Beste heren,
Kleine update: nadat het SG 3/4 dagen rond de 1020 bleef en er zo goed als geen actie meer was in het waterslot heb ik vandaag gebotteld (gebotteld in beugelflessen van Mr. Grolsch > vooraf al goed omgespoeld/schoongemaakt (geen fysiek vuil/aanslag) en voor het bottelen met oxi behandeld (en wel omspoeld met water) en de rubbers los gehaald en 15 min uitgekookt)
Ik heb het SG gemeten door uit het kraantje te tappen. dat kan geen kwaad heb ik aangenomen (?)
Ik heb niet overgeheveld, maar het bier in de het 1e gistingsvat laten zitten
@Jacques: ik kon nu pas kijken hoe het er precies uitzag, maar er dreven nog wat wat donkerbruine vlokjes boven in. Dat is waar jij het over had neem ik aan? Kan het kwaad als een paar flesjes wat van deze 'meuk' hebben ontvangen?
Het begin SG was 1064 en bleef nu uiteindelijk hangen op 1020. Ik kom dan via de index uit op een waarschijnlijk alc. percentage van 6,1% (en na hergisting op de fles kan er nog 0,2 tot 0,5% bijkomen heb ik uit het boek begrepen). Dus dan lijkt het allemaal (qua gisting dan) goed te zijn gegaan. Ik heb bier ook tussen door geproefd (tijdens SG meting) en proefde geven rare bijsmaken of heel zurig.
Bij dezen nogmaals bedankt voor jullie reacties en ik zal nog laten weten of alles uiteindelijk goed is gelukt.
gr,
Martijn