Craftbeerpi brouwcontroller

Gestart door Superbeun, 30-01-2017 19:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rob s

Citaat van: wvdbroek op 09-02-2017  22:49 uHeren/Dames, ik gebruik een 12v 5A laptop voeding voor mijn roerwerk. Kan ik deze aanuit schakelen met een Solid state relais. Dus kan een gestabiliseerde voeding geschakeld worden met een SSR . Dus aan aan het begin van het proces en uit aan het eind. ?
Hallo,
Dan moet je in de voeding schakelen kan het geen probleem zijn is een lange run.
Mvg

muldereric

Citaat van: wvdbroek op 09-02-2017  22:49 uHeren/Dames, ik gebruik een 12v 5A laptop voeding voor mijn roerwerk. Kan ik deze aanuit schakelen met een Solid state relais. Dus kan een gestabiliseerde voeding geschakeld worden met een SSR . Dus aan aan het begin van het proces en uit aan het eind. ?
Dat kan wel, maar geen PWM, dus puur aan/uit. Zoals al werd gezegd is het beter om de primaire voeding van 230Vac te schakelen dan de uitgang van 12Vdc. Dit in verband met het dan onbelast draaien van een geschakelde voeding (al moet die er naar mijn mening tegen kunnen).

jeroendv

Ik was van plan om een 12VDC voeding aan te sluiten op uitgang relais en dan een potentiometer tussen roerder en relais, zodat ik roerder manueel kan regelen, is dat ook mogelijk?

wvdbroek

Citaat van: muldereric op 10-02-2017  07:37 uDat kan wel, maar geen PWM, dus puur aan/uit. Zoals al werd gezegd is het beter om de primaire voeding van 230Vac te schakelen dan de uitgang van 12Vdc. Dit in verband met het dan onbelast draaien van een geschakelde voeding (al moet die er naar mijn mening tegen kunnen).
Ok ik heb dus het volgende plan een stopcontact schakelen aan uit. Daar de primaire voeding in. De motor is wel met een pwm geregeld. Maar volgens mij is dit toch zo net alsof je de stekker in of uit het stopcontact haalt of mis ik iets.

muldereric

Geschakelde (digitale) voedingen kunnen soms niet tegen het draaien zonder last. Bij digitale voedingen is het daarom aan te raden de primaire zijde te schakelen. Dit hoeft niet wanneer je weet dat je voeding prima onbelast kan draaien.
PWM staat voor pulse width modulation en is heel anders als een aan-uit regeling. In een notendop komt het neer op het heel snel schakelen van je voedingsspanning. Door de lengte in tijd (=pulse width) van de pulse aan te passen (langer of korter) kun je dus gemiddelde voedingsspanning aanpassen. Het werkt als een digitale dimmer! Een aan-uit schakeling kent daarentegen maar 2 standen: aan of uit!
Een aan-uit regeling past men vaak toe bij verwarmingselementen omdat die tijd  nodig hebben om invloed te krijgen op het process.

muldereric

Citaat van: jeroendv op 10-02-2017  08:31 uIk was van plan om een 12VDC voeding aan te sluiten op uitgang relais en dan een potentiometer tussen roerder en relais, zodat ik roerder manueel kan regelen, is dat ook mogelijk?
Nee dat kan niet zondermeer. Het vermogen van de motor is te veel om met een potmeter te regelen. Een regelbare voeding of PWM sturing is je vriend in deze.

wvdbroek

Ok, wacht ik leg het niet goed uit denk ik!

Het gaat hier om een roerwerk met ruitenwissermotor 12 V aangestuurd door een 12v 5A laptop voeding.
De 12 V voeding gaat naar een PWM ( https://benselectronics.nl/motor-controler-pwm-12-40v-10a/) en vandaar naar de motor.

Ik wil niks anders dan de voeding aanzetten met craftbeerpi ( volledig onnodig ik weet het ! steek toch gewoon die stekker in een stopcontact en klaar) want ik wil alles in 1 kast verwerken . Dus de SSR doet niks anders dan wel of geen stroom op dat stopcontact zetten !!

Volgens mij moet dit toch gewoon kunnen of niet

grt
Wim

muldereric

Citaat van: wvdbroek op 10-02-2017  18:35 uk, wacht ik leg het niet goed uit denk ik!

Het gaat hier om een roerwerk met ruitenwissermotor 12 V aangestuurd door een 12v 5A laptop voeding.
De 12 V voeding gaat naar een PWM ( https://benselectronics.nl/motor-controler-pwm-12-40v-10a/) en vandaar naar de motor.

Ik wil niks anders dan de voeding aanzetten met craftbeerpi ( volledig onnodig ik weet het ! steek toch gewoon die stekker in een stopcontact en klaar) want ik wil alles in 1 kast verwerken . Dus de SSR doet niks anders dan wel of geen stroom op dat stopcontact zetten !!

Volgens mij moet dit toch gewoon kunnen of niet

grt
Wim
Absoluut! Ik heb je inderdaad verkeerd begrepen. Een simpele dc-ac ssr en je bent er.
Veel gebruikte ssr's zijn die van Fotek: https://benselectronics.nl/solid-state-relais-25a-ssr-dc-ac/
Omdat jij maar 0,5A op 230Vac gaat schakelen is deze ssr een tikje aan de zware kant. Functioneel gezien maakt dit niks uit.
Door de lage stroom blijft hij steenkoud en heb je geen koellichaam nodig. Tevens ben je grotendeels klaar voor de toekomst als je zwaardere lasten wil schakelen :-)

Aansluiten is simpel. Op je raspberry pi of arduino neem je een digitale output pin van 5v. Deze sluit je aan op de + van de ssr. De min gaat terug naar de ground (gnd).
Wat betreft de PWM zijde moet je even goed opletten dat de adapter een vlakke spanning uitstuurt en geen hoogfrequent pulsspanning, anders kan dit gekke resultaten geven wat betreft het regelen van de uitgangsspanning.

Superbeun

Citaat van: wvdbroek op 10-02-2017  18:35 uIk wil niks anders dan de voeding aanzetten met craftbeerpi ( volledig onnodig ik weet het ! steek toch gewoon die stekker in een stopcontact en klaar) want ik wil alles in 1 kast verwerken . Dus de SSR doet niks anders dan wel of geen stroom op dat stopcontact zetten !!

Volgens mij moet dit toch gewoon kunnen of niet

grt
Wim
Ja dit kan, de ssr werkt dan gewoon als schakelaar voor de 230V zijde van je voeding.
Maar waarom neem je er geen relais board voor ?, dan schakel je de 12 volt zijde aan en uit en heb je nog ruimte om in de toekomst nog iets anders te kunnen schakelen op 12V of 230V.
Misschien ooit eens een 12V pomp erbij of een gemotoriseerde kogelkraan of je vergistingskast ?

Superbeun

Citaat van: muldereric op 10-02-2017  20:48 uAansluiten is simpel. Op je raspberry pi of arduino neem je een digitale output pin van 5v. Deze sluit je aan op de + van de ssr. De min gaat terug naar de ground (gnd).
Niet helemaal waar.
De 5V aansluitingen op de Raspberry Pi hebben een vaste spanning van 5V en kunnen dus niet schakelen.
Bij een Raspberry sluit je de plus zijde van je SSR aan op een GPOI pin die kan schakelen en deze geeft dan 3,3V.
De min gaat inderdaad naar een ground pin op de Raspberry.

muldereric

Alleen is 3.3V niet genoeg om een ssr aan te sturen. Uit mijn hoofd hebben die minimaal 3.5V nodig. Betekent dat je met een transistor de ssr aan moet sturen.

Superbeun

Citaat van: muldereric op 10-02-2017  22:21 uAlleen is 3.3V niet genoeg om een ssr aan te sturen. Uit mijn hoofd hebben die minimaal 3.5V nodig. Betekent dat je met een transistor de ssr aan moet sturen
Dat hangt af van de SSR die je hebt, maar bijna alle modellen schakelen vanaf 3V dus de Raspberry geeft net genoeg spanning.
Mijn 3 SSR's (40A) schakelen zonder problemen.


muldereric

Citaat van: Superbeun op 10-02-2017  22:28 uDat hangt af van de SSR die je hebt, maar bijna alle modellen schakelen vanaf 3V dus de Raspberry geeft net genoeg spanning.
Mijn 3 SSR's (40A) schakelen zonder problemen.
Ah dat is mooi. Heb net ook gezien dat mijn ssr's ook schakelen vanaf 3V.
Heb hier nog 2 raspberry pi's liggen, maar doe er relatief weinig mee.
Misschien ook maar eens kijken wat ik er zoal mee kan in python en php.
Nadeel van de pi's vind ik met name het feit dat je ze niet zo maar uit kan zetten en dus echt af moet sluiten. Daar is uiteraard wel een oplossing voor te vinden in de vorm van een backup accu'tje met terugkoppeling om netjes af te sluiten.
Heb maar weinig ervaring met python en doe meer met arduino's c++

wvdbroek

Ok hier wat foto's van mijn build zover.



