Craftbeerpi brouwcontroller

Gestart door Superbeun, 30-01-2017 19:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Superbeun

Onlangs ben ik begonnen met het bouwen van een brouwcontroller, geiinspireerd door een computerprogramma genaamd "Craftbeerpi" ontworpen  door een Duitse hobbybrouwer Manuel Fritsch.
Mijn controller is inmiddels klaar en hij werkt perfect.
Ik zag dat er nog niet zoveel over gescheven is op het forum dus wellicht interessant.

Wat is het?

Craftbeerpi is een computerprogramma welke je gratis kunt downloaden en installeren op een Raspberry pi, dit is een mini computer die je voor ongeveer €40 euro kunt kopen.
Eerst installeer je hier het besturingssysteem op (een soort windows, ook gratis) en dan de software craftbeerpi.
Met het doorlopen van een setup geef je aan wat voor installatie je gebruikt, 1 of meer pannen, thermometers, roerwerk, verwarming etc.
Meer hierover kun je lezen op de website van Craftbeerpi : http://web.craftbeerpi.com/

Hoe werkt het?

Een raspberry pi is een mini computer met 40 aansluitpennetjes (deze heten GPOI).
Hierop kan je dingen aansluiten als temperatuur sensoren, relays, etc.
Door het installeren van software (Craftbeerpi)of het uitvoeren van een script kun je op deze pennetjes een stroompje zetten van 3.3 volt.
met dit stroompje kun je dan een grotere spanning schakelen middels een relais of een SSR (solid state relais).
Je kunt op de Raspberry een touchscreen lcd aansluiten voor bediening maar is ook zonder te gebruiken via een webinterface op een computer, tablet of een mobiele telefoon.
Onderstaand wat foto's van mijn brouwcontroller en screenshots van bediening op een Ipad.

Of je kunt ze hier bekijken in een betere resolutie https://myalbum.com/album/kIILLeP82HFU






















rvvliet78

Mooi project, ziet er erg goed uit.
Ik kende craftbeerpi nog niet en wilde eerst zelf wat in elkaar programmeren maar ik ga dit zeker onderzoeken.

halfapint

Zier er erg mooi uit zeg. Onlangs zelf ook een controller gebouwd en in testopstelling werkt het prima. Met de afbouw van mijn HERMS binnenkort eens een brouw starten



Hoi,  Max

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk


Superbeun

Citaat van: halfapint op 30-01-2017  22:03 uZier er erg mooi uit zeg. Onlangs zelf ook een controller gebouwd en in testopstelling werkt het prima. Met de afbouw van mijn HERMS binnenkort eens een brouw starten

Goed bezig  :biersmile: leuk om jouw versie van Craftbeerpi te zien.
Een HERMS is er zeker ook goed mee te sturen.

JamMasterJustin

Ik kende dit nog niet. Dit vervangt dus de control box bij de PID? Of kan dit apparaat niet ook de verwarmingselementen aansturen als je een eHERMS hebt (of gaat bouwen). Dit lijkt kostentechnisch veel handiger, eenvoudiger en moderner.

Heb je een overzicht welke materialen je hebt gebruikt en hoe je 'm in elkaar hebt eklsut?

Superbeun

Citaat van: JamMasterJustin op 31-01-2017  06:20 uIk kende dit nog niet. Dit vervangt dus de control box bij de PID? Of kan dit apparaat niet ook de verwarmingselementen aansturen als je een eHERMS hebt (of gaat bouwen). Dit lijkt kostentechnisch veel handiger, eenvoudiger en moderner.

Heb je een overzicht welke materialen je hebt gebruikt en hoe je 'm in elkaar hebt eklsut?
Ja, het stuurt inderdaad je verwarmingselementen aan en werkt automatisch het door jouw ingegeven maischschema af.
Ook kan je je vergisting (kast) ermee regelen, daar heb je dus ook geen aparte controller meer voor nodig.

Wat je aan materiaal nodig hebt ? hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat je aan wilt gaan sturen.
Voor de basis heb je nodig:

- een Raspberry Pi 3 model B + voeding (er bestaan ook andere modellen maar in dit model is de wifi al ingebouwd)
- micro sd kaartje
- 1-wire Temperatuursensor DS18B20 waterdicht + een Thermowell voor inbouw in je ketel
- 1 x 4.7k Ohm Resistor
- Jumper kabel
- Solid State Relais+ Heatsink (voor het aansturen van elk verwarmingselement 1 stuk)
Apparaten die niet zoveel hoeven te schakelen zou je kunnen aansluiten op een relais board (max. 10A)
Ik heb mijn 12V pompen, elektrische kogelkranen en 230V vergistingkast (koelen/verwarmen) hierop aangesloten
- kastje om alles in te bouwen

LCD scherm is leuk maar niet nodig omdat je de Raspberry ook vanaf je computer/tablet/telefoon kan bedienen.
Om te kunnen starten hoef je dus niet al te veel uit te geven

Voor het aansluitschema zou je hier even kunnen kijken: http://web.craftbeerpi.com/hardware/

Het kastje zoals ik hem gemaakt heb is alles bij elkaar wel wat duurder.
Voor mijn kastje heb ik de volgende onderdelen gebruikt:

- Rasberry pi LCD kit https://www.sossolutions.nl/7-touchscreen-bundel-plug-and-play-met-behuizing-op-basis-van-de-raspberry-3-model-b
- Temperatuursensor DS18B20 https://nl.aliexpress.com/item/1pcs-3M-Electric-Digital-Temperature-Temp-Sensor-Probe-DS18b20-Practical-Waterproof-Digital-Temperature-Temp-Sensor-Probe/32757384078.html?spm=2114.13010608.0.0.lRwEcG
- Voor het aansluiten van de temperatuursensoren en elektrische kogelkranen: XLR connectoren en chassisdelen https://www.bax-shop.nl/xlr
- Stroomaansluitingen: Neutrik Powercon grijs, stekkers en chassisdelen https://www.bax-shop.nl/producten.html?keyword=powercon+neutrik
- Stroomaansluiting 380V chassisdeel http://www.licht-geluid.nl/kabels-en-connectoren/connectoren-en-pluggen/stroom-stekkers/cee-5-pins-16a.html
- Lastscheidingsschakelaar 32A https://www.conrad.nl/nl/lastscheidingsschakelaar-32-a-1-x-90-geel-rood-saelzer-h226-41300-033n4-1-stuks-641664.html
- Voor het aansluiten van 2x 12V pompjes https://benselectronics.nl/chassis-connector-2-polig-incl-stekker-set/
- heat sink https://nl.aliexpress.com/item/Aluminum-alloy-200-69-36MM-Dense-tooth-radiator-Power-amplifier-heat-sink/32380436389.html?spm=2114.13010608.0.0.RsfZo3
- relais board https://www.sossolutions.nl/raspberry-pi/gpio-uitbreidingen/relais-bordjes
- Externe voeding voor relay board https://benselectronics.nl/multi-uitgangsspanning-board-vin-5v-en-3.3v/
- Solide state relais http://www.ebay.com/itm/120968339169?_trksid=p2057872.m2749.l2648&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
maar is ook hier te koop: https://benselectronics.nl/solid-state-relais-40a-ssr-dc-dc/
- 12 volt power supply https://nl.aliexpress.com/item/Din-rail-power-supply-60w-12V-power-suply-12v-60w-ac-dc-converter-DR-60-12/32649384694.html?spm=2114.13010608.0.0.wkzYnG
- stukje din rails voor montage power supply
- inbouwkast

  :biersmile:

halfapint

Superbeun heeft een zeer uitgebreide uitleg hierboven al gegeven.

Mijn systeem bestaat uit:

Raspi 2B+
Craftbeerpi v2.2
5 inch LCD scherm
5v 4 Relaisbord
1 SSR
2 DS18B20 temp sensoren
2 STC (als backup) met 2 temp sensoren
4 te schakelen uitgangen
2 220v input
Oude dell desktop case en hergebruik van heatsink voor SSR koeling

Mijn 20l HLT bevat een 2000w warmte element

Brouwze

rob s

Hallo mannen,
Misschien een idee om een topic te maken voor de rasberry pi.
Ben er zelf ook mee bezig. Heb al het 1 en ander geschreven, maar de craftbeerpi is ideaal. Is dit ook in ned te zien? Of alleen werkende in het eng/germans?
Mvg rob

Rich

In zijn code is een Nederlandse vertaling te vinden dus hij doet het ook in het Nederlands.

Superbeun

Citaat van: rob s op 02-02-2017  10:07 uHallo mannen,
Misschien een idee om een topic te maken voor de rasberry pi.
Ben er zelf ook mee bezig. Heb al het 1 en ander geschreven, maar de craftbeerpi is ideaal. Is dit ook in ned te zien? Of alleen werkende in het eng/germans?
Mvg rob

Als je wilt kun je natuurlijk zelf een topic openen over de Raspberry, dit topic gaat over Craftbeerpi.
Het mooie van Craftbeerpi is dat het toegankelijk is voor bijna iedereen, een beetje knutselen en software installeren kunnen we allemaal wel.
Ik heb hiervoor wat andere topics gelezen, maar daar is bijna alleen maar doorheen te komen als je een diepere kennis van computerboards hebt, wat voor 95% van de forumleden hier (waaronder ik) dus niet te begrijpen is.
Crafbeerpi is dus toegankelijker voor meer mensen.
Er is zelfs een ios app die met 1 druk op de knop het programma voor je installeert.




Je hebt de optie om Nederlands te selecteren maar dat werkt nog niet je krijgt dan engels.
Waarschijnlijk zal dit in de toekomst wel komen.

wvdbroek

hier mijn opstelling. Iets minder geavanceerd dan die van de topic starter.
Maar ben bezig met een nieuwe kast.
Dit vanwege, dat ik mijn opstelling inmiddels uitgebreid heb met een roerwerk en een tweede ketel voor het koken.
tegen de tijd dat dit klaar is zal ik deze ook nog posten.





Even voor de andere CBP gebruikers, voor het geval jullie dit nog niet weten. Sinds vorige week is er ook de mogelijkheid om een autotune te doen voor de PID. Dit werkt in mijn geval perfect. zie mij Temp Log



Leuk dat er nu ook op dit NL forum aandacht voor is en we ervaringen / vragen met elkaar kunnen delen :groots:

grt
Willem

halfapint

Goed bezig Willem. Vandaag zelf een witbier gebrouwen 'Wittest' en hier mijn opstelling



rvvliet78

@halfapint, ziet er goed uit maar zie ik het goed dat de witte kabel 2 normale stekkers heeft?
Dat is best wel gevaarlijk...

Vandaag zelf ook een proefopstelling gemaakt en getest, ik mis enkel nog een mooi kastje om het in te maken.
Zodra ik die heb zal ik eens wat fotos maken, overigens wil ik mijn Grainfather ermee aansturen.

