Koelen fermentatietank

Gestart door Edolem, 04-02-2017 14:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edolem

Hoi,

Kort vraagie...
Binnenkort gaan we aan de slag met het aanschaffen van een of twee Speidel vergistingstanks 240fd, met koelmantel. Om de mantel koel te houden is er een kant en klare speidel chiller van rond de 750,--. Zijn er mensen die dit op een andere manier koelen? Wie heeft goede voorbeelden of suggesties?
Ik heb wel eens gehoord van waterkoelen via een gewone tapkoeling.

Jacques

Citaat van: Edolem op 04-02-2017  14:27 uIk heb wel eens gehoord van waterkoelen via een gewone tapkoeling.

Dat kan. Als ik mij niet vergis heeft EBC zoiets gehad.

Herman

Ja, maar volgens mij niet zo'n grote Speidel.

EBC

Citaat van: Herman op 04-02-2017  23:39 uJa, maar volgens mij niet zo'n grote Speidel.

Ik koel er twee Blichmann 300 l en twee 150 l tegelijk mee.  :)

Ach en capaciteit over...

Maar standaard Speidel en Blichmann op mijn manier is wellicht wel anders.

Brouwers

Tapkoelers worden nog wel eens gebruikt hiervoor, watergekoeld of met glycol. Ik ken een brouwerij die er eentje heeft aangestuurd met een STC1000

Oscar

Citaat van: Herman op 04-02-2017  23:39 uJa, maar volgens mij niet zo'n grote Speidel.

Met 1 bierkoeler koelen wij met gemak 5 gisttanks van 1000-2000 liter.... :brouwen:

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 05-02-2017  00:55 uMet 1 bierkoeler koelen wij met gemak 5 gisttanks van 1000-2000 liter.... :brouwen:
Wat voor koelvermogen heeft die koeler? (Dus geen opgenomen vermogen uit het net , maar vermogen wat aan het koelmiddel onttrokken wordt, dat is meer dan je uit het net opneemt)

Zooms

Citaat van: Edolem op 04-02-2017  14:27 uHoi,

Kort vraagie...
Binnenkort gaan we aan de slag met het aanschaffen van een of twee Speidel vergistingstanks 240fd, met koelmantel. Om de mantel koel te houden is er een kant en klare speidel chiller van rond de 750,--. Zijn er mensen die dit op een andere manier koelen? Wie heeft goede voorbeelden of suggesties?
Ik heb wel eens gehoord van waterkoelen via een gewone tapkoeling.

Het kan nog simpeler... Vat water in je gistkoelkast. Met een pompje (12 V solar) pomp je dit door je koelmantel (2 gaatjes in zijkant boren voor doorvoer leiding). Werkt prima bij mij.

jank

Als je een bron  hebt en een hydrofoorpomp met een magneetklep heb je onbeperkt koelvermogen.

John

Lees regelmatig over koelen van een fermentor, is het niet ook handig om te kunnen verwarmen? Er staan hele topics over de gecontroleerde, omgebouwde koelkasten en als ik in verschillende kleine brouwerijen kom kunnen ze alleen koelen...

Biertje1985

Wouw wat een apparatuur waar jullie over praten, het riekt hier naar uit de hand gelopen hobby's  :groots:

Ik zag dit op marktplaats:

http://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en-apparatuur/thuistaps/m1124414792-biertap-tafelmodel.html?c=aba4801fe1dcfdf8e084fd4b2e0a17e&previousPage=mijnberichten

Wellicht een leuk ding om voor koelen te gebruiken.

Jacques

Citaat van: John op 05-02-2017  11:17 uLees regelmatig over koelen van een fermentor, is het niet ook handig om te kunnen verwarmen? Er staan hele topics over de gecontroleerde, omgebouwde koelkasten en als ik in verschillende kleine brouwerijen kom kunnen ze alleen koelen...

Er is een belangrijke verwarmingsbron: de warmte die vrijkomt bij de vergisting. Bij een batch van 500 liter komt er veel meer warmte vrij dan bij een brouwsel van 20 liter.

