Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Te hoge temperatuur  (gelezen 1998 keer)

Offline Okkernoot

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Te hoge temperatuur
« Gepost op: 02-02-2017 13:12 u »
Beste brouwers,

ik ben hier nieuw omdat ik me eens wil gaan verdiepen in bierbrouwen. Gewoon op de, denk ik, meest makkelijke manier. Namelijk met een Starterspakket (premium) van de Brouwmarkt en een brouwkit, de Bulldog Raja's Reward IPA voor 20 liter.

Gisteren ben ik hiermee aan de slag gegaan en heb eerst alles goed gereinigd met 'Puro OXI'. Hierna heb de zak wort au bain-marie opgewarmd om het goed uit de zak, in de emmer te kunnen gieten.

Nu moest ik het volume met water aanlengen tot 20L en de temperatuur van de inhoud ca. 23 graden Celsius is. Ik gebruikte hiervoor een thermometer die bij de startersset is meegeleverd. Deksel erop en het gevulde waterslot erin. De emmer heb ik op een kamer gezet me een temperatuur van ca. 21 graden Celsius.

's Avonds heb ik nog een temperatuurstrip (sticker) gekocht en op de emmer geplakt. Deze gaf echter aan dat de temperatuur 27 graden Celsius bedroeg.

Dat leek mij niet juist te zijn omdat ik het tot 23 graden Celsius had aangelengd mbv de thermometer.

Voor de zekerheid heb ik die thermometer in kokend water gehouden en deze kwam niet boven de 88/89 graden Celsius. Dus de temperatuur van de inhoud na het aanlengen was misschien wel 30/32 graden Celsius (?). De temperatuur is nu heel langzaam gezakt naar 22 graden.

Ik vraag me nu af of dit een negatieve invloed kan hebben op de smaak of andere eigenschappen van het eindresultaat. Is het zo te zeggen dat het hierdoor een kwalitatief minder bier wordt of maakt het weinig uit?

Ik hoor het graag van jullie.

Alvast bedankt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Land: nl
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
Re: Te hoge temperatuur
« Reactie #1 Gepost op: 02-02-2017 13:49 u »
Tsja, de kans is aanwezig dat je de gist de nek om hebt gedraaid. Of de gist 'knijpt zijn kont dicht'.
Ik zou het rustig een dag of twee, drie aankijken. Nieuwe gist enten kan altijd nog, als er echt helemaal niets gebeurt.

Offline Walter1991

• Vol lid
  • Weet wat je drinkt
« Reactie #2 Gepost op: 02-02-2017 14:25 u »
Volgens mij gaat de gist pas dood op een hogere temperatuur, het kan wel zijn dat de gist een andere smaak aan het bier geeft doordat er meer esters en meer alcohol gemaakt wordt dan dat de bedoeling was/is.

Dood gist zou ik met niet zo'n zorgen om maken met die temperatuur.

Wel een leermomentje voor de volgende keer, om het positief te zien.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 02-02-2017 23:31 u »
Tsja, de kans is aanwezig dat je de gist de nek om hebt gedraaid. Of de gist 'knijpt zijn kont dicht'.
Ik zou het rustig een dag of twee, drie aankijken. Nieuwe gist enten kan altijd nog, als er echt helemaal niets gebeurt.

Bij genoemde temperaturen gaat een bovengist niet dood.
Sterker nog er zijn schrijvers die adviseren om gedroogde gist te hydrateren bij 37 tot 38 C. Wel risicovol vind ik omdat boven de 40 C de gist wel het loodje legt. 

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 02-02-2017 23:35 u »
Ik vraag me nu af of dit een negatieve invloed kan hebben op de smaak of andere eigenschappen van het eindresultaat. Is het zo te zeggen dat het hierdoor een kwalitatief minder bier wordt of maakt het weinig uit?

Als je de vergisting start bij een hoge temperatuur krijg je meer hogere alcoholen en esters.
Voor veel biertypen zoals een IPA is dat ongewenst. Bij sommige andere biertypen (vooral Belgische) kan dat minder kwaad.

Offline Okkernoot

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 04-02-2017 14:41 u »
Bedankt voor de reacties.

Het waterslot laat vanaf 's avonds van de eerste dag veel activiteit zien. De gist is dus springlevend  :)

Hopelijk valt het mee met de hoge alcoholen en esters. Ik weet in ieder geval na afloop wat het doet met de smaak dus zie het als inderdaad maar als een leermomentje.

Nadat ik heb gebotteld begin ik wellicht nog een keer met de zelfde brouwkit. Kan ik ze naast elkaar proeven.

Mvg,

Okkernoot

Offline Walter1991

• Vol lid
  • Weet wat je drinkt
« Reactie #6 Gepost op: 06-02-2017 07:59 u »
Bedankt voor de reacties.

Het waterslot laat vanaf 's avonds van de eerste dag veel activiteit zien. De gist is dus springlevend  :)

Hopelijk valt het mee met de hoge alcoholen en esters. Ik weet in ieder geval na afloop wat het doet met de smaak dus zie het als inderdaad maar als een leermomentje.

Nadat ik heb gebotteld begin ik wellicht nog een keer met de zelfde brouwkit. Kan ik ze naast elkaar proeven.

Mvg,

Okkernoot

Klinkt als een experiment. Goed bezig  :duimop:

Offline HopSwiers

• Senior lid
  • Land: be
  • A beer a day keeps the doctor away!
« Reactie #7 Gepost op: 06-02-2017 11:06 u »
De meeste micro-organismen, waaronder gisten, vinden temperaturen boven de 30C het leukst om in de vertoeven. Maar dit daalt zeer snel boven de 37C.
De temperatuur in de washback's van whiskey distilleerderijen gaat soms ook vlot boven de 30C. Het nadeel is (niet voor whiskey maar voor bier) dat de vergisting dan ook heel snel gaat met heel veel tussenproducten en dus scherpe (smaak)kantjes tot gevolg. En typisch voorbeeld voor een te hoge starttemperatuur is de vorming van hogere alcoholen. Dat is de alcoholwarmende smaak vanachter in de keel, de typsiche peper aroma's die vaak in whiskey terug te vinden zijn.

Offline handleiding

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 11-05-2018 15:03 u »
Ik heb vandaag ook te veel gist gent, heb 3 temperatuurmeters op het vat geplakt, onderop gaf hij 35 graden aan, in het midden 27/28 en bovenin 22. Ik hoop dat ik het gist niet heb gedood, het is nu ook afwachten net als degene die het topic startte. Ik zie dit als een leermoment en ga snel dezelfde batch nog een keer reproduceren. Ben benieuwd.

Tags: