En nog een alles in 1 systeem, nu van Klarstein

Gestart door ArneSmits, 24-01-2017 16:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ArneSmits

Zag net deze: http://www.klarstein.com/Kuechengeraete/Funcooking/Mundschenk-Maischekessel-Bierbrauanlage-Set-2500W-30l-Edelstahl.html

Lijkt op de Bulldog en Grainfather, maar dan nog goedkoper. Staat ook al op Amazon.de. Ben in de markt voor zo'n systeem, dus erg benieuwd wanneer hier de eerste ervaringen voor opduiken.

Cisdevésser


BLUB

Niemand hier zo'n ketel in gebruik? Ben zelf ook wel benieuwd.

jef

Het kliksysteem van de bovenste buis ziet er wel handiger uit dan die van de Grainfather.

Peterrr

Ik wilde er eentje bestellen, maar hij is in 2 dagen 40€ duurder geworden.
En de koelspiraal zit er niet meer bij.

Nu heeft klarstein er alleen een naampje op geplaatst.
Het is de opvolger uit de " Chinese" fabriek waar Bulldog, guten, e.d. en andere varianten vandaan komen.

Dus ik verwacht best dat een nieuwe lichting Bulldog ongeveer hetzelfde zullen zijn.
( Kijk maar op de Alibaba link die het Duitse topic staat)

Grt Peter

Hay

Ik had nog nooit van klarstein gehoord.
Maar als je die wil moet je dan bij klarstein bestellen of op alibaba?
En hoe zit het dan met garantie en zo?

Peterrr

Klarstein is bij Amazon.de gewoon te bestellen al jaren.
En ook bij klarstein Duitsland te bestellen en met garantie afhandeling van Amazon ben ik bekend.
Die is heel goed ( heb problemen met een weck ketel gehad kosteloos 3 x omgeruild en toen geld teruggestort)
Ook met een reparatie van audio apparatuur ging terug naar Oostenrijk en werd gerepareerd.

Dus daar ben ik niet zo bang voor.
Klarstein is gewoon een handelsnaam die net als silvercrest ,Medion  een naam op een Chinees product zet

Deze ketels zoals Robo Brew , Bulldog, Guten , en klarstein komen allemaal uit China.( Zelfde fabriek)

Grt Peter

beermenke

Is gewoon te bestellen voor 370 incl alles
Zou er ook ca 15 liter mee te brouwen zijn?

stiaanke


daniel_oud

Ik vraag me af of het mogelijk is deze systemen uit China te bestellen. Ze zijn er degelijker uit dan de bulldog beer brewer. Sommige advertenties geven aan dat minimale bestelling 1 stuk is en met prijzen van ongeveer 250 euro.
https://dutch.alibaba.com/product-detail/bm-s500m-1-beer-boiler-guten-kitchen-equipment-mash-tun-equipment-cerveza-barriles-40l-50l-beer-mash-tun-60573603915.html

Hay

Neem aan dat er dan shippingkosten bijkomen.
En ik had laatst bij lighting the box allemaal fietsspullen besteld en dat was voor 150 euro.
Komt de bezorger het brengen was het onder rembours moest ik in de 20 euro betalen.
Ik zeg kan niet ik heb al betaald ja maar ik was er uit gehaald met douanecontrole en kwam dit er aan btw bij.
Dus neem aan dat dat met dit apparaat ook kan gebeuren als je rechtstreeks besteld.

Hay

Moet zeggen dat ik dit ook een leuk ding vind en zit te twijfelen tussen deze en de bulldog.
Waarbij de bulldog de voorkeur heeft omdat ik die bij een mij bekende leverancier kan bestellen ivm garantie en zo.

Franske

Ik heb nu 5 keer fijn gebrouwen met de Bulldog. Prima biertjes al zeg ik het zelf. Maar als ik die Klarstein zie krijg ik er ook wel zin in. Vooral door de ingebouwde pomp en de rvs doorvoer terug in de ketel ipv de siliconenslang.
De Klarstein Mundschenk is trouwens gewoon te koop via electronic-star.nl voor 369.99 incl. koelspiraal.

Hay

Ja inderdaad daar staat de koelspriaal erbij.
Op het Duitse forum was er wat te doen over die koelspiraal het schijnt dat die er niet bij zit en ook niet bij hoort.
En degenen die het apparaat hadden besteld bij klarstein kregen het ook geleverd zonder koelspiraal maar kregen later wel geld terug en op de site was toen ook de tekst met koelspiraal verdwenen.
En het apparaat scheen niet dubbelwandig te zijn maar daar werd geen vergoeding voor gegeven.

Edit op de foto's staat ook geen koelspriaal afgebeeld.

Martijn0172

De koelspiraal wordt benoemt, maar op de foto's niet te zien. Ik twijfel erg tussen deze en de bulldog brewer. Iemand wie kan bevestigen dat de spiraal er bij zit?

Hay

Volgens het Duitse forum zit ie er niet bij.


Hay


Martijn0172

Dan kan je haast er vanuit gaan dat de fout nog niet in de Nederlandse website is aangepast. Gezien ik geen zin heb in de rompslomp ga ik wel voor de bulldog

Peterrr

Ik heb hem maar besteld.

Die koelspiraarl maak wel zelf wel even.

Grt Peter

Oja bij de bestelling geen bezorgkosten betaald  :weetniet:

Hay

Bij de Hollandse electronic-star heb je besteld?
Er staat niks over bezorgkosten bij dus als het goed is.
Voor dat geld kun je best zelf een koeler maken.
En toch als die koeler er niet bij zit moet je een mail sturen kijken wat ze doen.
Die gasten op het Duitse forum kregen 30 euro retour.
Ben echt benieuwd wat je er van vind.
 

Peterrr

 Ja die koeler maak ik van koper van de rol ( koelleiding) .
En op het Duitse forum had dat ik al gehoord. ;D

Grt Peter

Hay


Peterrr


Hay

Nee ik zat net als jij te twijfelen tussen de bulldog en deze.
Morgen jarig dus de knoop maar door gehakt. ;)
Als die koelspriraal er niet bij zit sturen we gewoon een mail en zien we wel.

Peterrr

Nou gefeliciteerd dan! :biersmile:

En ben wel benieuwd hoe de kwaliteit is.
( Zal het  niet halen bij mijn Duitse ketels en roerwerk maar gemak is ook wel iets om voor te gaan.)

Wordt vervolgd dan maar  ;D

Grt Peter

BLUB

Ik heb hem ook besteld, voor erbij, kan ik ook ergens anders brouwen  :brouwen:

Hay

Dank je wel, ik blijf mijn koelbox en kookketel en brander er ook bij houden.
Na mijn volgende wil ik een barleywine ( een bigfootachtige) gaan brouwen en daar gaat bijna 8 kilo mout in die ga ik toch mooi met de koelbox doen.
Maar als de klarstein een beet je op tijd binnenkomt volgende week wil er een tripel mee brouwen.
Dat bazookafiltertje wil ik vervangen door een filterheks of een filter net als in mijn kookketel die ik zelf maak van koperenbuis.
Maar eerst is kijken hoe het allemaal in mekaar steekt.
Een koelspiraal heb ik al een maar die is een beetje klein.

Hay

Citaat van: BLUB op 28-01-2017  22:29 uIk heb hem ook besteld, voor erbij, kan ik ook ergens anders brouwen  :brouwen:

Zijn er al 3  8)

BLUB


Martijn0172

Maak daar maar 4 van. Ik heb er ook 1 besteld. Het voordeel van het instellen van meerdere stappen vind ik eigenlijk een zeer grote pro. Mogelijk hebben ze nog een oude versie liggen wat betreft koelspiraal

Peterrr

 :biersmile:

Nou dan straks naar een informatief topic over gebruikers ervaringen.  :D

Grt Peter


( Het luie brouwers topic...)

Joh

Is deze net zo automatisch en programmeerbaar als de Speidel Braumeister?
In de andere alles in 1 systemen zijn alle maischstappen niet van te voren in te stellen zoals bij de Braumeister.

BLUB

Citaat van: Peterrr op 29-01-2017  10:31 u:biersmile:
( Het luie brouwers topic...)

 :slaperig: :slaperig: :slaperig: :slaperig: :slaperig: :lol:

Peterrr

Bij Braumeister hoef je de pomp slang er niet op te zetten. Gaat van onder
En volgens het " Ierse filmpje" en de " Duitsers heeft hij 6 maisch stappen.
En ik heb de Handleiding gedownload en daar is het ook automatische stappen en je kan kiezen op welk vermogen.
Er zal gerust meer ( vooral robuust ) verschillen maar dat mag wel voor de prijzen gehanteerd  ;)

Martijn0172

Volgens de DHL komt de Klarstein a.s. woensdag binnen, verzending vanuit Duitsland. Erg benieuwd naar de kwaliteit. Woensdag avond even  uitproberen en hopelijk vrijdag een brouwsel maken.

Slayer1965

Ik ga dit draadje volgen, ik ben benieuwd hoe hij bevalt.  :)

BLUB

Ketel net binnen, ziet er goed uit maar inderdaad zonder koelspiraal. :huilen:

Vandaag maar eens even er een mailtje aan wagen, al is het alleen maar voor de "sport"  :bijdrage_forum:


Hay

Die van mij zou vandaag ook komen maar nog niks gezien. Ik heb voor de zekerheid een foto genomen van de site waarop staat dat er een koeler bij zou moeten zitten.
Inderdaad gewoon een mail aan wagen en dan zien we wel ga ik ook doen.
Op het Duits forum waren een aantal negatieve berichten over het apparaat, met name dat het apparaat tijdens het koken uitspringt een soort beveiliging.
Daar waar het verwarmingselement zit zou het aankoeken en de beveiliging zou uitspringen.
Na grondig met de ruwe kant van een schuurspons schoonmaken zou het opgelost zijn en zorgen dat je met genoeg liters water inmaischt en dus met minder spoelwater werken.
Niet al te fijn schroten en zorgen tijdens het maischen dat het element niet op vol vermogen staat.
En meteen de pomp aan zodat er niks gaat vastkoeken.

Er waren er een paar ook al super tevreden.
En iemand schreef dat je per uur 4 liter verdampt tijdens het koken.
Is handig voor je brouwprogamma en ik meen gelezen te hebben dat een rendement van 70 % mogelijk is.

Peterrr

Is binnen,
Ga vanavond met water proefdraaien.
Nee geen spiraal.. ;)

Peterrr

Nou bezig...
Klein druppeltje bij pomppijpje.




Kijken of hij het programma volgt.

TymonK

Spannend! Ben benieuwd naar je ervaringen!

Peterrr

Nou even een programma gedraaid.

60 graden 10 Min , 70 graden 10 Min ( 2000watt)  en koken 5 min ( 2500 watt)

Ging prima en het druppeltje kwam ook niet meer.
Zeer snel op temperatuur.
Zondag de echte test met een tripple.
Ben benieuwd.

Grt Peter

Martijn0172

Helaas is de mijnes verzonden zonder mijn huisnummer op de pakbon, UPS belde nu komt die van mij morgen.

Toevallig nog uitgezocht hoeveel verlies er is na het hevelen van de ketel naar het vat? Mogelijk ook de verdampingssnelheid? Ik ga morgen even checken en dan vrijdag een blond bier brouwen.

Peterrr

Nee, was gewoon een test om te kijken of hij het doet.

Johannesdeloper

Ik heb dit topic een beetje gevolgd op het Duitse forum http://hobbybrauer.de/forum/viewtopic.php?f=22&t=12242&sid=e39c78286d4c566f123fb3390d5fbfdc&start=200#p190288

Kort gezegd zijn de meningen niet onverdeeld positief. wat ik lees is het volgende:
- apparaat slaat soms af
- pomp kan verstopt raken.
- verwarmingselement koekt aan.
- kookt soms over

Maatregelen die men neemt:
- niet te fijn schroten
- bij inmaischen verwarmingselement uitzetten.
- bijroeren om temperatuurshoot te voorkomen.
- pomp altijd op vol vermogen laten draaien.

Forum is heel actief. Klarstein lijkt niet moeilijk te doen over "maandagmorgen apparaten" en biedt service dat
in Duitsland (ook in Nederland?) alle reserve onderdelen aanwezig zijn. Je hebt 1 maand omruilgarantie en 2 jaar leveranciersgarantie.
Er zou ook (in China dan) een 50l versie bestaan.
Er wordt op dit forum ook gesproken over een open source versie van de firmware voor dit apparaat.
Dat er een actief gebruikersplatform is, is denk ik alleen maar gunstig voor dit apparaat.

BLUB

Mailtje gestuurd naar electronic- star.NL, krijg ik een mailtje terug dat het alleen in het Engels kan.
Zal wel via India gaan, zo slecht dit  :huilen:

Hay

Dit had ik hierboven al neergezet.
Het afslaan komt door het aankoeken daar waar het element zit.
En dit is meteen ook het grootste probleem en mijn grootste angst.
Pomp was een keer voor gekomen maar daar was het zeef niet goed gemonteerd.
En ja overkoken wat moet je daar van zeggen, lijkt me met elke pan een probleem

De mijne is ook binnen en ook geen spiraalkoeler dus maar een mail sturen
Heb zelf een filter gemaakt van koperen pijp met zaagsnedes.
En met alleen water had ik na het hevelen nog 0.3 liter in de ketel zitten.
Laat je de originele bazooka zitten dan zal dat al gauw een paar liter zijn.
Nu ff een brouwdag inplannen en we zien wel waar het schip strand.

Martijn0172

Ook binnen gekregen, het leeghalen via de bazakoo levert inderdaad een behoorlijk verlies op zal vanavond even kijken hoeveel. Verder jammer dat er geen "ingebruikneem" handleiding bij zit (of ik kijk er overheen) het is mij zo op het eerste gezicht nog niet duidelijk hoe de moutketel + filter juist in elkaar gezet moet worden. ook nog maar 5 minuten gekeken dus dat zal wel goed komen.

Ik heb ze gebeld wat betreft de koeler. Ze gaan het uitzoeken in het distrubutiecentrum, binnen 3-5 werkdagen pas een reactie hebben ze mij verteld

Martijn0172

Er zit twee liter verlies in, wanneer je het kraantje gebruikt. De 10 liter aanduiding is ook bij 12 liter vloeistof

Hay

Oh dat is goed om te weten daar had ik nog niet op gelet, dus de 20l aanduiding is in werkelijkheid 22 liter?
Moet ik ff opletten want ik werk niet met die bazooka en dan kloppen mijn nummers niet.
Ik moet voor het koken 26l hebben en na 21l.En dat is op 75 minuten koken.
Het in mekaar zetten stelt niks voor en is in 10 minuten klaar.

Martijn0172

Check het ff voor de zekerheid (just to be sure) maar ik moest 12 keer mijn maatbeker legen (en die is 1 liter). Ik ben nu even een testje aan het doe om het kookverlies te controleren

Peterrr

En  is het wat om na het koelen, via de pomp de ketel te legen?
Zag dat op een you tube filmpje van een Robo Brew type die ging rechtstreeks het gist vat in.
Ik heb altijd een filter zak boven mijn gistvat.
Die houd bij mij altijd de vlokken tegen.

Martijn0172

Over het algemeen ben ik wel tevreden. De volgende zaken vallen mij op:

- Verlies door gebruik van de kraan is 2 liter
- De 10l aanduiding is 12l vloeistof (wrs het 2 liter verlies mee gerekent), valt te verwachten dat dit ook geld voor 20l (=22l) en 30l (=32l)
- Kookverlies is 4l per uur (gemeten met 12 liter water en 2500w, zou denk ik minder kunnen bij kleine brouwsel door de wattage aan te passen)
- De timer start pas bij het bereiken van de temperatuur (vast en zeker heel logisch maar hier had ik nog niet bij nagedacht)
- De stap van 99c naar boilin duurde 5-7 min. Er was al een rollende kook bij 99c. Na de start is er continu een rollende kook geweest maar de temp is tussen de 96-98c gebleven
- Het opwarmen gaat sneller als de pomp aanstaat

Citaat van: Peterrr op 01-02-2017  19:13 uEn  is het wat om na het koelen, via de pomp de ketel te legen?

Lijkt mij dat de opening zo verstopt zit.


Peterrr

Het kraantje in mijn huidige ketel is minder doorlaat dan deze pomp.
Ik heb pellets in de spider of hopzakken bij bloemen...

Ik denk dat ik dat zondag het gewoon probeer.
Zoals al zei ik zag op YouTube dat ze het ook deden op nagenoeg deze ketel en tijdens het koelen stond hij ook aan.
W.s. een tijdje na het koken.

Franske

Wat hebben jullie met die 2 pijpjes/steuntjes met schroefjes gedaan?

Martijn0172

Die horen in de gaten van de top-plaat in de mout korf voor het makkelijk in en uit plaatsen

Hay

Als je alleen met hopbloemen werkt en je zet de moutkorf er met koken weer in .
Dan heb je een soort hopspider en dan zou dat wel kunnen wat Peterrr zegt.
Maar door de filter die ik nu gemaakt heb of als je een filterheks gebruikt heb je die 2 liter verlies ook niet meer.
Ik ga de eerste keer proberen of dat kan met die moutkorf ik zag dat in een demofilm van de bulldog.

Franske

Citaat van: Martijn0172 op 01-02-2017  20:33 uDie horen in de gaten van de top-plaat in de mout korf voor het makkelijk in en uit plaatsen
ok duidelijk. Ik kwam er niet uit. Bedankt

Martijn0172


Hay

 :duimop:
Nog gauw ff kijken dan ga zo inmaischen.

BLUB

Mailtje terug gehad, konden in het centraal magazijn de koelspiraal niet vinden.

Hebben mij een voorstel gedaan om € 35 te retuneren, heb teruggemaild "is goed"  :proost:

Hay

Ik was net voor 1700 uur klaar, het had veel sneller gekund maar heb me alles goed bekeken  en rustig aan gedaan omdat ik normaal heel anders werk.
Nou ik kan alleen maar zeggen wat een super apparaat het werkt echt fantastisch.
Ik was in mijn brouwprogramma uitgegaan van hetzelfde rendement wat ik normaal heb met mijn koelbox en dat was 71% maar dat kan omhoog.
Precies weet ik het pas vanavond als ik weer thuis ben want moest eerst naar de zaak.
Ik had 20l water vanuit het gistvat in de klarstein gedaan en daar was dat ook nagenoeg 20l.
Nou weet ik wel dat de maataanduidingen van zo'n gistvat ook niet helemaal kloppen.
Ik heb per ongeluk met een liter teveel gespoeld en had uiteindelijk 2 l meer in het gistvat en 2 puntjes lager dan het had moeten zijn.
Ik heb 4 liter per uur weggekookt en koken heb ik gedaan op 2000 watt en dan heb je een mooie rollende kook.
Mijn zelfgemaakte filter werkte ook prima en er blijft heel weinig over in de ketel
Kortom ben super tevreden.
Hier nog een filmpje van een Duitse collega.


Martijn0172

Klinkt goed. Heb je een meer stap maischschema gebruikt? Zo ja met welk vermogen heb je de tussenstap gemaakt?


Vandaag zijn mijn overige spulletjes binnen gekomen, ik ga morgen brouwen!

SanderH

Citaat van: Hay op 02-02-2017  17:37 uHier nog een filmpje van een Duitse collega.



Hoe zinvol is de zetmeel test op die manier?

Moet wel zeggen dat ik verder vindt dat ie er wel goed uitziet. Is die Camlock standaard?

Hay

Citaat van: Martijn0172 op 02-02-2017  17:54 uKlinkt goed. Heb je een meer stap maischschema gebruikt? Zo ja met welk vermogen heb je de tussenstap gemaakt?


Vandaag zijn mijn overige spulletjes binnen gekomen, ik ga morgen brouwen!

Nee ik heb mijn water opgewarmd met het volle vermogen naar 71 graden.
Ingemaischt en daarna 75 minuten op 67graden met een vermogen van 1500 watt.
Daarna 10 minuten op 78 graden, weet niet of dat moet en of goed is want dat hoef ik nooit bij mijn koelbox.
Wat wel opviel met koken dat de temperatuur niet hoger kwam dan 99 graden maar ik had wel een goeie rollende kook.

Eric v B

Citaat van: Hay op 02-02-2017  18:19 uWat wel opviel met koken dat de temperatuur niet hoger kwam dan 99 graden maar ik had wel een goeie rollende kook.
Dat komt omdat je 30 meter boven NAP woont. Dan kookt het water/wort eerder dan op zee-niveau.  ;)

Mooi om te horen dat het geautomatiseerd brouwen je meegevallen is. Ik proef binnenkort wel hoe het geworden is, je Duitse Tripel  ;D

Peterrr

Citaat van: SanderH op 02-02-2017  17:57 uHoe zinvol is de zetmeel test op die manier?

Moet wel zeggen dat ik verder vindt dat ie er wel goed uitziet. Is die Camlock standaard?

Ja die camlock is standaard, en hoewel hij erg " bling bling " is voelt alles best ok aan.


Martijn0172

Helaas heb ik een "maandagmorgen" apparaat;

1. De pomp lekt
2. De thermostaat werkt voor geen meter, Houd de temperaturen niet constant. Waardoor de temp tot wel 6c boven de ingestelde temperatuur komt (zie foto)
3. Het duur ruim 15 minuten om van 98-99c naar Boiling te gaan, terwijl er al een enorm rollende kook is
4. Apparaat slaat constant uit tijdens koken

Momenteel verder gegaan in mijn oude 21l pan en in 2 andere kookpannen  :-\

Deze gaat dus retour electronic star helaas

Hay

Zie geen foto.
Punt 3 is geen probleem had ik ook maar hij kookte als een gek
Op het Duitse forum hadden ook een paar mensen dat uitspringen.
Bij een was dat niet op te lossen en moest inderdaad retour.
Had jij aanslag op de plek waar het warmte element zit?
Dan moet je dan ff goed schoon schrobben.
Verder moet je niet al te fijn schroten
Niet te dik inmaischen
en bij maischen eerst pomp aan en dan element.
Bij mij was het nauwelijks aangekoekt bij het element en na een nacht weken met een vaatwastablet kon ik het vanmorgen zo afpoetsen.
Er schijnt een mogelijkheid te zijn om die temp. te resetten maar ik weet niet hoe.
Ik had eerst wel een verschil in temperatuur tussen onder en boven maar toen heb ik de pomp wat geknepen en was dat na genoeg gelijk.

Martijn0172

Kreeg de foto niet geupload. Er zit dus een groot verschil in de ingestelde temperatuur en de af te lezen temperatuur



Punt 3 is voor mij wel een probleem, als deze niet naar boiling gaat gaat de timer ook niet lopen en moet ik met een extra timer aan de slag, dat lijkt mij een beetje vreemd voor een aparaat, een apparaat moet gewoon functioneren en niet half. Ik heb goed geschroot, het filterbed deed zijn werk naar behoren.

Peterrr

Je kan de voeler kalibreren staat in de manuel ( + en - ) iets van tegelijk indrukken.
Mijn druppeltje verdween.
Na een keer goed warm te worden.

Probeeer eens met water de temperatuur te vinden zo, misschien slaat hij dan ook niet af.
( tis maar een gedachte )
Zondag is mijn echte test.

Grt peter

Hay

Nou de eerste keer ging bij mij wel de timer lopen alhoewel de meter 99 graden aangaf.
Later heb ik 'm gewoon op 99 graden gezet en dan kookt ie net zo hard en loopt de timer.
Dat de display die verschillen aangeeft zegt me niks heb je niet gemeten dan ?
En daarbij hoe langer de timer loopt hoe dichter die bij mekaar komen.
Toen ik op 67 graden had ingesteld zat ik vooral bovenin iets te hoog, zo'n 2 graden.
Daarna op 65 graden gezet en de pomp geknepen en zat de temp in het begin op 67 en later op 66.
Voor mij is dat goed genoeg, in mijn koelbox zak ik ook 1 a 2 graden.

Hay

Hee Blub heb ook een mail terug en ik krijg maar 30 euro terug >:(
Pure discriminatie, alleen omdat ik uit Limburg kom zeker.
Maar ga toch akkoord want ik was wel van plan om hem te houden.

BLUB

He Hay

Verschil moet er wezen  :huilen:

Heb trouwens vandaag al de 35 euro op mijn rekening staan, die lui zijn razend snel  :groots:

Peterrr

Citaat van: Hay op 03-02-2017  15:29 uHee Blub heb ook een mail terug en ik krijg maar 30 euro terug >:(
Pure discriminatie, alleen omdat ik uit Limburg kom zeker .
Maar ga toch akkoord want ik was wel van plan om 'm te houden.