John

Ja Jacques dat begrijp ik (zijn de elementaire zaken van het bierbrouwen en die heb ik wel onder de knie ;-)  ). Ik bedoel als ik bv te ver terug gekoeld heb na het koken en de temperatuur wil opvoeren om die optimaal te krijgen voor de gist, of als ik een Saison wil brouwen, of als ik een andere reden de temp. omhoog wil zetten.

RienP

Een paar graden onder de beoogde vergistingstemperatuur starten kan zelfs gunstig zijn voor het vergistingsproces. Vooral als je een clean gistprofiel wil.
Zolang de temperatuur niet al te laag is komt de vergisting wel op gang en dan stijgt de temperatuur naar het gewenste niveau.

Jacques

Citaat van: John op 05-02-2017  14:59 uJa Jacques dat begrijp ik (zijn de elementaire zaken van het bierbrouwen en die heb ik wel onder de knie ;-)  ). Ik bedoel als ik bv te ver terug gekoeld heb na het koken en de temperatuur wil opvoeren om die optimaal te krijgen voor de gist, of als ik een Saison wil brouwen, of als ik een andere reden de temp. omhoog wil zetten.

Zeker aan het begin van de vergisting als er aerobe vergisting is is er veel warmteontwikkeling. Er komt zo veel warmte vrij bij grotere hoeveelheden wort dat het niet nodig is om warmte toe te voegen.

EBC

Citaat van: John op 05-02-2017  11:17 uLees regelmatig over koelen van een fermentor, is het niet ook handig om te kunnen verwarmen?

Ja.

Zeker indien de gistingstank in een ruimte staat die kouder is dan de gewenste vergistingstemperatuur.

John

Citaat van: Jacques op 05-02-2017  20:23 uZeker aan het begin van de vergisting als er aerobe vergisting is is er veel warmteontwikkeling. Er komt zo veel warmte vrij bij grotere hoeveelheden wort dat het niet nodig is om warmte toe te voegen.
Niet helemaal mee eens: bij de grote warmteopbrengst aan begin van de gisting moet uiteraard gekoeld worden. Het gaat mij er juist om dat je de gisting wat kunt helpen de laatste restjes suiker te vergisten in de laatste fase van de vergisting. Bijvoorbeeld als de hoofdgisting voorbij is en er suiker toegevoegd wordt en de omgevingstemperatuur duidelijk lager is dan de gewenste gistingstemperatuur.

Jacques

Citaat van: John op 05-02-2017  22:13 uNiet helemaal mee eens: bij de grote warmteopbrengst aan begin van de gisting moet uiteraard gekoeld worden. Het gaat mij er juist om dat je de gisting wat kunt helpen de laatste restjes suiker te vergisten in de laatste fase van de vergisting. Bijvoorbeeld als de hoofdgisting voorbij is en er suiker toegevoegd wordt en de omgevingstemperatuur duidelijk lager is dan de gewenste gistingstemperatuur.

Dat oplopen van de temperatuur is volgens mij typisch iets van de hobbybrouwers en hele kleine professionele brouwers (onder de 500 liter per batch).
Dat kan gedaan worden om de laatste restruikers te vergisten zodat je kunt bottelen zonder verrassingen. Ook ik heb bij mijn vergistingskast een verwarmingsmogelijkheid waarvan ik vaak gebruik maak.

Bij de wat grotere brouwerijen hebben ze alleen koelmantels en wordt het bier niet verwarmd. Men stuurt de temperatuur tijdens het  vergistingsproces zo dat het bier bijna nagenoeg geheel is uitgegist. Zo'n grote hoeveelheid bier koelt ook niet zo maar af.

Doordat grote brouwerijen veel gist enten verloopt de vergisting erg snel. Dat geldt ook voor de nagisting. Een slepende nagisting is vooral een gevolg van te weinig gist enten. Door veel gist te enten heb je na afloop van de vergisting minder restsuikers.
Verder filteren ze het bier. In het merendeel van de bieren zit geen gist in de fles. En als dat wel het geval is dan heeft men mogelijkheden om de hoeveelheid nog vergistbare suikers via analyses te bepalen. Hiermee kan rekening worden gehouden bij de hergisting. Alles bij elkaar bestaat er bij de grote brouwerijen geen behoefte om bij te verwarmen. Bij sommige brouwerijen staan de grote apollo CCT zelfs buiten. Wel goed geïsoleerd uiteraard. Maar wel met alleen koeling.

seed7

Bij grote hoeveelheden is de beweging in het jongbier veel groter waardoor de gisting vlotter verloopt, minder flocculatie, meer gist in suspensie dus voornamelijk koelen. Grote hoeveelheden is 40 hl+

Ingo

John

Ik heb het over batchgrootte 10 hl.

