Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Probleempje met de Bulldog Maltmill  (gelezen 757 keer)

Offline aldo

• Super lid
  • Land: nl
  • op reis door smaakland
    • mijn feestboek
Probleempje met de Bulldog Maltmill
« Gepost op: 17-11-2018 09:35 u »
Probleempje met de Bulldog maltmill: het busje dat om de aandrijf as zit komt naar voren :(

Tijdens het schroten begon de as te wiebelen, kwam de mout heel door de molen.

Toen ik het stukje blik dat er voor zat er af schroefde zag ik dat het busje helemaal naar voren was gekomen. Heb hem terug geduwd en zonder het stukje blik er voor de boel geschroot. Moest het busje regelmatig terug duwen. Wie oh wie is dit probleem nog meer tegen gekomen, en vooral, wat was jou oplossing?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
Re: probleempje met de Bulldog Maltmill
« Reactie #1 Gepost op: 17-11-2018 10:02 u »

Probleempje met de Bulldog maltmill: het busje dat om de aandrijf as zit komt naar voren :(

Tijdens het schroten begon de as te wiebelen, kwam de mout heel door de molen.

Toen ik het stukje blik dat er voor zat er af schroefde zag ik dat het busje helemaal naar voren was gekomen. Heb hem terug geduwd en zonder het stukje blik er voor de boel geschroot. Moest het busje regelmatig terug duwen. Wie oh wie is dit probleem nog meer tegen gekomen, en vooral, wat was jou oplossing?

Het lijkt erop dat de passing voor het busje niet (meer) goed is. Is er al veel mee geschroot? M.a.w. kan het zijn dat e.e.a. versleten is? Als dat het geval is zou je misschien bij Maltmill een nieuw busje kunnen bestellen. Als je het busje en het kamertje waar deze in moet voor het plaatsen goed reinigt en vetvrij maakt, kun je het busje plakken met Loctite of een andere technische lijm.

Offline Traploper

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 17-11-2018 10:04 u »
Ik heb hetzelfde probleem, maar duw gewoon regelmatig het buisje terug. Niet ideaal,  maar ook niet vreselijk storend voor mij.

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
probleempje met de Bulldog Maltmill
« Reactie #3 Gepost op: 17-11-2018 10:26 u »
De beste oplossing is een nieuw busje laten draaien en erin persen.

Als dit niet haalbaar is dan zou ik het busje er in lijmen. Loctite, belzona, of epoxy zijn dan voor de hand liggende middelen.

EDIT:

Of een brede ring met de zelfde diameter als de as ervoor monteren. Dan houdt ie het ook nog wel even vol.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #4 Gepost op: 17-11-2018 10:36 u »
Ik vraag me even af hoeveel  keer het ding is gebruikt  voordat dit probleem optreedt. Normaal gesproken is een perspassing niet onderhevig aan slijtage. (Hooguit het contactoppervlak met de as die erdoorheen gaat kan slijten) dit lijkt meer op een fabricagefout tolerantieprobleem dus kwestie van statistische variatie en kansen dat een combinatie van onderdelen niet goed blijft functioneren en als het ding dan niet al te oud is maak je een grote kans dat het toch onder de garantie valt (voldoet dan niet aan de te verwachten eisen).
Ontwerpen horen volgens een 4 sigma of 6 sigma design  gemaakt te worden. dan is de kans op zo'n combinatie hooguit 1 op 1000 of kleiner. Maar die 1: 1000 is dan wel fout dus was ook al potentieel fout toen je hem kocht.