Bij mij gaan ze zoeken naar de spiraal over 5 dagen krijg ik antwoord ::) ::) ::)


Grt peter

Hay

Gisterenavond mail gestuurd en vandaag antwoord, ze konden 'm niet vinden.
Als er elke dag 5 euro afgaat blijft er niet veel over voor jou. 8)
 

BLUB

Citaat van: Peterrr op 03-02-2017  15:33 uBij mij gaan ze zoeken naar de spiraal over 5 dagen krijg ik antwoord ::) ::) ::)


Grt peter

Die gaan ze echt niet vinden  :weetniet:

Martijn0172

Ik heb al een email terug met mijn klachten over het apparaat. Of ik akkoord ga met 50€ retour (moet ik het apparaat zelf maken) en anders kan ik 'm retour sturen en krijg ik mijn geld terug. De aftersale is in ieder geval prima

Hay

Nou dat afslaan is een serieus probleem de rest kun je verhelpen of is mee te leven.
Even kijken of je dat opgelost krijgt anders heb je er niks aan als ie af blijft slaan onder het koken.
En dan nog 30 euro retour voor de koelspiraal en je hebt 'm bijna gratis.

Hay


Martijn0172

De koelspiraal stond in de opsomming van de problemen dus dit zal wel inclusief zijn. Op het moment staat de laatst gedeelte af te koelen, denk dat het wel goed gaat komen. Wel dubbel zo veel schoonmaak werk  :nut:

 Ik ga er even rustig over nadenken tijdens het burgsbierfestival dit weekend  :biersmile:  maar op dit moment neig ik om 'm terug te sturen

Peterrr

Citaat van: Hay op 03-02-2017  15:36 uGisterenavond mail gestuurd en vandaag antwoord, ze konden 'm niet vinden.
Als er elke dag 5 euro afgaat blijft er niet veel over voor jou. 8)

Ha, ik wacht wel af, ze zeiden dat ik nog eens goed in de doos moest zoeken.
Als ik over 5 dagen niets gehoord heb mail ik wel weer.
Heb nu zelf op mijn werk een koelspiraal gemaakt.
Die op maat is voor deze pan.

Martijn0172

Heb de keuze gemaakt trouwens. Ik ga dit ding retourneren en rustig tijdens de gisting even nadenken, toch pas over 3-4 weken tijd om een nieuwe te brouwen. Mogelijk ga ik toch voor de grainfather ...........

Peterrr

Jammer man,

Kan me wel voorstellen na zo'n  stress brouw dag

Peterrr

Nou, hier ook geen " Happy " brewer

De 3e maisch stap pakte hij niet en wilde daar koken van maken.
Dus dan daarna weer de stappen in geprogrammeerd.
Maar bij 88 graden niets meer dan uitschakelen.
( Te hoog vermogen bij maisch?)
De bodem aangebrand alles in mijn oude ketel gedaan en gekookt.

Maar even een mail sturen.

EvdBroek

Citaat van: Peterrr op 05-02-2017  13:07 uNou, hier ook geen " Happy " brewer

De 3e maisch stap pakte hij niet en wilde daar koken van maken.
Dus dan daarna weer de stappen in geprogrammeerd.
Maar bij 88 graden niets meer dan uitschakelen.
( Te hoog vermogen bij maisch?)
De bodem aangebrand alles in mijn oude ketel gedaan en gekookt.

Maar even een mail sturen.
Jammer zeg! Ik was aan het overwegen er ook 1 aan te schaffen, maar ik wacht nog even tot de kinderziektes er uit zijn.
Sterkte en hopelijk is het makkelijk en snel opgelost

Martijn0172

Balen, ga je de Klarstein terugsturen?

Peterrr

Ik lees op het Duitse forum dat er over 4 weken een nieuwe batch zou zijn.

Ik heb gemaild en wacht even af wat ze zeggen.
Als dit systeem goed zou werken, dan zou het een top systeem zijn.

Als ze hem willen omruilen prima,  anders kijken voor iets anders na restitutie.

Liefst zou ik dit systeem omgeruild voor een goede hebben.

Grt Peter

EvdBroek

Hij is nu op de Nederlandse site in ieder geval uitverkocht

Peterrr

Goed ik heb voor een omruilen gevraagd.

Nou kreeg direct mail met instructies.
Nu afwachten.

Grt Peter

EvdBroek

Voorlopig zijn er geen nieuwe verkrijgbaar; onderstaande kreeg ik als antwoord op mijn vraag wanneer ze weer verkrijgbaar zijn:

CiteerDear,
Thank you for your e-mail.
Your customer ID is:
Unfortunately there is no estimated restock date for this item.
If there is anythign else I can help you with in the mean time please let me know.
Kind regards,
David da Silva

Peterrr

Ze waren volgens mij binnen een week uitverkocht, maar ik geloof dat er in China nu overgewerkt gaat worden  ;D

De mijne heb ik net bij een UPS droppoint afgeleverd.
Ik ga over 6 tot 8 weken weer brouwen dan hoop ik toch wel wat gehoord te hebben.
Ik zal wel berichten als ik iets van klarstein gehoord heb inzake levering.

Grt Peter

Franske

Gisterenavond starterbier gebrouwen met de Klarstein. Ik had 62/71/78 en koken als temperatuur stappen geprogrammeerd om het systeem te testen. Hij werkte ze mooi af. Alleen wat aangebakken op de bodem zag ik toen ik de Klarstein aan het schoonmaken was. Ik denk dat het wattage wat te hoog stond tijdens het maischen. Tussen de 62 en 71 graden had ik hem op 1800w staan. De stijging was in 5 minuten gebeurd. Volgende keer wat lager zetten. Ik vond hem zeker zo fijn brouwen als de Bulldog Brewer waar ik ook 5x naar tevredenheid mee gebrouwen heb. En schoonmaken was ook handiger door de losse filterplaat.

Hay

Toen die van mij eenmaal op temperatuur was heb ik de temperatuur onder het maischen ingesteld op 1500 w.
Zorg dat je die aanslag goed verwijderd, ik had dat ook een beetje en heb de ketel een nacht laten weken met een vaatwastablet erin.
De volgende morgen kon ik het met een schuurspons er zo af poetsen.
Koken heb ik op 2000 w gedaan en jij ?
Mooi dat het goed gegaan is.

Martijn0172

Citaat van: Franske op 08-02-2017  08:18 uGisterenavond starterbier gebrouwen met de Klarstein. Ik had 62/71/78 en koken als temperatuur stappen geprogrammeerd om het systeem te testen. Hij werkte ze mooi af. Alleen wat aangebakken op de bodem zag ik toen ik de Klarstein aan het schoonmaken was. Ik denk dat het wattage wat te hoog stond tijdens het maischen. Tussen de 62 en 71 graden had ik hem op 1800w staan. De stijging was in 5 minuten gebeurd. Volgende keer wat lager zetten. Ik vond hem zeker zo fijn brouwen als de Bulldog Brewer waar ik ook 5x naar tevredenheid mee gebrouwen heb. En schoonmaken was ook handiger door de losse filterplaat.

Fijn te lezen dat hij je bevalt. Kwam deze snel op "boiling" ?

Franske

Ik had hem met 2500w naar koken gebracht (dat ging snel) en toen op 1800w maar op die stand kookte hij net niet. Toen toch ook op 2500w gekookt. Was flinke kook. Had hem in wat afwasmiddel laten weken en met een schuursponsje was de aanslag zo weg.

Martijn0172

Kwam hij ook in de "boiling" stand? Bij mij had ik met 2500w bij 99c al een goede rollende kook maar duurde het ruim 20 minuten voor dat deze op "boiling" stand kwam (en dus de timer ging lopen)

Franske

Hij kwam in de boiling stand. Op 1800w bleef hij op 100 graden staan en ik zag geen rollende kook de timer startte niet. Op 2500w ging de timer snel van start. En kookte flink.

Martijn0172

Ok, dank je wel. Het lijkt er op dat of mijn thermostaat was kapot of mijn apparaat was niet goed gekalibreerd. Vanaf 97c had ik aan een rollende kook

BLUB

Citaat van: Franske op 08-02-2017  13:02 uIk had hem met 2500w naar koken gebracht (dat ging snel) en toen op 1800w maar op die stand kookte hij net niet. Toen toch ook op 2500w gekookt. Was flinke kook.

Gisteren voor het eerst met de ketel gebrouwen en inderdaad is hij met opwarmen supersnel, nog geen 5 minuten tussen de maischstappen.
Bij het naar koken brengen dacht ik dat ik wel de tijd zou hebben voor een "bakkie" maar toen ik terug in mijn brouwhok kwam spoot het schuim door het gaatje van de deksel   :huilen: zo leer je wel je ketel kennen  :brouwen:

 :degroeten:

BLUB

Peterrr

Even een vraagje, werkte bij jullie de 3e maisch stap wel op automatisch?
Want bij die van mij sprong dan op "Boiling " en die viel niet aan te passen.

BLUB

Ik heb om te proberen 4 stappen gedaan en die gingen allemaal goed.
Misschien heb je langer dan 5 seconden gewacht om de 3e stap in te stellen en dan staat hij vast in het progamma.


 :degroeten:

BLUB

Peterrr

Nee hoor, het viel niet in te stellen ,zodra je op S3 kwam stond er Boiling.
En boven de 80 graden schakelde hij uit. ( Vermoedelijk slechte maximaal thermostaat)

Dan heb ik er goed aan gedaan om het apparaat terug te sturen.

 :biersmile:

BLUB

Klopt dat er Boiling staat maar als je dan gelijk de temperatuur knop indrukt kan je gewoon de temperatuur instellen. :biersmile:

Martijn0172

Heb jij al iets gehoord van je geretourneerd apparaat Peterrr? Ik nog niet en maandag een email gestuurd maar ook daar alleen nog maar een automatische reply op gehad

Peterrr

Ze konden mij niet vertellen of ze ketels binnen afzienbare tijd zouden krijgen.
Dit wetende en gezien de vele die terug gestuurd werden bij onze oosterburen zelfs na meerdere brouwsessie's.

Heb ik mijn geld laten terugstorten.
Grt Peter

Martijn0172

Ok. Ik kreeg nu net een email dat het geld op mijn rekening zou worden geretourneerd.

Peterrr

Ja gelukkig is het een nette firma, geen gezeur.


Martijn0172

Citaat van: Peterrr op 24-02-2017  19:43 uJa gelukkig is het een nette firma, geen gezeur.

Klopt, zeer goede after sales. Zag het geld ook al op mijn paypal staan

Slayer1965

Zo jammer van jullie ervaringen, ik zag dit systeem wel zitten eerlijk gezegd!

BLUB

Citaat van: Slayer1965 op 03-03-2017  15:46 uZo jammer van jullie ervaringen, ik zag dit systeem wel zitten eerlijk gezegd!

Nog steeds tevreden over dit systeem hoor  :brouwen:

Hay


roger1980

Was aan het kijken voor een Bulldog. Via Fb stuitte ik op de klarstein (beter instelbaar programma?).
Kan iemand die 2 vergelijken?
Iemand al via China besteld?

http://www.electronic-star.nl/Klarstein-Mundschenk-brouwketel-bierbrouwinstallatie-set-2500W-30-l-edelstaal_i270884.htm
Helaas uitverkocht

Mark G

Kwam het volgende tegen:

Brewie B20


Iemand bekend mee?

Edit: Wel voor luie mensen :)

roger1980


Mark G

inderdaad dik aan de prijs, dit model zelf nog niet gezien.

Hay

Gisteren een meibock gebrouwen met mijn klarstein en afgezien van een paar kleine dingetjes echt een super brouwdag gehad.
Ik had de instellingen nog niet helemaal goed in mijn brouwprogamma staan en had dus een paar liter teveel en een aantal sg punten te weinig.
Maar als het goed is is dat nu opgelost.
Het apparaat is echt super en voldoet prima aan de eisen die ik er aan stel en dat is brouwen zoals ik eigenlijk ook doe met mijn koelbox.
Ik heb het apparaat gevuld met mijn maischwater , water op 71 graden laten komen en mijn mout toegevoegd.
Ingesteld op 67 graden voor 75 minuten, tussendoor 2 keer geroerd en moutkorf eruit en gespoeld.
Ja met mijn stomme kop vergeten uit te maischen, wel gespoeld met water van over de 80 graden.
Daarna gekookt op 75 minuten.
Je moet bij dit apparaat zorgen dat je met veel liters inmaischt, verhouding maischen spoelen zeker 2/3 tot 1/3.
Niet al te fijn schroten en dan werkt dit ding prima.
Wil je echter een vervanger van Braumeister of Grainfather of allerlei gadgets zoals via je tablet en smartphone en weet ik wat al dan zou ik dit apparaat niet kopen.
Ik heb veel kritiek gelezen en dan met name op het Duitse forum  die echt helemaal onterecht is.
Het is en blijft een apparaat van een paar honderd euro en niet meer en niet minder, dus overweeg je om dit aan te schaffen dan hoop ik dat je hier wat mee kunt.

