Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Nou ja, zo'n Brett ruimt lekker op  (gelezen 3098 keer)

Offline wilbertd

• Super lid
  • Land: se
  • Ik brouw wort
Nou ja, zo'n Brett ruimt lekker op
« Gepost op: 27-01-2017 10:20 u »
Hoe een Brett je soms kan verrassen.

Ik heb een bier gebrouwen met aardig wat Munich en Special B en een Australisch hop, vergist met een Westmalle op 21 graden. Al met al een bier met flink wat karamel-smaak en (voor een Westmalle) toch best wat esters, droog met een herkenbaar zuurtje van de Westmalle en flink fruitig.
Dit leek mij een leuke kandidaat voor een vers eiken houten vat met een Brett Brux.
Nu bijna 3 maanden later een proef uit het vat genomen en: een heerlijke neus (herkenbaar vanille-eiken) maar wat voor mij begon als een bier met bijna iets te veel smaak is ineens verandert in een iets zurig leeg bier. De smaak is erg prettig, maar veeeeel te dun.
De Brett heeft al het smaak uit het bier getrokken.
Dat had ik toch niet verwacht.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerb

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Re: Nou ja, zo'n Brett ruimt lekker op.
« Reactie #1 Gepost op: 27-01-2017 11:01 u »
Heb je de dichtheid gemeten? Ben wel benieuwd hoeveel die nu zit. Bij mijn laatste brouwsel met Brett (in combinatie met biergist) was het bier bij het bottelen ook vrij waterig. Ik heb het bier gewoon gebotteld en uiteindelijk met koolzuur valt het nog wel mee.

Offline wilbertd

• Super lid
  • Ik brouw wort
« Reactie #2 Gepost op: 27-01-2017 11:15 u »
Heb je de dichtheid gemeten? Ben wel benieuwd hoeveel die nu zit. Bij mijn laatste brouwsel met Brett (in combinatie met biergist) was het bier bij het bottelen ook vrij waterig. Ik heb het bier gewoon gebotteld en uiteindelijk met koolzuur valt het nog wel mee.

Mijn domper blijft er praktisch bovenop drijven, hij kan niet droger. Nu had ik ook flink wat Brett toegevoegd.
Ik kan me voorstellen als ik het flink carboniseer het drinkt als een champagne gerijpt op eiken, waarschijnlijk best lekker, maar niet wat ik had verwacht.
Nu zit ik er over na te denken fruit toe te voegen.

Offline Gerb

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #3 Gepost op: 27-01-2017 12:40 u »
Ik denk dat je met fruit het bier niet gaat redden: het bier wordt er dunner van en door eventueel aanwezige zuren in het fruit wordt het bier eenzijdig zuur. Maar dat is mijn mening.

Offline wilbertd

• Super lid
  • Ik brouw wort
« Reactie #4 Gepost op: 27-01-2017 22:03 u »
Ik denk dat je met fruit het bier niet gaat redden: het bier wordt er dunner van en door eventueel aanwezige zuren in het fruit wordt het bier eenzijdig zuur. Maar dat is mijn mening.

Spreek je uit ervaring Gerb?
Ik ga in ieder geval enkele flesjes vullen want ik ben toch wel benieuwd hoe het gaat smaken met wat bubbels, in ieder geval lekker fris.
Daarnaast had ik het idee wat vers wort te vergisten met een Lambicus en dan wellicht een mix te maken, maar ik ben nog niet over het idee van het toevoegen van fruit heen; limoen bijvoorbeeld... weinig suikers, maar extra fris. Rabarber ook een goede keuze, helaas ken ik al een erg lekker Brett bier met rabarber.
Helaas is het geen vlierbloesem tijd, maar misschien moet ik gewoon even wachten ;)

Tags: