Craftbeerpi brouwcontroller

Gestart door Superbeun, 30-01-2017 19:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wvdbroek

Citaat van: Chipmunk03 op 14-03-2017  23:13 uAls dit geinstallerd is, moet de bracnhe van hydrometer er bij geïnstalleerd worden met: "git clone -b hydrometer https://github.com/Manuel83/craftbeerpi.git" (zie iSpindel readme.md). Zonder deze branche werkt de iSpindel niet in combinatie met CraftbeerPi.

Hoe heb jij dit gedaan ? als ik probeer de branche te installeren dan krijg ik de onderstaande foutmelding



grt
Wim

bordev

Ik denk dat je even een nieuwe directory moet aanmaken, daarin cd'en en dan het clone commando uitvoeren... (of de bestaande craftbeerpi directory verwijderen/hernoemen naar .bak oid)

Citaat van: wvdbroek op 22-05-2017  11:18 uHoe heb jij dit gedaan ? als ik probeer de branche te installeren dan krijg ik de onderstaande foutmelding



grt
Wim

wvdbroek

Citaat van: bordev op 22-05-2017  12:46 uIk denk dat je even een nieuwe directory moet aanmaken, daarin cd'en en dan het clone commando uitvoeren... (of de bestaande craftbeerpi directory verwijderen/hernoemen naar .bak oid)

Ik was onder de indruk dat je alleen de aanvulling installeerde met de -b opdracht
Op de manier die jij nu voorstelt zal dus de originele installatie niet meer werken.

Maar eens proberen om op een ander sd kaartje, het 1 en ander te installeren.

bordev

Met -b clone je de gehele branch van craftbeerpi met de aanvulling

Citaat van: wvdbroek op 22-05-2017  13:09 uIk was onder de indruk dat je alleen de aanvulling installeerde met de -b opdracht
Op de manier die jij nu voorstelt zal dus de originele installatie niet meer werken.

Maar eens proberen om op een ander sd kaartje, het 1 en ander te installeren.

wvdbroek

Citaat van: bordev op 23-05-2017  00:44 uMet -b clone je de gehele branch van craftbeerpi met de aanvulling

Aha, het is me inmiddels gelukt door de originele CBP directory te hernoemen en dan de kloon opdracht met de -b te doen.

Wel grappig dat je dan de verschillende control logics weer mist maar goed die weer los toegevoegd en voilla het werkt.

De Ispindel werd nu wel direct herkent en gaf de data goed door.

Grt
Wim

wvdbroek

Citaat van: Chipmunk03 op 14-03-2017  23:13 u

Ik krijg zeer afwijkende waardes , nu neem ik aan dat je in het veld "Tuning"je eigen formule moet invullen, maar als ik dat doe en op opslaan klik komt de standaard waarde weer automatisch terug. iemand een idee!

grt
Wim

steyr540

Ik ben op zoek naar het extensie board (http://web.craftbeerpi.com/hardware) van craftbeerpi omdat daar 12 V uitgangen op zitten. Ik vind deze nergens, wie zo mij op weg kunnen helpen?

wvdbroek

Citaat van: steyr540 op 07-06-2017  20:41 uIk ben op zoek naar het extensie board (http://web.craftbeerpi.com/hardware) van craftbeerpi omdat daar 12 V uitgangen op zitten. Ik vind deze nergens, wie zo mij op weg kunnen helpen?

Onderstaande Fcebook pagina is de maker van deze boards

https://www.facebook.com/henaotech/

En hier kun je hem ook bestellen voor orders vanuit EU word hij dan verzonden vanuit Italië

https://www.powr.io/plugins/form-builder/view/8315797?mode=page

Chipmunk03

Citaat van: steyr540 op 07-06-2017  20:41 uIk ben op zoek naar het extensie board (http://web.craftbeerpi.com/hardware) van craftbeerpi omdat daar 12 V uitgangen op zitten. Ik vind deze nergens, wie zo mij op weg kunnen helpen?