Rich

Is er iemand de CBP gebruikt als vergistingscontroller? Ben daar benieuwd naar. Brewpi heeft soms kuren.

halfapint

Citaat van: rvvliet78 op 04-02-2017  18:31 u@halfapint, ziet er goed uit maar zie ik het goed dat de witte kabel 2 normale stekkers heeft?
Dat is best wel gevaarlijk...

Vandaag zelf ook een proefopstelling gemaakt en getest, ik mis enkel nog een mooi kastje om het in te maken.
Zodra ik die heb zal ik eens wat fotos maken, overigens wil ik mijn Grainfather ermee aansturen.
Als je goed kijkt zitten er 2 inputs naar de controller op aparte groepen wv een voor het vermogensrelais en een voor de raspi en de relais van de pomp en roerder. Heeft vandaag 5 uur gelopen, die heatsink was wat lauwig. Moet zeggen dat ik CBP handmatig heb bediend via mijn telefoon... erg handig


Biertje1985

Mooi spul die craftbeerpi, een andere benadering is het brewboard wat nog in ontwikkeling is door o.a mbroek en mijzelf en het forum.
(Meer een all in one oplossing, puur voor brouwen) Zelfde functies globaal. De systemen zijn erg aan elkaar gewaagd ik zie in beide oplossingen voor en nadelen.

Henielma

Citaat van: rvvliet78 op 04-02-2017  18:31 u@halfapint, ziet er goed uit maar zie ik het goed dat de witte kabel 2 normale stekkers heeft?
Dat is best wel gevaarlijk...

Heel erg gevaarlijk wanneer dat echt zo is. En dat lijkt ook wel zo te zijn. Sluit die kabel direct aan in je controller en de onveilige situatie is opgelost.

halfapint

Citaat van: Henielma op 04-02-2017  18:49 uHeel erg gevaarlijk wanneer dat echt zo is. En dat lijkt ook wel zo te zijn. Sluit die kabel direct aan in je controller en de onveilige situatie is opgelost.
Ah ik zie jullie probleem...die ene witte stekker is voor het sturen van mijn 2000w element...die andere witte komt van beneden en is een stekkerblok voor de 1 input en de raspi en lcd...


Aldus

Henielma

Gelukkig is het dus maar gezichtsbedrog.

rvvliet78

Citaat van: halfapint op 04-02-2017  18:57 uAh ik zie jullie probleem...die ene witte stekker is voor het sturen van mijn 2000w element...die andere witte komt van beneden en is een stekkerblok voor de 1 input en de raspi en lcd...


Aldus

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Gelukkig maar.

halfapint

Citaat van: rvvliet78 op 04-02-2017  19:15 uGelukkig maar.
Dank voor de opmerkzaamheid... bier staat al lekker te gisten

Groet


wvdbroek

Citaat van: halfapint op 04-02-2017  19:53 uDank voor de opmerkzaamheid...bier staat al lekker te gisten

Groet

Goed zo'n forum, waar ook nog eens om elkaars gezondheid wordt gedacht!  ;) :duimop:

Winne2

Hallo,
Ben via dit forum geïnteresseerd geraakt voor de brewpi.
Ik vraag me alleen af hoe de 12 V pompjes aangestuurd worden vanuit de controller. Is er een uitgang op 12 V te schakelen, of moet er een adapter ingebouwd worden voor omvormen naar 12 V?

wvdbroek

De 12 V voeding schakel je met een relais die geschikt is voor de verbruiker. Ik persoonlijk sluit alles met SSR aan. Grt Willem

wvdbroek

Heren/Dames, ik gebruik een 12 V  5 A laptop voeding voor mijn roerwerk. Kan ik deze aanuit schakelen met een Solid state relais. Dus kan een gestabiliseerde voeding geschakeld worden met een SSR . Dus aan aan het begin van het proces en uit aan het eind?

rob s

Citaat van: wvdbroek op 09-02-2017  22:49 uHeren/Dames, ik gebruik een 12v 5A laptop voeding voor mijn roerwerk. Kan ik deze aanuit schakelen met een Solid state relais. Dus kan een gestabiliseerde voeding geschakeld worden met een SSR . Dus aan aan het begin van het proces en uit aan het eind. ?
Hallo,
Dan moet je in de voeding schakelen kan het geen probleem zijn is een lange run.
Mvg

muldereric

Citaat van: wvdbroek op 09-02-2017  22:49 uHeren/Dames, ik gebruik een 12v 5A laptop voeding voor mijn roerwerk. Kan ik deze aanuit schakelen met een Solid state relais. Dus kan een gestabiliseerde voeding geschakeld worden met een SSR . Dus aan aan het begin van het proces en uit aan het eind. ?
Dat kan wel, maar geen PWM, dus puur aan/uit. Zoals al werd gezegd is het beter om de primaire voeding van 230Vac te schakelen dan de uitgang van 12Vdc. Dit in verband met het dan onbelast draaien van een geschakelde voeding (al moet die er naar mijn mening tegen kunnen).

jeroendv

Ik was van plan om een 12VDC voeding aan te sluiten op uitgang relais en dan een potentiometer tussen roerder en relais, zodat ik roerder manueel kan regelen, is dat ook mogelijk?

wvdbroek

Citaat van: muldereric op 10-02-2017  07:37 uDat kan wel, maar geen PWM, dus puur aan/uit. Zoals al werd gezegd is het beter om de primaire voeding van 230Vac te schakelen dan de uitgang van 12Vdc. Dit in verband met het dan onbelast draaien van een geschakelde voeding (al moet die er naar mijn mening tegen kunnen).
Ok ik heb dus het volgende plan een stopcontact schakelen aan uit. Daar de primaire voeding in. De motor is wel met een pwm geregeld. Maar volgens mij is dit toch zo net alsof je de stekker in of uit het stopcontact haalt of mis ik iets.

muldereric

Geschakelde (digitale) voedingen kunnen soms niet tegen het draaien zonder last. Bij digitale voedingen is het daarom aan te raden de primaire zijde te schakelen. Dit hoeft niet wanneer je weet dat je voeding prima onbelast kan draaien.
PWM staat voor pulse width modulation en is heel anders als een aan-uit regeling. In een notendop komt het neer op het heel snel schakelen van je voedingsspanning. Door de lengte in tijd (=pulse width) van de pulse aan te passen (langer of korter) kun je dus gemiddelde voedingsspanning aanpassen. Het werkt als een digitale dimmer! Een aan-uit schakeling kent daarentegen maar 2 standen: aan of uit!
Een aan-uit regeling past men vaak toe bij verwarmingselementen omdat die tijd  nodig hebben om invloed te krijgen op het process.

muldereric

Citaat van: jeroendv op 10-02-2017  08:31 uIk was van plan om een 12VDC voeding aan te sluiten op uitgang relais en dan een potentiometer tussen roerder en relais, zodat ik roerder manueel kan regelen, is dat ook mogelijk?
Nee dat kan niet zondermeer. Het vermogen van de motor is te veel om met een potmeter te regelen. Een regelbare voeding of PWM sturing is je vriend in deze.

wvdbroek

Ok, wacht ik leg het niet goed uit denk ik!

Het gaat hier om een roerwerk met ruitenwissermotor 12 V aangestuurd door een 12v 5A laptop voeding.
De 12 V voeding gaat naar een PWM ( https://benselectronics.nl/motor-controler-pwm-12-40v-10a/) en vandaar naar de motor.

Ik wil niks anders dan de voeding aanzetten met craftbeerpi ( volledig onnodig ik weet het ! steek toch gewoon die stekker in een stopcontact en klaar) want ik wil alles in 1 kast verwerken . Dus de SSR doet niks anders dan wel of geen stroom op dat stopcontact zetten !!

Volgens mij moet dit toch gewoon kunnen of niet

grt
Wim

muldereric

Citaat van: wvdbroek op 10-02-2017  18:35 uk, wacht ik leg het niet goed uit denk ik!

Het gaat hier om een roerwerk met ruitenwissermotor 12 V aangestuurd door een 12v 5A laptop voeding.
De 12 V voeding gaat naar een PWM ( https://benselectronics.nl/motor-controler-pwm-12-40v-10a/) en vandaar naar de motor.

Ik wil niks anders dan de voeding aanzetten met craftbeerpi ( volledig onnodig ik weet het ! steek toch gewoon die stekker in een stopcontact en klaar) want ik wil alles in 1 kast verwerken . Dus de SSR doet niks anders dan wel of geen stroom op dat stopcontact zetten !!

Volgens mij moet dit toch gewoon kunnen of niet

grt
Wim
Absoluut! Ik heb je inderdaad verkeerd begrepen. Een simpele dc-ac ssr en je bent er.
Veel gebruikte ssr's zijn die van Fotek: https://benselectronics.nl/solid-state-relais-25a-ssr-dc-ac/
Omdat jij maar 0,5A op 230Vac gaat schakelen is deze ssr een tikje aan de zware kant. Functioneel gezien maakt dit niks uit.
Door de lage stroom blijft hij steenkoud en heb je geen koellichaam nodig. Tevens ben je grotendeels klaar voor de toekomst als je zwaardere lasten wil schakelen :-)

Aansluiten is simpel. Op je raspberry pi of arduino neem je een digitale output pin van 5v. Deze sluit je aan op de + van de ssr. De min gaat terug naar de ground (gnd).
Wat betreft de PWM zijde moet je even goed opletten dat de adapter een vlakke spanning uitstuurt en geen hoogfrequent pulsspanning, anders kan dit gekke resultaten geven wat betreft het regelen van de uitgangsspanning.

Superbeun

Citaat van: wvdbroek op 10-02-2017  18:35 uIk wil niks anders dan de voeding aanzetten met craftbeerpi ( volledig onnodig ik weet het ! steek toch gewoon die stekker in een stopcontact en klaar) want ik wil alles in 1 kast verwerken . Dus de SSR doet niks anders dan wel of geen stroom op dat stopcontact zetten !!

Volgens mij moet dit toch gewoon kunnen of niet

grt
Wim
Ja dit kan, de ssr werkt dan gewoon als schakelaar voor de 230V zijde van je voeding.
Maar waarom neem je er geen relais board voor ?, dan schakel je de 12 volt zijde aan en uit en heb je nog ruimte om in de toekomst nog iets anders te kunnen schakelen op 12V of 230V.
Misschien ooit eens een 12V pomp erbij of een gemotoriseerde kogelkraan of je vergistingskast ?

Superbeun

Citaat van: muldereric op 10-02-2017  20:48 uAansluiten is simpel. Op je raspberry pi of arduino neem je een digitale output pin van 5v. Deze sluit je aan op de + van de ssr. De min gaat terug naar de ground (gnd).
Niet helemaal waar.
De 5V aansluitingen op de Raspberry Pi hebben een vaste spanning van 5V en kunnen dus niet schakelen.
Bij een Raspberry sluit je de plus zijde van je SSR aan op een GPOI pin die kan schakelen en deze geeft dan 3,3V.
De min gaat inderdaad naar een ground pin op de Raspberry.

muldereric

Alleen is 3.3V niet genoeg om een ssr aan te sturen. Uit mijn hoofd hebben die minimaal 3.5V nodig. Betekent dat je met een transistor de ssr aan moet sturen.

