Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Oude hoppellets in de vriezer bewaard voor een lambiek

Gestart door Sander van Dijk, 08-02-2017 04:48 u

Vorige topic - Volgende topic

Sander van Dijk

Ik speel met de gedachten om volgende winter een lambiek te gaan brouwen. Nu gebruik je voor een lambiek normaal gesproken veel verouderde hop, zodat je niet teveel bitterheid hebt, maar wel wel de conserverende eigenschappen van de hop hebt. Nu heb ik het idee dat in veel topics waar ik hier over het brouwen van een Lambiek lees, dat de brouwers hopbloemen gebruiken en geen pellets. Ook lees ik wel eens dat er geprobeerd wordt om hopbloemen kunstmatig te verouderen door ze een tijdje in de oven te leggen op 40 á 50 ºC.

Alleen gebruik ik altijd pellets en vind ik het ook handig om alleen maar pellets op voorraad te houden. Nu weet ik dat je ook nieuwe hop kunt gebruiken met een wat lager alfazuurpercentage en dat de bitterheid na 2 jaar toch veel minder is geworden, maar dit is natuurlijk minder optimaal. Nu heb ik nog Wakatu hoppellets in de vriezer liggen die ik midden 2014 heb gekocht. Deze heb ik wel altijd in de vriezer bewaard. Zou deze inmiddels oud genoeg geworden zijn om er een Lambiek van te brouwen? Ik kom pas in juli weer in Nederland, dus ik kan dan pas de hop uit de vriezer halen. Kan ik nieuwere hoppellets van seizoen 2015 die ik nog in de vriezer heb liggen, eventueel ook kunstmatig verouderen? Of kan ik beter in juli nieuwe hopbloemen met een laag alfazuurpercentage bestellen en die bijvoorbeeld even in de oven op 40 ºC leggen en dan verder op kamertemperatuur bewaren?

Jacques

Voor kunstmatige veroudering/oxidatie zou ik de pellets een maand uitgespreid bij zo'n 25 ºC ergens neerleggen. In juli is het warm genoeg.

hansHalberstadt

Citaat van: Sander van Dijk op 08-02-2017  04:48 uAlleen gebruik ik altijd pellets en vind ik het ook handig om alleen maar pellets op voorraad te houden. Nu weet ik dat je ook nieuwe hop kunt gebruiken met een wat lager alfazuurpercentage en dat de bitterheid na 2 jaar toch veel minder is geworden, maar dit is natuurlijk minder optimaal. Nu heb ik nog Wakatu hoppellets in de vriezer liggen die ik midden 2014 heb gekocht. Deze heb ik wel altijd in de vriezer bewaard. Zou deze inmiddels oud genoeg geworden zijn om er een Lambiek van te brouwen?
Als ik kijk naar ''de grote internet megastore'' dan zie ik hoppen van oogstjaar van 2014 en 2015. Weliswaar vacuüm verpakt, maar ik vraag me toch af hoe het met de kwaliteit hiervan zit. 2014 is inmiddels 2.5 jaar oud.

Oscar

Citaat van: Sander van Dijk op 08-02-2017  04:48 uIk speel met de gedachten om volgende winter een lambiek te gaan brouwen.

Niet wachten, gewoon nu doen! Want het hele proces duurt 2 jaar. En je kunt gewoon verse hop gebruiken... Dat gezeur over oude hop of hop in de oven. Gaat nergens over... Bij gebrek aan oude hop gewoon verse hop gebruiken.

:brouwen:

Sander van Dijk

Citaat van: Oscar op 08-02-2017  23:31 uNiet wachten, gewoon nu doen! Want het hele proces duurt 2 jaar. En je kunt gewoon verse hop gebruiken... Dat gezeur over oude hop of hop in de oven. Gaat nergens over... Bij gebrek aan oude hop gewoon verse hop gebruiken.

:brouwen:

Ik zit nu nog tot juli in India. Het is hier nu weliswaar staartje winter maar dat betekent 30 à 32°c en ik heb geen brouwspullen en een vaatje met lambiek in het vliegtuig meenemen valt ook niet mee[emoji1]

Ik begrijp dat verse hop ook kan in een lambiek, dit had ik ook in mijn eerste post gezet. Maar het lijkt mij wel minder optimaal. Na 2 jaar zal de hopbitterheid flink minder geworden zijn, maar niet helemaal weg lijkt mij. Dus vandaar de vraag wat handig is.

Sander van Dijk

Citaat van: Jacques op 08-02-2017  23:05 uVoor kunstmatige veroudering/oxidatie zou ik de pellets een maand uitgespreid bij zo'n 25 ºC ergens neerleggen. In juli is het warm genoeg.
Dit ga ik dan maar doen. De reden dat ik ook vroeg of pellets geschikt waren is dat ik het idee had, dat door de samengeperste vorm alleen de buitenkant verouderd. Of valt dit erg mee.

Sander van Dijk

Citaat van: hansHalberstadt op 08-02-2017  23:26 uals ik kijk naar ''de grote internet megastore'' dan zie ik hoppen van oogstjaar van 2014 en 2015. welliswaar vacuum verpakt, maar ik vraag me toch af hoe het met de kwaliteit hiervan zit. 2014 is inmiddels 2.5 jaar oud.
Ja inderdaad, verse hop is relatief[emoji1]

EvdBroek

Citaat van: Sander van Dijk op 09-02-2017  04:13 uDit ga ik dan maar doen. De reden dat ik ook vroeg of pellets geschikt waren is dat ik het idee had, dat door de samengeperste vorm alleen de buitenkant verouderd. Of valt dit erg mee.
Of een uurtje in de oven bij 90 graden

ciesvandekwis

Hop veroudert door temperatuur én licht: ik zou die dus inderdaad een maand ergens in een serre openleggen op een krant of zo.

Ik pluk jaarlijks een kilootje wilde hop links en rechts die ik dan het jaar erop in mijn lambiek mik. Doe ik gewoon los in een kartonnen doos (eens gedroogd tuurlijk) op zolder. Reken toch een 5 gr per liter.

Jacques

Citaat van: Sander van Dijk op 09-02-2017  04:13 uDit ga ik dan maar doen. De reden dat ik ook vroeg of pellets geschikt waren is dat ik het idee had, dat door de samengeperste vorm alleen de buitenkant verouderd. Of valt dit erg mee.

Ook de inhoud van pellets veroudert. De nodige jaren geleden heb ik gelogeerd bij een hopboer in Poperingen. Die had een flinke partij verouderde hoppellets liggen. De pellets waren door en en door verkleurd.

Citaat van: ciesvandekwis op 09-02-2017  10:31 uHop veroudert door temperatuur én licht: ik zou die dus inderdaad een maand ergens in een serre openleggen op een krant of zo.

Inderdaad. Het was niet voor niets dat ik adviseerde om de pellets uit te spreiden.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 09-02-2017  21:53 uOok de inhoud van pellets veroudert. De nodige jaren geleden heb ik gelogeerd bij een hopboer in Poperingen. Die had een flinke partij verouderde hoppellets liggen. De pellets waren door en en door verkleurd.

Inderdaad. Het was niet voor niets dat ik adviseerde om de pellets uit te spreiden.
Wat is eigenlijk het smaakvoordeel van oude hop in lambiek tov verse hop? Oscar had ook al twijffels ?

Sander van Dijk

Citaat van: hansHalberstadt op 10-02-2017  10:09 uWat is eigenlijk het smaakvoordeel van oude hop in lambiek tov verse hop? Oscar had ook al twijffels ?

Ik heb zelf dus nog maar 0,0 ervaring met het brouwen van een Lambiek. Maar volgens mij is het idee dat je voor een Lambiek héél veel hop wilt gebruiken, i.v.m. de bederf werende eigenschappen, maar juist niet teveel bitterheid wilt hebben, omdat bitterheid en zuur slecht combineert. Daarom is het handig als de hop al verouderd is, waardoor het alfazuurpercentage lager is geworden en dus minder bitterheid afgeeft. Maar uiteindelijk is na ongeveer 2 jaar de bitterheid toch al fors verminderd, dus daarom kun je ook wel een nieuwere hop met een wat lager alfazuur (AZ%) percentage gebruiken.

Maar aangezien ik nu voor een jaar in het buitenland ben en best nog wel wat hoppellets in mijn vriezer in Nederland heb liggen was vooral mijn vraag of ik pellets ook kan laten verouderen en gebruiken voor een Lambiek. Dit zijn namelijk ook hoppen met een wat hoger AZ%, dus de bitterheid zou wel flink moeten verminderen.  Ik had het idee dat die veel langzamer zouden verouderen, maar dat valt dus wel begrijp ik inmiddels.

Dus als ik in juli weer terug ben ga ik al mijn oudere hop uit de vriezer halen en ergens uitspreiden en dan ga ik daar volgende winter een poging doen om een mooie Sliedrechtse Lambiek te gaan brouwen.

hansHalberstadt

Dat klinkt logisch. Maar dan ga je oude spullen gebruiken omdat je minder bitterheid wilt. De vraag is dan of je niet alsnog een slechtere smaak krijgt door oude rommel, dus beter verse hop kunt gebruiken met minder bitterstof, bv wilde hop of rashop met lage alfazuur.

Sander van Dijk

Citaat van: hansHalberstadt op 10-02-2017  11:18 uDat klinkt logisch. Maar dan ga je oude spullen gebruiken omdat je minder bitterheid wilt. De vraag is dan of je niet alsnog een slechtere smaak krijgt door oude rommel, dus beter verse hop kunt gebruiken met minder bitterstof, bv wilde hop of rashop met lage alfazuur.

Heb je al die foto's met pellicle in een ander draadje al wel eens gezien? Een Lambiek brouwen is sowieso een andere tak van sport. Bijna alle waarheden voor gewoon brouwen gaan voor het brouwen van een Lambiek niet op.

Zodra je Lambiek Googelt lees ik eigenlijk overal over het gebruik van oude en overjaarse hop, dus het zal wel goed zijn. De commerciële lambieken vind ik erg lekker en daar zullen ze ook wel oude hop voor gebruiken vermoed ik.

foz

Volgens mij wordt verouderde hops gebruikt vanwege de intolerantie van lactobacillus voor hopbitterheid.Er wordt geadviseerd om de IBU's te beperken tot 4 zodat deze nog kunnen aanzuren.

hansHalberstadt

Citaat van: Sander van Dijk op 10-02-2017  11:56 uHeb je al die foto's met pellicle in een Bijna alle waarheden voor gewoon brouwen gaan voor het brouwen van een Lambiek niet op.

Zodra je Lambiek Googelt lees ik eigenlijk overal over het gebruik van oude en overjaarse hop, dus het zal wel goed zijn. De commerciële lambieken vind ik erg lekker en daar zullen ze ook wel oude hop voor gebruiken vermoed ik.

Met die redenatie zijn er eigenlijk 2 mogelijkheden;
- het klopt en er is een goede reden voor
- Men neemt elkaars verhaal over als zijnde waar, maar hoeft niet te kloppen en dat geeft vaak nog mogelijkheden om te verbeteren, dus goed on te weten wat de werkelijke reden is (foz ?) 3 en te zien hoe de grote lambiek brouwers daarmee omgaan.

EvdBroek

Citaat van: Sander van Dijk op 10-02-2017  11:04 uIk heb zelf dus nog maar 0,0 ervaring met het brouwen van een Lambiek.....

Dus als ik in juli weer terug ben ga ik al mijn oudere hop uit de vriezer halen en ergens uitspreiden en dan ga ik daar volgende winter een poging doen om een mooie Sliedrechtse Lambiek te gaan brouwen.

Succes alvast!
Eerst stap is op zoek gaan naar een goed houten vat, die ook voldoende dicht is.
En lees jezelf goed in.
Een lambiek brouwen is helemaal niet moeilijk, maar je moet wel de juiste micro organismen gevangen hebben.

Oscar

Citaat van: foz op 10-02-2017  11:58 uEr wordt geadviseerd om de IBU's te beperken tot 4 zodat deze nog kunnen aanzuren.

Of brouw gewoon een Triple hopped lambiek van 70 IBU !!  :biersmile: Denk eens buiten de gebaande paden

EvdBroek

En focus je vooral niet op de hop, dit is helemaal niet belangrijk.

Zorg gewoon voor 100 gram per 20 liter met laag alfazuur (oud / verouderd of vers)

foz

Citaat van: Oscar op 10-02-2017  12:44 uOf brouw gewoon een Triple hopped lambiek van 70 IBU !!  :biersmile: Denk eens buiten de gebaande paden

Dan zul je wel moeten accepteren dat de lacto geen kans krijgt om zijn aandeel in het bier bij te dragen. Kan een keuze zijn.

EvdBroek

Citaat van: foz op 10-02-2017  13:05 uDan zul je wel moeten accepteren dat de lacto geen kans krijgt om zijn aandeel in het bier bij te dragen. Kan een keuze zijn.
Die heeft dat sowieso niet met 5 g hop per liter, ongeacht hoog of laag alfazuur

Vergelijkbare Topics (7)

30216

Reacties: 21
Gelezen: 6580

37378

Reacties: 6
Gelezen: 1766

8046

Reacties: 27
Gelezen: 13672

35907

Reacties: 3
Gelezen: 1428

2806

Reacties: 4
Gelezen: 11817

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.