Ik heb het opgelost met een relais board die met 5 Volt wordt geschakeld. Ik gebruik een brackout kabel die naar een breadboard loopt en van daaruit lopen kabeltjes naar het relaisboard. Het relais board wordt gevoed met een 5 Volt voeding. Je kan dan een pompje schakelen, koelings- of verwarmingselementen, etc. Er zijn ook 12 Volt relais boards in de handel. Die moet je dan apart voeden met 12 Volt. Dat is wat je op de craftbeerpi site ziet.
Maar 5 Volt werkt ook prima. Ik had nog zo'n board liggen met 8 relais. De voeding van de Pi kan het makkelijk aan, omdat het schakelen van de relais relatief weinig stroom trekt.

wvdbroek

Citaat van: Chipmunk03 op 07-06-2017  23:40 uIk heb het opgelost met een relais board die met 5 Volt wordt geschakeld. Ik gebruik een brackout kabel die naar een breadboard loopt en van daaruit lopen kabeltjes naar het relaisboard. Het relais board wordt gevoed met een 5 Volt voeding. Je kan dan een pompje schakelen, koelings- of verwarmingselementen, etc. Er zijn ook 12 Volt relais boards in de handel. Die moet je dan apart voeden met 12 Volt. Dat is wat je op de craftbeerpi site ziet.
Maar 5 Volt werkt ook prima. Ik had nog zo'n board liggen met 8 relais. De voeding van de Pi kan het makkelijk aan, omdat het schakelen van de relais relatief weinig stroom trekt.

Het makkelijke/mooie aan de official board is dat je nog maar 1 12 voeding (minimaal 5 A ) nodig hebt, het bordje wordt dan ook de voeding voor de pi en de com voor de 12 V verbruikers. Vervolgens zitten er allerhande beveiligingsresistoren ingebouwd om 1 en ander te voorkomen. Zoals het doorbranden van je PI. Aan de andere kant moet je je afvragen of een bordje wat 65 dollar ex btw en verzendkosten. Opweegt tegen de kosten van een Pi!

Jules

Iemand ervaring met het verlengen van de kabel van een ds18b20 sensor?
Blijft deze goed aangeven al je de kabel een meter verlengd? Of gaat hij afwijken?
Mvg J

wvdbroek

Citaat van: Jules op 30-07-2017  22:20 uIemand ervaring met het verlengen van de kabel van een ds18b20 sensor?
Blijft deze goed aangeven al je de kabel een meter verlengd? Of gaat hij afwijken?
Mvg J

Dit is echt geen probleem. Gebruik hier utp kabel voor, ik heb hem met 2 meter verlengd en desnoods even calibreren met ijs water. Ik heb er ook 1 met een losse sensor gemaakt en ook dit werkt prima.

Succes
Grt
Willem

Jules

Citaat van: wvdbroek op 30-07-2017  22:33 uDit is echt geen probleem. Gebruik hier utp kabel voor, ik heb hem met 2 meter verlengd en desnoods even calibreren met ijs water. Ik heb er ook 1 zelf met een losse sensor gemaakt en ook dit werkt prima.

Succes
Grt
Willem
Dat wilde ik precies even weten: of er nog wat gecalibreerd moet worden.
Ik ga er op letten en bedankt voor de tip om utp kabel te gebruiken: daar heb ik nog tientallen meters van liggen (hooguit een metertje nodig voor het verlengen)
Bedankt!

Mvg J

mbroek

Voor de kalibratie van een DS18B20 speelt de kabellengte geen enkele rol. Je kunt die niet eens kalibreren.
Mocht je niet willen verlengen, ze zijn tegenwoordig met verschillende lange kabels tot 10 meter te bestellen.

bordev

Citaat van: mbroek op 31-07-2017  12:47 uVoor de kalibratie van een DS18B20 speelt de kabellengte geen enkele rol. Je kunt die niet eens kalibreren.
Mocht je niet willen verlengen, ze zijn tegenwoordig met verschillende lange kabels tot 10 meter te bestellen.

Kalibreren kan wel via de software. Mijn ervaring is dat goedkope namaak van Ali maar ook originele componenten onderling nog wel eens een graadje of erger verschillen. Elke sensor heeft een uniek ID zodat de kalibratie waarden makkelijk bewaard kunnen worden. Er is ook een site gewijd aan kalibratie van de ds18b20: https://edwardmallon.wordpress.com/2016/03/05/ds18b20-calibration-we-finally-nailed-it/

Oblomov

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ben van plan 3.5 mm audio stekkers, kabels en splitters te gebruiken voor de DS17B20s.

mbroek

Citaat van: bordev op 31-07-2017  13:13 uKalibreren kan wel via de software. Mijn ervaring is dat goedkope namaak van Ali maar ook originele componenten onderling nog wel eens een graadje of erger verschillen. Elke sensor heeft een uniek ID zodat de kalibratie waarden makkelijk bewaard kunnen worden. Er is ook een site gewijd aan kalibratie van de ds18b20: https://edwardmallon.wordpress.com/2016/03/05/ds18b20-calibration-we-finally-nailed-it/

Als je er een hebt die duidelijk afwijkt, vervangen. Calibratie zoals in dat artikel gaat je voor een enkel exemplaar te veel kosten. En met een half graadje afwijking ga je niet ineens slecht bier brouwen.

Jules

Ik heb er eens twee aangesloten en het verschil is <0.2 graden. Daar ben ik best tevreden mee!
Hopelijk zie ik bij de andere drie eenzelfde resultaat!

Mvg J

Jules

Citaat van: Oblomov op 31-07-2017 &nbsp;17:36 uIk heb het nog niet geprobeerd, maar ben van plan 3.5mm audio stekkers, kabels en splitters te gebruiken voor de DS17B20s.
Ik weet het niet zeker: maar deze kunnen sluiting veroorzaken doordat je met de gehele stift van de stekker langs de contactjes loopt in de contra stekker... bij een links rechts massa configuratiie (stereo muziek) niet zo'n probleem, maar bij spanning, massa en data mogelijk wel...
Ik zou een andere oplossing kiezen om je raspberry niet te beschadigen. (Of je sensor)

Mvg J

mbroek

Citaat van: Jules op 31-07-2017 &nbsp;21:22 uIk weet het niet zeker: maar deze kunnen sluiting veroorzaken doordat je met de gehele stift van de stekker langs de contactjes loopt in de contra stekker... bij een links rechts massa configuratiie (stereo muziek) niet zo'n probleem, maar bij spanning, massa en data mogelijk wel...
Ik zou een andere oplossing kiezen om je raspberry niet te beschadigen. (Of je sensor)

Mvg J

Dat is een goeie opmerking.

Ik gebruik zelf XLR stekers, niet het goedkoopste maar ik had er gewoon nog flink wat. En als ik een verlengkabel nodig heb, pak ik gewoon een microfoon kabel.

Maar RJ45 is ook prima en goedkoop.

wvdbroek

Ik gebruik ook XLR stekkers en raad deze ook zeker aan boven 3,5 mm Jack

Oblomov

Dank - dat probleem had ik nooit aan gedacht! Het leek zo een goed idee maar ze gaan de prullenmand in.

Jules

Net xlr stekkers besteld, dit is toch de mooiste en robuustere oplossing denk ik.

Dan wil ik de volgende brouwsessie wat metingen doen om eens te kijken hoe goed mijn warmteoverdracht is in de spiraal in de heetwaterketel.

Als ik dan wat soldeertijd en bouwtijd heb (kan wel ff duren, ons tweede kindje is op komst) dan wil ik eens proberen mijn weckketel in te zetten als heetwaterketel en deze te laten besturen door de craftbeerpi.

Mvg J

Robbert

XLR heeft nog een groot voordeel, waar ik toch elke keer als ik met andere stekkers werk (ook voor power/andere zaken) weer tegen aan loop: ze zijn vergrendeld, dus schieten niet 1,2,3 los :)

zelf gebruik ik veel GX16 aansluitingen, verkrijgbaar met meerdere poolconfiguraties, en daarmee ook bruikbaar voor pompjes (12V pompjes, geen 230V) e.d.

http://www.ebay.com/itm/10PCS-GX16-3Pin-Metal-Aviation-Plug-Connector-M16-Panel-Mount-Plug-and-Socket-/181897799862?hash=item2a59f428b6:g:13gAAOSw2xRYYUCd

kosten zijn ook nog te overzien :)

Robbert

rajd

Citaat van: Robbert op 06-08-2017 &nbsp;14:25 uXLR heeft nog een groot voordeel, waar ik toch elke keer als ik met andere stekkers werk (ook voor power/andere zaken) weer tegen aan loop: ze zijn vergrendeld, dus schieten niet 1,2,3 los :)

zelf gebruik ik veel GX16 aansluitingen, verkrijgbaar met meerdere poolconfiguraties, en daarmee ook bruikbaar voor pompjes (12V pompjes, geen 230V) e.d.

http://www.ebay.com/itm/10PCS-GX16-3Pin-Metal-Aviation-Plug-Connector-M16-Panel-Mount-Plug-and-Socket-/181897799862?hash=item2a59f428b6:g:13gAAOSw2xRYYUCd

kosten zijn ook nog te overzien :)

Robbert


Die GX16 pluggen zijn inderdaad erg handig - die gebruik ik ook voor mijn brouwcontroller en dat werkt uitstekend. Ik vind enkel jammer dat ik geen male pluggen kan vinden, enkel chassis delen. Voor een aantal zaken (bijv. sensoren) zou ik graag verlengkabels maken... dat werkt niet heel erg handig met chasissdelen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.