Koelen fermentatietank

Gestart door Edolem, 04-02-2017 14:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: John op 07-02-2017  08:41 uHeb er pas twee keer in gebrouwen maar zie wel dat er nog wat suiker opgesnoept wordt en dat de temp. terugloopt. Ben bang dat als de temp. teveel terugloopt, de gisting zal stoppen.

Wat je zou kunnen doen is een monster nemen met een overmaat aan gist en dat wegzetten bij 23 tot 25 ºC. Tegen de tijd dat je wilt gaan bottelen meet je het SG van het monster en dat van de batch van 10 hl. Aan de hand van het verschil kun je de hoeveelheid bottelsuiker bepalen.
De voornaamste reden om de temperatuur te laten stijgen is het zo veel als mogelijk is laten uitgisten van je bier zodat je geen te veel koolzuur krijgt in het gebotteld bier.

Bananeman1968

Citaat van: Oscar op 05-02-2017  00:55 u
Met 1 bierkoeler koelen wij met gemak 5 gisttanks van 1000-2000 liter.... :brouwen:
Oscar, is dat met een standaard waterbad-bierkoeler?
Hoe ziet de installatie er dan uit, en hoe regel je de temperatuur?
 :nut:
Citaat van: EBC op 04-02-2017  23:52 u
Ik koel er twee Blichmann 300 l en twee 150 l tegelijk mee.  :)

Ach en capaciteit over...

Maar standaard Speidel en Blichmann op mijn manier is wellicht wel anders.
EBC, voor jou eigenlijk dezelfde vraag, doe je dat met een standaard waterbad-bierkoeler?
Hoe ziet de installatie er dan uit en hoe regel je de temperatuur?
 :groots:

Bananeman1968

Mijn huidige Italiaanse CCT is te groot om in een standaard koelkast gecontroleerd te kunnen vergisten.
Daarom ben ik aan het onderzoeken of het mogelijk is om dat met een standaard waterbad-bierkoeler te doen.
Ook heeft mijn CCT geen koelmantel.

Zaken die nog getackeld moet worden:
- Regelen vergistingstemperatuur (koelen & verwarmen)
- Maken van een koelmantel/spiraal

Heeft iemand tips?

beermenke

Maak een ronde mantel (halve tank) en plaats daar 2 computerventilators in en plaats deze mantel enkele cm van de originele tank. Je koelt weliswaar maar aan 1 zijde maar het koelt enorm is mijn ervaring. Als het bevalt kun je er 2 maken en kun je rondom koelen. Van dun aluminium plaat is best een ronding te buigen.

Bananeman1968

Beermenke, klinkt eenvoudig, je koelt dus alleen door luchtverplaatsing?
Lijkt me een uitdaging om je gistende bier zo op een constante temperatuur te houden.
Hoe ga je verwarmen (indien dat noodzakelijk zou zijn)


Je had er ervaring mee, schreef je. (foto'tje)
Kun je miss iets zeggen over koeltijden, temperaturen, pro en con -ervaringen?


Hebben er meer mensen ervaring mee?
Heeft er iemand nog alternatieven?

seed7

Waterbadbierkoeler, op koudste stand, middels een stc-1000 de pomp en eventueel kleppen open en dicht schakelen.
Een leiding om je tank wikkelen, kan gewoon kunststof, pvc buit, pexbuis oid. Steenwol isolatie oid er om heen en tenslotte met rekfolie omwikkelen.

Ingo

Oscar

Citaat van: seed7 op 10-02-2017  15:24 uEen leiding om je tank wikkelen,

Dubbelwandige tanks voor je vergisting!  :brouwen: (of met koelwanden)

guuz

Citaat van: Oscar op 10-02-2017  23:31 uDubbelwandige tanks voor je vergisting!  :brouwen: (of met koelwanden)
Wat bedoel je met koelwanden Oscar? Ik heb straks een 350 l tank en verwarmen gaat wel lukken, maar koelen? :weetniet: Hoewel ik alleen in de zomer wel een moet koelen, de rest van het jaar is het alleen maar verwarmen bij mij.  :brouwen:

seed7

Citaat van: guuz op 11-02-2017  09:56 ukoelwanden

"pillow plate"

Ingo

Bananeman1968

Zo'n pillowplate is perfect, maar zal ook een aardige duit kosten als je die wil laten maken.
Een leiding gewikkeld om je ketel met daarom een isolatie laag is een DIY alternatief.

Wat betreft koelen en verwarmen.
STC1000 stuurt de pomp van de waterbadkoeler (WBK) welke de vloeistof rond pompt

Tijdens hoofdvergisting:
WBK zo koud mogelijk, er hoeft tenslotte alleen maar gekoeld worden

Tijdens de nagisting:
WBK temperatuur is afhankelijk van de omgevingstemperatuur
Is de omgevings-temperatuur hoger dan de nagistings-temperatuur: dan het water koud en koelen
Is de omgevings-temperatuur lager dan de nagistings-temperatuur: dan het water warm (verwarmingselement) en verwarmen

Of denk ik te moeilijk/makkelijk  :proost:

Neetje

Citaat van: Bananeman1968 op 11-02-2017  20:32 uOf denk ik te moeilijk/makkelijk  :proost:

2e STC1000 voor regelen WBK.

seed7

Citaat van: Bananeman1968 op 11-02-2017  20:32 uIs de omgevings-temperatuur lager dan de nagistings-temperatuur: dan het water warm (verwarmingselement) en verwarmen

Zolang je je bewust bent van legionella risico's bij het verwarmen van water is er niets aan de hand,

Ingo

Bananeman1968

Ingo,
Ik zag op je FB dat jij ook een ketel voorzien hebt met slangen....
https://www.facebook.com/moaneschien/


Hoe koel/verwarm jij het bier in worting  :brouwen:

seed7

Citaat van: Bananeman1968 op 11-02-2017  23:38 uHoe koel/verwarm jij het bier in worting  :brouwen:

Koelen met bierkoelers
Verwarmen met verwarmingskabel

Ingo

guuz

Die bierkoeler pomp je daar dan je koelwater door i.p.v. bier bij normaal gebruik? Enig idee waar  zo'n ding kunt kopen (2e hands) en waar moet je op letten?

alrikdew


hansHalberstadt

Glycol lijkt me toch ingewikkeld. Ik zou zelf meer denken aan een aantal computerventilatoren die tegen de wand van je gistingsvat blazen en het geheel geïsoleerd. Zodra de ventilatoren gaan draaien gaat de lucht circuleren en koelt de zaak af (omgevingstemperatuur moet wel laag genoeg zijn) als er niet gekoeld hoeft te worden circuleert de lucht niet en is tevens geïsoleerd. Als er verwarmd moet worden laat je de ventilatoren ook draaien, maar verwarmt de ruimte ook bij.

SanderH

Glycol is niet zo ingewikkeld hoor. Alleen zul je wel propyleen glycol moeten gebruiken, deze is namelijk voedselveilig (ooit in Oostenrijkse wijn...).


Bananeman1968




Een idee/foto gevonden met google.
Normaliter is de waterbadkoeler gevuld met water,  :nut:  raar hè  :proost: , kun je deze (gewoon) met voedsel veilige glycol vullen?

Gerlachus

Wij gebruiken 3 van zulke gisttanks met een bierkoeler inderdaad. Met 3 stuks STC-1000 en wat relais wordt per tank een ventiel geschakeld als hij moet koelen (anders koel je alles in 1x) en de pomp wordt geactiveerd zodra 1 ventiel wordt aangestuurd.
Werkt prima, uiteraard maakt de capaciteit van die koeler wel wat uit maar die 750 euri is wel erg over de top want dat is ook alleen maar een koeler, hooguit voor 1 tank geschikt en dus zonder verdelers.

Glycol is niet helemaal de bedoeling, in professionele installaties wordt pekelwater gebruikt en warmtewisselaars naar de koeling. Als je dan een lek krijgt, dan krijg je hooguit zout bier en geen glycol erin. Als je de installatie vorstvrij houdt, is er niks aan de hand en kun je met water aan de slag.

seed7

Je koelwater, met glycol of gepekeld, onder 0°C heeft hooguit zin voor je helderbiertank voor het afvullen als je het bier op 4°C wilt hebben. Als je glycol gebruikt heb je ook een grotere warmtewisselaar in je koeler nodig omdat het glycol de efficientie van het systeem verlaagd.

Als je met een bierkoeler je gisttank niet kunt koelen heb je gewoon capaciteit te kort (wat ik me voor een hobbybrouwer niet kan voorstellen) en heeft het geen zin om een lagere temperatuur in te stellen, op zoek naar een grotere koeler.

Koelwater van 4-6°C is koud zat en je hoeft het ook niet als een gek rond te pompen, gewoon lekker rustig met een verwarmingspomp oid.

Ingo

guuz

Dat met die kleppen en relais kan een kennis van mij wel regelen, is een hele goede elektricien  maar nog geen antwoord op de vraag waar kun je een 2e hands koeler kopen (betrouwbaar adres) en waar moet je  op letten? Er staan wel een aantal op Marktplaats, maar en sommige koelers ziet er gewoon goor uit en zou ik nooit kopen...

alrikdew

Citaat van: guuz op 14-02-2017  21:01 uDat met die kleppen en relais kan een kennis van mij wel regelen, is een hele goede elektricien  maar nog geen antwoord op de vraag waar kun je een 2e hands koeler kopen (betrouwbaar adres) en waar moet je  op letten? Er staan wel een aantal op Marktplaats, maar en sommige koelers ziet er gewoon goor uit en zou ik nooit kopen...

Veilingsites... Collega heeft er vandaag 1 opgehaald voor 65 euro. Prima ding!

Edolem

Zo, we hebben er veel over gesproken hoe we het koelen van de vergistingstanks gaan oplossen. Mijn medebrouwers wilde ondanks de kosten in eerste instantie kiezen voor 2x cooling unit van speidel voor de fd250. Wel prijzig! Grootste probleem komt echter bij de levering: de krengen zijn niet te krijgen, behalve een chili met twee regelaars. Dan zijn we bijna 2000 euri verder. Een DIY oplossing is misschien nog wel eens de enige keuze, omdat de markt op die kleine hoeveelheden niet echt inspringt. Dus graag laten we het topic teruggooien naar de vraag: welke hobbybrouwers willen ons in dit topic meer inzicht verschaffen over de vragen:
- hoe koel ik nou een tank met mantel met inzet van een bierkoeler? Welke pompjes en magneetventielen zijn gebruikt en hoe ziet dat er uit? De stc-1000 zal hierbij wel vaak worden ingezet.
@Gerlachus: zou je ons een inkijk willen geven in jouw opstelling? Waardevol voor veel medebrouwers denk ik.

The-Giant-Master

Is er iemand die ervaring heeft met de glycol koeler van ss?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.