En nog een alles in 1 systeem, nu van Klarstein

Gestart door ArneSmits, 24-01-2017 16:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Traploper

Met een verlengstuk zal het mogelijk zijn ja, maar dan moet je er alsnog wel voor zorgen dat het wort over het filterbed verspreid wordt i.p.v. op 1 plek neerkomt.

Heb zelf de deksel erop gelaten tijdens het koken.

Dijkie

Welke maat slang kan ik op die pompuitlaat schuiven? Heb een easybrew 30 in bestelling en wil van te voren wat dingen weten vandaar.

BLUB

Wie is Dijkie  ;)

Siliconenslangetje dunwandig 10 mm buitenmaat  :weetbeter:

 :degroeten:

BLUB

Jules

Citaat van: Traploper op 04-10-2017  12:59 uMet een verlengstuk zal het mogelijk zijn ja, maar dan moet je er alsnog wel voor zorgen dat het wort over het filterbed verspreid wordt i.p.v. op 1 plek neerkomt.

Heb zelf de deksel erop gelaten tijdens het koken.
Deksel beter er niet oplaten.
Verdampen is nodig ivm uitdrijven precursoren voor oa DMS.

Verdamping een keer goed vastleggen en rekening mee houden in recept.

Mvg J

Hay

Citaat van: KarmeFrank op 04-10-2017  12:08 uhaalt de pomp het niet of denk je dat het wel mogelijk zal zijn met een verlengstuk?

laat je tijdens het koken de deksel erop of juist eraf ivm de berekende verdamping ?

Volgens mijn bescheiden mening moet je de deksel er helemaal of gedeeltelijk aflaten anders kook je nog niks weg.
Ik laat 'm er helemaal af.

Hay


Traploper


bjorri

Als er niets verdampt tijdens het koken dan loopt de temperatuur en druk op in je pan. De druk kan niet oplopen dus zal er gewoon water en DMS verdampen als je het deksel er op laat. Het aandeel DMS wat verdampt zal waarschijnlijk groter worden als je kookt met deksel erop.

Iedereen lijkt te vergeten dat je doel is die DMS te verdampen en niet om zo veel mogelijk water kwijt te raken. Een rollende kook is dat je ziet dat er beweging in het wort zit, het hoeft dus niet heftig te koken. Die DMS heeft een kookpunt van rond de veertig graden, op ruim hogere temperatuur zal geen DMS-molecuul er over prakkiseren om in het wort te blijven als ie bij het oppervlak in de buurt komt.

Door heftig te koken zal je wel een deel van je wort 'aanbranden' / karameliseren. (Ik ben even de juiste term kwijt.) Dat zal wel de smaak positief of negatief beïnvloeden. Maar voor zover ik weet is er geen enkele andere reden om heftig te koken en dat deksel mag er best opblijven, die DMS weet prima de kiertjes te vinden.

Hay

Er is nergens gezegd dat je heftig moet koken er werd gesteld dat je zonder deksel of met deksel gedeeltelijk eraf moet koken.
En ik denk dat dat wel nodig is maar als jij denkt van niet dan doe je het niet even goeie vrienden  :biersmile:

Jules

Citaat van: bjorri op 04-10-2017  18:12 uAls er niets verdampt tijdens het koken dan loopt de temperatuur en druk op in je pan. De druk kan niet oplopen dus zal er gewoon water en DMS verdampen als je het deksel er op laat. Het aandeel DMS wat verdampt zal waarschijnlijk groter worden als je kookt met deksel erop.

Iedereen lijkt te vergeten dat je doel is die DMS te verdampen en niet om zo veel mogelijk water kwijt te raken. Een rollende kook is dat je ziet dat er beweging in het wort zit, het hoeft dus niet heftig te koken. Die DMS heeft een kookpunt van rond de veertig graden, op ruim hogere temperatuur zal geen DMS-molecuul er over prakkiseren om in het wort te blijven als ie bij het oppervlak in de buurt komt.

Door heftig te koken zal je wel een deel van je wort 'aanbranden' / karameliseren. (Ik ben even de juiste term kwijt.) Dat zal wel de smaak positief of negatief beïnvloeden. Maar voor zover ik weet is er geen enkele andere reden om heftig te koken en dat deksel mag er best opblijven, die DMS weet prima de kiertjes te vinden.
Ik schrijf ook over precursoren. Zie ook de hobby brouwen pagina over DMS. Je hebt aanwezig DMS en pre DMS. Deze laatste activeer je door langdurig koken (langer dan een uur vlgs Narziss) en drijf je dus later af.
Het zit dus iets ingewikkelder in elkaar dan je alleen op basis van het kookpunt zou vermoeden.

Mvg J

PS, ik denk dat je doelt op de maillard reactie in je laatste alinea.

KarmeFrank

Wat ik niet snap is dat als er inderdaad nog 2 liter achterblijft en als je dat niet beseft (want je leest dit topic bv niet) dan vul je het vat gewoon tot de 20 liter markering. Maar dan heb je toch 10% niet bekende verdunning in je brouwsel? Of staat dit duidelijk in de handleiding vermeld?

Hay

Wat je met die 10% verdunning precies bedoeld is me niet helemaal duidelijk.
Als er 2 liter meer achter blijft en je sg klopt moet je niet tot 20 l bij gaan bijvullen maar voer je dat in je brouwprogamma in dat je 2 l verlies hebt.
Klopt je sg niet of te hoog of te laag dan moet je de verdamping veranderen.
Maar het is altijd zo als je een nieuwe installatie hebt en of je die zelf bouwt of koopt dat je een of 2 sessies nodig hebt om je installatie te leren kennen.
En zo je verliezen en verdamping goed in te voeren in je brouwprogamma en daarna houd je progamma daar rekening mee.
Trouwens ik heb zelf een filter gemaakt en er blijft bij mij niet zo veel achter.

KarmeFrank

Citaat van: Hay op 06-10-2017  10:15 uWat je met die 10% verdunning precies bedoeld is me niet helemaal duidelijk.
Als er 2 liter meer achter blijft en je sg klopt moet je niet tot 20 l bij gaan bijvullen maar voer je dat in je brouwprogamma in dat je 2 l verlies hebt.
Klopt je sg niet of te hoog of te laag dan moet je de verdamping veranderen.
Maar het is altijd zo als je een nieuwe installatie hebt en of je die zelf bouwt of koopt dat je een of 2 sessies nodig hebt om je installatie te leren kennen.
En zo je verliezen en verdamping goed in te voeren in je brouwprogamma en daarna houd je progamma daar rekening mee.
Trouwens ik heb zelf een filter gemaakt en er blijft bij mij niet zo veel achter.

Ok wat ik bedoel is dat er blijkbaar een 20 liter niveau streepje staat maar dat er dan 22 liter in zit en dat dat niet in de handleiding staat.

ik kan even je post niet vinden waar je filter staat heb je een linkje daarvan?

Hay

Ah zo bedoel je.
Dan moet je niet tot het streepje bijvullen maar daadwerkelijk die 20l.
Ik heb een emmer met een goeie schaalverdeling op en die gebruik ik altijd.
Maar je kan ook meten en als mijn berekeningen kloppen en daar ga ik van uit is 1 cm in de ketel gelijk aan 0.96 l.
Wel meten zonder de moutkorf erin.
Nee is geen link van, ik heb gewoon van koperen pijp een filter gemaakt met zaagsnedes.

CeesM

Citaat van: Dijkie op 04-10-2017  17:01 uWelke maat slang kan ik op die pompuitlaat schuiven? Heb een easybrew 30 in bestelling en wil van te voren wat dingen weten vandaar.
En ook maar gelijk de maat slang voor de aftapkraan.

Hay

Citaat van: BLUB op 04-10-2017  17:12 uWie is Dijkie  ;)

Siliconenslangetje dunwandig 10 mm buitenmaat  :weetbeter:

 :degroeten:

BLUB

Blub had hier al op geantwoord.
Ik gebruik voor beide dezelfde slang.

Hay

Vandaag mijn 10 e brouwsel gebrouwen met de Klarstein en moet zeggen superapparaat.
Maar is er dan helemaal niks te klagen nou een beetje dan.
Ik vind het jammer dat de overlooppijp niet instelbaar is zoals bij de Grainfather.
En dat de moutkorf er helemaal uit moet met spoelen dus niet halverwege nog een paar uitsteeksels.
Dat eerste heb ik al opgelost door er een paar verschillende maten rvs pijpjes bij te maken.
Dat tweede ben ik over na aan het denken.

McMelloW

Citaat van: Hay op 29-10-2017  19:51 uVandaag mijn 10 e brouwsel gebrouwen met de Klarstein en moet zeggen superapparaat.
Maar is er dan helemaal niks te klagen nou een beetje dan.
Ik vind het jammer dat de overlooppijp niet instelbaar is zoals bij de Grainfather.
En dat de moutkorf er helemaal uit moet met spoelen dus niet halverwege nog een paar uitsteeksels.
Dat eerste heb ik al opgelost door er een paar verschillende maten rvs pijpjes bij te maken.
Dat tweede ben ik over na aan het denken.

Bijv: Een takel waarmee je de moutkorf op tilt en in elke gewenste hoogte kan vast zetten

BLUB

Citaat van: Hay op 29-10-2017  19:51 uIk vind het jammer dat de overlooppijp niet instelbaar is zoals bij de Grainfather.

De moutkorf heeft 3 maten: beide pijpjes, 1 lange pijp of 1 korte pijp.

En het hoeft toch niet over te lopen, ik "knijp" de pomp zo dat hij net niet overloopt  :brouwen:

 :degroeten:

BLUB

Hay

Nee hoeft ook niet per se maar ik heb er een paar verschillende maten bij nu en dat werkt goed.
Voor de moutkorf wil ik een takel maken maar heb nu alles onder een afzuigkap staan in mijn brouwhok.
Dus daar ben ik nog over aan het  :denken:

BLUB


EdwinWest

Een vraagje 'BLUB'.... wat zijn de gegevens over je brouwinstallatie die je in BrouwHulp hebt ingevoerd? Dus hoeveel liter, hoogte etc van de ketel?
Dank alvast voor je antwoord.





Citaat van: BLUB op 25-07-2017  15:04 uZoals beloofd heb ik getest wat de maximale stort is in de Klarstein.

Ik heb een recept genomen van het mede forumlid Zeebrew wat ik al meerdere keren tot volle tevredenheid heb gebrouwen.

Om de maximale stort te bereiken moest de bovenste filterplaat omhoog dus heb ik het pijpje 4 cm ingekort en er
een siliconenslangetje opgeschoven zodat ook met minder mout kan worden gewerkt.

Ik kwam uit op 9,486 kilo  :nut: :brouwen: :biersmile:
Het rendement kwam toch weer op ruim 80% (80,7)



Onderstaand het recept en wat sfeerfoto,s


BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk6
Naam receptWinterbier Zeebrew
Brouwdatum23-07-2017
BiertypeQuadrupel
Volume27,9 l
Begin SG1,083 SG
Eind SG1,021 SG
Schijnbare vergistingsgraad74,7%
Alcoholgehalte8,1 vol.%
Berekende kleur (Morey)61 EBC
Berekende bitterheid (Rager)37 IBU
Brouwzaalrendement77,6 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
28,50 lWater uit Water10,26 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
7,939 kgPilsmoutDingemans3 EBC80,5 %
0,789 kgAroma 50Dingemans50 EBC8,0 %
0,493 kgSpecial BDingemans350 EBC5,0 %
0,247 kgChocolademout ontbitterdDingemans800 EBC2,5 %
0,394 kgBruine basterdsuikerSupermarkt35 EBC4,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.30 min.3,0 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.3,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,2 gGalenapellets13,2%60 min.36,7 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
6,51 gKaneelstokspecerijkoken
8,63 gKruitnagelkruidkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gSafale American (US-05)bovengist




De gaatjes van de tilbeugel net vrij.



Net onder de 30 liter markering dus zit er nu ongeveer 31 liter in.



Met meer spoelen kun je afhankelijk van het recept volgens mij wel tussen de 35 en 40 liter koken.



Het vat staat nu vrolijk te borrelen  :brouwen:


 :degroeten:


BLUB

BLUB

Hoi Edwin

Ik vul in BrouwHulp geen maten of liters van de ketel in, hoeft ook helemaal niet.

Als je in het tabblad van het maischschema kijkt zie je vanzelf hoeveel liter de mout en het maischwater is
Wanneer je de maximale stort van de ketel weet, bij deze ketel ongeveer 35 liter, kun je in het progamma spelen met het maisch en spoelwater.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en verder gewoon doen en de ketel leren kennen  :brouwen:

 :degroeten:

BLUB

ErikV

Beide pijpjes bij 5 kg mout, 20 L maischwater, 24 L wort na spoelen, inkoken tot 21 L.
Bij gebruik van knietje ipv bazookafilter bij iedere maatstreep op de ketel 2 L bijtellen: 20 = 22 etc

Erny

Citaat van: Hay op 26-01-2017  21:37 uIk had nog nooit van klarstein gehoord.
Maar als je die wil moet je dan bij klarstein bestellen of op alibaba?
En hoe zit het dan met garantie en zo?

Klarstein wordt in Nederland geleverd door https://www.electronic-star.nl/ al heeft deze site ook een heel internationaal tintje


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.