Peterrr

Goed om te horen Hay!

Misschien dat ik hem tzt een tweede kans geef. :biersmile:

Grt Peter

roger1980


beermenke

Hay schrijft vergeten uit te maischen
Moet dat nog? Je gaat toch door naar koken en dan kom je toch langs 78 of duurt je spoelen heel lang?
Wat zie ik verkeerd?

BLUB

Omdat ik niet tevreden was over de bazookafilter en de 2 liter "dode" ruimte heb ik toch maar
een simpel bochtje gemaakt, met een beetje teflontape er omheen past hij mooi in de kraan.

Na het wirlpolen trekt hij hem helemaal leeg, dus wel rekening houden met de literaanduiding.

Nu een RIS gebrouwen met 8,5 kilo mout, ging net  :nut:








Blijft een toppertje  :biersmile:


 :degroeten:


BLUB

Hay

Goed om te horen.
Had ik trouwens niet verwacht dat dat goed zou gaan met 8.5 kg mout.
Dan had ik laatst mijn barleywine ook wel met de klarstein kunnen brouwen maar durfde dat niet aan was ook zoiets van 8.5 kg mout.

Djaib

Aangezien de prijs gunstig is ten opzichte van de duurdere systemen (Grainfather, Speidel Braumeister etc.) lijkt me dit een interessant alternatief. Ik heb een mail gestuurd naar de Chinese aanbieder op Alibaba. De prijzen zijn $233+$163 en $288+$185 voor respectievelijk de 30L en de 50L. Aangezien de verzendkosten relatief hoog zijn is het misschien een optie om meerdere systemen tegelijk te bestellen om zo de kosten te drukken. Zijn er nog anderen geïnteresseerd in het aanschaffen van dit brouwsysteem?

BLUB

Zag net dat hij bij Electronic-star weer vanaf 19-5-2017 leverbaar is  :brouwen:

Martijn0172

Citaat van: Djaib op 12-04-2017  16:21 uAangezien de prijs gunstig is ten opzichte van de duurdere systemen (Grainfather, Speidel Braumeister etc.) lijkt me dit een interessant alternatief. Ik heb een mail gestuurd naar de Chinese aanbieder op Alibaba. De prijzen zijn $233+$163 en $288+$185 voor respectievelijk de 30L en de 50L. Aangezien de verzendkosten relatief hoog zijn is het misschien een optie om meerdere systemen tegelijk te bestellen om zo de kosten te drukken. Zijn er nog anderen geïnteresseerd in het aanschaffen van dit brouwsysteem?

Gezien het hoge uitval percentage, op dit forum zijn er al 2 (of 3?) van de 5 terug gestuurd en volgens mij is op het Duits forum meer dan de helft terug gestuurd, zou ik het niet wagen om direct uit China te halen. Vast en zeker hebben de Chinezen ook een voortreffelijke aftersale maar zal je zelf de retourkosten moeten dragen. Bij deze kosten moet je ook nog inklaring en BTW optellen

Klarstein heeft een goede aftersales. Daarbij heeft het 3 maanden heeft geduurd dat deze weer leverbaar is, kans ia aannemelijk dat er ook aanpassingen aan zijn gedaan. Kan me haast niet voorstellen dat ze met al de retourzendingen van de eerste levering winsten hebben gemaakt

Hay

Hoeft toch ook niet meer, Blub schrijft toch al dat electronic-star ze weer gaat leveren. En dan heb je een goeie service dat is wel gebleken.
Maar dan nog blijf ik erbij wat ik eerder schreef het is maar net wat je er van verwacht.
Ook op het Duitse forum zijn er die wel tevreden zijn en ik ken er een die daar niet zit omdat ze volgens hem teveel mekkeren daar en die is super tevreden.
Er zijn er daar bij die er meer dan 10 keer mee gebrouwen hebben en toen teruggestuurd hebben. :-\
Als je verwacht een Braumeister of Grainfather te krijgen gaat ie tegenvallen en als je een beetje logisch nadenkt hoe zo'n ding werkt en je daar aan houd doet ie het prima.
En dan bedoel ik niet te fijn schroten en niet te dik inmaischen dan gaat dat ding goed.

BLUB

Citaat van: Martijn0172 op 14-04-2017  08:04 uGezien het hoge uitval percentage, op dit forum zijn er al 2 (of 3?) van de 5 terug gestuurd en volgens mij is op het Duits forum meer dan de helft terug gestuurd, zou ik het niet wagen om direct uit China te halen. Vast en zeker hebben de Chinezen ook een voortreffelijke aftersale maar zal je zelf de retourkosten moeten dragen. Bij deze kosten moet je ook nog inklaring en BTW optellen

Klarstein heeft een goede aftersales. Daarbij heeft het 3 maanden heeft geduurd dat deze weer leverbaar is, kans ia aannemelijk dat er ook aanpassingen aan zijn gedaan. Kan me haast niet voorstellen dat ze met al de retourzendingen van de eerste levering winsten hebben gemaakt

2 of 3 van de 5 teruggestuurd? Niet iedereen reageert op dit forum, misschien zijn er in Nederland wel een paar honderd verkocht, vandaar wellicht uitverkocht.

 :degroeten:


BLUB

Peterrr

Kijk die van mij was echt niet ok,
Lek, en niet hoger komen dan 88 graden, geen nokjes om de sparge plaat eruit te halen geen bazooka filter en geen koelspiraal.
Dan ben je blij dat die firma heel netjes is, dus zal ik misschien het weer proberen of kies iets anders.
( Als dit apparaat goed werkt is het een mooi en makkelijk ding punt.)

Als je het Duitse forum volgt gaan/gingen er best wat terug vaak ook vanwege het uitschakelen.
(2500 Watt misschien toch te heet voor maximaal thermostaat?  :weetniet:)
Veel aanbranden van wort op de bodem zou een oorzaak kunnen zijn maar het hoort niet.
Kijk ik ben elektro technisch geschoold, en maak zelf installaties die moeten koken of koelen van producten.
En aanbranden is geen optie om uit te schakelen zolang de thermostaat onder zijn setpoint blijft.
Gewoon volgens mij een batch met een slecht component, gezien dat de "Ace versie" in de UK geen probleem schijnt te hebben.

Rechtstreeks uit China... Nah  ik niet met zo'n grote ketel

Grt Peter

Hay

Ja dat bedoel ik nou er waren er daar bij die gingen op maximaal vermogen maischen en of koken.
Dan krijg je problemen ja, sterker nog dat is vragen om problemen.
En dan op het forum daar gaan liggen zeuren dat het ding het niet doet.
Of nog zo een dik inmaischen de pomp vol open en dan valt het droog onder de moutkorf en slaat ie af, ja lijkt me logisch toch?
En weer liggen janken op het forum.

BLUB

Gewoon op 1800 W maischen en op 2000 W koken, no problem  :brouwen:

Martijn0172

Hallo blub, ik had het toch over dit forum? Volgens mij hebben 5 mensen in dit topic genoemd dat ze er 1 hebben aangeschaft. Daar zijn die van Peter en die van mij terug gestuurd omdat ze gewoon echt niet goed waren. Dat is toch relatief gezien erg hoog?

Als je interesse hebt in dit product gewoon doen! Aan de aftersales ligt het in ieder geval niet.

BLUB

Klopt, maar een kleine groep reageert normaal gesproken op een forum dus er zijn misschien forumleden die
de ketel naar tevredenheid gebruiken maar die niet reageren.

2 op de 5 reaguurders is inderdaad veel, ben blij dat ik bij de andere 3 zit  :biersmile: :biersmile:

 :degroeten:

BLUB



ciesvandekwis

Die heeft een scherpe prijs, maar het is niet geheel duidelijk of de maischzak er bij inbegrepen is, staat eronder als 'klanten kocht ook dit', terwijl de tekst iets anders suggereert.

Ziglar

Zelfs dan is het een nette prijs, zelf een rondpompsysteem maken.
Kwam net een oud forumbericht van eind 2015 tegen waarin de pan nog 650 euro was.

Martijn0172

Zoek even binnen dit forum, er waren wat teleurstellende ervaringen met dit apparaat

Hay

Vandaag mijn snpa kloon gebrouwen met de klarstein en eindelijk alle instellingen goed in mijn programma zitten .
Mijn nummers ruimschoots gehaald dus super tevreden.
Had mijn rendement op 71% staan maar haalde uiteindelijk 73 %.

Harro Melenboer

Vakantiegeld binnen, en had deze ketel al een paar maanden op het oog, dus vandaag maar de knoop doorgehakt en ook maar besteld bij
electronic star

Ben benieuwd...   8)

Peterrr

Ze hebben alleen de datum al 3 keer veranderd, en al 2 keer gevraagd of ik niet liever mijn geld terug gestort wil hebben.


Wordt vervolgd.

Peterrr

En nu staat hij weer op uitverkocht... 😑

Ferry1978


Peterrr

 Goed toch maar terug storten...
Ze hebben geen idee hoe lang het nog duurt.
  :P

Harro Melenboer

Heb vandaag onderstaande email binnen gekregen. Wordt afwachten, ben ik bang...

CiteerDear Harro Melenboer,
It is with regret to inform you that the product you have ordered: Klarstein Mundschenk Maischekessel Bierbrauanlage is currently out of stock.
 Please accept our apologies for not being able to fulfil your order immediately.
The expected restock date for this product is: No restock date at this time.

tdejong

Citaat van: Peterrr op 27-05-2017  12:49 uZe hebben alleen de datum al 3 keer veranderd, en al 2 keer gevraagd of ik niet liever mijn geld terug gestort wil hebben.


Wordt vervolgd.
Ik was ook aan het wachten op ze. Inmiddels heb ik de bulldog besteld. Net even duurder maar op zo'n bedrag bijna verwaarloosbaar.
Deze is in de aanbieding voor 400

Peterrr

Goed,
Geen antwoord op mail, geen telefonisch contact kunnen krijgen.


En gisteren was hij direct leverbaar, nu weer augustus...
En ook geen terugstorten op PayPal

Hmm

Harro Melenboer

 ???
Raar! Heb de bestelde ketel vandaag binnen gehad en er werd keurig en snel gereageerd op mijn emails.

Citaat van: Peterrr op 08-02-2017  17:29 uEven een vraagje, werkte bij jullie de 3e maisch stap wel op automatisch?
Want bij die van mij sprong dan op "Boiling " en die viel niet aan te passen.

Citaat van: BLUB op 08-02-2017  23:07 uKlopt dat er Boiling staat maar als je dan gelijk de temperatuur knop indrukt kan je gewoon de temperatuur instellen. :biersmile:

Bij mij geeft de ketel ook bij S3 gelijk BOILING aan.
Maar als ik op TEMP druk en dan op - , kan ik alsnog de juiste temperatuur instellen.
Ben nu aan het test draaien met alleen water.
De 4 voorgeprogrammeerde stappen worden nu met succes doorlopen.
De handleiding die erbij zit vind ik alleen niet al te best. Was even puzzelen.
Snap nog niet helemaal waar die extra onderdelen (witte schroefdop, schroefjes, flexibel filter en slangenklem) voor zijn.
Hoe/waar hebben jullie die geplaatst?


BLUB

Citaat van: Harro Melenboer op 02-06-2017  17:01 u???
Raar! Heb de bestelde ketel vandaag binnen gehad en er werd keurig en snel gereageerd op mijn emails.

Bij mij geeft de ketel ook bij S3 gelijk BOILING aan.
Maar als ik op TEMP druk en dan op - , kan ik alsnog de juiste temperatuur instellen.
Ben nu aan het test draaien met alleen water.
De 4 voorgeprogrammeerde stappen worden nu met succes doorlopen.
De handleiding die erbij zit vind ik alleen niet al te best. Was even puzzelen.
Snap nog niet helemaal waar die extra onderdelen (witte schroefdop, schroefjes, flexibel filter en slangenklem) voor zijn.
Hoe/waar hebben jullie die geplaatst?


Die witte schroefdop draai je op het overlooppijpje tijdens de moutstort, dan valt er niet per ongeluk mout in de overlooppijp.