Superbeun

Citaat van: muldereric op 10-02-2017  22:21 uAlleen is 3.3V niet genoeg om een ssr aan te sturen. Uit mijn hoofd hebben die minimaal 3.5V nodig. Betekent dat je met een transistor de ssr aan moet sturen
Dat hangt af van de SSR die je hebt, maar bijna alle modellen schakelen vanaf 3V dus de Raspberry geeft net genoeg spanning.
Mijn 3 SSR's (40A) schakelen zonder problemen.


muldereric

Citaat van: Superbeun op 10-02-2017  22:28 uDat hangt af van de SSR die je hebt, maar bijna alle modellen schakelen vanaf 3V dus de Raspberry geeft net genoeg spanning.
Mijn 3 SSR's (40A) schakelen zonder problemen.
Ah dat is mooi. Heb net ook gezien dat mijn ssr's ook schakelen vanaf 3V.
Heb hier nog 2 raspberry pi's liggen, maar doe er relatief weinig mee.
Misschien ook maar eens kijken wat ik er zoal mee kan in python en php.
Nadeel van de pi's vind ik met name het feit dat je ze niet zo maar uit kan zetten en dus echt af moet sluiten. Daar is uiteraard wel een oplossing voor te vinden in de vorm van een backup accu'tje met terugkoppeling om netjes af te sluiten.
Heb maar weinig ervaring met python en doe meer met arduino's c++

wvdbroek

Ok hier wat foto's van mijn build zover.



De WCD is nog niet aangesloten omdat ik nog twijfel of ik dit met een SSR ga doen of een gewoon relaisbordje 5V .
De beide SSR's bedienen nu de beide ketels (1 een weck ketel met roerwerk voor het maischen, en 1 een menno pan met brewpi element 2800 Watt om te koken) Omdat ik maar 1 16 amp groep wil gebruiken is er  1 schakelaar om fysiek de kookketel van stroom te onderbreken.

Andere schakelaar is de systeem aan/uit schakelaar met groen led. en de beide andere ledjes zijn van de beide ketels.


Er moet nog een 12 v voeding binnenin komen voor de fan! En het frontje van RPI moet nog verfraait worden  ;)




grt Willem

muldereric

Ziet er al best aardig uit Willem. Goed hergebruik van een oude desktop computerkast zo te zien.
Je kunt overwegen om een relaisbord te gebruiken, maar persoonlijk zou ik bij de ssr blijven. Je kunt met een wisselschakelaar ook de minnen van de ssr schakelen. Zo kun je kiezen welke ssr er gebruikt kan worden en welke niet. Op die manier heb je zo min mogelijk 230v bekabeling en is het schakelen dus ook veiliger. Als je goed kan programmeren kun je ook een interlock inbouwen in de software waarin je zorgt dat er altijd maar één output voor de ssr actief mag zijn. Maarja, je kunt het zo uitgebreid maken als je wil 😁

Superbeun

Citaat van: muldereric op 11-02-2017  00:02 uAh dat is mooi. Heb net ook gezien dat mijn ssr's ook schakelen vanaf 3v.
Heb hier nog 2 raspberry pi's liggen, maar doe er relatief weinig mee.
Misschien ook maar eens kijken wat ik er zoal mee kan in python en php.
Nadeel van de pi's vind ik met name het feit dat je ze niet zo maar uit kan zetten en dus echt af moet sluiten. Daar is uiteraard wel een oplossing voor te vinden in de vorm van een backup accu'tje met terugkoppeling om netjes af te sluiten.
Heb maar weinig ervaring met python en doe meer met arduino's c++
Goed dat het werkt !
In Craftbeerpi zit een uitschakelknop, met 1 druk op de knop sluit het programma en wordt de Raspberry afgesloten.

Superbeun

Citaat van: wvdbroek op 11-02-2017  10:41 uOk hier wat foto's van mijn build zover.

grt Willem
Ziet er goed uit Willem!

wvdbroek

Citaat van: Superbeun op 11-02-2017  11:11 uZiet er goed uit Willem!

Bedankt en het werkt ook nog  ;)

HuygenMeester

Craftbier... eigenlijk betekent het niets anders dan: ambachtelijk bier
Maar ja de tijden veranderen en ambacht vervaagt in techniek  ;)
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/a236b1111d7535dc7b6fd9cf36e763e3.jpg

wvdbroek

Hahaha en toch is dit soort dingen bouwen voor mij bijna net zo leuk als het brouwen zelf 😉

Chipmunk03

Grolsch had er, in de jaren zeventig van de vorige eeuw, een leuk, barok muziekje bij. Vakmanschap is meesterschap.
Ik heb een oude Pi weer nieuw leven in geroepen. Ben erg gecharmeerd van Craftbeerpi. Alleen draait het onder 'root' rechten. Zo wil ik niet het Internet op. Gauw een VPNnetje geïnstalleerd. Pfiew, nu weer veilig kijken.

haicoterbeek

Gebruik een arduino yun als interface met mijn webserver (mysql, php en Apache). Deze arduino praat via i2c (2wire Serial) met een arduino uno die de pid controller taak op zich neemt. GUI via iPhone!

Chipmunk03

Ik heb voor craftbeerpi een aparte user aangemaakt. Onder deze user craftbeerpi geïnstalleerd en ervoor gezorgd dat het proces niet onder root rechten draait. Daarnaast nog een VPN op mijn home server, zodat ik, via VPN, met mijn thuisnetwerk contact kan leggen en de web pagina kan bekijken. Via iPhone nog steeds onveilig, want proces op Pi draait nog steeds onder root als je dat niet aanpast.
Inmiddels heb ik Manuel Fritsch hiervan op de hoogte gesteld. De volgende versie installeert onder een andere user en zonder root rechten, heeft hij belooft.

jeroendv

Welke control logic kan ik best gebruiken om te maischen en te koken met weckketels?
Nu ben ik aan het proefdraaien met water op PIDautotune 70% 70% 30 sec.

En iemand die me eens wil uitleggen wat die hysteresis en overshoot logic betekenen/hoe deze werken?

Thx

wvdbroek


wvdbroek

Citaat van: wvdbroek op 26-02-2017  19:47 uhttps://github.com/Manuel83/craftbeerpi/pull/143
Lees dit aub door. Voor de autotune hoor je van de instellingen af te blijven. Als de autotune klaar is vormt dit een bestand genaamd pidpara.txt . Ik gebruik de brewing instellingen voor mijn weckketel en die werkt daarmee perfect.

jeroendv

Heb het eens gelezen en nog eens opnieuw een test gedaan maar deze keer met de arduino autotune, deze werkt voor mij beter. Instelling heb ik niet veranderd, enkel de output % verlaagd naar 70 want mijn maischketel warmde te snel op.

wvdbroek

Stomme vraag misschien, is dat een probleem dan "te snel opwarmen" ?

jeroendv

Citaat van: wvdbroek op 27-02-2017  10:06 uStomme vraag misschien, is dat een probleem dan "te snel opwarmen" ?

Ik hou altijd 1°C per minuut max aan, enkel tijdens de maisch. Dit was op vol vermogen 2 a 3°C per minuut, als er wat graan blijft kleven op de bodem bakt dit aan heb ik al ondervonden.
Ook gaat de temperatuur bij het opwarmen niet te veel over de ingestelde waarde omdat het langzamer opwarmt.

wvdbroek

Citaat van: jeroendv op 27-02-2017  17:54 uIk hou altijd 1°C per minuut max aan, enkel tijdens de maisch. Dit was op vol vermogen 2 a 3°C per minuut, als er wat graan blijft kleven op de bodem bakt dit aan heb ik al ondervonden.
Ook gaat de temperatuur bij het opwarmen niet te veel over de ingestelde waarde omdat het langzamer opwarmt.

bij mij 1,5 C per minuut, aanbranden heb ik dankzij mijn roerwerk geen last van en daardoor ook nagenoeg geen overshoot

en hij houd hem perfect op temp



Martijn0172

Ik ben me een beetje aan het verdiepen in de craftbeerpi, ziet er leuk uit. Ik heb nog een raspberry pi 2 liggen dus ga er ook eens mee experimenteren om een vergistingskast aan te sturen. Ik vraag me alleen af hoe ik aan pinnetjes kom om aan te sluiten aan de GPIO?

Edit: Gevonden bij de Chinees. Ik moest natuurlijk zoeken op "Jumper cables"

muldereric

Citaat van: Martijn0172 op 08-03-2017  11:22 uIk ben me een beetje aan het verdiepen in de craftbeerpi, ziet er leuk uit. Ik heb nog een raspberry pi 2 liggen dus ga er ook eens mee experimenteren om een vergistingskast aan te sturen. Ik vraag me alleen af hoe ik aan pinnetjes kom om aan te sluiten aan de GPIO?
Er zijn legio websites die dit verkopen, maar daar heb je overduidelijk nog niet naar gezocht. Zoek eens bij Kiwi Electronics of SOS Solutions!

cow

Citaat van: Martijn0172 op 08-03-2017  11:22 uIk ben me een beetje aan het verdiepen in de craftbeerpi, ziet er leuk uit. Ik heb nog een raspberry pi 2 liggen dus ga er ook eens mee experimenteren om een vergistingskast aan te sturen. Ik vraag me alleen af hoe ik aan pinnetjes kom om aan te sluiten aan de GPIO?
Als dat een probleem(pje) is: ga dan uit van een adapterkaart. Er is er één van Terragady die gesoldeerd moet worden, en nu een nog mooiere, compleet gebouwd, CBPi Official Board.
Hoef je alleen te schroeven.

En anders electronicazaak, bijv Eijlander in Ede (eijlander.nl).

Martijn0172

Jullie reageerde tegelijk toen ik mijn post aan het editen was. Ik wist niet naar welke term ik moest zoeken, nu dus wel. De juiste term is "jumper"

Chipmunk03

Ik heb zelf een harddisk kabel uit een oude pc gebruikt. Is 40 pins breed.  Die in de Pi gestoken en een breakout bordje gesoldeerd die in een breadboard gestoken kan worden.

Martijn0172

Mijn idee is om craftbeerpi te leren kennen door het gaan aansluiten van één (maar op korte termijn) twee vergistings(koel)kasten. Ik wil dit eigenlijk tot op de tiende graag nauwkeurig aan sturen. Ik heb niet veel verstand van electronica maar ook geen twee linkerhanden dus ik denk dat ik, met een beetje forum hulp, hier wel mee uit de voeten kan komen.

Begrijp ik het dan goed dat ik toch een SSR moet gaan gebruiken ipv een relaisbord omdat deze laatste PID niet ondersteund?

