Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Filteremmer  (gelezen 27506 keer)

Offline Patrik_Claes

• Junior lid
  • **
  • En plots wordt biochemie interessant!
Re: filter emmer
« Reactie #25 Gepost op: 26-01-2004 10:10 u »
Nog vergeten: als slang kan je best zo'n dubbelwandig gewapende kopen (met een nylondraad ingeweven). Een gewone 'kristal' doorzichtige wordt te slap bij de hoge temperaturen en klapt dubbel. In de GAMMA in Belgie verkopen ze er zelfs met het 'vorkje-glaasje' embleem op. Wel eerst eens met kokend water doorspoelen, want in den beginne komt zelfs van die voor-etenswaren-geschikte-slangen een smaakje...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
  • Bier brouwen is leuk, bier drinken nog leuker!
« Reactie #26 Gepost op: 26-01-2004 19:31 u »
:P Bedankt voor de tips, ik heb 12 mm buis gekocht (5 meter). Voor die slang dus toch nog maar even naar de Bouwmarkt.

Jeroen

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
  • Bier brouwen is leuk, bier drinken nog leuker!
« Reactie #27 Gepost op: 26-01-2004 21:47 u »
:merlin: Zo, mijn hevelfilter begint vorm te krijgen. De bochten zijn wel niet zo vloeiend als die op het plaatje bij Brouwland, maar toch wel goed genoeg.

Nu begint het grote zagen!

De slang ga ik woensdag halen, nu alleen nog een kraantje. Wat kun je daarvoor het beste gebruiken en waar te koop?

Jeroen

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #28 Gepost op: 26-01-2004 23:39 u »
Voor mijn hevelfilter heb ik een messing kraan gekocht die je normaal in een gewone buis opneemt. Er zit dus geen tapgedeelte aan. Let wel: zulke kranen hebben een stroomrichting (die van mij ook) dus die moet wel de goede kant op in het systeem worden ingezet.

Offline Patrik_Claes

• Junior lid
  • **
  • En plots wordt biochemie interessant!
« Reactie #29 Gepost op: 27-01-2004 08:45 u »
Euhmm, misschien een gekke vraag, maar waarom moet er een kraan in je hevelfilter? De slang moet toch lang genoeg zijn zodat het uiteinde op de bodem van mijn opvangvat kan liggen (oxidatie!), dus als ik even moet onderbreken dan hang ik dat uiteinde gewoon terug omhoog in mijn maischketel/filterkuip...lang leve de communicerende vaten!

Offline Gerb

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #30 Gepost op: 27-01-2004 09:58 u »
Ik heb ook een kraan in mijn hevelfilter en dat is echt heel erg handig en functioneel. Je wilt de stroomsnelheid sturen, want je wilt de filtersnelheid sturen. Als je te snel filtert, heb je kans dat het filterbed dichtslaat of dat het wort gewoonweg niet helder wordt.

Gerb

Offline patrick1975

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Filteremmer
« Reactie #31 Gepost op: 01-06-2013 10:21 u »
Ook ik heb een filteremmer gemaakt maar begin nu toch te twijfelen.
1 ding snap ik even niet goed met een hevelfilter.
Hoe kan ik met zo'n hevelfilter spoelen ?

Groet Patrick.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #32 Gepost op: 01-06-2013 10:35 u »
Een 9 jaar 'dood' onderwerp wordt weer tot leven gewekt...

Met een hevelfilter knijp je de uitstroom met een kraan. Het spoelen gebeurd door langzaam water over de bostel / de maisch te verdelen. Daarmee spoel je de laatste suikers. Dus gewoon zodra / net voor de bostel droog begint te vallen voeg je spoelwater toe. Ik doe dat meestal door het op een plastic dekseltje te gieten, waardoor het filterbed niet wordt verstoord.

Offline patrick1975

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #33 Gepost op: 01-06-2013 10:39 u »
inderdaad 9 jaar  :D

Dank voor je antwoord.

Offline Jerome

• Vol lid
« Reactie #34 Gepost op: 03-08-2013 12:16 u »
Vanmorgen ben ik begonnen met het bouwen van een filteremmer. Ik ben me bewust van alle voordelen van een hevelfilter, en ben zeker van plan dit ooit in de toekomst te maken, maar voor nu heb ik gekozen voor het filteren mbv twee emmers. Reden is dat ik maar over één grote ketel bezit, die ik dus gebruik om te maischen en om te koken. Na het maischen doe ik het beslag in de emmer, spoel de ketel snel, en zit de ketel dan onder de emmer, kraantje open en wachten.

De emmer met het kraantje aan de onderkant is al gemaakt, alleen de emmer om te filteren nog. Weet iemand wat de optimale grootte is voor de gaatjes die ik erin ga boren? Ik zat zelf aan 3-4mm te denken, maar in dit topic las ik 6-8-10mm. Zijn er mensen die hier mee geexperimenteerd hebben of meer kijk op hebben? (Als ik de gaatjes te klein boor, kan ik ze altijd nog groter maken. Andersom werkt natuurlijk niet, dan heb ik een emmer met een hoop gaten....  :weetniet: )

Offline Woozl

• Vol lid
  • Hobbybrouwerij 'De Hoender'
« Reactie #35 Gepost op: 04-08-2013 22:55 u »
Ik gebruik ook maar een pan (weckketel) voor zowel maischen als koken.
Ik hevel met het hevelfilter het wort in de te gebruiken gist emmer.
Maar de ketel schoon en hevel het vervolgens weer terug in de pan.
Tijdens het koken reinig ik de emmer weer.

Ik doe dit al zo'n 6 brouwsels (ik ben een beginner) maar werkt perfect.
Na het koken gebruik ik het hevelfilter weer om het in de gistemmer te laten lopen.

Ik zou zeggen... maak zo'n hevelfilter en vergeet de filteremmers.

Paulus

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #36 Gepost op: 04-08-2013 23:45 u »
Ik gebruik ook maar een pan (weckketel) voor zowel maischen als koken.
Ik hevel met het hevelfilter het wort in de te gebruiken gist emmer.
Maar de ketel schoon en hevel het vervolgens weer terug in de pan.
Tijdens het koken reinig ik de emmer weer.

Dat is inderdaad de standaard methode voor brouwen met hevelfilter en slechts één pan. Heb het ook jaren zo gedaan. Echter, met het huidige aanbod van goedkope RVS pannen, hoeft bijna niks je ervan te weerhouden een kookketel erbij te nemen.
Door tijdens het filteren/spoelen je maischketel op een krat oid te zetten en het wort direct in je (heldere) kookketel te laten stromen, kan je al bij een redelijk bodempje beginnen met verhitten.
Tegen de tijd dat je dan klaar bent met filteren/spoelen is alles al aan de kook. Dat kan veel tijd schelen op een brouwdag. :)

Offline Woozl

• Vol lid
« Reactie #37 Gepost op: 05-08-2013 20:11 u »
Door tijdens het filteren/spoelen je maischketel op een krat oid te zetten en het wort direct in je (heldere) kookketel te laten stromen, kan je al bij een redelijk bodempje beginnen met verhitten.

Ik brouw in de keuken... Zo hoog is de keuken niet. ^-^

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #38 Gepost op: 05-08-2013 20:19 u »
Ik brouw in de keuken... Zo hoog is de keuken niet. ^-^

Ik brouw ook in de keuken, maischketel op het aanrecht, wortketel op een opstap.
Na hevelen de wortketel weer op het aanrecht...

Grt Peterr

Offline Woozl

• Vol lid
« Reactie #39 Gepost op: 05-08-2013 20:58 u »
Na hevelen de wortketel weer op het aanrecht...

Dus ook niet bij de eerste druppels al koken. :brouwen:

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #40 Gepost op: 05-08-2013 21:44 u »
Dus ook niet bij de eerste druppels al koken. :brouwen:

Jawel ik heb 2 elektrische ketels... ;)

Grt Peterr

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #41 Gepost op: 06-08-2013 00:01 u »
Vanmorgen ben ik begonnen met het bouwen van een filteremmer.
Weet iemand wat de optimale grootte is voor de gaatjes die ik erin ga boren? Ik zat zelf aan 3-4mm te denken, maar in dit topic las ik 6-8-10mm. Zijn er mensen die hier mee geexperimenteerd hebben of meer kijk op hebben? (Als ik de gaatjes te klein boor, kan ik ze altijd nog groter maken. Andersom werkt natuurlijk niet, dan heb ik een emmer met een hoop gaten....  :weetniet: )

Ik heb een emmer met 2 mm gaatjes gemaakt. werkt perfect.
(Heb ook een hevelfilter gesoldeerd maar nog niet uitgeprobeerd.)

Offline Jerome

• Vol lid
« Reactie #42 Gepost op: 06-08-2013 00:37 u »
Ik heb een emmer met 2 mm gaatjes gemaakt. werkt perfect.

Zelf uiteindelijk voor 3 mm gegaan. Werkt ook perfect. Filtert best snel. Misschien probeer ik volgende keer eens met een kaasdoek ertussen, kijken wat het effect is.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #43 Gepost op: 06-08-2013 00:46 u »
Zelf uiteindelijk voor 3 mm gegaan. Werkt ook perfect. Filtert best snel. Misschien probeer ik volgende keer eens met een kaasdoek ertussen, kijken wat het effect is.

2 mm is volgens mij meer dan voldoende. Heb in voorgaand bericht een foto toegevoegd.