De WCD is nog niet aangesloten omdat ik nog twijfel of ik dit met een SSR ga doen of een gewoon relaisbordje 5V .
De beide SSR's bedienen nu de beide ketels (1 een weck ketel met roerwerk voor het maischen, en 1 een menno pan met brewpi element 2800 Watt om te koken) Omdat ik maar 1 16 amp groep wil gebruiken is er  1 schakelaar om fysiek de kookketel van stroom te onderbreken.

Andere schakelaar is de systeem aan/uit schakelaar met groen led. en de beide andere ledjes zijn van de beide ketels.


Er moet nog een 12 v voeding binnenin komen voor de fan! En het frontje van RPI moet nog verfraait worden  ;)




grt Willem

muldereric

Ziet er al best aardig uit Willem. Goed hergebruik van een oude desktop computerkast zo te zien.
Je kunt overwegen om een relaisbord te gebruiken, maar persoonlijk zou ik bij de ssr blijven. Je kunt met een wisselschakelaar ook de minnen van de ssr schakelen. Zo kun je kiezen welke ssr er gebruikt kan worden en welke niet. Op die manier heb je zo min mogelijk 230v bekabeling en is het schakelen dus ook veiliger. Als je goed kan programmeren kun je ook een interlock inbouwen in de software waarin je zorgt dat er altijd maar één output voor de ssr actief mag zijn. Maarja, je kunt het zo uitgebreid maken als je wil 😁

Superbeun

Citaat van: muldereric op 11-02-2017  00:02 uAh dat is mooi. Heb net ook gezien dat mijn ssr's ook schakelen vanaf 3v.
Heb hier nog 2 raspberry pi's liggen, maar doe er relatief weinig mee.
Misschien ook maar eens kijken wat ik er zoal mee kan in python en php.
Nadeel van de pi's vind ik met name het feit dat je ze niet zo maar uit kan zetten en dus echt af moet sluiten. Daar is uiteraard wel een oplossing voor te vinden in de vorm van een backup accu'tje met terugkoppeling om netjes af te sluiten.
Heb maar weinig ervaring met python en doe meer met arduino's c++
Goed dat het werkt !
In Craftbeerpi zit een uitschakelknop, met 1 druk op de knop sluit het programma en wordt de Raspberry afgesloten.

Superbeun

Citaat van: wvdbroek op 11-02-2017  10:41 uOk hier wat foto's van mijn build zover.

grt Willem
Ziet er goed uit Willem!

wvdbroek

Citaat van: Superbeun op 11-02-2017  11:11 uZiet er goed uit Willem!

Bedankt en het werkt ook nog  ;)

HuygenMeester

Craftbier... eigenlijk betekent het niets anders dan: ambachtelijk bier
Maar ja de tijden veranderen en ambacht vervaagt in techniek  ;)
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/a236b1111d7535dc7b6fd9cf36e763e3.jpg

wvdbroek

Hahaha en toch is dit soort dingen bouwen voor mij bijna net zo leuk als het brouwen zelf 😉

Chipmunk03

Grolsch had er, in de jaren zeventig van de vorige eeuw, een leuk, barok muziekje bij. Vakmanschap is meesterschap.
Ik heb een oude Pi weer nieuw leven in geroepen. Ben erg gecharmeerd van Craftbeerpi. Alleen draait het onder 'root' rechten. Zo wil ik niet het Internet op. Gauw een VPNnetje geïnstalleerd. Pfiew, nu weer veilig kijken.

haicoterbeek

Gebruik een arduino yun als interface met mijn webserver (mysql, php en Apache). Deze arduino praat via i2c (2wire Serial) met een arduino uno die de pid controller taak op zich neemt. GUI via iPhone!

Chipmunk03

Ik heb voor craftbeerpi een aparte user aangemaakt. Onder deze user craftbeerpi geïnstalleerd en ervoor gezorgd dat het proces niet onder root rechten draait. Daarnaast nog een VPN op mijn home server, zodat ik, via VPN, met mijn thuisnetwerk contact kan leggen en de web pagina kan bekijken. Via iPhone nog steeds onveilig, want proces op Pi draait nog steeds onder root als je dat niet aanpast.
Inmiddels heb ik Manuel Fritsch hiervan op de hoogte gesteld. De volgende versie installeert onder een andere user en zonder root rechten, heeft hij belooft.

jeroendv

Welke control logic kan ik best gebruiken om te maischen en te koken met weckketels?
Nu ben ik aan het proefdraaien met water op PIDautotune 70% 70% 30 sec.

En iemand die me eens wil uitleggen wat die hysteresis en overshoot logic betekenen/hoe deze werken?

Thx

wvdbroek



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.