistafel helpt om je gistcellen / bacteriŽn gemakkelijker voor de lens te krijgen.

Houd Marktplaats eens in de gaten. Daar zie je regelmatig een gebruikte Olympus langskomen. Op eBay (ebay.DE) zie je regelmatig Zeiss maar die zijn toch wel wat duurder, helaas.

Succes !

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 01-08-2013 23:52 u »
Geheel eens met Seed7, al vind ik donkerveld overbodig. Fase-contrast is ook wel leuk, maar ook niet echt noodzakelijk.