En nog een alles in 1 systeem, nu van Klarstein

Gestart door ArneSmits, 24-01-2017 16:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hay

21 liter met een sg van 1100 moet wel lukken denk ik.
Heb het zelf nog niet gedaan maar zoals je hierboven bij BLUB kunt lezen heeft hij ervaring met een moutstort van 8.5 kg.
En of 30 liter lukt weet ik niet, dat zal aan het begin sg liggen.
30 liter met een begin sg van 1100 zal niet lukken denk ik.

ps

Bij mij ligt het rendement tussen de 70 en 73%
 

Harro Melenboer

Compleet met Hay eens!

BLUB is het gelukt om een moutstort te doen van 8.5 kg.
30 liter kan sowieso in deze pan, maar of er dan nog 9 tot 12 kg mout bij kan betwijfel ik ten zeerste.
Probleem is, voor zover ik het zie, dat er niet genoeg ruimte is tussen onderfilter en bovenfilter voor zoveel kg mout.

En anders maar 2 x 20l brouwen?
Kan je het mogelijk nog beter laten vergisten ook  8)

Ik heb dezelfde ketel, maar moet nog experimenteren met zwaardere bieren...

BLUB

Knietje aan het kraantje en wirlpolen, gaat er 2 liter meer in.

Dus als je water op de markering van 30 liter staat zit er 32 liter in.  :brouwen:


 :degroeten:

BLUB

P.S. Als je het pijpje inkort zodat de bovenste zeef hoger kan gaat er meer in dan 8.5 kilo.

      Ik zal het eens uittesten, dan post ik het hier wel.  :brouwen:

Nog een keer P.S. Ik heb met een "normaal" recept een brouwzaalrendement van 80%

CeesM

Citaat van: NaahedetleJ op 11-07-2017  15:53 uhttps://www.Brouwmarkt.nl/easybrew-30-automatische-brouwketel-wortkoeler-arsegan.html

Nog een mooi all-in systeem. € 330,- pre order en dan heb je m in het najaar. Niet mis!
Gisteren liep de aktie af. Ik heb er een weekje over na zitten denken en gisteravond toch maar een besteld.
In de laatste 3 uur zijn er toch nog 34 van verkocht. Dus wie weet zijn er na oktober/november wat reviews over te lezen.

bowlingbob

Ik heb ze net een mailtje gestuurd. Wat namelijk een weekje op vakantie.
Wat denk je, ik mag hem gewoon voor de actieprijs kopen. Dan moest ik hem ook wel vandaag betalen.


BLUB

Citaat van: CeesM op 24-07-2017  10:44 uGisteren liep de aktie af. Ik heb er een weekje over na zitten denken en gisteravond toch maar een besteld.
In de laatste 3 uur zijn er toch nog 34 van verkocht. Dus wie weet zijn er na oktober/november wat reviews over te lezen.

Arsegan EasyBrew-30, Klarstein, Brew Monk enz enz enz  zijn allemaal dezelfde ketels dus zat reviews, ook in dit draadje.  :brouwen:

 :degroeten:

BLUB

BLUB

Zoals beloofd heb ik getest wat de maximale stort is in de Klarstein.

Ik heb een recept genomen van het mede forumlid Zeebrew wat ik al meerdere keren tot volle tevredenheid heb gebrouwen.

Om de maximale stort te bereiken moest de bovenste filterplaat omhoog dus heb ik het pijpje 4 cm ingekort en er
een siliconenslangetje opgeschoven zodat ook met minder mout kan worden gewerkt.

Ik kwam uit op 9,486 kilo  :nut: :brouwen: :biersmile:
Het rendement kwam toch weer op ruim 80% (80,7)

Onderstaand het recept en wat sfeerfoto,s


BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk6
Naam receptWinterbier Zeebrew
Brouwdatum23-07-2017
BiertypeQuadrupel
Volume27,9 l
Begin SG1,083 SG
Eind SG1,021 SG
Schijnbare vergistingsgraad74,7%
Alcoholgehalte8,1 vol.%
Berekende kleur (Morey)61 EBC
Berekende bitterheid (Rager)37 IBU
Brouwzaalrendement77,6 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
28,50 lWater uit Water10,26 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
7,939 kgPilsmoutDingemans3 EBC80,5 %
0,789 kgAroma 50Dingemans50 EBC8,0 %
0,493 kgSpecial BDingemans350 EBC5,0 %
0,247 kgChocolademout ontbitterdDingemans800 EBC2,5 %
0,394 kgBruine basterdsuikerSupermarkt35 EBC4,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.30 min.3,0 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.3,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,2 gGalenapellets13,2%60 min.36,7 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
6,51 gKaneelstokspecerijkoken
8,63 gKruitnagelkruidkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gSafale American (US-05)bovengist




De gaatjes van de tilbeugel net vrij.



Net onder de 30 liter markering dus zit er nu ongeveer 31 liter in.



Met meer spoelen kun je afhankelijk van het recept volgens mij wel tussen de 35 en 40 liter koken.



Het vat staat nu vrolijk te borrelen  :brouwen:


 :degroeten:


BLUB

Hay

Aha dat pijpje bedoel je met inkorten, ik begreep je al niet dacht dat je het overlooppijpje bedoelde en dat vond ik niet logisch.
Goed bezig :petje-af:

NaahedetleJ

Citaat van: Dirtbag op 21-07-2017  23:48 uIk begin een beetje een latente interesse te krijgen voor dit apparaat, echter wat zijn de limieten die te maken zijn?

Stel ik wil 21 liter met een SG van 1100 brouwen voor een Russian imperial Stout of een Barley Wine. Kan dit door bijvoorbeeld?

De Arsegan variant wordt geadverteerd als een 30 liter apparaat. Klopt dit? Kun je inderdaad 30 liter bier produceren? Wat is dan de hoogst haalbare SG?

Bij voorbaat dank

db

30 liter lijkt mij een beetje teveel van het goede, maar je zou wel kunnen overwegen een top up te doen na het koken (bijvoorbeeld bij het afkoelen).
Stel gewenste liters wort in en pas je watermanagement zo aan dat alles niet overkookt (ik zou niet meer dan 25 liter tijdens koken aanraden) en dan evt een top up na. Heb het per ongeluk moeten doen bij mijn allereerste brouwsel (omdat de ketel anders te vol zat) en die is erg lekker geworden al zeg ik het zelf.

BLUB

Citaat van: NaahedetleJ op 26-07-2017  08:33 u30 liter lijkt mij een beetje teveel van het goede, maar je zou wel kunnen overwegen een top up te doen na het koken (bijvoorbeeld bij het afkoelen).
Stel gewenste liters wort in en pas je watermanagement zo aan dat alles niet overkookt (ik zou niet meer dan 25 liter tijdens koken aanraden) en dan evt een top up na. Heb het per ongeluk moeten doen bij mijn allereerste brouwsel (omdat de ketel anders te vol zat) en die is erg lekker geworden al zeg ik het zelf.

Ik heb standaard 32 liter met koken en dat is nog niet de max  :weetniet: :brouwen:


 :degroeten:

BLUB

Harro Melenboer

Dank blub voor de heldere uitleg.
De foto over het inkorten van de pijp en de siliconenslang maakte het wel duidelijker, want ook ik, net als Hay, begreep het verkeerd.  :nut:

En in 2 dagen
van Begin SG   1,083 SG
naar Eind SG   1,021 SG
middels 23 g gist..... nice!  ;D

Denk dat ik je recept ook een keer ga brouwen. Ziet er erg goed uit. Dank voor het delen ervan.

PS: die 2e foto, waarvan het volume net onder de til-ding-gaten zit, moest ik echt om lachen. hahaha

BLUB

Citaat van: Harro Melenboer op 26-07-2017  12:33 uDank blub voor de heldere uitleg.
De foto over het inkorten van de pijp en de siliconenslang maakte het wel duidelijker, want ook ik, net als Hay, begreep het verkeerd.  :nut:

En in 2 dagen
van Begin SG   1,083 SG
naar Eind SG   1,021 SG
middels 23g gist..... nice!!!  ;D


Denk dat ik je recept ook een keer ga brouwen. Ziet er erg goed uit. Dank voor het delen ervan.

PS: die 2e foto, waarvan het volume net onder de til-ding-gaten zit, moest ik echt om lachen. hahaha


Hoe bedoel je in twee dagen? Hij staat nog steeds te bluppen hoor  :gistsmile:

 :degroeten:

BLUB

Harro Melenboer

Omdat in het recept stond brouwdatum 23 juli, en er tevens een eind SG in stond,
ging ik er van uit dat de vergisting in 2 dagen had plaats gevonden.  ^-^

BLUB

Dat is een inschatting van BrouwHulp, komt er automatisch te staan en is afhankelijk van de gebruikte gist  :brouwen:

 :degroeten:

BLUB

brouwmus

Citaat van: Harro Melenboer op 26-07-2017  12:33 u[...]
Denk dat ik je recept ook een keer ga brouwen. Ziet er erg goed uit. Dank voor het delen ervan.
[...]

Ik heb hem al een paar keer van BLUB mogen proeven; is inderdaad erg de moeite waard!
Ben wel benieuwd hoe het bier deze keer met de US-05 wordt, was vorige keer dacht ik met een andere gist (maar dat kan ik mis hebben :))

Traploper

Heb nu zelf ook een Klarstein gekocht en gelukkig lijkt het veel van de kinderziektes die ik in dit topic heb gezien niet te hebben. Ik heb vandaag proefgedraaid met water en wil dinsdag er voor de eerste keer mee gaan brouwen. Maar ik heb nog wel 2 vragen die dit topic en het bekijken van youtube-filmpjes niet hebben kunnen beantwoorden:

- Heb ik het goed begrepen dat het idee is, dat je bij het maischen de pomp aanzet die het wort er weer bovenop spuit, waarna de vloeistof door de moutlaag heenzakt, weer de pomp ingaat enz.? Zet je de pomp al aan bij het maischen of pas wanneer je klaar bent? Hoe controleer je of het filterbed geen moutresten doorlaat? En wat is dan eigenlijk de functie van de bovenste filterplaat die je boven op de mout legt?

- Als de pan standaard 2 liter verlies oplevert en je hebt daar nog geen mooie oplossing voor zoals anderen in dit topic, dien je dan een recept voor 12 liter bier te maken om op 10 liter bier uit te komen of valt de rest er makkelijk uit te hevelen?

Hoop dat jullie me kunnen helpen, heb er erg veel zin in.

Hay

Ja inderdaad tijdens het maischen zet je de pomp aan maar ik zou er een slangetje aan maken zodat het niet klettert.
De pomp zou ik een beetje knijpen zo dat je niet op volle toeren draait anders pomp je teveel weg onder je mout korf.
En heb je kans dat het onder je moutkorf droog valt en dat moet je ten alle tijden voorkomen daarom ook met genoeg liters inmaischen ik zou zeker 4l per kg mout doen.
Die bovenste plaat dient er voor dat als het niet goed door stroomt en je wort loopt door het pijpje terug dat er dan geen korrels onder je moutkorf terecht komen.
Na een kwartier zet ik altijd ff de pomp uit, haal de bovenste plaat eraf en roer het een keer los daarna stroomt het altijd goed door het filterbed.
Deze stap zou je een of twee keer kunnen herhalen voor een beter resultaat maar ik doe het meestal maar een keer.
Maischen doe je op 1500 Watt dat is meer dan genoeg.
Let er goed op dat het niet droog valt onder je moutkorf en ik ben er van overtuigd dat je geen problemen krijgt.
Naar mijn menig zijn die problemen voor het grootste gedeelte veroorzaakt doordat er niet goed met dit apparaat om is gegaan en daardoor die beveiliging uit gesprongen is.
Vooral op het Duitse forum.
Succes ermee. 

Harro Melenboer

Ik zelf zet de pomp aan tijdens het hele maischproces. Reden is dat in mijn beleving de temperatuur tijdens het hele maisch proces een stuk constanter is.
Omdat ik mijn mout in de binnenste emmer plaats, tussen het onderfilter en bovenfilter in, heb ik nog geen last gehad van mout wat op de bodem van de brouwketel zelf terechtkomt en aanbrandt.

Wat ik zelf doe is het volgende:
In de ketel gebruik ik een 'hexfilter' onderin, niet het standaard meegeleverde bazookafilter.
Ik heb geen problemen met aftappen.
Verlies is meestal iets van halve liter, ongeveer, zoiets, circa.... ;)

Water aanvullen tot 20 liter markering in de ketel

Water opwarmen:
 2500 Watt (kan ook op 1500 W, maar het opwarmen duurt mij dan te lang ;) )
 begin temperatuur = maischschema + 2 graden Celsius (mout toevoegen daalt de temp met 2 graden, is mijn ervaring)
 tijd = 1 minuut

Maischen:
 pomp aanzetten met pomp-kraan volledig open (bovenfilter voorkomt direct kletteren water op mout voor zover ik zie)
 1500 W
 maischschema volgen (na elke stap noteer ik het SG)
 

Na aflopen maischen:
 pomp uitzetten en pompkraan dicht
 moutemmer optillen en uitlekken
 spoelen met 4 - 11liter water met een temperatuur rond de 74 graden Celsius
 wederom uit laten lekken
 Moutemmer verwijderen
 controle SG en pH

Koken:
 Op 2000 Watt het brouwsel 60 minuten koken.
 pomp staat NIET aan.
 Deksel heb ik half op de ketel ivm de hete breuk, maar volgens mij is het beter om het deksel er zelfs helemaal af te laten en het brouwsel te laten verdampen. (ben ik nog voor mezelf aan het testen)

Op deze manier hou ik meestal rond de 20 liter over met een begin SG rond de 1040.

Ik moet mezelf nog een keer toe bewegen om zwaardere bieren (quadrupels) te maken, maar ik heb slechte ervaringen met gisten die hier niet in mee willen werken.
(Gestokte vergistingen. azijnzuur. Zelfs een keer bierbommen meegemaakt, omdat het eind SG te hoog was. Was geen pretje...)

Ik maak zelf geen gebruik van recepten software en doe alles op testresultaten die ik voor mezelf bij hou.

Waarom bij mensen de beveiliging is uit gegaan?
Het enige wat ik mij kan bedenken is dat de ketel droog gekookt heeft, zoals Hay hierboven ook al schrijft.
Of een daadwerkelijke productiefout. (Wat ik mij moeilijk kan voorstellen, maar... het zou kunnen...)

Peterrr

Ik denk dat de eerste lijn echt een productie fout had hoor, bij 66 graden ging hij al uit.
Dit was na het Maischen om te gaan koken.
En diverse lekkages bij de pompaansluiting en ik vermoed ook waar het gat voor pompaanzuiging op de bodem van de ketel zat.

grt Peter

CeesM

Citaat van: Peterrr op 02-10-2017  16:32 uIk denk dat de eerste lijn echt een productie fout had hoor, bij 66 graden ging hij al uit.
Dit was na het Maischen om te gaan koken.
En diverse lekkages bij de pompaansluiting en ik vermoed ook waar het gat voor pompaanzuiging op de bodem van de ketel zat.

grt Peter
Daarom het advies om zo'n apparaat eerst droog (zonder mout, wel met water) uit te testen, en bij gebreken (die zelf niet te verhelpen zijn) deze retour te sturen.

Harro Melenboer

Goed advies, heb ik ook gedaan.

Op deze manier 
-wordt de ketel visueel schoon gemaakt met water mits de pomp ook aangezet wordt
-wordt de ketel getest op juiste werking
-maak je jezelf bekend met de werking van het apparaat zonder al te veel kosten

Lijkt mij een positief iets

Traploper

Net klaar met schoonmaken. Het is allemaal goed verlopen, maar de efficiëntie viel wat tegen. 69%


KarmeFrank

Systeem ziet er goed uit. Vooral voor een beginnende brouwer en kost je in ieder geval niet de kop  :D Ben zelf ook aan het denken om deze (of een brew monk of de Arsegan easybrew) aan te schaffen. Wat ik me afvraag ?
Citaat van: Harro Melenboer op 02-10-2017  16:12 uIk zelf zet de pomp aan tijdens het hele maischproces.
Na aflopen maischen:
 pomp uitzetten en pompkraan dicht
 

Doen jullie bij het spoelen de pomp uit of spoelen jullie het wort m.b.v. de pomp nog een aantal minuten door?

Citaat van: Traploper op 03-10-2017  20:51 uNet klaar met schoonmaken. Het is allemaal goed verlopen, maar de efficiëntie viel wat tegen. 69%
Hoe makkelijk en snel is deze schoon te maken. Ik lees over vaatwastabletten en schuren met schoonmaaksponsjes.

Doen jullie het koelen in dit systeem zelf en is dat passief met een wortkoeler of kan het koelproces versnelt worden bv met de pomp?

Traploper

Nadat de moutkorf omhoog gehaald is kun je niet meer met de pomp werken, maar tot die tijd hou ik de pomp aan. Ga de volgende keer wel aftappen via de kraan en dat weer door mijn filterbed laten lopen. Misschien dat daar mijn efficiëntie beter van wordt. Maar op dat punt is het natuurlijk al wel iets meer handwerk.

Voor het schoonmaken heb ik geen vaatwastabletten of schuursponsjes nodig gehad. Een doekje en een waterspuit waren voor mij genoeg om alles weer (visueel) schoon te krijgen.

KarmeFrank

Citaat van: Traploper op 04-10-2017  11:48 uNadat de moutkorf omhoog gehaald is kun je niet meer met de pomp werken, maar tot die tijd hou ik de pomp aan. Ga de volgende keer wel aftappen via de kraan en dat weer door mijn filterbed laten lopen. Misschien dat daar mijn efficiëntie beter van wordt. Maar op dat punt is het natuurlijk al wel iets meer handwerk.

Voor het schoonmaken heb ik geen vaatwastabletten of schuursponsjes nodig gehad. Een doekje en een waterspuit waren voor mij genoeg om alles weer (visueel) schoon te krijgen.

Haalt de pomp het niet of denk je dat het wel mogelijk zal zijn met een verlengstuk?

Laat je tijdens het koken de deksel erop of juist eraf ivm de berekende verdamping?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.