Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Mout roken  (gelezen 21674 keer)

Offline Johannes

• Super lid
  • Land: nl
    • De Brouwketel
Re: Mout roken
« Reactie #50 Gepost op: 22-12-2008 21:18 u »
Geforceerde afzuiging? Nee, dat wordt te veel van het goede. Rook gaat omhoog en laat zich niet door een paar moutkorrels tegenhouden. Bij teveel mout zal het natuurlijk vastlopen. Ik heb net gemeten dat 5 kg mout een hoogte van 4 cm oplevert. Mooie capaciteit, maar volgens mij is zo'n 3 cm maximaal, en dat is ook prima. Er zit maar 1 ding op, in de praktijk proberen. En ik kan niet wachten.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #51 Gepost op: 22-12-2008 21:21 u »
Mooi stukkie kluswerk, Johannes. Jij mag nooit meer beweren dat je twee linkerhanden hebt. Benieuwd wat voor mooie rookbieren het resultaat zullen zijn.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #52 Gepost op: 22-12-2008 21:38 u »
Mooi stukkie kluswerk, Johannes. Jij mag nooit meer beweren dat je twee linkerhanden hebt. Benieuwd wat voor mooie rookbieren het resultaat zullen zijn.

Thanx! Al doende leert men. En goed gereedschap is het halve werk.

Hier nog een kiekje waarbij de bak gevuld is met 5kg mout. Ik heb er ook 2 handvaten aan geschroefd. Ook wel praktisch. Ik gooi vanavond sowieso nog wat hout in water. Nog maar zien of ik morgen tijd heb. Of nee. 1e kerstdag... 's ochtends. Geuren van verbrand beukehout door de straat... jummie! Ik ruik het begin van een mooie traditie  :D

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #53 Gepost op: 22-12-2008 21:55 u »
Mooi zeg!
Nu kan je zelfs je hele stort in de bak doen en roken!  :idea:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #54 Gepost op: 22-12-2008 22:05 u »
Ik voel hier binnenkort de Rauchbier-herms aankomen. Een extinctie voor de Herm : Roken-->schroten-->Maischen-->koken-->gisten  :brouwen:

Zier er mooi uit man... :duimop:

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #55 Gepost op: 23-12-2008 16:15 u »
Het werkt! Ik wilde net een voorbehoud maken, maar ik kom er net achter dat ik grotere gaatjes in de alu-folie pakketjes moet maken, en dat ik dan wl genoeg rook krijg. De buurt staat nu weer blauw! Gelukkig is het mistig en gaat het niemand opvallen <ahumsmiley>

Al typende gaat het steeds beter. Dikke 'flow' door de theedoek! Yeah!

Foto's:

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #56 Gepost op: 23-12-2008 16:21 u »
En nu staan de foto's er echt. Hmm... rook is lastig op foto vast te leggen maar vooruit.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #57 Gepost op: 23-12-2008 16:21 u »
Ingehaald  :clownsmile:

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #58 Gepost op: 18-10-2009 11:43 u »
Even dit draadje updaten.

Onlangs heb ik met Adrie nog mout gerookt. Als warmtebron deze keer met briketten. Lees het verslag van Adrie hier.

Briketten als warmtebron is niet heel praktisch. Bij briketten komt erg veel warmte vrij. Als je niet oppast dan maak je caramout of gebakken moutkorrels.

Gisteren op de hobbybrouwendag weer mout gerookt. Deze keer met een Tristar mini gourmetset. In eerste instantie had ik de houtpakketjes (in water geweekt beukenhout omwikkeld met enkele lagen aluminiumfolie en voorzien van gaatjes) rechtstreeks op het verwarmingselement gelegd.

Ik had vooraf wel mijn twijfels of dit verstandig was, maar het leek lang goed te gaan. Dit was totdat de houtsnippers verkoold waren en al het vocht eruit was. Toen liep de temperatuur te hoog op waardoor het aluminiumfolie smolt en er een klein brandje ontstond. Dit tot groot vermaak en enkele wijze woorden van omstanders die mij wisten te vertellen dat het anders moest. Die conclusie had ik inmiddels ook getrokken. Mijn halve moutrookinstallatie stond namelijk in de hens. [/overdrijfmodus uit]

Vervolgens heb het bakplaatje teruggelegd en daar de houtpakketjes op gelegd. Dit werkte niet. Er ging te weinig warmte naar het hout. Daarna heb ik het hout rechtstreeks op het bakplaatje gelegd, en omwikkeld met aluminiumfolie.

Hoewel het met deze methode even duurt voordat de eerste rook wordt geproduceerd, blijkt dit echt de perfecte manier te zijn om te roken.  :elifant:  :hoera: De temperatuur blijft heel erg laag. De hoeveelheid hout die op de bakplaat past is voldoende voor 1 batch mout. Dat is erg prettig want als tussentijds vervangen van het hout kost veel tijd. De boel moet eerst afkoelen en vervolgens weer opwarmen.

Na veel experimenteren lijkt dit dus echt de perfecte methode te zijn. Oscar heeft inmiddels een paar kilo mout wat met deze methode is gerookt. De resultaten zullen vast binnenkort volgen.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #59 Gepost op: 18-10-2009 13:56 u »
Nog even de bijbehorende kiekjes:

De opstelling nu even zonder het rooster (zie paar berichten terug).

Gourmetapparaat in onderste bak.

De warmtebron

Alles past mooi in elkaar, handig voor opbergen.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #60 Gepost op: 28-10-2009 06:24 u »
Ik heb gisteren nog eens mijn neus in de ton met rookmout gestoken: fantastisch! Behoorlijk sterk, en heel erg zacht. Het koudere roken geeft kennelijk een veel zachtere geur(smaak) aan de mout.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 28-10-2009 07:34 u »
Misschien is echt koudroken wel ideaal voor mout.
Dat is een iets ander principe dan het allom bekende warmroken.

http://www.lasthope.nl/koudroken.htm

:)

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #62 Gepost op: 28-10-2009 18:34 u »
Misschien is echt koudroken wel ideaal voor mout.
Dat is een iets ander principe dan het allom bekende warmroken.

Of het ideaal is dat proef je alleen terug in de bieren. In elk geval ruikt het veel minder scherp dan warm gerookte mout (ja ik weet het, bijna november, maar ik probeer het niet uit ;-) ).

In mijn huidige installatie kun je eigenlijk wel spreken van koud roken. Na langere tijd warmt het RVS rooster wel iets op, maar je kunt het nog steeds aanraken.

Smakelijk linkje trouwens  :)

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #63 Gepost op: 08-11-2009 17:56 u »
Ik heb vandaag ook mout gerookt. Daarvoor heb ik een houten kist gemaakt (40 cm hoog) met daarop een los frame met daarin horregaas waarop de mout lag. Ik had de moeilijkheid om het beukenhout voldoende te laten smeulen/roken. In het begin had ik een ovenschaaltje gebruikt, waarin ik een aantal kleine briketten had aangestoken. Toen dat voldoende smeulde, heb ik er het beukenhout overheen gestrooid. Na 5 minuten het hele zooitje uit. Dit heb ik nog een aantal keer geprobeerd, geen succes.

Toen kreeg ik de ingeving tijdens het opwarmen van de goulashsoep, het blik te gebruiken om de kolen en beukenhout te verwarmen. Onderin het blik heb ik een aantal gaten gemaakt om zo de schoorsteenwerking te krijgen. Eerst heb ik de briketten aangestoken en na 20 minuten de beukensnippers erop gestrooid. Dikke, witte rook was het gevolg. Ik heb de mout ongeveer 1 uur gerookt, waarbij ik 3 keer beukensnippers heb toegevoegd. De mout ruikt nu zeer intens gerookt. Nog niet echt heel lekker, maar dat schijnt beter te worden.

Ik ga denken over een orgineel recept.

Offline steyr540

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #64 Gepost op: 10-03-2017 21:25 u »
Wat een interessant topic!

Gebruiken jullie als basismout pilsmout of ook andere mout? Zo ja, wat voegt dit dan toe?

Kun je daarnaast pilsmout ook zelf branden in een oven om er bijvoorbeeld chocolademout van te maken? Daargelaten of dit economisch gezien rendabel is.

Alvast bedankt

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #65 Gepost op: 10-03-2017 21:44 u »
Gebruiken jullie als basismout pilsmout of ook andere mout? Zo ja, wat voegt dit dan toe?

Wat jij wilt... maak het zo gek als jij kunt bedenken, doe eens gek. Iedere mout kun je roken. Basismouten maar ook caremouten of roostmouten... Wat jij wilt. ;)

Kun je daarnaast pilsmout ook zelf branden in een oven om er bijvoorbeeld chocolademout van te maken? Daargelaten of dit economisch gezien rendabel is.

Ja, dat kan.  :brouwen:

Offline steyr540

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #66 Gepost op: 12-03-2017 09:26 u »
Dankjewel!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #67 Gepost op: 12-03-2017 09:48 u »
Of het ideaal is dat proef je alleen terug in de bieren. In elk geval ruikt het veel minder scherp dan warm gerookte mout (ja ik weet het, bijna november, maar ik probeer het niet uit ;-) ).

In mijn huidige installatie kun je eigenlijk wel spreken van koud roken. Na langere tijd warmt het RVS rooster wel iets op, maar je kunt het nog steeds aanraken.

Smakelijk linkje trouwens  :)
En heb je inmiddels al geproefd?

Tags: