Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vergisten/overhevelen ivm recept Adrie Otte met moutextract  (gelezen 2090 keer)

Offline BrauwerPower

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Ik ben bezig met het beginnersrecept in het boek van Adrie Otte met moutextract. ik heb een vraag over het vergisten en het eventueel overhevelen.

Ik heb de 10 liter wort in een 30 L kunststof vergistingsvat gedaan met waterslot. het heeft goed geborreld/vergist (hoop ik dan maar) en het wordt minder en volgens de handleiding moet ik het nu overhevelen naar een mandfles. Ik heb echter geen mandfles, maar ik heb wel nog een ander 30 L vergistingsvat. mijn vraag is:

Moet het sowieso overgeheveld worden of kan ik het laten zitten in het 1e vat?
Of moet het sowieso over naar een anders reservoir (of het het nu een mandfles is of iets anders)?
Of is een 30L vat te groot tov een mandfles?
Indien het echt in een mandfles moet: wat moet de inhoud zijn (ten opzichte van je hoeveel liters vergiste wort)?

Ik hoop dat jullie raad hebben,

mvg,

Martijn

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Walter1991

• Vol lid
  • Land: nl
  • Weet wat je drinkt
Re: Vergisten/overhevelen ivm recept Adrie Otte met moutextract
« Reactie #1 Gepost op: 07-02-2017 10:47 u »
Ik ben bezig met het beginnersrecept in het boek van Adrie Otte met moutextract. ik heb een vraag over het vergisten en het eventueel overhevelen.

Ik heb de 10 liter wort in een 30 L kunststof vergistingsvat gedaan met waterslot. het heeft goed geborreld/vergist (hoop ik dan maar) en het wordt minder en volgens de handleiding moet ik het nu overhevelen naar een mandfles. Ik heb echter geen mandfles, maar ik heb wel nog een ander 30 L vergistingsvat. mijn vraag is:

Moet het sowieso overgeheveld worden of kan ik het laten zitten in het 1e vat?
Of moet het sowieso over naar een anders reservoir (of het het nu een mandfles is of iets anders)?
Of is een 30L vat te groot tov een mandfles?
Indien het echt in een mandfles moet: wat moet de inhoud zijn (ten opzichte van je hoeveel liters vergiste wort)?

Ik hoop dat jullie raad hebben,

mvg,

Martijn

Het overhevelen doe je om het overschot aan gistslurry op de bodem van het jongbier te scheiden. Hierdoor wordt je bier wat helderder van kleur en smaak.

Overhevelen naar een ander gistvat is prima, dat doe ik ook altijd, ik heb ook geen mandfles. Effect is hetzelfde, dus doen ;).

Zorg er wel voor dat je het netjes overhevelt en het niet laat kletteren ivm oxidatie.

Als je wilt kan je vervolgens de gistslurry onderaan het vat van de hoofdvergisting bewaren (ik doe dat in de koelkast) voor een volgend brouwsel.

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
« Reactie #2 Gepost op: 07-02-2017 10:49 u »
Overhevelen of niet zijn al massa's discussies over geweest op dit forum. Je zult twee antwoorden krijgen: Ja en Nee.
Ik doe het zelf alleen bij zware bieren die ik wat langer wil lageren/nagisten op vat. Dode gistcellen eruit.

Over grootte van het vat/mandfles. Voor bij nagisting beter om niet te groot te hebben (weinig "kopruimte"  om te vullen met CO2 en daarmee kans op oxidatie te beperken). Bij de hoofdgisting is dit vlg mij want minder van belang. Een mandfles van 15 tot 20 liter zou mooi zijn in dit geval.

Voor alles geldt - probeer het zelf allemaal uit en kijk (proef) wat de verschillen zijn. Succes ermee!

Offline BrauwerPower

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 07-02-2017 15:56 u »
Bedankt voor de (snelle) reacties!

Dus het enige probleem kan zijn dat ik teveel kopruimte/lucht heb als ik overhevel (voorzichtig, djw Walter1991) in een andere vergistingsemmer van 30L, maar kan het dus wel gewoon proberen.

Ik neem aan dat de 'gistslurry' niet heel dik is met gebruik van moutextract en dat ik met het kraantje en slang kan overhevelen (en niet hoef te 'lurken' aan de slang :P). het kraantje zit namelijk een centimeter of 2/3 boven de bodem van emmer. Of kan je beter wel 'van boven af' hevelen in dit geval?

Ik zie jullie advies graag tegemoet,

bvd,

Martijn 

Offline DirkB

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is een website
« Reactie #4 Gepost op: 07-02-2017 16:03 u »
Ik zou, zeker bij je eerste brouwsels, niet een keer extra overhevelen. Er zijn hele volksstammen die het nooit doen met prima resultaat... Ik doe het zelf ook nooit. Extra handelingen = extra kans op oxidatie, besmetting, enz.

Succes!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 07-02-2017 22:52 u »
Ik zou, zeker bij je eerste brouwsels, niet een keer extra overhevelen. Er zijn hele volksstammen die het nooit doen met prima resultaat... Ik doe het zelf ook nooit. Extra handelingen = extra kans op oxidatie, besmetting, enz.

Succes!

Het is inderdaad een eeuwige discussie.

Het is geen geheim dat ik wel aanraad om over te hevelen om de overmaat aan inactieve gistcellen kwijt te raken.
Maar als het bier al is uitgegist (nagenoeg geen werking meer van het waterslot) kun je het beter niet doen. Dan loop je inderdaad kans op oxidatie. Overigens is de kans op besmetting wanneer je spullen netjes desinfecteert zo goed als nihil. In ieder geval heeft het bij bij mij heeft nooit tot infecties geleid in de vele jaren dat ik heb overgeheveld. Tegenwoordig heb ik een cilinderconisch gistvat (CCT) en tap ik regelmatig de gist af. Vanuit oude gist kunnen allerlei minder frisse smaken in je bier komen. Hoe langer je het bier op de gist laat staan hoe groter dit effect is.

Offline BrauwerPower

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 08-02-2017 11:09 u »
Heren, nogmaals bedankt voor de reacties.

iI geval van niet overhevelen: hoelang moet ik het nog in het originele vergistingsvast laten zitten voordat ik ga bottelen? In de beschrijving staat samengevat: 2-4 dagen in het 1e vergistingsvast, vervolgens 1-3 weken in het volgende vat (of mandfles). Het zit er nu vanaf zaterdagmiddag 17:00 in. Ik heb nog heel af en toe activiteit. soms na 5 min, soms na een uur, maar het wordt heel duidelijk minder.

Graag zie ik jullie advies tegemoet.

gr,

Martijn

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 08-02-2017 11:19 u »
ik heb nog heel af en toe activiteit. soms na 5 min, soms na een uur, maar het wordt heel duidelijk minder.

graag zie ik jullie advies tegemoet.

gr,

Martijn

In dat geval zou ik niet meer overhevelen ( te weinig activiteit ) Ik zou in jou geval het SG eens meten om te kijken hoever het nu is uitgegist.

Offline DirkB

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 08-02-2017 12:18 u »
Heren, nogmaals bedankt voor de reacties.

iI geval van niet overhevelen: hoelang moet ik het nog in het originele vergistingsvast laten zitten voordat ik ga bottelen? In de beschrijving staat samengevat: 2-4 dagen in het 1e vergistingsvast, vervolgens 1-3 weken in het volgende vat (of mandfles). Het zit er nu vanaf zaterdagmiddag 17:00 in. Ik heb nog heel af en toe activiteit. soms na 5 min, soms na een uur, maar het wordt heel duidelijk minder.

Graag zie ik jullie advies tegemoet.

gr,

Martijn

Als het SG minstens 3 graden stabiel is kan je gaan bottelen.

Offline BrauwerPower

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 08-02-2017 16:50 u »
@DirkB: wat bedoel je precies met 3 graden stabiel?

gr, martijn

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #10 Gepost op: 08-02-2017 17:04 u »
@DirkB: wat bedoel je precies met 3 graden stabiel?

gr, martijn
Moet zijn 3 dagen stabiel. Als je 3 dagen je SG meet en het is 3 dagen hetzelfde SG dan is het bier uitvergist en klaar om te bottelen.

Offline BrauwerPower

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 08-02-2017 17:16 u »
Top, dank je wel!

Offline DirkB

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 08-02-2017 19:19 u »
Moet zijn 3 dagen stabiel. Als je 3 dagen je SG meet en het is 3 dagen hetzelfde SG dan is het bier uitvergist en klaar om te bottelen.

Inderdaad... vreemde typfout! Sorry!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 08-02-2017 21:38 u »

Als je de mogelijkheid is het ook handig om te kijken naar de helderheid van je bier. Na 3 dagen kan het bier zijn uitgegist maar zweeft er mogelijk nog veel gist in je bier. Door nog een 3 dagen te wachten is meestal de meeste gist geflocculeert (lees: uitgezakt).

Offline BrauwerPower

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 16-02-2017 17:30 u »
Beste heren,

Kleine update: nadat het SG 3/4 dagen rond de 1020 bleef en er zo goed als geen actie meer was in het waterslot heb ik vandaag gebotteld (gebotteld in beugelflessen van Mr. Grolsch > vooraf al goed omgespoeld/schoongemaakt (geen fysiek vuil/aanslag) en voor het bottelen met oxi behandeld (en wel omspoeld met water) en de rubbers los gehaald en 15 min uitgekookt)

Ik heb het SG gemeten door uit het kraantje te tappen. dat kan geen kwaad heb ik aangenomen (?)

Ik heb niet overgeheveld, maar het bier in de het 1e gistingsvat laten zitten

@Jacques: ik kon nu pas kijken hoe het er precies uitzag, maar er dreven nog wat wat donkerbruine vlokjes boven in. Dat is waar jij het over had neem ik aan? Kan het kwaad als een paar flesjes wat van deze 'meuk' hebben ontvangen?

Het begin SG was 1064 en bleef nu uiteindelijk hangen op 1020. Ik kom dan via de index uit op een waarschijnlijk alc. percentage van 6,1% (en na hergisting op de fles kan er nog 0,2 tot 0,5% bijkomen heb ik uit het boek begrepen). Dus dan lijkt het allemaal (qua gisting dan) goed te zijn gegaan. Ik heb bier ook tussen door geproefd (tijdens SG meting) en proefde geven rare bijsmaken of heel zurig.

Bij dezen nogmaals bedankt voor jullie reacties en ik zal nog laten weten of alles uiteindelijk goed is gelukt.

gr,

Martijn

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 16-02-2017 21:22 u »
@Jacques: ik kon nu pas kijken hoe het er precies uitzag, maar er dreven nog wat wat donkerbruine vlokjes boven in. Dat is waar jij het over had neem ik aan? Kan het kwaad als een paar flesjes wat van deze 'meuk' hebben ontvangen?

Nee dat bedoelde ik niet. Gist dat in het bier zweeft geeft een waas aan het bier. Na verloop van tijd zakken de gistcellen uit en wordt het bier helderder. Overigens kunnen ook eiwitten een waas geven. Maar dat gebeurt meestal na een snelle afkoeling.
Zwevende vlokjes kunnen zowel samengeklonterde eiwitten als samengeklonterde gist zijn.
Eiwitten kan niet zo veel kwaad. Een te veel aan gist kan een smaakafwijking geven.

Tags: overhevelen