Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Ik kap er mee  (gelezen 14492 keer)

Offline TymonK

• Senior lid
  • Land: nl
  • IBU!
Re: Ik kap er mee
« Reactie #50 Gepost op: 03-02-2017 08:49 u »
Bedankt voor de tips... pH meting heb ik eenmaal gedaan (kraanwater, stripje geeft 7,5 pH komt overeen met profiel van waterleidingbedrijf) en corrigeer nu met melkzuur naar 5,2 bij start maischen (volgens BrouwHulp)

Ik zie wel een tegenstelling in de adviezen die ik nog niet snap:
- Meer hop die " over het zuurtje heen gaat"
- Weinig hop (stijl) die het bier juist zoet houdt (naar mijn gevoel moet het bier zoeter worden....)

Hoe smaakt het zuurtje - niet bedorven of vies, maar echt als een soort citroenzuur (iets minder scherp misschien, maar wel doordringend)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #51 Gepost op: 03-02-2017 09:18 u »
Je geeft de oorzaak van het probleem mogelijk al zelf aan: melkzuur.
http://beersmith.com/blog/2012/08/12/sour-off-flavors-in-home-brewed-beer/

Ik adviseer dit te vervangen door fosforzuur en te sturen op pH 5.4 na 15 min. toevoeging van je mouten.

PS. begrijp ik goed dat je eerst tot pH 5.2 aanzuurt en dan je mout stort? Zo moet het natuurlijk niet. Hoeveel ml melkzuur gebruik je op hoeveel liter maischwater?

Online seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #52 Gepost op: 03-02-2017 11:10 u »
De hoeveelheid melkzuur die je gebruikt om het wort aan te zuren ligt ruim onder de smaakdrempel, ik meen op ~50% daarvan.

Maar inderdaad, wel het wort aanzuren, 10-15 min wachten en meten voor je aanzuurt.

Ingo

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
« Reactie #53 Gepost op: 03-02-2017 12:54 u »
Nu wordt het leerzaam  :)

Ik doe altijd mijn maischwater aanzuren (plm 5 ml op 20 l)
Dit doe ik in mijn maischton
Dan mout erbij

Daarnaast het spoelwater licht aanzuren (4 ml op 15 l)

Doe ik dit niet goed? (Bij stout/IPA doe ik het net zo - nog geen last van gehad)

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #54 Gepost op: 03-02-2017 13:01 u »
Als je de pH kunt meten, is de methode eerst (zonodig) brouwzouten toevoegen, dan inmaischen onder goed roeren, dan 10-15 minuten wachten, dan de pH meten en pas dan aanzuren, indien nodig. Mouten (en calcium) werken nl. pH verlagend en donkere mouten meer dan lichte mouten.

Je genoemde melkzuurhoeveelheden lijken me niet overdreven veel, maar goed je kunt het altijd eens proberen te vervangen door fosforzuur en aanzuren tot pH 5.4 . Fosforzuur heeft een veel hogere smaakdrempel dan melkzuur en is ook meer eigen aan mout, want de inhoud van een graankorrel bestaat voor een groot deel uit fosforverbindingen.

Succes!

[Edit]: de hoeveelheid zuur aan je hete spoelwater lijkt me wel wat aan de hoge kant. Ik heb circa 0.15 ml fosforzuur per liter spoelwater nodig om op pH 5.5 te komen. Heb je je pH van je aangezuurde hete spoelwater (na afkoelen!) wel eens gemeten?   

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
« Reactie #55 Gepost op: 03-02-2017 14:36 u »
Nee nooit echt bezig geweest na initiele meting van mijn kraanwater met die pH strips. Zijn ook weg/op.
Ik zal eens een pH meter gaan aankopen binnenkort denk ik!

Maargoed als ik het zo lees dan ik melkzuur van beperkte impact op de zuurte - ik denk ik dat ik volgende week eens ga brouwen met minder melkzuur. Eens kijken of het verschil te merken merk.

Wellicht stomme vraag.... maar minder melkzuur = minder zuur toch (als is de vraag of je het merkt ivm smaakdrempel)

Ik zal me er ook eens in gaan verdiepen verder.... bedankt tot zover.

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
« Reactie #56 Gepost op: 03-02-2017 14:37 u »
Edward hoe zit het me jouw pH eigenlijk????

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #57 Gepost op: 03-02-2017 14:47 u »
Een eenvoudige pH meter hoeft niet veel te kosten, zoals bv. http://www.mega-direct.eu/shop/index.php?item=digital-pH-tester&action=article&group_id=10&aid=15&lang=EN

Of via E-bay: http://www.ebay.nl/itm/Electric-Pocket-Digital-pH-Meter-Tester-Hydroponics-Pen-Aquarium-Pool-Water-Test-/172002687665?hash=item280c28bab1:g:xOoAAOSwkZhWTEp4

Heet spoelwater is beduidend minder bufferend dan koud water. Je zult minder zuur nodig hebben om de pH aan te passen.

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
« Reactie #58 Gepost op: 03-02-2017 15:59 u »
Een eenvoudige pH meter hoeft niet veel te kosten, zoals bv. http://www.mega-direct.eu/shop/index.php?item=digital-pH-tester&action=article&group_id=10&aid=15&lang=EN

Of via E-bay: http://www.ebay.nl/itm/Electric-Pocket-Digital-pH-Meter-Tester-Hydroponics-Pen-Aquarium-Pool-Water-Test-/172002687665?hash=item280c28bab1:g:xOoAAOSwkZhWTEp4

Heet spoelwater is beduidend minder bufferend dan koud water. Je zult minder zuur nodig hebben om de pH aan te passen.

Bedankt - van die eerste zie ik ook een paar klonen op AliXpress.... niet al te kostbaar dus de moeite waard!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #59 Gepost op: 03-02-2017 21:35 u »
Bedankt - van die eerste zie ik ook een paar klonen op AliXpress.... niet al te kostbaar dus de moeite waard!

Vergeet ook niet om pH-buffers te kopen. Een pH-meter moet zeer regelmatig gekalibreerd worden. Daarvoor heb je pH-buffers voor nodig. Zorg ook voor een spuitfles met gedemineraliseerd water voor het afspoelen van de elektroden.
Daarnaast heb je ook bewaarvloeistof nodig voor de elektrode. Daarvoor kun je ook de bufferoplossing 4.01 voor gebruiken.

Met alleen een meter ben je er dus niet. Gelukkig zijn ook deze spullen via de Chinezen te koop.

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
« Reactie #60 Gepost op: 03-02-2017 22:20 u »
Vergeet ook niet om pH-buffers te kopen. Een pH-meter moet zeer regelmatig gekalibreerd worden. Daarvoor heb je pH-buffers voor nodig. Zorg ook voor een spuitfles met gedemineraliseerd water voor het afspoelen van de elektroden.
Daarnaast heb je ook bewaarvloeistof nodig voor de elektrode. Daarvoor kun je ook de bufferoplossing 4.01 voor gebruiken.

Met alleen een meter ben je er dus niet. Gelukkig zijn ook deze spullen via de Chinezen te koop.
Bedankt - ook ff bijbestellen dus..... De pH buffers zitten erbij voor eenmalig gebruik maar de rest niet...

Offline Edwarff

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #61 Gepost op: 04-02-2017 10:26 u »
Edward hoe zit het me jouw pH eigenlijk????
Ik zuur aan met melkzuur tot pH 5.2. Dit op basis van het waterprofiel van mijn water in BrouwHulp.

Ik dacht altijd dat flink aanzuren goed was voor de 'zachtheid' van mijn Weizen. Nu leer ik dat dit allemaal niet zo eenvoudig is.

Dank iedereen!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #62 Gepost op: 04-02-2017 11:37 u »
Ik dacht altijd dat flink aanzuren goed was voor de 'zachtheid' van mijn Weizen. Nu leer ik dat dit allemaal niet zo eenvoudig is.

Aanzuren van een weizen helpt tegen het ontstaan van een harde bitterheid. Dat is dus prima.
Maar natuurlijk is de bitterheid ook afhankelijk van je hopgift. Dit moet laag zijn.

Offline Edwarff

• Senior lid
« Reactie #63 Gepost op: 04-02-2017 16:12 u »
Aanzuren van een weizen helpt tegen het ontstaan van een harde bitterheid. Dat is dus prima.
Maar natuurlijk is de bitterheid ook afhankelijk van je hopgift. Dit moet laag zijn.
Mooi! Ik kap er toch niet mee. Binnenkort maar weer eens een poging wagen.

Offline Edwarff

• Senior lid
« Reactie #64 Gepost op: 09-02-2017 08:44 u »
Nog een kort vraagje. Zonder de discussie wel/niet overhevelen opnieuw te willen starten:

Zijn de argumenten om wel of niet te hevelen anders voor Weizen?

Waarom de vraag? Omdat je bij Weizen de gist uitschenkt in het glas. Ik kan mij voorstellen dat een bepaalde hoeveelheid gist juist wenselijk is bij Weizen. Wellicht raak je te veel gist kwijt bij het hevelen?

Online RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeën dan tijd om te brouwen.
« Reactie #65 Gepost op: 09-02-2017 10:19 u »
Je gisthoeveelheid neemt ook nog wat toe als gevolg van de bottelgist. Dat lijkt mij voldoende gist (ook voor een Weizen).

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #66 Gepost op: 09-02-2017 12:36 u »
Nog een kort vraagje. Zonder de discussie wel/niet overhevelen opnieuw te willen starten:

Zijn de argumenten om wel of niet te hevelen anders voor Weizen?

Waarom de vraag? Omdat je bij Weizen de gist uitschenkt in het glas. Ik kan mij voorstellen dat een bepaalde hoeveelheid gist juist wenselijk is bij Weizen. Wellicht raak je te veel gist kwijt bij het hevelen?
Je kunt de gist mee schenken maar het moet niet. In Duitsland en Oostenrijk gaat men daar in de Horeca verschillend mee om. Soms wordt het gevraagd of de gist mee geschonken moet worden maar meestal schenkt men het gewoon mee. Soms wordt de fles net zo lang gezwenkt of gewalst dat er bijna geen gist meer in de fles achterblijft.

Offline Edwarff

• Senior lid
« Reactie #67 Gepost op: 09-02-2017 13:26 u »
Je gisthoeveelheid neemt ook nog wat toe als gevolg van de bottelgist. Dat lijkt mij voldoende gist (ook voor een Weizen).
Ok, bedankt! Dus overhevelen aan het einde van de hoofdgisting is op zich niet af te raden voor Weizen?

(Ook hier weer: los van al veel gevoerde discussie wel/niet hevelen)

Dan splits ik mijn batch aan het einde van de hoofd gisting en zet een deel op frambozen. Frambozen is een locale trend hier rondom Utrecht.

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #68 Gepost op: 09-02-2017 16:03 u »
Ok, thanks! Dus overhevelen aan het einde van de hoofdgisting is op zich niet af te raden voor Weizen?

(Ook hier weer: los van al veel gevoerde discussie wel/niet hevelen)

Dan splits ik mijn batch aan het einde van de hoofd gisting en zet een deel op frambozen. Frambozen in een locale trend hier rondom Utrecht.

Heb vorig zomer een splitbatch gedaan van een weizen, heb 7 liter op frambozen gezet. Vond het bier wat waterig, kwam volgens mij door de frambozen... Wel lekkere dorstlesser voor de zomermaanden :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #69 Gepost op: 09-02-2017 23:03 u »
Ok, bedankt! Dus overhevelen aan het einde van de hoofdgisting is op zich niet af te raden voor Weizen?

Wel of niet overhevelen heeft geen effect op de helderheid van een bier.

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #70 Gepost op: 10-02-2017 11:55 u »
Edwarff,

Vanavond of morgenvroeg ben ik ook voornemens een Weizen te brouwen. Mijn opzet voor een volle, romige weizen:

Tarwemout:    50%
Munichermout:    20%
Viennamout:    20%
Carapils:       10%

Maischen:
Stap 1: 44 graden   10 minuten
Stap 2: 57 graden   10 minuten
Stap 3: 67 graden   45 minuten
Stap 4: 78 graden   05 minuten

Koken: 90 minuten
Hop:
Bavarian Mandarina:    90 minuten   10 IBU
Bavarian Mandarina:   15 minuten   05 IBU

Gist:         WLP300
Temperatuur:    21 graden

Offline brouwjoh.

• Junior lid
  • **
« Reactie #71 Gepost op: 25-02-2017 15:36 u »
De Weizen is een lastig bier om zelf te brouwen maar wel lekker dus de afgelopen 2 jaar heb ik ook verschillende batches gebrouwen waarbij de Ayinger Weizen mijn voorbeeld is. De laatste variant van een paar weken geleden is mijn beste Weizen tot nu toe. Een paar tips naar aanleiding van wat ik geleerd heb.

Herman,
Wat een geweldig lekkere weizen is dat hè  die ayinger.    Vorig jaar bij v.d. valk in venlo gedronken.
Zou hem graag ook brouwen,maar heb geen recept hiervan.
Wil jij jouw recept delen of hou je het liever voor jezelf? (Respecteer ik ook hoor.)

Gr joh.

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #72 Gepost op: 29-04-2017 17:43 u »
Voor de liefhebbers:

Entstehung und Beeinflussung qualitätsbestimmender Aromastoffe bei der Herstellung von Weißbier (PDF)

-- Markus Herrmann

Met onder andere een speciaal ontwikkeld maischschema voor banaantjes,

Ingo

https://www.twortwat.nl/p-ajax/t-i/1478718522?item_id=1478718522&type=4&back=1&page=/p-ajax/

Samenvatting die alles wel heel helder maakt.
Het gaat hier over kruidnagelGEUR en bananenSMAAK.

Zet alles hiervoor genoemd wel in een ander daglicht...

Offline Knobby

• Senior lid
  • IBU-lid
« Reactie #73 Gepost op: 29-04-2017 17:52 u »
https://www.twortwat.nl/p-ajax/t-i/1478718522?item_id=1478718522&type=4&back=1&page=/p-ajax/

Samenvatting die alles wel heel helder maakt.
Het gaat hier over kruidnagelGEUR en bananenSMAAK.

Zet alles hiervoor genoemd wel in een ander daglicht...
Interessant, maar wel weer dubbel werk.
Heeft iemand dat al eens gedaan zo?

Offline Knobby

• Senior lid
  • IBU-lid
« Reactie #74 Gepost op: 01-05-2017 12:56 u »
Overigens zijn wij niet gebonden aan het Reinheitsgebot, dus zou het bij ons ook gewoon werken om een deel van de mout door glucose te vervangen?

Tags: weizen herrmann