Offline aldo

• Super lid
  • op reis door smaakland
    • mijn feestboek
« Reactie #5 Gepost op: 17-11-2018 11:09 u »
Ik vraag me even af hoeveel  keer het ding is gebruikt  voordat dit probleem optreedt. Normaal gesproken is een perspassing niet onderhevig aan slijtage. (Hooguit het contactoppervlak met de as die erdoorheen gaat kan slijten) dit lijkt meer op een fabricagefout tolerantieprobleem dus kwestie van statistische variatie en kansen dat een combinatie van onderdelen niet goed blijft functioneren en als het ding dan niet al te oud is maak je een grote kans dat het toch onder de garantie valt (voldoet dan niet aan de te verwachten eisen).
Ontwerpen horen volgens een 4 sigma of 6 sigma design  gemaakt te worden. dan is de kans op zo'n combinatie hooguit 1 op 1000 of kleiner. Maar die 1: 1000 is dan wel fout dus was ook al potentieel fout toen je hem kocht.
Tja... Vrees dat het mijn eigen schuld is, heb hem naast gewoon gebruik voor mout, ook gebruikt on mais te breken voor kippenvoer.  Hij zal hier wel wat harder van op z'n donder hebben gekregen dan de bedoeling is.

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #6 Gepost op: 17-11-2018 12:26 u »
Tja... Vrees dat het mijn eigen schuld is, heb hem naast gewoon gebruik voor mout, ook gebruikt on mais te breken voor kippenvoer.  Hij zal hier wel wat harder van op z'n donder hebben gekregen dan de bedoeling is.t, ook gebruikt on mais te breken voor kippenvoer.  Hij zal hier wel wat harder van op z'n donder hebben gekregen dan de bedoeling is.
Ahhhh! Dat verklaard veel!

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Land: us
« Reactie #7 Gepost op: 17-11-2018 13:30 u »
Tja... Vrees dat het mijn eigen schuld is, heb hem naast gewoon gebruik voor mout, ook gebruikt on mais te breken voor kippenvoer.  Hij zal hier wel wat harder van op z'n donder hebben gekregen dan de bedoeling is.
Lijkt me logisch dat ie dan naar de vaantjes is.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #8 Gepost op: 17-11-2018 13:36 u »
En ongemoute granen dan die moet je toch ook kunnen schroten? En Traploper had het probleem ook toch? 

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 17-11-2018 14:11 u »
En ongemoute granen dan die moet je toch ook kunnen schroten? En Traploper had het probleem ook toch?
Misschien heeft traploper ook kippen? En gedroogde maiskorrels zijn harder denk ik, en een stuk dikker.

Offline Traploper

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 17-11-2018 14:59 u »
Ik heb geen kippen, helaas. Eerder gebruikte ik altijd de hendel om met de hand te schroten, maar toen die afbrak, ben ik met de boormachine begonnen. Sindsdien heb ik dat probleem. Misschien meer geweld dan het ding aankan?
Al is dat ook vreemd aangezien er wel een adapter voor de boormachine bij zit.

Wel is het ding een keer vastgeslagen doordat er een schroefje losgetrild was en tussen de mout lag. Misschien dat hij toen een optater gehad heeft?

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 17-11-2018 15:05 u »
Best grappig dit. Ineens zijn er vreemde dingen tussen de walsjes gekomen waar ze niet op berekend zijn. Geen wonder dat die astapjes naar zijn grootje gaan. Daar zijn ze niet voor gemaakt hè?
En ja, moet gewoon met een boormachine kunnen.

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
Re: Probleempje met de Bulldog Maltmill
« Reactie #12 Gepost op: 18-11-2018 01:01 u »
Best grappig dit. Ineens zijn er vreemde dingen tussen de walsjes gekomen waar ze niet op berekend zijn. Geen wonder dat die astapjes naar zijn grootje gaan. Daar zijn ze niet voor gemaakt hè?
En ja, moet gewoon met een boormachine kunnen.
Ghe ghe ghe! Maar wel elke dag verse eitjes!

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 18-11-2018 05:56 u »
Ghe ghe ghe! Maar wel elke dag verse eitjes!
Maar geen bier hè?

Offline Traploper

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 18-11-2018 08:38 u »
Ik wel hoor, de molen werkt nog prima.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #15 Gepost op: 19-11-2018 20:59 u »
Voor kippenboer en dus de mais ben je beter  af met een schijvenmolen. Ik denk trouwens dat met een boormachine een lagere belasting voor de lagers van de walsenmolen is. Dat is een zuivere roterende beweging. Met de hendel is ook een wisselende belasting omhoog en omlaag.

db

Tags: