Nou ja, ik kap natuurlijk niet met brouwen.
Maar ik ben er wel helemaal klaar met onze Weizen bieren. In de afgelopen jaren hebben we tientallen bieren gebrouwen. Veelal naar tevredenheid en van de minder goede bieren hebben we veel geleerd. We probeerden een steeds betere I.P.A, Stout en Weizen te brouwen. De I.P.A. en Stout hebben we onder controle. We weten hoe we de recepten in elkaar kunnen klussen, hebben een best goed voorspelbaar resultaat en experimenteren er lekker op los. We voelen ons zelfs zo zeker dat we een poging gaan doen bij de Brand Brouwwedstrijd.
Maar met de Weizen is alles anders. We hebben er een dozijn gebrouwen, maar telkens weer volgt die teleurstelling. Wat willen we? We streven naar een fluweelzachte, licht sprankelende Weizen met dat typische gebalanceerde zuurtje dat je in de commerciële bieren proeft. Nu is Weizen natuurlijk ook subtieler dan Stout en I.P.A. misschien gaat er iets mis dat in onze andere bieren op de achtergrond ook aanwezig is.
Die van ons heeft altijd weer dat scherpe ondertoontje. Het bitterje is niet lekker: hard, scherp, naar, bah. Het zuurtje is er wel, maar hij is scherp en niet fris. We missen dat zachte, subtiele, frisse, sprankelende.
We hebben met het IBU (ons brouw clubje in Utrecht) onlangs geoefend met het proeven van smaakafwijkingen. Ik denk te weten dat we niet te maken hebben met Oxidatie, Dyacetyl of andere veel voorkomende smaakafwijkingen.
Stappen die we maakten:
* Minder bitter. De eerste Weizens waren 30 IBU, nu zitten we op 13 IBU. Veel beter.
* Meer koolzuur. We brouwen nu met 7 gr/l, meer dan we in onze andere bieren doen. De koolzuur lijkt hem wat meer balans te geven.
* Beslag aanzuren. We zuren aan tot PH5.2 met melkzuur. We denken dat het helpt.
* Gist. We schenken de gist mee uit de fles. Dat is beter. We hebben zowel de WB-06 korrels als diverse vloeibare gisten van Wyeast geprobeerd. We verschillen van mening welke beter is ;-)
* Hop. We gebruiken nu Magnum als hop. Die geeft een zachtere bitterheid.
* Vergisten. We vergisten nu op 18 graden.
* Gerst of havervlokken. We hebben geprobeerd het bier hiermee wat meer body te geven. Niet met veel effect denken we.
Ik snap dat het moeilijk is om een advies te geven zonder te proeven, maar wellicht hebben jullie toch ideeën? Ik wil het binnenkort toch nog een keer proberen. Ons doel is een zachte bitterheid en een fris bier.
Hier onder staat ons laatste recept. Wat kan er beter?
BrouwHulp Recept uitdraaiBasisOmschrijving | Waarde | Kenmerk | W4.5 |
Naam recept | De laffe blaffert |
Brouwdatum | 11-12-2015 |
Biertype | Weizen |
Volume | 25,0 l |
Begin SG | 1,075 SG |
Berekende kleur (Morey) | 8 EBC |
Berekende bitterheid (Rager) | 13 IBU |
Brouwzaalrendement | 69,6 % |
Kooktijd | 60 min. |
Water en brouwzoutenHoeveelheid | Ingrediënt | 29,00 l | Water uit Water uit Leidsche Rijn |
19,55 l | Spoelwater |
Waterprofiel behandeld waterCa | Mg | Na | HCO3 | Cl | SO4 | 47 mg/l | 3 mg/l | 12 mg/l | 215 mg/l | 9 mg/l | 1 mg/l |
Vergistbare ingrediëntenHoeveelheid | Naam | Mouterij | Kleur | % | 4,250 kg | Lichte tarwemout | Dingemans | 3 EBC | 47,2 % |
4,250 kg | Pilsmout | Dingemans | 3 EBC | 47,2 % |
0,500 kg | Havervlokken | Supermarkt | 2 EBC | 5,6 % |
MaischschemaOmschrijving | Temperatuur | Stap tijd | Rust tijd | Beslagdikte | Amylaserust | 69,0 °C | 2 min. | 75 min. | 3,2 l/kg |
HopHoeveelheid | Naam | Type | % alfazuur | Kooktijd/toevoeging | IBU | 10,0 g | Magnum | bellen | 10,7% | 60 min. | 8,8 IBU |
30,0 g | Hallertau Tradition | pellets | 7,2% | 10 min. | 3,9 IBU |
GistHoeveelheid | Naam | Type | 22,0 g | Safbrew Wheat (WB-06) | bovengist |