En nog een alles in 1 systeem, nu van Klarstein

Gestart door ArneSmits, 24-01-2017 16:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Hay

Oh dat is goed om te weten daar had ik nog niet op gelet, dus de 20l aanduiding is in werkelijkheid 22 liter?
Moet ik ff opletten want ik werk niet met die bazooka en dan kloppen mijn nummers niet.
Ik moet voor het koken 26l hebben en na 21l.En dat is op 75 minuten koken.
Het in mekaar zetten stelt niks voor en is in 10 minuten klaar.

Martijn0172

Check het ff voor de zekerheid (just to be sure) maar ik moest 12 keer mijn maatbeker legen (en die is 1 liter). Ik ben nu even een testje aan het doe om het kookverlies te controleren

Peterrr

En  is het wat om na het koelen, via de pomp de ketel te legen?
Zag dat op een you tube filmpje van een Robo Brew type die ging rechtstreeks het gist vat in.
Ik heb altijd een filter zak boven mijn gistvat.
Die houd bij mij altijd de vlokken tegen.

Martijn0172

Over het algemeen ben ik wel tevreden. De volgende zaken vallen mij op:

- Verlies door gebruik van de kraan is 2 liter
- De 10l aanduiding is 12l vloeistof (wrs het 2 liter verlies mee gerekent), valt te verwachten dat dit ook geld voor 20l (=22l) en 30l (=32l)
- Kookverlies is 4l per uur (gemeten met 12 liter water en 2500w, zou denk ik minder kunnen bij kleine brouwsel door de wattage aan te passen)
- De timer start pas bij het bereiken van de temperatuur (vast en zeker heel logisch maar hier had ik nog niet bij nagedacht)
- De stap van 99c naar boilin duurde 5-7 min. Er was al een rollende kook bij 99c. Na de start is er continu een rollende kook geweest maar de temp is tussen de 96-98c gebleven
- Het opwarmen gaat sneller als de pomp aanstaat

Citaat van: Peterrr op 01-02-2017  19:13 uEn  is het wat om na het koelen, via de pomp de ketel te legen?

Lijkt mij dat de opening zo verstopt zit.


Peterrr

Het kraantje in mijn huidige ketel is minder doorlaat dan deze pomp.
Ik heb pellets in de spider of hopzakken bij bloemen...

Ik denk dat ik dat zondag het gewoon probeer.
Zoals al zei ik zag op YouTube dat ze het ook deden op nagenoeg deze ketel en tijdens het koelen stond hij ook aan.
W.s. een tijdje na het koken.

Franske

Wat hebben jullie met die 2 pijpjes/steuntjes met schroefjes gedaan?

Martijn0172

Die horen in de gaten van de top-plaat in de mout korf voor het makkelijk in en uit plaatsen

Hay

Als je alleen met hopbloemen werkt en je zet de moutkorf er met koken weer in .
Dan heb je een soort hopspider en dan zou dat wel kunnen wat Peterrr zegt.
Maar door de filter die ik nu gemaakt heb of als je een filterheks gebruikt heb je die 2 liter verlies ook niet meer.
Ik ga de eerste keer proberen of dat kan met die moutkorf ik zag dat in een demofilm van de bulldog.

Franske

Citaat van: Martijn0172 op 01-02-2017  20:33 uDie horen in de gaten van de top-plaat in de mout korf voor het makkelijk in en uit plaatsen
ok duidelijk. Ik kwam er niet uit. Bedankt

Martijn0172


Hay

 :duimop:
Nog gauw ff kijken dan ga zo inmaischen.

BLUB

Mailtje terug gehad, konden in het centraal magazijn de koelspiraal niet vinden.

Hebben mij een voorstel gedaan om € 35 te retuneren, heb teruggemaild "is goed"  :proost:

Hay

Ik was net voor 1700 uur klaar, het had veel sneller gekund maar heb me alles goed bekeken  en rustig aan gedaan omdat ik normaal heel anders werk.
Nou ik kan alleen maar zeggen wat een super apparaat het werkt echt fantastisch.
Ik was in mijn brouwprogramma uitgegaan van hetzelfde rendement wat ik normaal heb met mijn koelbox en dat was 71% maar dat kan omhoog.
Precies weet ik het pas vanavond als ik weer thuis ben want moest eerst naar de zaak.
Ik had 20l water vanuit het gistvat in de klarstein gedaan en daar was dat ook nagenoeg 20l.
Nou weet ik wel dat de maataanduidingen van zo'n gistvat ook niet helemaal kloppen.
Ik heb per ongeluk met een liter teveel gespoeld en had uiteindelijk 2 l meer in het gistvat en 2 puntjes lager dan het had moeten zijn.
Ik heb 4 liter per uur weggekookt en koken heb ik gedaan op 2000 watt en dan heb je een mooie rollende kook.
Mijn zelfgemaakte filter werkte ook prima en er blijft heel weinig over in de ketel
Kortom ben super tevreden.
Hier nog een filmpje van een Duitse collega.


Martijn0172

Klinkt goed. Heb je een meer stap maischschema gebruikt? Zo ja met welk vermogen heb je de tussenstap gemaakt?


Vandaag zijn mijn overige spulletjes binnen gekomen, ik ga morgen brouwen!

SanderH

Citaat van: Hay op 02-02-2017  17:37 uHier nog een filmpje van een Duitse collega.



Hoe zinvol is de zetmeel test op die manier?

Moet wel zeggen dat ik verder vindt dat ie er wel goed uitziet. Is die Camlock standaard?

Hay

Citaat van: Martijn0172 op 02-02-2017  17:54 uKlinkt goed. Heb je een meer stap maischschema gebruikt? Zo ja met welk vermogen heb je de tussenstap gemaakt?


Vandaag zijn mijn overige spulletjes binnen gekomen, ik ga morgen brouwen!

Nee ik heb mijn water opgewarmd met het volle vermogen naar 71 graden.
Ingemaischt en daarna 75 minuten op 67graden met een vermogen van 1500 watt.
Daarna 10 minuten op 78 graden, weet niet of dat moet en of goed is want dat hoef ik nooit bij mijn koelbox.
Wat wel opviel met koken dat de temperatuur niet hoger kwam dan 99 graden maar ik had wel een goeie rollende kook.

Eric v B

Citaat van: Hay op 02-02-2017  18:19 uWat wel opviel met koken dat de temperatuur niet hoger kwam dan 99 graden maar ik had wel een goeie rollende kook.
Dat komt omdat je 30 meter boven NAP woont. Dan kookt het water/wort eerder dan op zee-niveau.  ;)

Mooi om te horen dat het geautomatiseerd brouwen je meegevallen is. Ik proef binnenkort wel hoe het geworden is, je Duitse Tripel  ;D

Peterrr

Citaat van: SanderH op 02-02-2017  17:57 uHoe zinvol is de zetmeel test op die manier?

Moet wel zeggen dat ik verder vindt dat ie er wel goed uitziet. Is die Camlock standaard?

Ja die camlock is standaard, en hoewel hij erg " bling bling " is voelt alles best ok aan.


Martijn0172

Helaas heb ik een "maandagmorgen" apparaat;

1. De pomp lekt
2. De thermostaat werkt voor geen meter, Houd de temperaturen niet constant. Waardoor de temp tot wel 6c boven de ingestelde temperatuur komt (zie foto)
3. Het duur ruim 15 minuten om van 98-99c naar Boiling te gaan, terwijl er al een enorm rollende kook is
4. Apparaat slaat constant uit tijdens koken

Momenteel verder gegaan in mijn oude 21l pan en in 2 andere kookpannen  :-\

Deze gaat dus retour electronic star helaas

Hay

Zie geen foto.
Punt 3 is geen probleem had ik ook maar hij kookte als een gek
Op het Duitse forum hadden ook een paar mensen dat uitspringen.
Bij een was dat niet op te lossen en moest inderdaad retour.
Had jij aanslag op de plek waar het warmte element zit?
Dan moet je dan ff goed schoon schrobben.
Verder moet je niet al te fijn schroten
Niet te dik inmaischen
en bij maischen eerst pomp aan en dan element.
Bij mij was het nauwelijks aangekoekt bij het element en na een nacht weken met een vaatwastablet kon ik het vanmorgen zo afpoetsen.
Er schijnt een mogelijkheid te zijn om die temp. te resetten maar ik weet niet hoe.
Ik had eerst wel een verschil in temperatuur tussen onder en boven maar toen heb ik de pomp wat geknepen en was dat na genoeg gelijk.

Martijn0172

Kreeg de foto niet geupload. Er zit dus een groot verschil in de ingestelde temperatuur en de af te lezen temperatuur



Punt 3 is voor mij wel een probleem, als deze niet naar boiling gaat gaat de timer ook niet lopen en moet ik met een extra timer aan de slag, dat lijkt mij een beetje vreemd voor een aparaat, een apparaat moet gewoon functioneren en niet half. Ik heb goed geschroot, het filterbed deed zijn werk naar behoren.

Peterrr

Je kan de voeler kalibreren staat in de manuel ( + en - ) iets van tegelijk indrukken.
Mijn druppeltje verdween.
Na een keer goed warm te worden.

Probeeer eens met water de temperatuur te vinden zo, misschien slaat hij dan ook niet af.
( tis maar een gedachte )
Zondag is mijn echte test.

Grt peter

Hay

Nou de eerste keer ging bij mij wel de timer lopen alhoewel de meter 99 graden aangaf.
Later heb ik 'm gewoon op 99 graden gezet en dan kookt ie net zo hard en loopt de timer.
Dat de display die verschillen aangeeft zegt me niks heb je niet gemeten dan ?
En daarbij hoe langer de timer loopt hoe dichter die bij mekaar komen.
Toen ik op 67 graden had ingesteld zat ik vooral bovenin iets te hoog, zo'n 2 graden.
Daarna op 65 graden gezet en de pomp geknepen en zat de temp in het begin op 67 en later op 66.
Voor mij is dat goed genoeg, in mijn koelbox zak ik ook 1 a 2 graden.

Hay

Hee Blub heb ook een mail terug en ik krijg maar 30 euro terug >:(
Pure discriminatie, alleen omdat ik uit Limburg kom zeker.
Maar ga toch akkoord want ik was wel van plan om hem te houden.

BLUB

He Hay

Verschil moet er wezen  :huilen:

Heb trouwens vandaag al de 35 euro op mijn rekening staan, die lui zijn razend snel  :groots:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.