Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Maximaal gewicht gistkast  (gelezen 1109 keer)

Offline de Machtige Wil

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Maximaal gewicht gistkast
« Gepost op: 03-04-2019 15:05 u »
Beste medebrouwers,

Als beginnend hobbybrouwer heb ik na een paar keer brouwen besloten een gistkast in elkaar te zetten.
Ik ga hiervoor een koelkast, de Inkbird ITC-310T-B, een warmtesnoer en een een ventilator gebruiken.

Bijna alles is in huis en ik ben van plan het dit weekend te installeren.

Nu vroeg ik me af, zijn die plastic plankjes in een koelkast in staat om zeg maximaal 20 kg te dragen? Een gevulde mandfles gaat volgens mij snel in die richting.

Zijn er hier mensen die daar iets over kunnen zeggen? Is het nodig verstevigde platen te gebruiken?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Wildor

• Senior lid
  • Thuisbrouwerij ‘t Ernhems Nat
Re: Maximaal gewicht gistkast
« Reactie #1 Gepost op: 03-04-2019 15:09 u »
20 kg gaat meestal wel, echter de plaat zal verzwakken door schuiven, krassen etc.
Je doet er verstandig aan een plankje triplex/multiplex oid te plaatsen.

Je wilt niet meemaken dat er ineens 20 liter bier over je vloer loopt.

William

Offline Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
« Reactie #2 Gepost op: 03-04-2019 15:46 u »
Ik gebruik een stukje Trespa
Makkelijk schoon te houden...

Offline Jaap W

• Vol lid
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
« Reactie #3 Gepost op: 03-04-2019 16:11 u »
Ik zou er zeker iets "stevigers" in maken. Zoals al gezegd, om 20 ltr zoete kleverige wort van de vloer te moeten dweilen wordt je niet vrolijk van. (spreek uit ervaring met 10 ltr rode wijn). Succes met het bouwen van je warmtekast.  :brouwen: :biersmile: :proost:

Offline middelaersch

• Vol lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #4 Gepost op: 03-04-2019 18:40 u »
Ik heb dat plastic plaatje ook door multiplex vervangen. Bijkomend voordeel is dat ik daar het verwarmingselement weer onder tegenaan kon schroeven.
20 kg  of meer op zo'n stukje plastic kan lijkt me niet lang goed gaan.....

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #5 Gepost op: 03-04-2019 20:06 u »
De richels van de koelkastwand waar het geheel op steunt is ook niet meer dan 1 mm plastic met pur schuim daarachter, dus ik zou het zeker ook op de bodem van de koelkast laten steunen via een flink contact oppervlak.

Offline de Machtige Wil

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 04-04-2019 10:14 u »
Bedankt voor de reacties.

Ik zal eens kijken naar een multiplex plaat.

Offline ray81

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #7 Gepost op: 04-04-2019 11:49 u »
Is er al eens iemand geweest met een gebroken plaat? Hoeveel kg stond er toen op?

Volgens mij kunnen die dingen best veel hebben. Ik gebruik ze ook gewoon. Heb er laatst 3 weken lang 25 kg op gehad zonder problemen. En de planken die ik heb zijn al erg oud... Meer dan 25 kg zal er bij mij ook nooit op komen...

Offline b_art

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 04-04-2019 12:07 u »
Is er al eens iemand geweest met een gebroken plaat? Hoeveel kg stond er toen op?

Volgens mij kunnen die dingen best veel hebben. Ik gebruik ze ook gewoon. Heb er laatst 3 weken lang 25 kg op gehad zonder problemen. En de planken die ik heb zijn al erg oud... Meer dan 25 kg zal er bij mij ook nooit op komen...

Dat vraag ik mij dus ook af, op mijn glazenplaat staat dat deze 100 kg kan dragen. Dat haal ik nooit. Samsung schrijft ook dat al hun koelkasten zo'n plaat hebben https://www.samsung.com/nl/support/home-appliances/hoeveel-gewicht-kunnen-de-planken-van-mijn-koelkast-dragen/. Nu snap ik dat het gewicht dan meer verdeeld moet zijn, maar 1/4 van het max gewicht zou toch moeten lukken?

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #9 Gepost op: 04-04-2019 12:09 u »

Denk dat dit een kwestie is van "better safe than sorry". Toen ik zag hoef ver mijn glazen plaatje doorboog toen ik er een volle mandfles water op zette heb ik die snel vervangen met een plankje.

Offline HermanH

• Senior lid
  • Land: be
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #10 Gepost op: 04-04-2019 12:37 u »
Ik heb gewoon een paar ingekorte Ytong-stenen in mijn gistkasten gestapeld liggen, werkt perfect.