Ik ben tot het volgende boodschappenlijstje gekomen:

- Jumper kabel male/female: https://www.hobbyelectronica.nl/product/dupont-malefemale-breadboard-jumper-kabels-20cm/
- Temp sensor 2x https://www.hobbyelectronica.nl/product/ds18b20-waterdicht/
- Thermowell 2x (https://homebrewshop.be/nl/temperatuur-meten/662-thermowell-weldless-universeel-10-cm.html?gclid=Cj0KEQiA9P7FBRCtoO33_LGUtPQBEiQAU_tBgJ9uI7W7wweOJic9RHOH6WjBVPNpwfGVwyFZxygp_OkaAg8v8P8HAQ)
- Weerstand: https://www.hobbyelectronica.nl/product/weerstanden-kit-400-stuks/

En dan of een relais: https://www.hobbyelectronica.nl/product/4-kanaals-5v-dc-solid-state-relais-omron/

Of een SSR: https://benselectronics.nl/solid-state-relais-25a-ssr-dc-ac/

Dan nog wat draad, stekkers, stopcontact, koelrib bij ssr, omhulsel, etc.

Klopt dit?

Chipmunk03

De kabel die je suggereert is prima. Ik heb zoiets zelf gemaakt: https://www.hobbyelectronica.nl/product/adafruit-pi-cobbler-breakout-kabel/ ipv https://www.hobbyelectronica.nl/product/dupont-malefemale-breadboard-jumper-kabels-20cm/. ik had nog een harddisk kabel uit een oude pc liggen. Past precies op de 40 pins connector van de Pi. Koppel dat aan een breadboard en je kan daar de zaken op pinnen die je wil aansturen.
De temp sensors en Thermowell zijn uitstekend. Pakketje weerstanden niks mis mee.
Maar de relais... Het hangt een beetje af hoeveel vermogen je wil aansturen, maar persoonlijk zou ik voor de SSR's gaan. Die 4 kanaals kan maar max 2 Ampere schakelen. Voor een lamp kan dat voldoende zijn, maar je zal het even na moeten gaan hoeveel vermogen je max wilt aansturen (2X230 = Max 460 Watt). Voor 4 SSR's ben je wat duurder uit, maar je zit wel safe.

Rich

Fysieke relais kunnen ook 'blijven plakken' waardoor je koeling of verwarming aan blijft.

Vergeet ook de voeding voor de Raspberry niet, ik heb zelf gewoon een goedkoop opbouwstopcontact aan de binnenkant van mijn behuizing zitten met daarin een telefoonoplader.

Martijn0172



Dank voor de tip, van de breakoutkabel, die ga ik bestellen


Wayt betreft de SSR. Is het risico op "plakken" groot? Zijn er alternatieven en wat gebruik jij zelf om de temperatuur van de vergisting aan te sturen?

Rich

Ze blijven wel eens plakken als ze (veel en veel) te heet worden en dan zijn ze ook gewoon kapot, je moet ze altijd gebruiken in combinatie met een heatsink is mij verteld. Met een koelkastje zal het wel meevallen, ik regel ook mijn 12A warmte-element in de brouwketel ermee en dat gaat gewoon goed.

Ik gebruik een 40A SSR. Belangrijk om naar te kijken is de openingsspanning van de SSR, de pi geeft 3.3v af.

Martijn0172

Dank voor de tips. Ik lees op internet dat wanneer er een hoger wattage is dan 400w er een heatsink wordt aangeraden

JamMasterJustin

Ik ben er inmiddels ook mee aan de slag. Wat duurt 't lang met Aliexpress 😕

Martijn0172

Ik heb wat prijzen zitten vergelijken en voor de hoeveelheid wat ik wil bestellen was het prijsverschil niet interessant om zo lang te wachten.

Ik ga morgen mijn spulletjes bestellen en van het weekend een beetje klooien  :biersmile:

hobbybob

Tja en China maakt natuurlijk alles na, dus voor de grap eens een orange pi lite besteld eens kijken of het daar ook op wil lopen:

http://www.orangepi.org/orangepilite/

Chipmunk03

Ik heb een iSpindel gemaakt (zie draadje over Tilt Hydrometer). Het zou mogelijk moeten zijn om de iSpindel te koppelen aan craftbeerpi. Ik heb het eea ingesteld, maar de informatie komt alleen aan als ik TCP instel op de iSpindel. Kies ik voor Craftbeerpi dan kom ik terug in de configuratie van de iSpindel. Heeft iemand het al voor elkaar gekregen? Ik lees dat het voor Tcontrol wel is gelukt. Ben benieuwd hoe dat gerealiseerd is.
Op de raspberry pi draait de ispindel-srv daemon die de data van de ispindel ontvangt. Dit werkt met TCP uitstekend. Craftbeerpi werkt helaas niet. Ik begrijp nog niet waarom niet. In de configuratie op Craftbeerpi kan ik het ook niet configureren. Dit zou, volgens de documentatie van iSpindle automatisch moeten gaan.
https://photos.google.com/photo/AF1QipOa59sX1Q4rdgCkKrD38lf_LRSdaT0Kl8PuQYmP

https://photos.google.com/photo/AF1QipPzUtUi8UB9DJJK6_6TjL03YLpPvWoOAfmEDX4v

JamMasterJustin

Ietwat offtopic maar ik stel de vraag toch maar hier. Ik gaf in een ander topic al aan dat ik geen verstand van elektra heb, maar dat ik toch de uitdagende taak op mij heb genomen om een control box voor een eHerms te maken door middel van de aansturing met craftbeer pi

Inmiddels heb ik de raspberry incl LCD-scherm binnen. Ik begrijp op zich het aansluitwerk van de kabels sec, maar ik begrijp de bijkomende apparatuur nog niet zo.

a. de 12v power supply: zet deze het voltage van de stroom uit het stopcontact (van max. 240v) om in 12v? En sluit je dan vanuit de 12v power supply alles aan: 12v pompen en de raspberry pi? Want de Raspberry zit nu rechtstreeks op het stopcontact
b. als ik het op internet goed lees, kun je een relais board gebruiken om stroom van een laag voltage te schakelen naar een hoog voltage. Sluit ik dan de 12v power supply aan op het relais board en die dan vervolgens naar de pompen?
c. als de apparaten die op het relais zijn aangesloten een redelijk constante stroom houden, dan hoeven ze niet met een SSR te worden aangesloten? Hoe weet ik wel wattage, voltage en ampexrage juist is?
d. hoe weet ik bij een SSR welke ik moet hebben? Hoe weet ik wel wattage, voltage en ampexrage juist is? Welke stroom AC of DC moet in en welke moet uit?
e. als ik 2 warmte elementen van 3000 watt zou gebruiken kan ik die dan aansluiten met een SSR van in 5v (van de Raspberry PI) naar een SSR met 40A en max 240V uit? Dan zou je namelijk maximaal 40a x 240v = 9600 watt kunnen opwekken... of ga ik nu de mist in?

Ik hoop dat ik het ooit ga doorgronden  :weetniet: :nut:

wvdbroek

Citaat van: JamMasterJustin op 11-03-2017  11:07 uIetwat offtopic maar ik stel de vraag toch maar hier. Ik gaf in een ander topic al aan dat ik geen verstand van elektra heb, maar dat ik toch de uitdagende taak op mij heb genomen om een control box voor een eHerms te maken door middel van de aansturing met craftbeer pi

Inmiddels heb ik de raspberry incl LCD-scherm binnen. Ik begrijp op zich het aansluitwerk van de kabels sec, maar ik begrijp de bijkomende apparatuur nog niet zo.

a. de 12v power supply: zet deze het voltage van de stroom uit het stopcontact (van max. 240v) om in 12v? En sluit je dan vanuit de 12v power supply alles aan: 12v pompen en de raspberry pi? Want de Raspberry zit nu rechtstreeks op het stopcontact
b. als ik het op internet goed lees, kun je een relais board gebruiken om stroom van een laag voltage te schakelen naar een hoog voltage. Sluit ik dan de 12v power supply aan op het relais board en die dan vervolgens naar de pompen?
c. als de apparaten die op het relais zijn aangesloten een redelijk constante stroom houden, dan hoeven ze niet met een SSR te worden aangesloten? Hoe weet ik wel wattage, voltage en ampexrage juist is?
d. hoe weet ik bij een SSR welke ik moet hebben? Hoe weet ik wel wattage, voltage en ampexrage juist is? Welke stroom AC of DC moet in en welke moet uit?
e. als ik 2 warmte elementen van 3000 watt zou gebruiken kan ik die dan aansluiten met een SSR van in 5v (van de Raspberry PI) naar een SSR met 40A en max 240V uit? Dan zou je namelijk maximaal 40a x 240v = 9600 watt kunnen opwekken... of ga ik nu de mist in?

Ik hoop dat ik het ooit ga doorgronden  :weetniet: :nut:

Ok ik ga proberen je het een en ander  uit te leggen. Maar doe mij in godsnaam een lol mocht je denken er niet uit te komen haal er iemand bij die enig verstand van elektra heeft of ga naar een bedrijf in de buurt die het 1 of ander afweet van RPI en relais.

a. Ja dat doet de power supply als je die inbouwt de meesten gebruiken deze vorm van voeding voor de pompjes en eventuele kleppen. Ik zou de RPI gewoon voeden met de voeding die daar voor dient.

b. Nee je gebruikt de relais bordjes om de pompjes of andere laag verbruikers te schakelen, Dus de + uit van de voeding en de + van de verbruiker schakel je. Deze bordjes zijn niet geschikt om de elementen met te schakelen !!!

c en d. Klein verbruikers tot 5-10 A kun je prima zonder SSR's schakelen alleen is het zo dat in het geval van de elementen vaak snel en veel geschakeld word en de kans op Plakken dan bestaat (BRANDGEVAAR). IK zou altijd voor 40A SSR's kiezen. zelf heb ik deze https://benselectronics.nl/solid-state-relais-40a-ssr-dc-ac/ deze gebruiken een aanstuurstroom van 3 tot 32 volt oftewel je hebt minimaal 3 en maximaal 32 volt nodig om de schakeling tot stand te brengen.
De RPI levert vanaf de pin 3,3V en dus kan deze rechtstreeks de SSR schakelen. Voor de relaisbordjes heb je ook nog de 5v pin nodig aangezien deze 5V nodig hebben.

e. 2 elementen van 3000watt gaan nooit maar dan ook nooit op 1 16A groep in een huis, dus of je gebruikt 2 groepen en daar verandert je aansluitschema enigszins omdat je dan met 2 aanvoeren gaat werken . En gebruik voor elk element een SSR althans dat zou ik doen. En dus geen geen SSR met een 5 volt sturing maar 1 met 3v !!

op deze website staat ook een aansluitschema misschien dat je daar nog wat aan hebt http://web.craftbeerpi.com/hardware/

Hopelijk heb ik je zo een beetje geholpen en niet nog meer in verwarring gebracht  ;)

grt
Wim

Chipmunk03

Craftbeerpi en iSpindel zouden met elkaar moeten samenwerken, zo lees ik in Readme's van beide producten. Dus voor mij de uitdaging om dat voor elkaar te krijgen. Helaas is dat nog een hele exercitie en is de praktijk weerbarstiger. De iSpindel configureren om met craftbeerpi te laten communiceren op de manier zoals het via het keuzemenu in de software van de iSpindel gaat, werkt niet. Op je SmartPhone, tablet of PC zoeken naar een WiFI AP die 'iSpindel' heet. Maak er verbinding mee en klik op de confirmatie om een ip-adres te krijgen. Ga in je browser naar http://192.168.4.1 en je komt in de configuratie we pagina van de iSpindel. Ik koos in onder 'Configuration' voor 'CraftBeerPi'. Maar wat ik ook probeerde, de iSpindel viel iedere keer terug in AP modus. Als ik het met TCP of met HTTP configureer, dan gaat hij wel in WiFi client modus, maar dan 'zie' ik de iSpindel niet in CraftbeerPi. Ik ging er vanuit dat het de bedoeling was om de keuze 'CraftbeerPi' in iSpindel te gebruiken en niet 'HTTP' of 'TCP'. Tot ik tot mijn verbazing ineens de iSpindel zag onder hardware, nadat ik het volgende had gedaan:  ik heb de iSpindel voor http ingesteld en bij url ingevuld: /api/hydrometer/v1/data (te vinden in de code van iSpindel en Craftbeerpi). De poort moet je op 5000 zetten en natuurlijk het ip adres van de raspberry pi. Stel een tijd in waarbij je niet te lang hoeft te wachten. De tijd kan je later nog weer aanpassen. Ik heb het op drie seconden gezet. Je ziet dan dat de iSpindel uit de AP modus overgaat naar een WiFi device modus. Om de drie seconden zie je het blauwe datalampje knipperen. De software van de iSpindel is nogal hardnekkig. Ik moest soms wel tot drie keer toe op 'HTTP' klikken om de extra velden URL en Port te zien.

Als dat gedaan is, ga naar de raspberry pi. Ik heb de software opgehaald met "git clone https://github.com/Manuel83/craftbeerpi.git". Als dit geinstallerd is, moet de bracnhe van hydrometer er bij geïnstalleerd worden met: "git clone -b hydrometer https://github.com/Manuel83/craftbeerpi.git" (zie iSpindel readme.md). Zonder deze branche werkt de iSpindel niet in combinatie met CraftbeerPi.
Ga dan naar http://[craftbeerpi-ip-adres]:5000 en stel je apparatuur in.Gebruik GEEEN DNS naam maar een ip-adres. Dit staat 'hard-coded' in de software. Ik probeerde op DNS naam met mijn Pi te connecten, maar dat levert niet het gewenste resultaat.
Als dit gedaan is, ga naar het menu Configuration => hardware. Druk een paar keer op refresh in je browser en voila, daar is de ispindel.

In het menu fermantation kan je nu de ispindel gebruiken. Helaas zie je nog niet de data voor temp, wort en battery in een grafiekje, zoals bij Tcontrol het geval is. Ik heb Manuel83 (van CraftbeerPi) gevraagd of hij nog van plan is om craftbeerpi uit te breiden met een grafiek voor een digitale hydrometer (Tilt en iSpindel) waarbij het verloop van de data tegen de tijd wordt uitgezet.

Indien het gelukt is om in Fermantation een grafiek te produceren, zie je in ~/craftbeerpi/log een file staan, S_[id].templog. [id] is het id van de grafiek die je gemaakt hebt in Fermentation. De eerste grafiek heeft id =1, etc). In deze file wordt de iSpindel data verzamelt in csv format. In Excel of andere calculatie tool kan je dan een mooi grafiekje produceren. Zelf ben ik nogal gecharmeerd van de RRDtool. De database heeft altijd een vaste grote. En goede grafiekjes zijn in een handomdraai gemaakt. Maar het mooiste zou zijn als het in CraftbeerPi zelf te maken is. Ik hoop dat Manuel83 er tijd voor heeft.... Het is open source. Ik ben (nog) niet zo bedreven in Python en Flask om die code te maken. Maar kan niet al te moeilijk zijn.

S_1.temp.log:
--- snip ---
Datum          Tijd          Temp  Tilt   Volt
2017-03-14 22:48:34,21.06,4.69,3.9
2017-03-14 22:49:06,21.06,4.71,3.9
2017-03-14 22:49:37,21.0,4.72,3.9
2017-03-14 22:50:08,21.06,4.69,3.9
2017-03-14 22:50:42,21.0,4.69,3.9
2017-03-14 22:51:13,21.0,4.69,3.9
2017-03-14 22:51:44,21.0,4.7,3.9
2017-03-14 22:52:16,21.0,4.72,3.9
2017-03-14 22:52:47,21.0,4.7,3.9
2017-03-14 22:53:21,21.0,4.71,3.9
2017-03-14 22:53:52,21.0,4.69,3.9
2017-03-14 22:54:23,21.0,4.7,3.9
2017-03-14 22:54:55,21.0,4.71,3.9
2017-03-14 22:55:26,21.0,4.7,3.9
2017-03-14 22:55:57,21.0,4.7,3.9
--- snap ---





Chipmunk03

't Is me dan toch gelukt. Blijkbaar is craftbeerpi al voorbereid op de data van de iSpindel, want ik hoefde alleen maar een commentaar uit controller.js te halen, craftbeerpi herstarten en mijn browsercache te legen en ik kreeg deze grafiek:



Hier is de code:

De file staat in craftbeerpi/brewapp/ui/static/js


TymonK

Wow... indrukwekkend topic.
Ik heb sinds kort 2 iSpindels met mooie data display op UBIDOTS...
Maar de temp van de gistkast wordt nog aangestuurd door de SCT1000... En ik zie forse verschillen in de temp (iSpindel schommelt tussen de 15 en 23 graden terwijl de STC1000 tussen de 17.7 en 18.3 beweegt).

Nu ga ik dus denk ik een Rpi3 gebruiken voor de vergisting.

wvdbroek

Citaat van: Chipmunk03 op 14-03-2017  23:13 uAls dit geinstallerd is, moet de bracnhe van hydrometer er bij geïnstalleerd worden met: "git clone -b hydrometer https://github.com/Manuel83/craftbeerpi.git" (zie iSpindel readme.md). Zonder deze branche werkt de iSpindel niet in combinatie met CraftbeerPi.

Hoe heb jij dit gedaan ? als ik probeer de branche te installeren dan krijg ik de onderstaande foutmelding



grt
Wim

bordev

Ik denk dat je even een nieuwe directory moet aanmaken, daarin cd'en en dan het clone commando uitvoeren... (of de bestaande craftbeerpi directory verwijderen/hernoemen naar .bak oid)

Citaat van: wvdbroek op 22-05-2017  11:18 uHoe heb jij dit gedaan ? als ik probeer de branche te installeren dan krijg ik de onderstaande foutmelding



grt
Wim

wvdbroek

Citaat van: bordev op 22-05-2017  12:46 uIk denk dat je even een nieuwe directory moet aanmaken, daarin cd'en en dan het clone commando uitvoeren... (of de bestaande craftbeerpi directory verwijderen/hernoemen naar .bak oid)

Ik was onder de indruk dat je alleen de aanvulling installeerde met de -b opdracht
Op de manier die jij nu voorstelt zal dus de originele installatie niet meer werken.

Maar eens proberen om op een ander sd kaartje, het 1 en ander te installeren.

bordev

Met -b clone je de gehele branch van craftbeerpi met de aanvulling

Citaat van: wvdbroek op 22-05-2017  13:09 uIk was onder de indruk dat je alleen de aanvulling installeerde met de -b opdracht
Op de manier die jij nu voorstelt zal dus de originele installatie niet meer werken.

Maar eens proberen om op een ander sd kaartje, het 1 en ander te installeren.

wvdbroek

Citaat van: bordev op 23-05-2017  00:44 uMet -b clone je de gehele branch van craftbeerpi met de aanvulling

Aha, het is me inmiddels gelukt door de originele CBP directory te hernoemen en dan de kloon opdracht met de -b te doen.

Wel grappig dat je dan de verschillende control logics weer mist maar goed die weer los toegevoegd en voilla het werkt.

De Ispindel werd nu wel direct herkent en gaf de data goed door.

Grt
Wim

wvdbroek

Citaat van: Chipmunk03 op 14-03-2017  23:13 u

Ik krijg zeer afwijkende waardes , nu neem ik aan dat je in het veld "Tuning"je eigen formule moet invullen, maar als ik dat doe en op opslaan klik komt de standaard waarde weer automatisch terug. iemand een idee!

grt
Wim

steyr540

Ik ben op zoek naar het extensie board (http://web.craftbeerpi.com/hardware) van craftbeerpi omdat daar 12 V uitgangen op zitten. Ik vind deze nergens, wie zo mij op weg kunnen helpen?

wvdbroek

Citaat van: steyr540 op 07-06-2017  20:41 uIk ben op zoek naar het extensie board (http://web.craftbeerpi.com/hardware) van craftbeerpi omdat daar 12 V uitgangen op zitten. Ik vind deze nergens, wie zo mij op weg kunnen helpen?

Onderstaande Fcebook pagina is de maker van deze boards

https://www.facebook.com/henaotech/

En hier kun je hem ook bestellen voor orders vanuit EU word hij dan verzonden vanuit Italië

https://www.powr.io/plugins/form-builder/view/8315797?mode=page

Chipmunk03

Citaat van: steyr540 op 07-06-2017  20:41 uIk ben op zoek naar het extensie board (http://web.craftbeerpi.com/hardware) van craftbeerpi omdat daar 12 V uitgangen op zitten. Ik vind deze nergens, wie zo mij op weg kunnen helpen?

Ik heb het opgelost met een relais board die met 5 Volt wordt geschakeld. Ik gebruik een brackout kabel die naar een breadboard loopt en van daaruit lopen kabeltjes naar het relaisboard. Het relais board wordt gevoed met een 5 Volt voeding. Je kan dan een pompje schakelen, koelings- of verwarmingselementen, etc. Er zijn ook 12 Volt relais boards in de handel. Die moet je dan apart voeden met 12 Volt. Dat is wat je op de craftbeerpi site ziet.
Maar 5 Volt werkt ook prima. Ik had nog zo'n board liggen met 8 relais. De voeding van de Pi kan het makkelijk aan, omdat het schakelen van de relais relatief weinig stroom trekt.

wvdbroek

Citaat van: Chipmunk03 op 07-06-2017  23:40 uIk heb het opgelost met een relais board die met 5 Volt wordt geschakeld. Ik gebruik een brackout kabel die naar een breadboard loopt en van daaruit lopen kabeltjes naar het relaisboard. Het relais board wordt gevoed met een 5 Volt voeding. Je kan dan een pompje schakelen, koelings- of verwarmingselementen, etc. Er zijn ook 12 Volt relais boards in de handel. Die moet je dan apart voeden met 12 Volt. Dat is wat je op de craftbeerpi site ziet.
Maar 5 Volt werkt ook prima. Ik had nog zo'n board liggen met 8 relais. De voeding van de Pi kan het makkelijk aan, omdat het schakelen van de relais relatief weinig stroom trekt.

