Craftbeerpi brouwcontroller

Gestart door Superbeun, 30-01-2017 19:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robbert

ik heb wel normale verlengsets (om het maar even zo te noemen, ik bedoel een set van male + female niet chassisdeel) kunnen vinden.
http://www.ebay.com/itm/GX16-3-16mm-3-Terminal-Male-Female-Metal-Aviation-Connector-/231132474881?epid=1438339403&hash=item35d091ae01:g:6eQAAOSwPK1ZSvtB

ze zijn echter wel duurder, voor mijzelf ben ik aan het kijken naar het monteren van enkele chassisdelen in een simpel projectboxje, vanwaar dan een kabel loopt naar mijn controllerkast.
ter hoogte van mijn HLT zitten bijvoorbeeld een 3 tal sensorpunten, welke anders 3 kabels richting de kast moeten worden, zou perfect afgevangen kunnen worden op die manier.

Robbert

rajd

Citaat van: Robbert op 06-08-2017  16:00 uik heb wel normale verlengsets (om het maar even zo te noemen, ik bedoel een set van male + female niet chassisdeel) kunnen vinden.
http://www.ebay.com/itm/GX16-3-16mm-3-Terminal-Male-Female-Metal-Aviation-Connector-/231132474881?epid=1438339403&hash=item35d091ae01:g:6eQAAOSwPK1ZSvtB

ze zijn echter wel duurder, voor mijzelf ben ik aan het kijken naar het monteren van enkele chassisdelen in een simpel projectboxje, vanwaar dan een kabel loopt naar mijn controllerkast.
ter hoogte van mijn HLT zitten bijvoorbeeld een 3 tal sensorpunten, welke anders 3 kabels richting de kast moeten worden, zou perfect afgevangen kunnen worden op die manier.

Robbert

Ah dat is perfect, exact wat ik zoek. Voor mij had een breakout-box ook kunnen werken, maar dit is me liever :)

Jules

Citaat van: Robbert op 06-08-2017  14:25 uXLR heeft nog een groot voordeel, waar ik toch elke keer als ik met andere stekkers werk (ook voor power/andere zaken) weer tegen aan loop: ze zijn vergrendeld, dus schieten niet 1,2,3 los :)

zelf gebruik ik veel GX16 aansluitingen, verkrijgbaar met meerdere poolconfiguraties, en daarmee ook bruikbaar voor pompjes (12V pompjes, geen 230V) e.d.

http://www.ebay.com/itm/10PCS-GX16-3Pin-Metal-Aviation-Plug-Connector-M16-Panel-Mount-Plug-and-Socket-/181897799862?hash=item2a59f428b6:g:13gAAOSw2xRYYUCd

kosten zijn ook nog te overzien :)

Robbert
Dat zijn ook mooie connectors!

Bedankt voor de tip!

Mvg J

Jules

Ik heb twee vragen die mogelijk hier iemand kan beantwoorden: kan cbpi werken zonder actieve internet connectie? Als ik op ip:5000 kijk zonder internet werkt t niet. Is er een andere manier om te kijken? Bv localhost:5000?

En worden de mooie grafieken van de probes in een file opgeslagen, en zo ja waar? Is dit te importeren in bv libreoffice of excel?

Alvast bedankt voor de bijdragen!

Mvg J

Jules

Een vraag heb ik beantwoord: zonder internet of lan kun je kijken op http://localhost:5000

De vraag over de logfiles blijft...

tjleet

Logfiles kun je terugvinden in de craftbeerpi\logs directory op je raspberry. Of dit te importeren is weet ik niet.

Jules

Dank je voor de info!

Ik zal de bestanden eens zoeken en dan kijken wat ik er mee kan.

En anders ga ik naar de faceboekgroep voor CBpi en kijk of ze daar iets erover weten.

Mvg J

muldereric



Citaat van: Jules op 05-08-2017  08:23 uNet xlr stekkers besteld, dit is toch de mooiste en robuustere oplossing denk ik.

Dan wil ik de volgende brouwsessie wat metingen doen om eens te kijken hoe goed mijn warmteoverdracht is in de spiraal in de heetwaterketel.

Als ik dan wat soldeertijd en bouwtijd heb (kan wel ff duren, ons tweede kindje is op komst) dan wil ik eens proberen mijn weckketel in te zetten als heetwaterketel en deze te laten besturen door de craftbeerpi.

Mvg J

Ik gebruik zelf de mini xlr connectoren. Gewone xlr is een beetje een logge oplossing. De mini xlr past perfect bij de dunne kabel van de ds18b20 waterproof sensor.

