Verminderde recirculatiestroom Grainfather

Gestart door Greg, 02-02-2020 16:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Greg

Hallo,

Ik heb een vraag over een klein probleem dat ik heb ervaren tijdens mijn brouwdag vandaag - wellicht dat iemand hetzelfde probleem heeft gehad en er een goede verklaring voor heeft.

Ik brouw met een Grainfather 30 L en heb hiermee al zo'n 15 keer zonder problemen gebrouwen. Vandaag heb ik een kleine batch (10 liter) van een Belgisch witbier gebrouwen met het kleine pijpwerk dat geschikt is voor kleinere batches. Gebruikte mout: 1.3 kg pilsmout en 0.9 kg tarwemout.

Direct na het opstarten van de pomp tijdens het maischen verminderde de recirculatiestroom drastisch - er kwam bijna geen wort meer uit de recirculatiepijp. Gewoonlijk stroomt het wort er zeer vlot doorheen en heb ik een aanzienlijke hoeveelheid wort die door de overflow pijp terug naar beneden stroomt. Ik heb verschillende keren de pomp uit en weer aan gezet, alsmede het rode kraantje dicht en weer open gedraaid - helaas zonder effect. Aangezien de bostel niet droogviel, ben ik gewoon door gegaan met mijn brouwsel al was de temperatuur voor de controller moeilijk stabiel te krijgen. Spoelen was geen enkel probleem, niet te snel maar ook niet te langzaam. Denk zelf ook niet dat ik te fijn geschroot heb.

Mijn SG na maischen en spoelen viel een klein beetje tegen: 1.037 t.o.v. het verwachte 1.039. Tijdens het koelen en het vervolgens vullen van mijn vergistingsvat heb ik geen enkel probleem meer ervaren - de stroom wort was lekker vlot zoals vanouds.

Ik heb al eens gekeken naar een vergelijkbaar topic (https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37668.msg570060.html#msg570060), maar dit was niet helemaal hetzelfde probleem.

Heeft iemand het probleem van langzame recirculatie tijdens het maischen ook al eens ervaren?
Heeft dit toch te maken met te fijn schroten van de granen, of is er iets anders aan de hand?

Alvast bedankt voor jullie suggesties en commentaar  :duimop:

beermenke

Ik denk dat het aan de tarwemout ligt.
Zeker bij lagere temperaturen denk ik.

Greg

@beermenke

Bedankt voor je reactie. Ja, het kan inderdaad aan het tarwemout liggen. Nu heb ik dat vaker gebruikt in andere bieren, maar meestal in lagere percentages. Heb nog eens terug gekeken in mijn logboek, en zie dat ik mijn witbieren (met dus relatief veel tarwemout) heb gebrouwen toen ik nog geen Grainfather had ;)

Of het ook aan de temperatuur ligt, weet ik niet zeker - ik heb gemaischt op 67ÂșC.
Wat is de achterliggende gedachte van je opmerking over temperatuur in combinatie met tarwemout?

beermenke

Heb ik inderdaad niet zo duidelijk gezegd maar ik merk dat als ik begin te maischen op bv 66 graden het minder gemakkelijk doorstroomt dan op het einde maischen bij 78.
Heeft met viscositeit te maken.
Heeft niets met temperatuur en tarwe te maken.
Wat jij doet doe je gewoon goed.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.