Het makkelijke/mooie aan de official board is dat je nog maar 1 12 voeding (minimaal 5 A ) nodig hebt, het bordje wordt dan ook de voeding voor de pi en de com voor de 12 V verbruikers. Vervolgens zitten er allerhande beveiligingsresistoren ingebouwd om 1 en ander te voorkomen. Zoals het doorbranden van je PI. Aan de andere kant moet je je afvragen of een bordje wat 65 dollar ex btw en verzendkosten. Opweegt tegen de kosten van een Pi!

Jules

Iemand ervaring met het verlengen van de kabel van een ds18b20 sensor?
Blijft deze goed aangeven al je de kabel een meter verlengd? Of gaat hij afwijken?
Mvg J

wvdbroek

Citaat van: Jules op 30-07-2017  22:20 uIemand ervaring met het verlengen van de kabel van een ds18b20 sensor?
Blijft deze goed aangeven al je de kabel een meter verlengd? Of gaat hij afwijken?
Mvg J

Dit is echt geen probleem. Gebruik hier utp kabel voor, ik heb hem met 2 meter verlengd en desnoods even calibreren met ijs water. Ik heb er ook 1 met een losse sensor gemaakt en ook dit werkt prima.

Succes
Grt
Willem

Jules

Citaat van: wvdbroek op 30-07-2017  22:33 uDit is echt geen probleem. Gebruik hier utp kabel voor, ik heb hem met 2 meter verlengd en desnoods even calibreren met ijs water. Ik heb er ook 1 zelf met een losse sensor gemaakt en ook dit werkt prima.

Succes
Grt
Willem
Dat wilde ik precies even weten: of er nog wat gecalibreerd moet worden.
Ik ga er op letten en bedankt voor de tip om utp kabel te gebruiken: daar heb ik nog tientallen meters van liggen (hooguit een metertje nodig voor het verlengen)
Bedankt!

Mvg J

mbroek

Voor de kalibratie van een DS18B20 speelt de kabellengte geen enkele rol. Je kunt die niet eens kalibreren.
Mocht je niet willen verlengen, ze zijn tegenwoordig met verschillende lange kabels tot 10 meter te bestellen.

bordev

Citaat van: mbroek op 31-07-2017  12:47 uVoor de kalibratie van een DS18B20 speelt de kabellengte geen enkele rol. Je kunt die niet eens kalibreren.
Mocht je niet willen verlengen, ze zijn tegenwoordig met verschillende lange kabels tot 10 meter te bestellen.

Kalibreren kan wel via de software. Mijn ervaring is dat goedkope namaak van Ali maar ook originele componenten onderling nog wel eens een graadje of erger verschillen. Elke sensor heeft een uniek ID zodat de kalibratie waarden makkelijk bewaard kunnen worden. Er is ook een site gewijd aan kalibratie van de ds18b20: https://edwardmallon.wordpress.com/2016/03/05/ds18b20-calibration-we-finally-nailed-it/

Oblomov

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ben van plan 3.5 mm audio stekkers, kabels en splitters te gebruiken voor de DS17B20s.

mbroek

Citaat van: bordev op 31-07-2017  13:13 uKalibreren kan wel via de software. Mijn ervaring is dat goedkope namaak van Ali maar ook originele componenten onderling nog wel eens een graadje of erger verschillen. Elke sensor heeft een uniek ID zodat de kalibratie waarden makkelijk bewaard kunnen worden. Er is ook een site gewijd aan kalibratie van de ds18b20: https://edwardmallon.wordpress.com/2016/03/05/ds18b20-calibration-we-finally-nailed-it/

Als je er een hebt die duidelijk afwijkt, vervangen. Calibratie zoals in dat artikel gaat je voor een enkel exemplaar te veel kosten. En met een half graadje afwijking ga je niet ineens slecht bier brouwen.

Jules

Ik heb er eens twee aangesloten en het verschil is <0.2 graden. Daar ben ik best tevreden mee!
Hopelijk zie ik bij de andere drie eenzelfde resultaat!

Mvg J

Jules

Citaat van: Oblomov op 31-07-2017 &nbsp;17:36 uIk heb het nog niet geprobeerd, maar ben van plan 3.5mm audio stekkers, kabels en splitters te gebruiken voor de DS17B20s.
Ik weet het niet zeker: maar deze kunnen sluiting veroorzaken doordat je met de gehele stift van de stekker langs de contactjes loopt in de contra stekker... bij een links rechts massa configuratiie (stereo muziek) niet zo'n probleem, maar bij spanning, massa en data mogelijk wel...
Ik zou een andere oplossing kiezen om je raspberry niet te beschadigen. (Of je sensor)

Mvg J

mbroek

Citaat van: Jules op 31-07-2017 &nbsp;21:22 uIk weet het niet zeker: maar deze kunnen sluiting veroorzaken doordat je met de gehele stift van de stekker langs de contactjes loopt in de contra stekker... bij een links rechts massa configuratiie (stereo muziek) niet zo'n probleem, maar bij spanning, massa en data mogelijk wel...
Ik zou een andere oplossing kiezen om je raspberry niet te beschadigen. (Of je sensor)

Mvg J

Dat is een goeie opmerking.

Ik gebruik zelf XLR stekers, niet het goedkoopste maar ik had er gewoon nog flink wat. En als ik een verlengkabel nodig heb, pak ik gewoon een microfoon kabel.

Maar RJ45 is ook prima en goedkoop.

wvdbroek

Ik gebruik ook XLR stekkers en raad deze ook zeker aan boven 3,5 mm Jack

Oblomov

Dank - dat probleem had ik nooit aan gedacht! Het leek zo een goed idee maar ze gaan de prullenmand in.

Jules

Net xlr stekkers besteld, dit is toch de mooiste en robuustere oplossing denk ik.

Dan wil ik de volgende brouwsessie wat metingen doen om eens te kijken hoe goed mijn warmteoverdracht is in de spiraal in de heetwaterketel.

Als ik dan wat soldeertijd en bouwtijd heb (kan wel ff duren, ons tweede kindje is op komst) dan wil ik eens proberen mijn weckketel in te zetten als heetwaterketel en deze te laten besturen door de craftbeerpi.

Mvg J

Robbert

XLR heeft nog een groot voordeel, waar ik toch elke keer als ik met andere stekkers werk (ook voor power/andere zaken) weer tegen aan loop: ze zijn vergrendeld, dus schieten niet 1,2,3 los :)

zelf gebruik ik veel GX16 aansluitingen, verkrijgbaar met meerdere poolconfiguraties, en daarmee ook bruikbaar voor pompjes (12V pompjes, geen 230V) e.d.

http://www.ebay.com/itm/10PCS-GX16-3Pin-Metal-Aviation-Plug-Connector-M16-Panel-Mount-Plug-and-Socket-/181897799862?hash=item2a59f428b6:g:13gAAOSw2xRYYUCd

kosten zijn ook nog te overzien :)

Robbert

rajd

Citaat van: Robbert op 06-08-2017 &nbsp;14:25 uXLR heeft nog een groot voordeel, waar ik toch elke keer als ik met andere stekkers werk (ook voor power/andere zaken) weer tegen aan loop: ze zijn vergrendeld, dus schieten niet 1,2,3 los :)

zelf gebruik ik veel GX16 aansluitingen, verkrijgbaar met meerdere poolconfiguraties, en daarmee ook bruikbaar voor pompjes (12V pompjes, geen 230V) e.d.

http://www.ebay.com/itm/10PCS-GX16-3Pin-Metal-Aviation-Plug-Connector-M16-Panel-Mount-Plug-and-Socket-/181897799862?hash=item2a59f428b6:g:13gAAOSw2xRYYUCd

kosten zijn ook nog te overzien :)

Robbert


Die GX16 pluggen zijn inderdaad erg handig - die gebruik ik ook voor mijn brouwcontroller en dat werkt uitstekend. Ik vind enkel jammer dat ik geen male pluggen kan vinden, enkel chassis delen. Voor een aantal zaken (bijv. sensoren) zou ik graag verlengkabels maken... dat werkt niet heel erg handig met chasissdelen.

Robbert

ik heb wel normale verlengsets (om het maar even zo te noemen, ik bedoel een set van male + female niet chassisdeel) kunnen vinden.
http://www.ebay.com/itm/GX16-3-16mm-3-Terminal-Male-Female-Metal-Aviation-Connector-/231132474881?epid=1438339403&hash=item35d091ae01:g:6eQAAOSwPK1ZSvtB

ze zijn echter wel duurder, voor mijzelf ben ik aan het kijken naar het monteren van enkele chassisdelen in een simpel projectboxje, vanwaar dan een kabel loopt naar mijn controllerkast.
ter hoogte van mijn HLT zitten bijvoorbeeld een 3 tal sensorpunten, welke anders 3 kabels richting de kast moeten worden, zou perfect afgevangen kunnen worden op die manier.

Robbert

rajd

Citaat van: Robbert op 06-08-2017 &nbsp;16:00 uik heb wel normale verlengsets (om het maar even zo te noemen, ik bedoel een set van male + female niet chassisdeel) kunnen vinden.
http://www.ebay.com/itm/GX16-3-16mm-3-Terminal-Male-Female-Metal-Aviation-Connector-/231132474881?epid=1438339403&hash=item35d091ae01:g:6eQAAOSwPK1ZSvtB

ze zijn echter wel duurder, voor mijzelf ben ik aan het kijken naar het monteren van enkele chassisdelen in een simpel projectboxje, vanwaar dan een kabel loopt naar mijn controllerkast.
ter hoogte van mijn HLT zitten bijvoorbeeld een 3 tal sensorpunten, welke anders 3 kabels richting de kast moeten worden, zou perfect afgevangen kunnen worden op die manier.

Robbert

Ah dat is perfect, exact wat ik zoek. Voor mij had een breakout-box ook kunnen werken, maar dit is me liever :)

Jules

Citaat van: Robbert op 06-08-2017 &nbsp;14:25 uXLR heeft nog een groot voordeel, waar ik toch elke keer als ik met andere stekkers werk (ook voor power/andere zaken) weer tegen aan loop: ze zijn vergrendeld, dus schieten niet 1,2,3 los :)

zelf gebruik ik veel GX16 aansluitingen, verkrijgbaar met meerdere poolconfiguraties, en daarmee ook bruikbaar voor pompjes (12V pompjes, geen 230V) e.d.

http://www.ebay.com/itm/10PCS-GX16-3Pin-Metal-Aviation-Plug-Connector-M16-Panel-Mount-Plug-and-Socket-/181897799862?hash=item2a59f428b6:g:13gAAOSw2xRYYUCd

kosten zijn ook nog te overzien :)

Robbert
Dat zijn ook mooie connectors!

Bedankt voor de tip!

Mvg J

Jules

Ik heb twee vragen die mogelijk hier iemand kan beantwoorden: kan cbpi werken zonder actieve internet connectie? Als ik op ip:5000 kijk zonder internet werkt t niet. Is er een andere manier om te kijken? Bv localhost:5000?

En worden de mooie grafieken van de probes in een file opgeslagen, en zo ja waar? Is dit te importeren in bv libreoffice of excel?

Alvast bedankt voor de bijdragen!

Mvg J

Jules

Een vraag heb ik beantwoord: zonder internet of lan kun je kijken op http://localhost:5000

De vraag over de logfiles blijft...

tjleet

Logfiles kun je terugvinden in de craftbeerpi\logs directory op je raspberry. Of dit te importeren is weet ik niet.

Jules

Dank je voor de info!

Ik zal de bestanden eens zoeken en dan kijken wat ik er mee kan.

En anders ga ik naar de faceboekgroep voor CBpi en kijk of ze daar iets erover weten.

Mvg J

muldereric



Citaat van: Jules op 05-08-2017 &nbsp;08:23 uNet xlr stekkers besteld, dit is toch de mooiste en robuustere oplossing denk ik.

Dan wil ik de volgende brouwsessie wat metingen doen om eens te kijken hoe goed mijn warmteoverdracht is in de spiraal in de heetwaterketel.

Als ik dan wat soldeertijd en bouwtijd heb (kan wel ff duren, ons tweede kindje is op komst) dan wil ik eens proberen mijn weckketel in te zetten als heetwaterketel en deze te laten besturen door de craftbeerpi.

Mvg J

Ik gebruik zelf de mini xlr connectoren. Gewone xlr is een beetje een logge oplossing. De mini xlr past perfect bij de dunne kabel van de ds18b20 waterproof sensor.

Jules

Mini is wat mooier waarschijnlijk. Niet aan gedacht: maar robuust is wel handig in mijn geval ;)

Mvg J

JamMasterJustin

Ik heb de bouw van mijn eHerms (na een paar maanden stilstand weer opgepakt). Nu ben ik bezig met het aansluiten van de 12v solar pompjes op de raspberry pi.

Kan ik het als volgt doen.

Raspberry PI heeft een aparte voedingstoevoer
Warmte-elementen en pompen hebben samen een aparte voedingstoevoer

Waar de stroom van die elementen en pompen het kastje binnenkomt, zet ik kroonsteentjes (die grijs/oranje) op ieder van de kabels (fase,nul,aarde).

Om de pompen aan te sluiten op het stroomnet de fase en de nuldraad via die kroonsteen naar een 220v 12v transformator en van daaruit splisen met weer een kroonsteentje op twee PWM's en die dan weer op de pompjes?

Volstaat deze transformator?

https://www.myxlshop.nl/j-s-elektroniche-transformator-halogeen-led.html?id=32757124&gclid=EAIaIQobChMIoODj85ju1QIVQZ8bCh3KWAE1EAQYBSABEgIh4_D_BwE

Of deze

https://www.allekabels.nl/verlichting-transformator/1024/1286533/transformator-led-verlichting.html

alleen heb ik dan niet helder voor de geest hoe ik het geheel op de raspberry krijg aangesloten en hoe zo'n jumper cable op de (naar ik aanneem) SSR wordt aan gesloten? Knip je de aansluiting aan één kant eraf en dan onder een schroef?

muldereric

Een led transformator moet je mee opletten aangezien die zelf regelen op spanning of stroom. Als hij constante spanning levert is het goed.
Je verhaal lijkt helemaal goed, al snap ik niet wat je bedoeld met die jumper kabel.
Je 12vdc voeding gaat met de plus op de ssr uitgang en de andere poot van de ssr uitgang naar de plus van het pompje. Min van het pompje naar min van de voeding. De ssr bestuur je rechtstreeks vanaf de Pi door de pwm uitgang aan de ssr+ aan te sluiten en de ssr- aan de gnd van de Pi.
Let wel op dat je de juiste ssr's besteld voor dit doel: dc-dc met 3,2v-32v stuurspanning.

Chipmunk03

Citaat van: Jules op 07-08-2017 &nbsp;17:44 uIk heb twee vragen die mogelijk hier iemand kan beantwoorden: kan cbpi werken zonder actieve internet connectie? Als ik op ip:5000 kijk zonder internet werkt t niet. Is er een andere manier om te kijken? Bv localhost:5000?

En worden de mooie grafieken van de probes in een file opgeslagen, en zo ja waar? Is dit te importeren in bv libreoffice of excel?

Alvast bedankt voor de bijdragen!

Mvg J
Als je in /etc/hosts het ip-adres van je cbpi opneemt en het een naam geeft (b.v. cbpi) kan je het op ip en op naam aan roepen in je browser.

/etc/hosts:
192.168.3.15   cbpi.example.com cbpi

Browser:
http://192.168.3.15:5000 of
http://cbpi:5000              of
http://cbpi.example.com:5000.

Jules

Citaat van: Chipmunk03 op 24-08-2017 &nbsp;14:58 uAls je in /etc/hosts het ip-adres van je cbpi opneemt en het een naam geeft (b.v. cbpi) kan je het op ip en op naam aan roepen in je browser.

/etc/hosts:
192.168.3.15   cbpi.example.com cbpi

Browser:
http://192.168.3.15:5000 of
http://cbpi:5000              of
http://cbpi.example.com:5000.
Handige tip!

Localhost:5000 werkt overigens ook prima.

Mvg J

JamMasterJustin

Citaat van: muldereric op 24-08-2017 &nbsp;07:20 uEen led transformator moet je mee opletten aangezien die zelf regelen op spanning of stroom. Als hij constante spanning levert is het goed.
Je verhaal lijkt helemaal goed, al snap ik niet wat je bedoeld met die jumper kabel.
Je 12vdc voeding gaat met de plus op de ssr uitgang en de andere poot van de ssr uitgang naar de plus van het pompje. Min van het pompje naar min van de voeding. De ssr bestuur je rechtstreeks vanaf de Pi door de pwm uitgang aan de ssr+ aan te sluiten en de ssr- aan de gnd van de Pi.
Let wel op dat je de juiste ssr's besteld voor dit doel: dc-dc met 3,2v-32v stuurspanning.

Ik ga het straks eens uit tekenen om het idee te laten zien. In ieder geval dank voor je reactie.

Die jumper kabel zijn die kabeltjes die je op de pi aansluit, toch? Ik heb female to female kaneltjes. Ik vraag mij af hoe je die kabel dan bevestigd op de ssr? Of knip je de female aansluiting er aan één kant af, strip je de kabel en verbind je die met de pi?

RuudB

Citaat van: JamMasterJustin op 25-08-2017 &nbsp;07:40 uIk vraag mij af hoe je die kabel dan bevestigd op de ssr? Of knip je de female aansluiting er aan één kant af, strip je de kabel en verbind je die met de pi?

Ik heb ze afgeknipt en inderdaad aan de SSR verbonden. Enige probleem met die jumperkabels is dat er erg weinig koper in zit, ze zijn erg dun als je ze af stript. Ik heb ze om een dikker stukje koperdraad gedraaid en met de soldeerbout vertind. Zo heb je wat dikker draad voor de grove aansluitingen van de SSR.

Biertje1985

Citaat van: wvdbroek op 08-06-2017 &nbsp;18:03 uHet makkelijke/mooie aan de official board is dat je nog maar 1 12 voeding (minimaal 5 A ) nodig hebt, het bordje wordt dan ook de voeding voor de pi en de com voor de 12 V verbruikers. Vervolgens zitten er allerhande beveiligingsresistoren ingebouwd om 1 en ander te voorkomen. Zoals het doorbranden van je PI. Aan de andere kant moet je je afvragen of een bordje wat 65 dollar ex btw en verzendkosten. Opweegt tegen de kosten van een Pi!

65 Dollar! ik denk dat ik maar eens ga overwegen een vergelijkbaar bordje te maken.
Ik heb voorheen al veel Brewboards gemaakt voor het forum. Zou er animo zijn om collectief bordjes te maken voor Craftbeerpi?

Biertje1985

Ik ben inmiddels bezig met een ontwerp van een bordje voor de Raspberry PI.

Ik heb er  10 printplaatjes van besteld, omdat ik er niet minder kon bestellen. Deze is redelijk beperkt en zal bij mij thuis alleen dienst gaan doen in mijn koelkast en cct, want de STC-1000 heb ik gelogd en daar schrok ik erg van. ik had verschillen van 4 graden tijden de fermentatie.

Als het werkt dan zet ik het e.e.a wel online.


mbroek

Citaat van: Biertje1985 op 11-10-2017 &nbsp;22:01 uIk ben inmiddels bezig met een ontwerp van een bordje voor de Raspberry PI.

Ik heb er  10 printplaatjes van besteld, omdat ik er niet minder kon bestellen. Deze is redelijk beperkt en zal bij mij thuis alleen dienst gaan doen in mijn koelkast en cct, want de STC-1000 heb ik gelogd en daar schrok ik erg van. ik had verschillen van 4 graden tijden de fermentatie.

Als het werkt dan zet ik het e.e.a wel online.

Laat me raden, een ptc en ds18b20 veroorzaken de verschillen? Is dat het bordje voor de vergisting wat je maakt?

Biertje1985

Citaat van: mbroek op 12-10-2017 &nbsp;14:23 uLaat me raden, een ptc en ds18b20 veroorzaken de verschillen? Is dat het bordje voor de vergisting wat je maakt?

Ja ik had nog een raspberry pi, liggen en ik had gemeten met de ds18b20 wat de vergistingstemperatuur was. en met een usb rwmp logger en wat blijkt, die stc-1000 die wijkt soms nogal af. Ik had daar al erder wat over gelezen. Maar buiten dat vind ik de stc-1000 een inefficiënt ding. ik wil de temp van de koelkast en in het vat kunnen meten om de efficiëntie te verhogen. Als mijn verwarming in de koelkast aan gaat word het daarbinnen 30+ graden. Als het bier dan op temperatuur is (0.3 overshoot) gaat de koelkast weer bij om de omgeving en het bier weer terug te koelen. das natuurlijk zonde. Daar wil ik dus vanaf door de verwarming te regelen aan de hand van de ruimte en gistvat temp.

Het bordje stelt overigens geen weinig voor, het is een LM7805 volt regelaar met 5 weerstanden, twee condensatoren en 3 NPN transistors. Aangestuurd door 3v3 gpio van de PI. formaat 65x30mm. past precies op een PI zero W.