Jacques

Citaat van: John op 05-02-2017  23:55 uIk heb het over batchgrootte 10 hl.

En is de vergistingsgraad daar minder dan je zou verwachten?

RoyB

Zoek ook eens naar peltier elementen. Deze zie je wel eens in campingkoelkastjes en werken uitsluitend op elektriciteit, en dus geen circulatie of vloeistoffen. Er zijn units te krijgen inclusief ventilator erop voor echt bijna noppes via china, of hier in Nederland voor iets meer:
https://www.sossolutions.nl/peltier-thermo-electric-cooler-module-heatsink-assembly-12v-5a?fee=22&fep=1940?utm_source=shopping&utm_medium=adwords&utm_term=Peltier%20Thermo-Electric%20Cooler%20Module+Heatsink%20Assembly%20-%2012V%205A&utm_campaign=shopping&gclid=CO3xvNm0_dECFQsW0wodPhcF3A

Je kunt voor minder dan 10€ een los elementje kopen en deze bevestigen aan een oude processorkoeler uit de pc die op je zolder ligt stof te vangen.

Enige wat je goed moet uitvogelen hier is een goede geleiding van de temperatuursuitwisseling tussen dit elementje en je vloeistof.


Sander van Dijk

Citaat van: RoyB op 07-02-2017  08:01 uZoek ook eens naar peltier elementen. Deze zie je wel eens in campingkoelkastjes en werken uitsluitend op elektriciteit, en dus geen circulatie of vloeistoffen. Er zijn units te krijgen inclusief ventilator erop voor echt bijna noppes via china, of hier in Nederland voor iets meer:
https://www.sossolutions.nl/peltier-thermo-electric-cooler-module-heatsink-assembly-12v-5a?fee=22&fep=1940?utm_source=shopping&utm_medium=adwords&utm_term=Peltier%20Thermo-Electric%20Cooler%20Module+Heatsink%20Assembly%20-%2012V%205A&utm_campaign=shopping&gclid=CO3xvNm0_dECFQsW0wodPhcF3A

Enige wat je goed moet oplossen hier in een goede geleiding van de temperatuursuitwisseling tussen dit elementje en je vloeistof


Je kunt inderdaad wel peltier elementen gebruiken, maar peltier elementen gebruiken veel stroom in verhouding tot het koelend vermogen en ze hebben ook maar weinig koelvermogen. Dit lijkt mij zeker niet geschikt voor zulke grotere volumes.

John

Citaat van: Jacques op 06-02-2017  20:25 uEn is de vergistingsgraad daar minder dan je zou verwachten?
Heb er pas twee keer in gebrouwen maar zie wel dat er nog wat suiker opgesnoept wordt en dat de temp. terugloopt. Ben bang dat als de temp. teveel terugloopt, de gisting zal stoppen.

hansHalberstadt

Citaat van: Sander van Dijk op 07-02-2017  08:23 uJe kunt inderdaad wel peltier elementen gebruiken, maar peltier elementen gebruiken veel stroom in verhouding tot het koelend vermogen en ze hebben ook maar weinig koelvermogen. Dit lijkt mij zeker niet geschikt voor zulke grotere volumes.
Zie ook deze link.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33344.msg507590.html#msg507590
 Daaruit blijkt dat het vermogen wat de gist produceert ca 3.35 Watt is per SG punt daling per uur per 10 liter wort. Als je dus weet hoeveel sg punten per uur je SG zakt tijdens de gistingspiek en je volume weet dan kun je het vermogen simpel uitrekenen. In mijn geval voor 50 liter bier en 2 SG punten per uur kom ik op 33 Watt.
Een peltier element heeft een heel laag rendement van hooguit 25%. Dan heb je al snel 150 Watt aan peltier elementen nodig.   


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.