Metalen staafjes met de schroefjes aan het bovenste filter monteren i.v.m het plaatsen na de moutstort.

De filter gebruik ik niet, met een knietje trek ik de hele ketel leeg, wel rekening houden dat er dan 2 liter meer in gaat.(zie foto eerder in dit draadje) :degroeten:


:degroeten:

BLUB

Harro Melenboer


Hay

Ja die bazooka filter die erbij zit vond ik ook niks en ik heb van koperenbuis een filter gemaakt met zaagsnedes.
En dat werkt perfect.
Succes er mee. :brouwen:

Peterrr

6 mails verder geen antwoord, vandaag 3 telefoonnummers geprobeerd...
Niets

BLUB

Citaat van: Harro Melenboer op 02-06-2017  17:47 uZenk joe verry mug voor de info  :biersmile:

Joor welkom  :brouwen:  (not un problem foor Sjak)


 :degroeten:

BLUB

Harro Melenboer

Heb met deze ketel vandaag een simpele pils gemaakt.
1500 W voor het maisschen lijkt genoeg vermogen en ging goed.
koken op 2200 W ging ook goed.
Rendement tov mijn vorige ketel (Weckketel van Brouwmarkt) lijkt ook flink verbeterd.
Temperatuur nu ook stukken beter te beheren.

Ja, ben er tevreden mee. Hopelijk blijft deze ketel goed werken de komende tijd.
 :biersmile:

Hay


BLUB

Ik kook op 2000 Watt, rollende kook  :brouwen: :brouwen: :biersmile:
 

:degroeten:

BLUB

Ferry1978


EvdBroek

Citaat van: Ferry1978 op 06-06-2017  23:35 uBegin augustus  weer leverbaar
En dan zonder kinderziektes??

Peterrr

Vreemd,

Ik had 6 weken geleden besteld voor de ketel die in mei geleverd zou worden.
Kreeg 4 mails of ik mijn geld niet liever terug wilde.
De datums werden steeds naar later verplaatst.
Op mijn mails dat ik graag de ketel wilde werd niet gereageerd.
Wat voor mail krijg ik vanochtend...
Dear PayPal user 369,99 euro is being send tot your bank account.

Ik hou er mee op...

Grt Peter


(Bulldog besteld )

Djaib

Ik had na lang wikken en wegen ook maar besloten hem bij electronic-star te bestellen, een week of 3 geleden. Daarna volgde al snel de 1e mail met verschuiving van de leveringsdatum, kort daarna een 2e met de mededeling dat de leverdatum onbekend was en of ik daarom binnen 2 weken wilde laten weten of ik het bedrag retour wilde :huilen:

Terwijl ik naar alternatieven op zoek was kreeg ik een verzendingsmail en gisteren stond plots de koerier voor de deur met mijn brouwketel  :weetniet: :brouwen: Beetje vreemde communicatie daar bij electronic-star, maar ik ben blij met mijn ketel!

Hoorn

Deze ketel heeft inmiddels al 4 merknamen. Het voordeel is dat hij steeds goedkoper wordt en bij steeds betrouwbaardere winkels wordt aangeboden. Nu door Brouwmarkt onder de naam Arsegan EasyBrew-30 (https://www.Brouwmarkt.nl/easybrew-30-automatische-brouwketel-wortkoeler-arsegan.html). Door de Pre order afgeprijsd van € 369,50 naar 329,50 (dit keer met wortkoeler). Het is naar mijn inziens een exacte replica van de originele ketel 'Guten' (zie display). Kortom, het lijkt mij een interessante ketel voor deze prijs. Ik denk er zelf nog even over na of ik hem ga bestellen, aangezien wachten (levering eind oktober) niet mijn sterkste kant is.

Peterrr

Ze nemen in ieder geval een ruime marge qua levering...

Lezen ze ook dit forum?  ;)

grt peter

Hay

Citaat van: Hoorn op 04-07-2017  10:11 uDeze ketel heeft inmiddels al 4 merknamen. Het voordeel is dat hij steeds goedkoper wordt en bij steeds betrouwbaardere winkels wordt aangeboden. Nu door Brouwmarkt onder de naam Arsegan EasyBrew-30 (https://www.Brouwmarkt.nl/easybrew-30-automatische-brouwketel-wortkoeler.html). Door de Pre order afgeprijsd van € 369,50 naar 329,50 (dit keer met wortkoeler). Het is naar mijn inziens een exacte replica van de originele ketel 'Guten' (zie display). Kortom, het lijkt mij een interessante ketel voor deze prijs. Ik denk er zelf nog even over na of ik hem ga bestellen, aangezien wachten (levering eind oktober) niet mijn sterkste kant is.

Ho ho de ketel mag voor iedereen niet even betrouwbaar zijn geweest maar de firma die hem geleverd heeft (Klarstein) is een super betrouwbaar bedrijf.
Alle garanties en teruggaven van geld en weet ik wat zijn ze altijd nagekomen.
Daar zijn ze het zelfs op het Duitse forum over eens en daar waren ze niet heel positief over deze ketel.
Ook bij mij omdat de wortkoeler er niet bij zat gelijk geld terug gehad.
Niks te klagen over Klarstein of electronicpartner.
En de ketel trouwens ook niet ben er nu een soort van ne-ipa mee aan het brouwen.
Super ding.

Hay

Trouwens met wortkoeler een hele goeie actie van Brouwmarkt.
Goed bezig Brouwmarkt.

LostBalloon

Ik maisch nu in een grote koelbox met hele goede resultaten. Maar dit systeem lijkt me wel wat. Waardige vervanger?

Djaib

Ik heb afgelopen week mijn eerste brouwsessie gehad met de Klarstein. Als je dit vergelijkt met wat ik had, 30 L Weckpan op een gasbrander, is het een enorme vooruitgang qua gebruiksgemak. Met name het automatische maischschema zorgt ervoor dat je af en toe je aandacht ergens anders op kunt richten. Ook het continu rondpompen van het wort over het filterbed is handig, het zorgt niet alleen voor helder wort maar ook voorkom je gehannes met javal-filters en eventueel emmers om het gefilterde wort op te vangen. Het wort loopt tijdens het spoelen zo in de kookketel, die al bezig is met opwarmen.

Het feit dat alles van RVS is maakt ook dat poetsen een verademing is, al is wat extra aandacht nodig voor zaken die uit het zicht zitten (pomp, binnenzijde retourbuis). Goed doorspoelen met heet water is echter een kleine moeite. Over het eindresultaat van het brouwsel kan ik je nog niets melden aangezien deze nog in het gistvat zit.

Al met al ben ik zeer tevreden over de Klarstein, heeft alle opties die voor mij nodig zijn (ten opzichte van de veel duurdere Grainfather/Braumeister). Klein kritiekpuntje is het invoeren van het maischschema, als je hierin één foutje maakt kun je deze niet herstellen en moet je het apparaat opnieuw opstarten. Geen probleem, wel irritant. Ten opzichte van een koelbox, wat misschien nog wel wat primitiever is dan mijn pan met brander, is het een meer dan waardig vervanger. In mijn ogen een forse verbetering als gebruiksgemak een issue is. Sommigen zweren echter bij het ambachtelijk in een pan roeren en in de weer zijn met filters, emmers en gasbranders, dus of het iets voor je is hangt af van je persoonlijke voorkeur.

Hay

Dat kritiekpuntje klopt helemaal, nou werk ik zelf niet met automatische maischstappen want ik doe altijd een eenstapsmaisch.
Maar hetzelfde geldt voor koken soms heb ik bij 2100 Watt een hele rollende kook en soms heb ik daar 2200 Watt voor nodig maar kun je niet bijstellen het vermogen dan moet je alles opnieuw ingeven.
Ach ja alles went maar daar zit natuurlijk het verschil met de Grainfather en zo.
Mijn koelbox blijf ik er gewoon bijhouden voor de zwaardere bieren en bv zoals laatst een bier met veel tarwe in de stort die blijf ik lekker in mijn koelbox doen.

beermenke

Ik heb een dimmer tijdens het koken. Kan dus desgewenst iets corrigeren.

LostBalloon

Citaat van: Hay op 07-07-2017  13:24 uMijn koelbox blijf ik er gewoon bijhouden voor de zwaardere bieren en bv zoals laatst een bier met veel tarwe in de stort die blijf ik lekker in mijn koelbox doen.
Een 9 kilo stort voor een IRS gaat dus niet? ;)

beermenke

Bij zwaardere (donkere) bieren begin ik altijd met wort (van vorige keren) in t maischwater
Bij spoelen laat ik de maisch altijd goed uitlekken en dit doe ik inkoken en doe dit heet en vacuum in champagneflessen.

BLUB

Citaat van: LostBalloon op 07-07-2017  15:32 uEen 9 kilo stort voor een IRS gaat dus niet? ;)

Had laatst een stort van 8,5 kilo en had nog een klein beetje ruimte over.

Het opnieuw instellen van koken mocht een hogere watt nodig zijn kost je toch wel 10 seconden  :nut:


 :degroeten:


BLUB

Hay

Citaat van: LostBalloon op 07-07-2017  15:32 uEen 9 kilo stort voor een IRS gaat dus niet? ;)

Zoals Blub zegt zou het misschien net kunnen of je houdt ook je koelbox voor erbij.
Inderdaad 10 seconden werk waar hebben we het over. ;D

Hay

Waar je wel heel goed op moet letten is dat je overlooppijpje niet te hoog boven het vloeistofniveau zit .
Van de week heb ik een soort van neipa gebrouwen met flink wat havermout in de stort.
En vooral in het begin had het filterbed het er een beetje moeilijk mee en als je dan het pijpje te hoog heb zitten en het daardoor niet over kan lopen valt het droog onder je moutkorf en dan krijg je die problemen die ze op het Duitse forum hadden.
Dan springt je droogkook beveiliging uit en doet ie het niet meer.
Je moet even kijken met die pijpjes want je kunt niet zoals bij de grainfather het pijpje in en uit schuiven.
En voldoende inmaischwater gebruiken minimaal 1/4 kg/liter.

Ferry1978

Brouwland heeft nu de Brew Monk, hetzelfde apparaat maar wel 3 jaar garantie.


NaahedetleJ


Dirtbag

Ik begin een beetje een latente interesse te krijgen voor dit apparaat, echter wat zijn de limieten die te maken zijn?

Stel ik wil 21 liter met een SG van 1100 brouwen voor een Russian imperial Stout of een Barley Wine. Kan dit door bijvoorbeeld?

De Arsegan variant wordt geadverteerd als een 30 liter apparaat. Klopt dit? Kun je inderdaad 30 liter bier produceren? Wat is dan de hoogst haalbare SG?

Bij voorbaat dank

db

Hay

21 liter met een sg van 1100 moet wel lukken denk ik.
Heb het zelf nog niet gedaan maar zoals je hierboven bij BLUB kunt lezen heeft hij ervaring met een moutstort van 8.5 kg.
En of 30 liter lukt weet ik niet, dat zal aan het begin sg liggen.
30 liter met een begin sg van 1100 zal niet lukken denk ik.

ps

Bij mij ligt het rendement tussen de 70 en 73%
 

Harro Melenboer

Compleet met Hay eens!

BLUB is het gelukt om een moutstort te doen van 8.5 kg.
30 liter kan sowieso in deze pan, maar of er dan nog 9 tot 12 kg mout bij kan betwijfel ik ten zeerste.
Probleem is, voor zover ik het zie, dat er niet genoeg ruimte is tussen onderfilter en bovenfilter voor zoveel kg mout.

En anders maar 2 x 20l brouwen?
Kan je het mogelijk nog beter laten vergisten ook  8)

Ik heb dezelfde ketel, maar moet nog experimenteren met zwaardere bieren...

BLUB

Knietje aan het kraantje en wirlpolen, gaat er 2 liter meer in.

Dus als je water op de markering van 30 liter staat zit er 32 liter in.  :brouwen:


 :degroeten:

BLUB

P.S. Als je het pijpje inkort zodat de bovenste zeef hoger kan gaat er meer in dan 8.5 kilo.