Offline ray81

• Vol lid
  • Proost!
« Reactie #11 Gepost op: 04-04-2019 13:09 u »
Denk dat dit een kwestie is van "better safe than sorry". Toen ik zag hoef ver mijn glazen plaatje doorboog toen ik er een volle mandfles water op zette heb ik die snel vervangen met een plankje.

Mijn glazen plaatje buigt helemaal niet. Denk daarom dat hij wel wat meer aan kan...

Offline middelaersch

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 04-04-2019 14:15 u »
Mijn glazen plaatje buigt helemaal niet. Denk daarom dat hij wel wat meer aan kan...

Plastic buigt. Glas buigt (bijna) niet als het overbelast wordt, maar breekt op een gegeven moment.

Offline Sir Wicked III

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 05-04-2019 10:05 u »
Je kan ook overwegen om een stukje vloerrooster (of iets soortgelijks) te plaatsen. buigt niet door en als je met een ventilator werkt, behoud je de maximale flow door je gehele kast heen.

Offline middelaersch

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 05-04-2019 12:02 u »
Je kan ook overwegen om een stukje vloerrooster (of iets soortgelijks) te plaatsen. buigt niet door en als je met een ventilator werkt, behoud je de maximale flow door je gehele kast heen.

Dat kan inderdaad ook. Ik heb een aantal sleufgaten  van ongeveer 2 bij 10 cm in het plankje in mijn koelkast gemaakt voor de warmteverdeling.

Offline dirk

• Super lid
  • Land: 00
  • I don't feed trolls
« Reactie #15 Gepost op: 05-04-2019 13:45 u »

Als het buigt, dan is het al gebarsten...

Online Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #16 Gepost op: 05-04-2019 18:14 u »

Mijn glazen plaat was ook goed totdat ie wel brak en het vat in de bijkeuken lag, gelukkig was ik thuis en was er slechts een kwart liter door het waterslot gat eruit gelopen. Zit nu een dikke plaat onder gemaakt.

Offline de Machtige Wil

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 06-04-2019 18:10 u »
Ik heb inmiddels de eerste stappen gezet.

Een gat geboord voor de warmtedraad, de ventilator en de censor.
Dit viel nog wat tegen want mijn dikste boor was niet dik genoeg voor een gat waar de knop van het warmtedraad doorheen kon. Daarom is het een combi van drie gaten geworden. Niet echt mooi maar ik ben van plan het nog wat af te werken en ach als het maar werkt.

De 12 V computer fan moet nog geďnstalleerd worden. Deze wil ik bovenin vastschroeven.

Voor de verstevigde planken zit ik te denken aan ofwel een geperforeerde aluminium plaat zoals hier

https://www.aluminiumopmaat.nl/aluminium-platen/geperforeerde-aluminium-plaat.html

of aan een constructie waar je een aantal U profielen als plank gebruikt. Op dezelfde site verkrijgbaar:

https://www.aluminiumopmaat.nl/aluminium-profielen/gelijkzijdige-aluminium-u-profielen.html

Wat denken jullie daarvan?

Offline Sir Wicked III

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 08-04-2019 11:17 u »
Zeer netjes met dat verwarmingslint  (nog wel ff de tywraps snoeien  ;))

Voor de verstevigde planken zit ik te denken aan ofwel een geperforeerde aluminium plaat zoals hier

https://www.aluminiumopmaat.nl/aluminium-platen/geperforeerde-aluminium-plaat.html

of aan een constructie waar je een aantal U profielen als plank gebruikt. Op dezelfde site verkrijgbaar:

https://www.aluminiumopmaat.nl/aluminium-profielen/gelijkzijdige-aluminium-u-profielen.html

Wat denken jullie daarvan?

De plaat zelf zal niks kunnen dragen. Ik zou deze combineren met de U-profielen om een stevige constructie te maken.

Offline middelaersch

• Vol lid
« Reactie #19 Gepost op: 08-04-2019 13:35 u »
Je maakt het veel moeilijker dan nodig is.

Plaatje watervast multiplex bij de bouwmarkt halen, met de decoupeerzaag op maat zagen en een paar sleufgaten er in voor de interne luchtstroming. In een kwartiertje klaar....  :biersmile:

Offline de Machtige Wil

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 08-04-2019 18:47 u »
@middelaersch

Ik denk dat je gelijk hebt en dat ik het inderdaad te moeilijk maak. Knoop doorgehakt en ik ga aankomend weekend een multiplex plaatje bij de bouwmarkt halen. Dat is én eenvoudiger én een stuk voordeliger.  :biersmile:

Tags: