De Roerstok op bezoek bij Palm en Duvel

Gestart door Jacques, 18-11-2005 08:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Gisteren is De Roerstok weer op stap geweest.
De reis ging deze keer naar Palm en Duvel.

Voor een fotoverslag klik hier.
Voor Edwins fotoverslag klik hier

Voor de foto's van Hans van de Bovenkamp klik hier.

MO

Jacques

weer schitterende foto's. we zijn niet anders van je gewend. nog leuke kloonfeitjes op kunnen doen, vooral bij Duvel?

Jacques

Hoi Martin,

Edwin was ook mee en hij heeft driftig zitten schrijven. Daarnaast heeft ook hij nog wat foto's gemaakt. Er werd van alles vertelt, het is echter de vraag wat daar allemaal van klopte.
Voor Palm is afgesproken dat ik nog een paar vragen (2 tot 3) nog per mail mag stellen aan de brouwmeester.

Johannes

Jacques,

Wat is dit?


een filterbodem van een maischketel?

groet Johannes

Jacques

Dat zal inderdaad het oorspronkelijke doel geweest zijn. Het ronde gat diende voor het afvoeren van de bostel.

Nu is het een stuk vloerbedekking in de ontvangstruimte (zonde hè).

Adrie

Mooie foto's. Ik ben benieuwd naar de aantekeningen van Edwin.

Edwin

Ik heb in ieder geval alvast de foto's geplaatst (zie bovenste bericht) :proost:

De aantekeningen volgen nog...
Edwin

Adrie

Mooie foto's ook. Ik neem aan dat je in de Duvel-kloon thread nog wel wat openbaart?

MO

oei oei wat ben ik nieuwsgierig naar Eds aantekeningen. In ieder geval geen eenstapsmaisch want ik zag 62 grC op de maisch temperatuur aangever staan.

Edwin

Wat informatie van Palm en Duvel :proost:

Palm
Er wordt gewerkt met diverse mouten waaronder ook mouten die speciaal voor Palm gemaakt worden.

Verder wordt er alleen Styrian Goldings als hop gebruikt voor Palm en is Palm vergist met een mengeling van drie gisten.
Het bier wordt gepasteuriseerd en gefilterd. De grote Palmflessen (75cl) zijn NIET gepasteuriseerd en hergisten op fles. Dit leek met de originele gist te gebeuren. In ieder geval wordt er in het café tegenover de brouwerij ongefilterde en ongepasteuriseerde Palm verkocht. Het is plat en wordt op Engelse wijze uit het vat gepompt. Daar zit de gist dus nog in. De kleine vaatjes op een van Jacques' foto's zijn voor dit bier.

In ieder geval zit de Beta-amylase op 630C.
De vergisting vindt plaats op 250C en de lagering op 150C.

Voor de liefhebber: in Steendonks wit zit als kruid koriander en Curaçao (niet echt verwonderlijk).

Duvel
Voor de info over Duvel verwijs ik je naar de Duvelkloon-thread

Edwin

Jacques

In aanvulling op de gegevens van Edwin.

In Palm wordt geen kruiden gebruikt.
Bij Palm wordt 20% maïs gestort.

Verder heb ik een temperatuuraanwijzer op 68º C zien staan. Of er op dat moment Palm werd gebrouwen weet ik niet.

Jacques

Ook Hans van de Bovenkamp heeft foto's gemaakt tijdens de excursie.

Deze kun je hier zien.

Hans (Lagos)

Hij mag zijn nagels wel eens schoonmaken  :)


Jacques

Beste Lagos,

Je had de foto als bijlage aan het bericht gekoppeld terwijl deze al op het internet te vinden was.
Gelet op de beschikbare webruimte van deze site wil ik je vragen voortaan een link te leggen naar de afbeelding in plaats van deze als bijlage toe te voegen aan het bericht.

Overigens zijn de vingers volgens mij niet van laborant van Duvel maar van de hopboer. Die mag natuurlijk wel aarde aan zijn vingers hebben.

Hans (Lagos)

Mijn verontschuldiging, het was al wat laat en de duvel was uit de fles en in de man  :biersmile:

Gr. Hans

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.