Offtopic: Chiel je krijgt een pakketje dit weekend. :proost:

mbroek

Citaat van: Biertje1985 op 12-10-2017 &nbsp;15:40 uJa ik had nog een raspberry pi, liggen en ik had gemeten met de ds18b20 wat de vergistingstemperatuur was. en met een usb rwmp logger en wat blijkt, die stc-1000 die wijkt soms nogal af. Ik had daar al erder wat over gelezen. Maar buiten dat vind ik de stc-1000 een inefficiënt ding. ik wil de temp van de koelkast en in het vat kunnen meten om de efficiëntie te verhogen. Als mijn verwarming in de koelkast aan gaat word het daarbinnen 30+ graden. Als het bier dan op temperatuur is (0.3 overshoot) gaat de koelkast weer bij om de omgeving en het bier weer terug te koelen. das natuurlijk zonde. Daar wil ik dus vanaf door de verwarming te regelen aan de hand van de ruimte en gistvat temp.

Het bordje stelt overigens geen weinig voor, het is een LM7805 volt regelaar met 5 weerstanden, twee condensatoren en 3 NPN transistors. Aangestuurd door 3v3 gpio van de PI. formaat 65x30mm. past precies op een PI zero W.

Offtopic: Chiel je krijgt een pakketje dit weekend. :proost:

Mijn vergisting gaat nu ook met een Pi, een oud projectje. In de gistkast DS18B20 sensoren en de relais worden ook via de 1-wire bus aangestuurd. Werkt op zich mooi, PID regelingen voor de temperatuur, bijna geen overshoot. Dat werkt al jaren en ik kan in huis de vergisting volgen. De ideeën komen wel van dit project.

En offtopic: ik had de aankondiging al van postnl gezien, "bezorgmoment nog niet bekend". Zal wel morgen of zaterdag worden.

Biertje1985

Draait daar craftbeerpi op, of een zelf gemaakt iets?

mbroek

Citaat van: Biertje1985 op 12-10-2017 &nbsp;22:18 uDraait daar craftbeerpi op, of een zelf gemaakt iets?

Dat is een zelfgemaakt iets. De oplossingen die er waren toen ik begon waren duur of niet flexibel genoeg. Ik heb het eigenlijk nooit echt veranderd. Het regelt 1 of meer gistkasten en logt de gegevens. En kan ook met een zogenaamd profiel werken, maar dat gebruik ik bijna nooit.

Volgens mijn zijn er inmiddels meer systemen die zoiets doen.

Repertori

Is het mogelijk om via een craftbeerpi een gasbrander aan te sturen?

Biertje1985

Ik maak nog wel eens voor een projectje een print plaatje. Deze laat ik maken in China.
(Brewboard)

Vandaag heb ik de bordjes voor mijn Craftbeerpi gestuurde vergistingskast binnen. Het pakketje is helaas 3 maanden onderweg geweest.
Ik had de hoop eigenlijk al opgegeven. :weetniet:

Het idee is mijn vergisting beter te regelen en volgen, die STC-1000 heeft wat mij betreft een slechte nauwkeurigheid.
Ook wil ik de ispindel loggen met craftbeerpi.

Met het bordje (en een PI) zou je een vergistingkast aan kunnen sturen of een simple brouwinstallatie.
Ook regelt het bordje de voedingsspanning, de voedingspanning kan tussen de 5 en 18 volt zijn door de onboard spanningsregelaar.
dmv  twee condensatoren en een diode is de pi beschermd tegen te hoge stroom, piekspannigen en spannings schommelingen.

- 2 ouput kanalen op voor (SSR)relais. (Voedingspsanning is SSR stuurspanning)
- Buzzer (5v)
- Input voor temp sensoren (theoretisch onbeperkt veel)
- Mogelijkheid tot uitbreiden via de Gpio headers van de Pi

Het bordje heeft precies dezelfde afmetingen als een Raspberry Pi Zero (W), maar is bruikbaar met iedere 40-pin raspberry compatible Gpio. (HAT compatible) je kan het printje zo op de gpio header drukken.

Omdat ik meteen een stapeltje heb binnengekregen van deze printjes, bied ik ze ook aan tegen een minimale vergoeding.
Eventueel soldeer ik het printje voor je. Ik kan de onderdelen en printjes toch niet per stuk aanschaffen.

Zo ziet het kale printje eruit:





Biertje1985

Citaat van: Repertori op 20-12-2017 &nbsp;15:44 uIs het mogelijk om via een craftbeerpi een gasbrander aan te sturen?

Ja, zie Youtube, maar het is niet makkelijk.

Pirremenir

Dag CBP-gebruikers,

Heb dit draadje tijdje gevolgd en wil er een stand-alone vergistingskast mee aansturen buiten mijn huis (mijn garage staat elders, daar is dus ook geen WiFi). Heb CBP nu met vallen en opstaan aan de praat gekregen (ben ICT-noob...).

Dus wellicht beetje stomme vraag, maar hoe krijg je CBP draaiend ZONDER een WiFi verbinding...? (ik ging er namelijk vanuit dat dit gewoon kon omdat je CBP lokaal op de Pi installeert, toch?)

Groet,

Pirremenir

ray81

Ik gebruik craftbeerpi ook om een vergistingskast mee te sturen, maar gebruik wel wifi. Draai hem daarom ook headless op een Rpi 0W.

De enige manier die ik kan bedenken is om hem volledig aan te sluiten met een scherm, toetsenbord en muis.
Op het moment dat de Raspberry gestart is zal de automatische sturing ook gestart moeten worden, dus je moet iets hebben om hem aan te kunnen sturen.

middelaersch

Citaat van: ray81 op 08-04-2019 &nbsp;21:11 uDe enige manier die ik kan bedenken is om hem volledig aan te sluiten met een scherm, toetsenbord en muis.

Of met een oude laptop en VNC viewer via utp kabeltje.

Pirremenir

Citaat van: ray81 op 08-04-2019 &nbsp;21:11 uIk gebruik craftbeerpi ook om een vergistingskast mee te sturen, maar gebruik wel wifi. Draai hem daarom ook headless op een Rpi 0W.

De enige manier die ik kan bedenken is om hem volledig aan te sluiten met een scherm, toetsenbord en muis.
Op het moment dat de Raspberry gestart is zal de automatische sturing ook gestart moeten worden, dus je moet iets hebben om hem aan te kunnen sturen.

Zo draait hij nu dus ook: ik heb bij de kringloop een oud scherm, toetsenbord en muis gescoord en die via USB en HDMI->VGA converter aangesloten op de RbPi (dit bericht typ ik er nu op, zit nu wel op de wifi namelijk).

Maar als ik op de RbPi vervolgens de wifi afsluit en weer CBP oproep (via: http://192.168.1.14:5000/ui/#/dashboard) krijg ik dus de melding dat er geen interneverbinding actief is... (klopt: die heb ik verbroken inderdaad).

Maar dit programma staat lokaal geinstalleerd: het moet dan toch gewoon stand-alone kunnen draaien...?

Peer


ray81

Citaat van: Pirremenir op 08-04-2019 &nbsp;22:14 uMaar als ik op de RbPi vervolgens de wifi afsluit en weer CBP oproep (via: http://192.168.1.14:5000/ui/#/dashboard) krijg ik dus de melding dat er geen interneverbinding actief is... (klopt: die heb ik verbroken inderdaad).

Maar dit programma staat lokaal geinstalleerd: het moet dan toch gewoon stand-alone kunnen draaien...?

Klopt, maar je probeert hem nu te benaderen op het verkeerde adres. 192.168.1.14 is een netwerkadres. Dat heeft hij dus alleen als hij een netwerkverbinding heeft.
Je zou localhost of 127.0.0.1 moeten gebruiken. Dat zijn interne adressen die altijd bestaan.
Probeer op je raspberry eens naar http://localhost:5000/ui of http://127.0.0.1:5000/ui te gaan.
Ik heb het even getest en bij mij werkt dit.

Pirremenir

Citaat van: ray81 op 08-04-2019 &nbsp;22:25 uKlopt, maar je probeert hem nu te benaderen op het verkeerde adres. 192.168.1.14 is een netwerkadres. Dat heeft hij dus alleen als hij een netwerkverbinding heeft.
Je zou localhost of 127.0.0.1 moeten gebruiken. Dat zijn interne adressen die altijd bestaan.
Probeer op je raspberry eens naar http://localhost:5000/ui of http://127.0.0.1:5000/ui te gaan.
Ik heb het even getest en bij mij werkt dit.

Bij mij ook, dank voor de tip: zoals gezegd een beginner hiermee.... (Wel leuk speelgoed, had ik op mij 17e moeten hebben!). Nu de sensoren eraan knutselen en dan maar eens een koelkast hacken...

Pirremenir

ray81

Citaat van: Pirremenir op 08-04-2019 &nbsp;22:36 uBij mij ook, dank voor de tip: zoals gezegd een beginner hiermee.... (Wel leuk speelgoed, had ik op mij 17e moeten hebben!). Nu de sensoren eraan knutselen en dan maar eens een koelkast hacken...

Pirremenir

Graag gedaan en succes!!

Pirremenir

Citaat van: Biertje1985 op 11-01-2018 &nbsp;10:03 uIk maak nog wel eens voor een projectje een print plaatje. Deze laat ik maken in China.
(Brewboard)

Vandaag heb ik de bordjes voor mijn Craftbeerpi gestuurde vergistingskast binnen. Het pakketje is helaas 3 maanden onderweg geweest.
Ik had de hoop eigenlijk al opgegeven. :weetniet:

Het idee is mijn vergisting beter te regelen en volgen, die STC-1000 heeft wat mij betreft een slechte nauwkeurigheid.
Ook wil ik de ispindel loggen met craftbeerpi.

Met het bordje (en een PI) zou je een vergistingkast aan kunnen sturen of een simple brouwinstallatie.
Ook regelt het bordje de voedingsspanning, de voedingspanning kan tussen de 5 en 18 volt zijn door de onboard spanningsregelaar.
dmv  twee condensatoren en een diode is de pi beschermd tegen te hoge stroom, piekspannigen en spannings schommelingen.

- 2 ouput kanalen op voor (SSR)relais. (Voedingspsanning is SSR stuurspanning)
- Buzzer (5v)
- Input voor temp sensoren (theoretisch onbeperkt veel)
- Mogelijkheid tot uitbreiden via de Gpio headers van de Pi

Het bordje heeft precies dezelfde afmetingen als een Raspberry Pi Zero (W), maar is bruikbaar met iedere 40-pin raspberry compatible Gpio. (HAT compatible) je kan het printje zo op de gpio header drukken.

Omdat ik meteen een stapeltje heb binnengekregen van deze printjes, bied ik ze ook aan tegen een minimale vergoeding.
Eventueel soldeer ik het printje voor je. Ik kan de onderdelen en printjes toch niet per stuk aanschaffen.

Zo ziet het kale printje eruit:





Verkoop je ze nog en zo ja voor welke prijs?

Pirremenir

guidomarree

Zijn er ondertussen van de brouwers in dit topic nog mensen die het touchscreen gebruiken? Werkt het makkelijk genoeg? Ook in een vochtige brouwomgeving?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.