Jules

Mini is wat mooier waarschijnlijk. Niet aan gedacht: maar robuust is wel handig in mijn geval ;)

Mvg J

JamMasterJustin

Ik heb de bouw van mijn eHerms (na een paar maanden stilstand weer opgepakt). Nu ben ik bezig met het aansluiten van de 12v solar pompjes op de raspberry pi.

Kan ik het als volgt doen.

Raspberry PI heeft een aparte voedingstoevoer
Warmte-elementen en pompen hebben samen een aparte voedingstoevoer

Waar de stroom van die elementen en pompen het kastje binnenkomt, zet ik kroonsteentjes (die grijs/oranje) op ieder van de kabels (fase,nul,aarde).

Om de pompen aan te sluiten op het stroomnet de fase en de nuldraad via die kroonsteen naar een 220v 12v transformator en van daaruit splisen met weer een kroonsteentje op twee PWM's en die dan weer op de pompjes?

Volstaat deze transformator?

https://www.myxlshop.nl/j-s-elektroniche-transformator-halogeen-led.html?id=32757124&gclid=EAIaIQobChMIoODj85ju1QIVQZ8bCh3KWAE1EAQYBSABEgIh4_D_BwE

Of deze

https://www.allekabels.nl/verlichting-transformator/1024/1286533/transformator-led-verlichting.html

alleen heb ik dan niet helder voor de geest hoe ik het geheel op de raspberry krijg aangesloten en hoe zo'n jumper cable op de (naar ik aanneem) SSR wordt aan gesloten? Knip je de aansluiting aan één kant eraf en dan onder een schroef?

muldereric

Een led transformator moet je mee opletten aangezien die zelf regelen op spanning of stroom. Als hij constante spanning levert is het goed.
Je verhaal lijkt helemaal goed, al snap ik niet wat je bedoeld met die jumper kabel.
Je 12vdc voeding gaat met de plus op de ssr uitgang en de andere poot van de ssr uitgang naar de plus van het pompje. Min van het pompje naar min van de voeding. De ssr bestuur je rechtstreeks vanaf de Pi door de pwm uitgang aan de ssr+ aan te sluiten en de ssr- aan de gnd van de Pi.
Let wel op dat je de juiste ssr's besteld voor dit doel: dc-dc met 3,2v-32v stuurspanning.

Chipmunk03

Citaat van: Jules op 07-08-2017  17:44 uIk heb twee vragen die mogelijk hier iemand kan beantwoorden: kan cbpi werken zonder actieve internet connectie? Als ik op ip:5000 kijk zonder internet werkt t niet. Is er een andere manier om te kijken? Bv localhost:5000?

En worden de mooie grafieken van de probes in een file opgeslagen, en zo ja waar? Is dit te importeren in bv libreoffice of excel?

Alvast bedankt voor de bijdragen!

Mvg J
Als je in /etc/hosts het ip-adres van je cbpi opneemt en het een naam geeft (b.v. cbpi) kan je het op ip en op naam aan roepen in je browser.

/etc/hosts:
192.168.3.15   cbpi.example.com cbpi

Browser:
http://192.168.3.15:5000 of
http://cbpi:5000              of
http://cbpi.example.com:5000.

Jules

Citaat van: Chipmunk03 op 24-08-2017  14:58 uAls je in /etc/hosts het ip-adres van je cbpi opneemt en het een naam geeft (b.v. cbpi) kan je het op ip en op naam aan roepen in je browser.

/etc/hosts:
192.168.3.15   cbpi.example.com cbpi

Browser:
http://192.168.3.15:5000 of
http://cbpi:5000              of
http://cbpi.example.com:5000.
Handige tip!

Localhost:5000 werkt overigens ook prima.

Mvg J

JamMasterJustin

Citaat van: muldereric op 24-08-2017  07:20 uEen led transformator moet je mee opletten aangezien die zelf regelen op spanning of stroom. Als hij constante spanning levert is het goed.
Je verhaal lijkt helemaal goed, al snap ik niet wat je bedoeld met die jumper kabel.
Je 12vdc voeding gaat met de plus op de ssr uitgang en de andere poot van de ssr uitgang naar de plus van het pompje. Min van het pompje naar min van de voeding. De ssr bestuur je rechtstreeks vanaf de Pi door de pwm uitgang aan de ssr+ aan te sluiten en de ssr- aan de gnd van de Pi.
Let wel op dat je de juiste ssr's besteld voor dit doel: dc-dc met 3,2v-32v stuurspanning.

Ik ga het straks eens uit tekenen om het idee te laten zien. In ieder geval dank voor je reactie.

Die jumper kabel zijn die kabeltjes die je op de pi aansluit, toch? Ik heb female to female kaneltjes. Ik vraag mij af hoe je die kabel dan bevestigd op de ssr? Of knip je de female aansluiting er aan één kant af, strip je de kabel en verbind je die met de pi?

RuudB

Citaat van: JamMasterJustin op 25-08-2017  07:40 uIk vraag mij af hoe je die kabel dan bevestigd op de ssr? Of knip je de female aansluiting er aan één kant af, strip je de kabel en verbind je die met de pi?

Ik heb ze afgeknipt en inderdaad aan de SSR verbonden. Enige probleem met die jumperkabels is dat er erg weinig koper in zit, ze zijn erg dun als je ze af stript. Ik heb ze om een dikker stukje koperdraad gedraaid en met de soldeerbout vertind. Zo heb je wat dikker draad voor de grove aansluitingen van de SSR.

Biertje1985

Citaat van: wvdbroek op 08-06-2017  18:03 uHet makkelijke/mooie aan de official board is dat je nog maar 1 12 voeding (minimaal 5 A ) nodig hebt, het bordje wordt dan ook de voeding voor de pi en de com voor de 12 V verbruikers. Vervolgens zitten er allerhande beveiligingsresistoren ingebouwd om 1 en ander te voorkomen. Zoals het doorbranden van je PI. Aan de andere kant moet je je afvragen of een bordje wat 65 dollar ex btw en verzendkosten. Opweegt tegen de kosten van een Pi!

65 Dollar! ik denk dat ik maar eens ga overwegen een vergelijkbaar bordje te maken.
Ik heb voorheen al veel Brewboards gemaakt voor het forum. Zou er animo zijn om collectief bordjes te maken voor Craftbeerpi?

Biertje1985

Ik ben inmiddels bezig met een ontwerp van een bordje voor de Raspberry PI.

Ik heb er  10 printplaatjes van besteld, omdat ik er niet minder kon bestellen. Deze is redelijk beperkt en zal bij mij thuis alleen dienst gaan doen in mijn koelkast en cct, want de STC-1000 heb ik gelogd en daar schrok ik erg van. ik had verschillen van 4 graden tijden de fermentatie.

Als het werkt dan zet ik het e.e.a wel online.


mbroek

Citaat van: Biertje1985 op 11-10-2017  22:01 uIk ben inmiddels bezig met een ontwerp van een bordje voor de Raspberry PI.

Ik heb er  10 printplaatjes van besteld, omdat ik er niet minder kon bestellen. Deze is redelijk beperkt en zal bij mij thuis alleen dienst gaan doen in mijn koelkast en cct, want de STC-1000 heb ik gelogd en daar schrok ik erg van. ik had verschillen van 4 graden tijden de fermentatie.

Als het werkt dan zet ik het e.e.a wel online.

Laat me raden, een ptc en ds18b20 veroorzaken de verschillen? Is dat het bordje voor de vergisting wat je maakt?

Biertje1985

Citaat van: mbroek op 12-10-2017  14:23 uLaat me raden, een ptc en ds18b20 veroorzaken de verschillen? Is dat het bordje voor de vergisting wat je maakt?

Ja ik had nog een raspberry pi, liggen en ik had gemeten met de ds18b20 wat de vergistingstemperatuur was. en met een usb rwmp logger en wat blijkt, die stc-1000 die wijkt soms nogal af. Ik had daar al erder wat over gelezen. Maar buiten dat vind ik de stc-1000 een inefficiënt ding. ik wil de temp van de koelkast en in het vat kunnen meten om de efficiëntie te verhogen. Als mijn verwarming in de koelkast aan gaat word het daarbinnen 30+ graden. Als het bier dan op temperatuur is (0.3 overshoot) gaat de koelkast weer bij om de omgeving en het bier weer terug te koelen. das natuurlijk zonde. Daar wil ik dus vanaf door de verwarming te regelen aan de hand van de ruimte en gistvat temp.

Het bordje stelt overigens geen weinig voor, het is een LM7805 volt regelaar met 5 weerstanden, twee condensatoren en 3 NPN transistors. Aangestuurd door 3v3 gpio van de PI. formaat 65x30mm. past precies op een PI zero W.

Offtopic: Chiel je krijgt een pakketje dit weekend. :proost:

mbroek

Citaat van: Biertje1985 op 12-10-2017  15:40 uJa ik had nog een raspberry pi, liggen en ik had gemeten met de ds18b20 wat de vergistingstemperatuur was. en met een usb rwmp logger en wat blijkt, die stc-1000 die wijkt soms nogal af. Ik had daar al erder wat over gelezen. Maar buiten dat vind ik de stc-1000 een inefficiënt ding. ik wil de temp van de koelkast en in het vat kunnen meten om de efficiëntie te verhogen. Als mijn verwarming in de koelkast aan gaat word het daarbinnen 30+ graden. Als het bier dan op temperatuur is (0.3 overshoot) gaat de koelkast weer bij om de omgeving en het bier weer terug te koelen. das natuurlijk zonde. Daar wil ik dus vanaf door de verwarming te regelen aan de hand van de ruimte en gistvat temp.

Het bordje stelt overigens geen weinig voor, het is een LM7805 volt regelaar met 5 weerstanden, twee condensatoren en 3 NPN transistors. Aangestuurd door 3v3 gpio van de PI. formaat 65x30mm. past precies op een PI zero W.

Offtopic: Chiel je krijgt een pakketje dit weekend. :proost:

Mijn vergisting gaat nu ook met een Pi, een oud projectje. In de gistkast DS18B20 sensoren en de relais worden ook via de 1-wire bus aangestuurd. Werkt op zich mooi, PID regelingen voor de temperatuur, bijna geen overshoot. Dat werkt al jaren en ik kan in huis de vergisting volgen. De ideeën komen wel van dit project.

En offtopic: ik had de aankondiging al van postnl gezien, "bezorgmoment nog niet bekend". Zal wel morgen of zaterdag worden.

Biertje1985

Draait daar craftbeerpi op, of een zelf gemaakt iets?

mbroek

Citaat van: Biertje1985 op 12-10-2017  22:18 uDraait daar craftbeerpi op, of een zelf gemaakt iets?

Dat is een zelfgemaakt iets. De oplossingen die er waren toen ik begon waren duur of niet flexibel genoeg. Ik heb het eigenlijk nooit echt veranderd. Het regelt 1 of meer gistkasten en logt de gegevens. En kan ook met een zogenaamd profiel werken, maar dat gebruik ik bijna nooit.

Volgens mijn zijn er inmiddels meer systemen die zoiets doen.

Repertori

Is het mogelijk om via een craftbeerpi een gasbrander aan te sturen?

Biertje1985

Ik maak nog wel eens voor een projectje een print plaatje. Deze laat ik maken in China.
(Brewboard)

Vandaag heb ik de bordjes voor mijn Craftbeerpi gestuurde vergistingskast binnen. Het pakketje is helaas 3 maanden onderweg geweest.
Ik had de hoop eigenlijk al opgegeven. :weetniet:

Het idee is mijn vergisting beter te regelen en volgen, die STC-1000 heeft wat mij betreft een slechte nauwkeurigheid.
Ook wil ik de ispindel loggen met craftbeerpi.

Met het bordje (en een PI) zou je een vergistingkast aan kunnen sturen of een simple brouwinstallatie.
Ook regelt het bordje de voedingsspanning, de voedingspanning kan tussen de 5 en 18 volt zijn door de onboard spanningsregelaar.
dmv  twee condensatoren en een diode is de pi beschermd tegen te hoge stroom, piekspannigen en spannings schommelingen.

- 2 ouput kanalen op voor (SSR)relais. (Voedingspsanning is SSR stuurspanning)
- Buzzer (5v)
- Input voor temp sensoren (theoretisch onbeperkt veel)
- Mogelijkheid tot uitbreiden via de Gpio headers van de Pi

Het bordje heeft precies dezelfde afmetingen als een Raspberry Pi Zero (W), maar is bruikbaar met iedere 40-pin raspberry compatible Gpio. (HAT compatible) je kan het printje zo op de gpio header drukken.

Omdat ik meteen een stapeltje heb binnengekregen van deze printjes, bied ik ze ook aan tegen een minimale vergoeding.
Eventueel soldeer ik het printje voor je. Ik kan de onderdelen en printjes toch niet per stuk aanschaffen.

Zo ziet het kale printje eruit:





Biertje1985

Citaat van: Repertori op 20-12-2017  15:44 uIs het mogelijk om via een craftbeerpi een gasbrander aan te sturen?

Ja, zie Youtube, maar het is niet makkelijk.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.