      Ik zal het eens uittesten, dan post ik het hier wel.  :brouwen:

Nog een keer P.S. Ik heb met een "normaal" recept een brouwzaalrendement van 80%

CeesM

Citaat van: NaahedetleJ op 11-07-2017  15:53 uhttps://www.Brouwmarkt.nl/easybrew-30-automatische-brouwketel-wortkoeler-arsegan.html

Nog een mooi all-in systeem. € 330,- pre order en dan heb je m in het najaar. Niet mis!
Gisteren liep de aktie af. Ik heb er een weekje over na zitten denken en gisteravond toch maar een besteld.
In de laatste 3 uur zijn er toch nog 34 van verkocht. Dus wie weet zijn er na oktober/november wat reviews over te lezen.

bowlingbob

Ik heb ze net een mailtje gestuurd. Wat namelijk een weekje op vakantie.
Wat denk je, ik mag hem gewoon voor de actieprijs kopen. Dan moest ik hem ook wel vandaag betalen.


BLUB

Citaat van: CeesM op 24-07-2017  10:44 uGisteren liep de aktie af. Ik heb er een weekje over na zitten denken en gisteravond toch maar een besteld.
In de laatste 3 uur zijn er toch nog 34 van verkocht. Dus wie weet zijn er na oktober/november wat reviews over te lezen.

Arsegan EasyBrew-30, Klarstein, Brew Monk enz enz enz  zijn allemaal dezelfde ketels dus zat reviews, ook in dit draadje.  :brouwen:

 :degroeten:

BLUB

BLUB

Zoals beloofd heb ik getest wat de maximale stort is in de Klarstein.

Ik heb een recept genomen van het mede forumlid Zeebrew wat ik al meerdere keren tot volle tevredenheid heb gebrouwen.

Om de maximale stort te bereiken moest de bovenste filterplaat omhoog dus heb ik het pijpje 4 cm ingekort en er
een siliconenslangetje opgeschoven zodat ook met minder mout kan worden gewerkt.

Ik kwam uit op 9,486 kilo  :nut: :brouwen: :biersmile:
Het rendement kwam toch weer op ruim 80% (80,7)

Onderstaand het recept en wat sfeerfoto,s


BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk6
Naam receptWinterbier Zeebrew
Brouwdatum23-07-2017
BiertypeQuadrupel
Volume27,9 l
Begin SG1,083 SG
Eind SG1,021 SG
Schijnbare vergistingsgraad74,7%
Alcoholgehalte8,1 vol.%
Berekende kleur (Morey)61 EBC
Berekende bitterheid (Rager)37 IBU
Brouwzaalrendement77,6 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
28,50 lWater uit Water10,26 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
7,939 kgPilsmoutDingemans3 EBC80,5 %
0,789 kgAroma 50Dingemans50 EBC8,0 %
0,493 kgSpecial BDingemans350 EBC5,0 %
0,247 kgChocolademout ontbitterdDingemans800 EBC2,5 %
0,394 kgBruine basterdsuikerSupermarkt35 EBC4,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.30 min.3,0 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.3,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,2 gGalenapellets13,2%60 min.36,7 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
6,51 gKaneelstokspecerijkoken
8,63 gKruitnagelkruidkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gSafale American (US-05)bovengist




De gaatjes van de tilbeugel net vrij.



Net onder de 30 liter markering dus zit er nu ongeveer 31 liter in.



Met meer spoelen kun je afhankelijk van het recept volgens mij wel tussen de 35 en 40 liter koken.



Het vat staat nu vrolijk te borrelen  :brouwen:


 :degroeten:


BLUB

Hay

Aha dat pijpje bedoel je met inkorten, ik begreep je al niet dacht dat je het overlooppijpje bedoelde en dat vond ik niet logisch.
Goed bezig :petje-af:

NaahedetleJ

Citaat van: Dirtbag op 21-07-2017  23:48 uIk begin een beetje een latente interesse te krijgen voor dit apparaat, echter wat zijn de limieten die te maken zijn?

Stel ik wil 21 liter met een SG van 1100 brouwen voor een Russian imperial Stout of een Barley Wine. Kan dit door bijvoorbeeld?

De Arsegan variant wordt geadverteerd als een 30 liter apparaat. Klopt dit? Kun je inderdaad 30 liter bier produceren? Wat is dan de hoogst haalbare SG?

Bij voorbaat dank

db

30 liter lijkt mij een beetje teveel van het goede, maar je zou wel kunnen overwegen een top up te doen na het koken (bijvoorbeeld bij het afkoelen).
Stel gewenste liters wort in en pas je watermanagement zo aan dat alles niet overkookt (ik zou niet meer dan 25 liter tijdens koken aanraden) en dan evt een top up na. Heb het per ongeluk moeten doen bij mijn allereerste brouwsel (omdat de ketel anders te vol zat) en die is erg lekker geworden al zeg ik het zelf.

BLUB

Citaat van: NaahedetleJ op 26-07-2017  08:33 u30 liter lijkt mij een beetje teveel van het goede, maar je zou wel kunnen overwegen een top up te doen na het koken (bijvoorbeeld bij het afkoelen).
Stel gewenste liters wort in en pas je watermanagement zo aan dat alles niet overkookt (ik zou niet meer dan 25 liter tijdens koken aanraden) en dan evt een top up na. Heb het per ongeluk moeten doen bij mijn allereerste brouwsel (omdat de ketel anders te vol zat) en die is erg lekker geworden al zeg ik het zelf.

Ik heb standaard 32 liter met koken en dat is nog niet de max  :weetniet: :brouwen:


 :degroeten:

BLUB

Harro Melenboer

Dank blub voor de heldere uitleg.
De foto over het inkorten van de pijp en de siliconenslang maakte het wel duidelijker, want ook ik, net als Hay, begreep het verkeerd.  :nut:

En in 2 dagen
van Begin SG   1,083 SG
naar Eind SG   1,021 SG
middels 23 g gist..... nice!  ;D

Denk dat ik je recept ook een keer ga brouwen. Ziet er erg goed uit. Dank voor het delen ervan.

PS: die 2e foto, waarvan het volume net onder de til-ding-gaten zit, moest ik echt om lachen. hahaha

BLUB

Citaat van: Harro Melenboer op 26-07-2017  12:33 uDank blub voor de heldere uitleg.
De foto over het inkorten van de pijp en de siliconenslang maakte het wel duidelijker, want ook ik, net als Hay, begreep het verkeerd.  :nut:

En in 2 dagen
van Begin SG   1,083 SG
naar Eind SG   1,021 SG
middels 23g gist..... nice!!!  ;D


Denk dat ik je recept ook een keer ga brouwen. Ziet er erg goed uit. Dank voor het delen ervan.

PS: die 2e foto, waarvan het volume net onder de til-ding-gaten zit, moest ik echt om lachen. hahaha


Hoe bedoel je in twee dagen? Hij staat nog steeds te bluppen hoor  :gistsmile:

 :degroeten:

BLUB

Harro Melenboer

Omdat in het recept stond brouwdatum 23 juli, en er tevens een eind SG in stond,
ging ik er van uit dat de vergisting in 2 dagen had plaats gevonden.  ^-^

BLUB

Dat is een inschatting van BrouwHulp, komt er automatisch te staan en is afhankelijk van de gebruikte gist  :brouwen:

 :degroeten:

BLUB

brouwmus

Citaat van: Harro Melenboer op 26-07-2017  12:33 u[...]
Denk dat ik je recept ook een keer ga brouwen. Ziet er erg goed uit. Dank voor het delen ervan.
[...]

Ik heb hem al een paar keer van BLUB mogen proeven; is inderdaad erg de moeite waard!
Ben wel benieuwd hoe het bier deze keer met de US-05 wordt, was vorige keer dacht ik met een andere gist (maar dat kan ik mis hebben :))

Traploper

Heb nu zelf ook een Klarstein gekocht en gelukkig lijkt het veel van de kinderziektes die ik in dit topic heb gezien niet te hebben. Ik heb vandaag proefgedraaid met water en wil dinsdag er voor de eerste keer mee gaan brouwen. Maar ik heb nog wel 2 vragen die dit topic en het bekijken van youtube-filmpjes niet hebben kunnen beantwoorden:

- Heb ik het goed begrepen dat het idee is, dat je bij het maischen de pomp aanzet die het wort er weer bovenop spuit, waarna de vloeistof door de moutlaag heenzakt, weer de pomp ingaat enz.? Zet je de pomp al aan bij het maischen of pas wanneer je klaar bent? Hoe controleer je of het filterbed geen moutresten doorlaat? En wat is dan eigenlijk de functie van de bovenste filterplaat die je boven op de mout legt?

- Als de pan standaard 2 liter verlies oplevert en je hebt daar nog geen mooie oplossing voor zoals anderen in dit topic, dien je dan een recept voor 12 liter bier te maken om op 10 liter bier uit te komen of valt de rest er makkelijk uit te hevelen?

Hoop dat jullie me kunnen helpen, heb er erg veel zin in.

Hay

Ja inderdaad tijdens het maischen zet je de pomp aan maar ik zou er een slangetje aan maken zodat het niet klettert.
De pomp zou ik een beetje knijpen zo dat je niet op volle toeren draait anders pomp je teveel weg onder je mout korf.
En heb je kans dat het onder je moutkorf droog valt en dat moet je ten alle tijden voorkomen daarom ook met genoeg liters inmaischen ik zou zeker 4l per kg mout doen.
Die bovenste plaat dient er voor dat als het niet goed door stroomt en je wort loopt door het pijpje terug dat er dan geen korrels onder je moutkorf terecht komen.
Na een kwartier zet ik altijd ff de pomp uit, haal de bovenste plaat eraf en roer het een keer los daarna stroomt het altijd goed door het filterbed.
Deze stap zou je een of twee keer kunnen herhalen voor een beter resultaat maar ik doe het meestal maar een keer.
Maischen doe je op 1500 Watt dat is meer dan genoeg.
Let er goed op dat het niet droog valt onder je moutkorf en ik ben er van overtuigd dat je geen problemen krijgt.
Naar mijn menig zijn die problemen voor het grootste gedeelte veroorzaakt doordat er niet goed met dit apparaat om is gegaan en daardoor die beveiliging uit gesprongen is.
Vooral op het Duitse forum.
Succes ermee. 

Harro Melenboer

Ik zelf zet de pomp aan tijdens het hele maischproces. Reden is dat in mijn beleving de temperatuur tijdens het hele maisch proces een stuk constanter is.
Omdat ik mijn mout in de binnenste emmer plaats, tussen het onderfilter en bovenfilter in, heb ik nog geen last gehad van mout wat op de bodem van de brouwketel zelf terechtkomt en aanbrandt.

Wat ik zelf doe is het volgende:
In de ketel gebruik ik een 'hexfilter' onderin, niet het standaard meegeleverde bazookafilter.
Ik heb geen problemen met aftappen.
Verlies is meestal iets van halve liter, ongeveer, zoiets, circa.... ;)

Water aanvullen tot 20 liter markering in de ketel

Water opwarmen:
 2500 Watt (kan ook op 1500 W, maar het opwarmen duurt mij dan te lang ;) )
 begin temperatuur = maischschema + 2 graden Celsius (mout toevoegen daalt de temp met 2 graden, is mijn ervaring)
 tijd = 1 minuut

Maischen:
 pomp aanzetten met pomp-kraan volledig open (bovenfilter voorkomt direct kletteren water op mout voor zover ik zie)
 1500 W
 maischschema volgen (na elke stap noteer ik het SG)
 

Na aflopen maischen:
 pomp uitzetten en pompkraan dicht
 moutemmer optillen en uitlekken
 spoelen met 4 - 11liter water met een temperatuur rond de 74 graden Celsius
 wederom uit laten lekken
 Moutemmer verwijderen
 controle SG en pH

Koken:
 Op 2000 Watt het brouwsel 60 minuten koken.
 pomp staat NIET aan.
 Deksel heb ik half op de ketel ivm de hete breuk, maar volgens mij is het beter om het deksel er zelfs helemaal af te laten en het brouwsel te laten verdampen. (ben ik nog voor mezelf aan het testen)

Op deze manier hou ik meestal rond de 20 liter over met een begin SG rond de 1040.

Ik moet mezelf nog een keer toe bewegen om zwaardere bieren (quadrupels) te maken, maar ik heb slechte ervaringen met gisten die hier niet in mee willen werken.
(Gestokte vergistingen. azijnzuur. Zelfs een keer bierbommen meegemaakt, omdat het eind SG te hoog was. Was geen pretje...)

Ik maak zelf geen gebruik van recepten software en doe alles op testresultaten die ik voor mezelf bij hou.

Waarom bij mensen de beveiliging is uit gegaan?
Het enige wat ik mij kan bedenken is dat de ketel droog gekookt heeft, zoals Hay hierboven ook al schrijft.
Of een daadwerkelijke productiefout. (Wat ik mij moeilijk kan voorstellen, maar... het zou kunnen...)

Peterrr

Ik denk dat de eerste lijn echt een productie fout had hoor, bij 66 graden ging hij al uit.
Dit was na het Maischen om te gaan koken.
En diverse lekkages bij de pompaansluiting en ik vermoed ook waar het gat voor pompaanzuiging op de bodem van de ketel zat.

grt Peter

CeesM

Citaat van: Peterrr op 02-10-2017  16:32 uIk denk dat de eerste lijn echt een productie fout had hoor, bij 66 graden ging hij al uit.
Dit was na het Maischen om te gaan koken.
En diverse lekkages bij de pompaansluiting en ik vermoed ook waar het gat voor pompaanzuiging op de bodem van de ketel zat.

grt Peter
Daarom het advies om zo'n apparaat eerst droog (zonder mout, wel met water) uit te testen, en bij gebreken (die zelf niet te verhelpen zijn) deze retour te sturen.

Harro Melenboer

Goed advies, heb ik ook gedaan.

Op deze manier 
-wordt de ketel visueel schoon gemaakt met water mits de pomp ook aangezet wordt
-wordt de ketel getest op juiste werking
-maak je jezelf bekend met de werking van het apparaat zonder al te veel kosten

Lijkt mij een positief iets

Traploper

Net klaar met schoonmaken. Het is allemaal goed verlopen, maar de efficiëntie viel wat tegen. 69%


KarmeFrank

Systeem ziet er goed uit. Vooral voor een beginnende brouwer en kost je in ieder geval niet de kop  :D Ben zelf ook aan het denken om deze (of een brew monk of de Arsegan easybrew) aan te schaffen. Wat ik me afvraag ?
Citaat van: Harro Melenboer op 02-10-2017  16:12 uIk zelf zet de pomp aan tijdens het hele maischproces.
Na aflopen maischen:
 pomp uitzetten en pompkraan dicht
 

Doen jullie bij het spoelen de pomp uit of spoelen jullie het wort m.b.v. de pomp nog een aantal minuten door?

Citaat van: Traploper op 03-10-2017  20:51 uNet klaar met schoonmaken. Het is allemaal goed verlopen, maar de efficiëntie viel wat tegen. 69%
Hoe makkelijk en snel is deze schoon te maken. Ik lees over vaatwastabletten en schuren met schoonmaaksponsjes.

Doen jullie het koelen in dit systeem zelf en is dat passief met een wortkoeler of kan het koelproces versnelt worden bv met de pomp?

Traploper

Nadat de moutkorf omhoog gehaald is kun je niet meer met de pomp werken, maar tot die tijd hou ik de pomp aan. Ga de volgende keer wel aftappen via de kraan en dat weer door mijn filterbed laten lopen. Misschien dat daar mijn efficiëntie beter van wordt. Maar op dat punt is het natuurlijk al wel iets meer handwerk.

Voor het schoonmaken heb ik geen vaatwastabletten of schuursponsjes nodig gehad. Een doekje en een waterspuit waren voor mij genoeg om alles weer (visueel) schoon te krijgen.

KarmeFrank

Citaat van: Traploper op 04-10-2017  11:48 uNadat de moutkorf omhoog gehaald is kun je niet meer met de pomp werken, maar tot die tijd hou ik de pomp aan. Ga de volgende keer wel aftappen via de kraan en dat weer door mijn filterbed laten lopen. Misschien dat daar mijn efficiëntie beter van wordt. Maar op dat punt is het natuurlijk al wel iets meer handwerk.

Voor het schoonmaken heb ik geen vaatwastabletten of schuursponsjes nodig gehad. Een doekje en een waterspuit waren voor mij genoeg om alles weer (visueel) schoon te krijgen.

Haalt de pomp het niet of denk je dat het wel mogelijk zal zijn met een verlengstuk?

Laat je tijdens het koken de deksel erop of juist eraf ivm de berekende verdamping?

Traploper

Met een verlengstuk zal het mogelijk zijn ja, maar dan moet je er alsnog wel voor zorgen dat het wort over het filterbed verspreid wordt i.p.v. op 1 plek neerkomt.

Heb zelf de deksel erop gelaten tijdens het koken.

Dijkie

Welke maat slang kan ik op die pompuitlaat schuiven? Heb een easybrew 30 in bestelling en wil van te voren wat dingen weten vandaar.

BLUB

Wie is Dijkie  ;)

Siliconenslangetje dunwandig 10 mm buitenmaat  :weetbeter:

 :degroeten:

BLUB

Jules

Citaat van: Traploper op 04-10-2017  12:59 uMet een verlengstuk zal het mogelijk zijn ja, maar dan moet je er alsnog wel voor zorgen dat het wort over het filterbed verspreid wordt i.p.v. op 1 plek neerkomt.

Heb zelf de deksel erop gelaten tijdens het koken.
Deksel beter er niet oplaten.
Verdampen is nodig ivm uitdrijven precursoren voor oa DMS.

Verdamping een keer goed vastleggen en rekening mee houden in recept.

Mvg J

Hay

Citaat van: KarmeFrank op 04-10-2017  12:08 uhaalt de pomp het niet of denk je dat het wel mogelijk zal zijn met een verlengstuk?

laat je tijdens het koken de deksel erop of juist eraf ivm de berekende verdamping ?

Volgens mijn bescheiden mening moet je de deksel er helemaal of gedeeltelijk aflaten anders kook je nog niks weg.
Ik laat 'm er helemaal af.

Hay


Traploper


bjorri

Als er niets verdampt tijdens het koken dan loopt de temperatuur en druk op in je pan. De druk kan niet oplopen dus zal er gewoon water en DMS verdampen als je het deksel er op laat. Het aandeel DMS wat verdampt zal waarschijnlijk groter worden als je kookt met deksel erop.

Iedereen lijkt te vergeten dat je doel is die DMS te verdampen en niet om zo veel mogelijk water kwijt te raken. Een rollende kook is dat je ziet dat er beweging in het wort zit, het hoeft dus niet heftig te koken. Die DMS heeft een kookpunt van rond de veertig graden, op ruim hogere temperatuur zal geen DMS-molecuul er over prakkiseren om in het wort te blijven als ie bij het oppervlak in de buurt komt.

Door heftig te koken zal je wel een deel van je wort 'aanbranden' / karameliseren. (Ik ben even de juiste term kwijt.) Dat zal wel de smaak positief of negatief beïnvloeden. Maar voor zover ik weet is er geen enkele andere reden om heftig te koken en dat deksel mag er best opblijven, die DMS weet prima de kiertjes te vinden.

Hay

Er is nergens gezegd dat je heftig moet koken er werd gesteld dat je zonder deksel of met deksel gedeeltelijk eraf moet koken.
En ik denk dat dat wel nodig is maar als jij denkt van niet dan doe je het niet even goeie vrienden  :biersmile:

Jules

Citaat van: bjorri op 04-10-2017  18:12 uAls er niets verdampt tijdens het koken dan loopt de temperatuur en druk op in je pan. De druk kan niet oplopen dus zal er gewoon water en DMS verdampen als je het deksel er op laat. Het aandeel DMS wat verdampt zal waarschijnlijk groter worden als je kookt met deksel erop.

Iedereen lijkt te vergeten dat je doel is die DMS te verdampen en niet om zo veel mogelijk water kwijt te raken. Een rollende kook is dat je ziet dat er beweging in het wort zit, het hoeft dus niet heftig te koken. Die DMS heeft een kookpunt van rond de veertig graden, op ruim hogere temperatuur zal geen DMS-molecuul er over prakkiseren om in het wort te blijven als ie bij het oppervlak in de buurt komt.

Door heftig te koken zal je wel een deel van je wort 'aanbranden' / karameliseren. (Ik ben even de juiste term kwijt.) Dat zal wel de smaak positief of negatief beïnvloeden. Maar voor zover ik weet is er geen enkele andere reden om heftig te koken en dat deksel mag er best opblijven, die DMS weet prima de kiertjes te vinden.
Ik schrijf ook over precursoren. Zie ook de hobby brouwen pagina over DMS. Je hebt aanwezig DMS en pre DMS. Deze laatste activeer je door langdurig koken (langer dan een uur vlgs Narziss) en drijf je dus later af.
Het zit dus iets ingewikkelder in elkaar dan je alleen op basis van het kookpunt zou vermoeden.

Mvg J

PS, ik denk dat je doelt op de maillard reactie in je laatste alinea.

KarmeFrank

Wat ik niet snap is dat als er inderdaad nog 2 liter achterblijft en als je dat niet beseft (want je leest dit topic bv niet) dan vul je het vat gewoon tot de 20 liter markering. Maar dan heb je toch 10% niet bekende verdunning in je brouwsel? Of staat dit duidelijk in de handleiding vermeld?

Hay

Wat je met die 10% verdunning precies bedoeld is me niet helemaal duidelijk.
Als er 2 liter meer achter blijft en je sg klopt moet je niet tot 20 l bij gaan bijvullen maar voer je dat in je brouwprogamma in dat je 2 l verlies hebt.
Klopt je sg niet of te hoog of te laag dan moet je de verdamping veranderen.
Maar het is altijd zo als je een nieuwe installatie hebt en of je die zelf bouwt of koopt dat je een of 2 sessies nodig hebt om je installatie te leren kennen.
En zo je verliezen en verdamping goed in te voeren in je brouwprogamma en daarna houd je progamma daar rekening mee.
Trouwens ik heb zelf een filter gemaakt en er blijft bij mij niet zo veel achter.

KarmeFrank

Citaat van: Hay op 06-10-2017  10:15 uWat je met die 10% verdunning precies bedoeld is me niet helemaal duidelijk.
Als er 2 liter meer achter blijft en je sg klopt moet je niet tot 20 l bij gaan bijvullen maar voer je dat in je brouwprogamma in dat je 2 l verlies hebt.
Klopt je sg niet of te hoog of te laag dan moet je de verdamping veranderen.
Maar het is altijd zo als je een nieuwe installatie hebt en of je die zelf bouwt of koopt dat je een of 2 sessies nodig hebt om je installatie te leren kennen.
En zo je verliezen en verdamping goed in te voeren in je brouwprogamma en daarna houd je progamma daar rekening mee.
Trouwens ik heb zelf een filter gemaakt en er blijft bij mij niet zo veel achter.

Ok wat ik bedoel is dat er blijkbaar een 20 liter niveau streepje staat maar dat er dan 22 liter in zit en dat dat niet in de handleiding staat.

ik kan even je post niet vinden waar je filter staat heb je een linkje daarvan?

Hay

Ah zo bedoel je.
Dan moet je niet tot het streepje bijvullen maar daadwerkelijk die 20l.
Ik heb een emmer met een goeie schaalverdeling op en die gebruik ik altijd.
Maar je kan ook meten en als mijn berekeningen kloppen en daar ga ik van uit is 1 cm in de ketel gelijk aan 0.96 l.
Wel meten zonder de moutkorf erin.
Nee is geen link van, ik heb gewoon van koperen pijp een filter gemaakt met zaagsnedes.

CeesM

Citaat van: Dijkie op 04-10-2017  17:01 uWelke maat slang kan ik op die pompuitlaat schuiven? Heb een easybrew 30 in bestelling en wil van te voren wat dingen weten vandaar.
En ook maar gelijk de maat slang voor de aftapkraan.

Hay

Citaat van: BLUB op 04-10-2017  17:12 uWie is Dijkie  ;)

Siliconenslangetje dunwandig 10 mm buitenmaat  :weetbeter:

 :degroeten:

BLUB

Blub had hier al op geantwoord.
Ik gebruik voor beide dezelfde slang.

Hay

Vandaag mijn 10 e brouwsel gebrouwen met de Klarstein en moet zeggen superapparaat.
Maar is er dan helemaal niks te klagen nou een beetje dan.
Ik vind het jammer dat de overlooppijp niet instelbaar is zoals bij de Grainfather.
En dat de moutkorf er helemaal uit moet met spoelen dus niet halverwege nog een paar uitsteeksels.
Dat eerste heb ik al opgelost door er een paar verschillende maten rvs pijpjes bij te maken.
Dat tweede ben ik over na aan het denken.

McMelloW

Citaat van: Hay op 29-10-2017  19:51 uVandaag mijn 10 e brouwsel gebrouwen met de Klarstein en moet zeggen superapparaat.
Maar is er dan helemaal niks te klagen nou een beetje dan.
Ik vind het jammer dat de overlooppijp niet instelbaar is zoals bij de Grainfather.
En dat de moutkorf er helemaal uit moet met spoelen dus niet halverwege nog een paar uitsteeksels.
Dat eerste heb ik al opgelost door er een paar verschillende maten rvs pijpjes bij te maken.
Dat tweede ben ik over na aan het denken.

Bijv: Een takel waarmee je de moutkorf op tilt en in elke gewenste hoogte kan vast zetten

BLUB

Citaat van: Hay op 29-10-2017  19:51 uIk vind het jammer dat de overlooppijp niet instelbaar is zoals bij de Grainfather.

De moutkorf heeft 3 maten: beide pijpjes, 1 lange pijp of 1 korte pijp.

En het hoeft toch niet over te lopen, ik "knijp" de pomp zo dat hij net niet overloopt  :brouwen:

 :degroeten:

BLUB

Hay

Nee hoeft ook niet per se maar ik heb er een paar verschillende maten bij nu en dat werkt goed.
Voor de moutkorf wil ik een takel maken maar heb nu alles onder een afzuigkap staan in mijn brouwhok.
Dus daar ben ik nog over aan het  :denken:

BLUB


EdwinWest

Een vraagje 'BLUB'.... wat zijn de gegevens over je brouwinstallatie die je in BrouwHulp hebt ingevoerd? Dus hoeveel liter, hoogte etc van de ketel?
Dank alvast voor je antwoord.





Citaat van: BLUB op 25-07-2017  15:04 uZoals beloofd heb ik getest wat de maximale stort is in de Klarstein.

Ik heb een recept genomen van het mede forumlid Zeebrew wat ik al meerdere keren tot volle tevredenheid heb gebrouwen.

Om de maximale stort te bereiken moest de bovenste filterplaat omhoog dus heb ik het pijpje 4 cm ingekort en er
een siliconenslangetje opgeschoven zodat ook met minder mout kan worden gewerkt.

Ik kwam uit op 9,486 kilo  :nut: :brouwen: :biersmile:
Het rendement kwam toch weer op ruim 80% (80,7)



Onderstaand het recept en wat sfeerfoto,s


BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk6
Naam receptWinterbier Zeebrew
Brouwdatum23-07-2017
BiertypeQuadrupel
Volume27,9 l
Begin SG1,083 SG
Eind SG1,021 SG
Schijnbare vergistingsgraad74,7%
Alcoholgehalte8,1 vol.%
Berekende kleur (Morey)61 EBC
Berekende bitterheid (Rager)37 IBU
Brouwzaalrendement77,6 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
28,50 lWater uit Water10,26 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
7,939 kgPilsmoutDingemans3 EBC80,5 %
0,789 kgAroma 50Dingemans50 EBC8,0 %
0,493 kgSpecial BDingemans350 EBC5,0 %
0,247 kgChocolademout ontbitterdDingemans800 EBC2,5 %
0,394 kgBruine basterdsuikerSupermarkt35 EBC4,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.30 min.3,0 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.3,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,2 gGalenapellets13,2%60 min.36,7 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
6,51 gKaneelstokspecerijkoken
8,63 gKruitnagelkruidkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gSafale American (US-05)bovengist




De gaatjes van de tilbeugel net vrij.



Net onder de 30 liter markering dus zit er nu ongeveer 31 liter in.



Met meer spoelen kun je afhankelijk van het recept volgens mij wel tussen de 35 en 40 liter koken.



Het vat staat nu vrolijk te borrelen  :brouwen:


 :degroeten:


BLUB

BLUB

Hoi Edwin

Ik vul in BrouwHulp geen maten of liters van de ketel in, hoeft ook helemaal niet.

Als je in het tabblad van het maischschema kijkt zie je vanzelf hoeveel liter de mout en het maischwater is
Wanneer je de maximale stort van de ketel weet, bij deze ketel ongeveer 35 liter, kun je in het progamma spelen met het maisch en spoelwater.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en verder gewoon doen en de ketel leren kennen  :brouwen:

 :degroeten:

BLUB

ErikV

Beide pijpjes bij 5 kg mout, 20 L maischwater, 24 L wort na spoelen, inkoken tot 21 L.
Bij gebruik van knietje ipv bazookafilter bij iedere maatstreep op de ketel 2 L bijtellen: 20 = 22 etc

Erny

Citaat van: Hay op 26-01-2017  21:37 uIk had nog nooit van klarstein gehoord.
Maar als je die wil moet je dan bij klarstein bestellen of op alibaba?
En hoe zit het dan met garantie en zo?

Klarstein wordt in Nederland geleverd door https://www.electronic-star.nl/ al heeft deze site ook een heel internationaal tintje

Hay

Weet ik want daar heb ik dit aparaat gekocht 8)
Je reageert op een draadje van januari 2017

Jacques

Citaat van: Hay op 05-06-2018  22:55 uWeet ik want daar heb ik dit aparaat gekocht 8)
Je reageert op een draadje van januari 2017

Dat is geen probleem.

Snotje

Easybrew is nu goedkoper dan de Klarstein.

Heisenberg


Heisenberg

Ze zijn allemaal identiek. Brewmonk, Klarstein, Arsegan Easybrew... Ik heb vanmiddag de Brewmonk opgehaald.



harrydevos

Hallo,
Gisteren de Klarstein 50 Ltr besteld op electronic star website, leuke korting en mooie prijs. even afwachten en dan dit weekend een BIPA brouwen.

Richard3

Citaat van: Heisenberg op 04-07-2018  16:55 uZe zijn allemaal identiek. Brewmonk, Klarstein, Arsegan Easybrew... Ik heb vanmiddag de Brewmonk opgehaald.




Toch een vraag hierover. Klopt het dat de brewmonk, verkrijgbaar bij Brouwstore, als enigste dubbele nokken op de moutkorf heeft? Dus in hoogte verstelbaar
Ik heb dit nergens anders gezien bij andere leveranciers van (identieke) brouwketels.

https://www.brouwstore.nl/brew-monk-alles-in-een-brouwsysteem

Heisenberg

Citaat van: Richard3 op 02-11-2018  08:19 uToch een vraag hierover. Klopt het dat de brewmonk, verkrijgbaar bij brouwstore, als enigste dubbele nokken op de moutkorf heeft? Dus in hoogte verstelbaar
Ik heb dit nergens anders gezien bij andere leveranciers van (identieke) brouwketels.

https://www.brouwstore.nl/brew-monk-alles-in-een-brouwsysteem

Ik was gisteren bij de brouwstore. Hij had net een volle pallet nieuwe Brewmonks binnen gekregen. En ja, inderdaad, de nieuwe Brewmonk heeft dubbele nokken en een iets groter display.
De Brewster-beacon heeft dat ook. Ik denk dat de Easybrew ook nog wel zal volgen...
http://www.brewolution.com/index.php/en/brewster/brewster-beacon

De Brewster-beacon heeft ook geen kraantje meer maar in plaats daarvan een peilglas. Verder een bodemfilter, zodat je de ketel gewoon leeg kunt pompen, zonder te whirlpoolen en zonder hopspider of iets dergelijks te hoeven gebruiken.

Richard3

Thanks!
Maar zeker geen mooie actie van bijvoorbeeld 10% korting, zodat ie in de buurt komt van de easybrew?

Heisenberg

Citaat van: Richard3 op 02-11-2018  08:30 uThanks!
Maar zeker geen mooie actie van bijvoorbeeld 10% korting, zodat ie in de buurt komt van de easybrew?
Nee maar er zit wel een andere wortkoeler bij. Je hoeft niet zelf te gaan lopen prutsen met koppelstukken etc.
Ik zie net dat bij Braumarkt de Easybrew € 389.00 kost. Als je de slangkoppelingen erbij moet aanschaffen ben je duurder uit.

Succes ermee!

Richard3

Citaat van: Heisenberg op 02-11-2018  08:36 uNee maar er zit wel een andere wortkoeler bij. Je hoeft niet zelf te gaan lopen prutsen met koppelstukken etc.
Ik zie net dat bij Braumarkt de Easybrew € 389.00 kost. Als je de slangkoppelingen erbij moet aanschaffen ben je duurder uit.

Succes ermee!
Bij Braumarkt nu met een actiecode de 30 Easybrew voor 359 euro, staat op de site. Bovendien hebben ze laatst een code gestuurd voor 10% op het gehele assortiment.
En aangezien ik geen vaste klant ben bij brouwstore vind ik het niet gepast om te bellen en te vragen naar korting.

Heisenberg

Citaat van: Richard3 op 02-11-2018  14:14 uBij BM nu met een actiecode de 30easybrew voor 359 euro, staat op de site. Bovendien hebben ze laatst een code gestuurd voor 10% op het gehele assortiment.
En aangezien ik geen vaste klant ben bij brouwstore vind ik het niet gepast om te bellen en te vragen naar korting.
hahahahaaaaaaa, daarom had ik dat gauw weggehaald, je hebt gelijk...

Hay

Die dubbele nokken zou ik ook graag hebben.
Ben er toch over aan het denken om die er zelf op gaan te maken.
Vriend van mij zit in het rvs, zal is vragen of hij dat kan.

Heisenberg

Citaat van: Hay op 02-11-2018  17:32 uDie dubbele nokken zou ik ook graag hebben.
Ben er toch over aan het denken om die er zelf op gaan te maken.
Vriend van mij zit in het rvs, zal is vragen of hij dat kan.
Ja, ik ook. Ga op mijn werk eens navragen of iemand ze er op wil lassen....

harrydevos

Mijn bestelde Klarstein is binnen! Helemaal happy en heb alles klaargezet voor dit weekeind een BIPA te brouwen! Have Fun allemaal!

Heisenberg

Citaat van: harrydevos op 05-11-2018  19:56 uMijn bestelde Klarstein is binnen! Helemaal happy en heb alles klaargezet voor dit weekeind een BIPA te brouwen! Have Fun allemaal!
Effe wachten met schroten hè!!! hahahahahaaaaa

Ik zou hem eerst uittesten of ie niet lekt etc...

harrydevos

Citaat van: Heisenberg op 05-11-2018  20:40 uEffe wachten met schroten hè!!! hahahahahaaaaa

Ik zou hem eerst uittesten of ie niet lekt etc...
Inderdaad!  ;D Gisteren een temp. controle gedaan (deze klopte aardig met mijn digi en de dobber thermometer) , de pomp ging goed en niets lekte. verwarmen ging ook goed en ik hoorde de elementen schakelen. het menu doorgelopen. even gekookt. enige opmerking is dat de inhoudsstrepen in de ketel niet klopt met de werkelijke inhoud.
Nu ik dit weet, neem ik het aan als een leidraad, maar weet ik straks wel wat de verdamping is.
Uit vorige posts her en der in dit forum wordt er gesproken over 4 Ltr/hr verdamping.
ik ga dit a.s. weekeind testen en laat het hier weten. :brouwen:

Maar bedankt voor de tip!

Heisenberg

Citaat van: harrydevos op 06-11-2018  09:40 uInderdaad!  ;D Gisteren een temp. controle gedaan (deze klopte aardig met mijn digi en de dobber thermometer) , de pomp ging goed en niets lekte. verwarmen ging ook goed en ik hoorde de elementen schakelen. het menu doorgelopen. even gekookt. enige opmerking is dat de inhoudsstrepen in de ketel niet klopt met de werkelijke inhoud.
Nu ik dit weet, neem ik het aan als een leidraad, maar weet ik straks wel wat de verdamping is.
Uit vorige posts her en der in dit forum wordt er gesproken over 4 Ltr/hr verdamping.
ik ga dit a.s. weekeind testen en laat het hier weten. :brouwen:

Maar bedankt voor de tip!
De juiste inhoud kun je uitliteren hè? Gewoon een maatkan vullen (ik heb er een van 5 liter) en kijken waar je uitkomt. Ik werk met een slangetje aan mijn kraan. Slangetje langs de pijp omhoog laten lopen. Daarlangs een stuk schilderstape. Na elke 5 liter toegevoegd te hebben zet ik een streepje. Erg handig, zo kun je de inhoud van de ketel aan de buitenkant aflezen. Meer dit idee:



Succes man!

Heis.

 :degroeten:

Heisenberg

Citaat van: Hay op 02-11-2018  17:32 uDie dubbele nokken zou ik ook graag hebben.
Ben er toch over aan het denken om die er zelf op gaan te maken.
Vriend van mij zit in het rvs, zal is vragen of hij dat kan.

Zo kun je zien dat ook de producenten erover nadenken. Zag het de eerste keer bij de Brewster Beacon. Deze heeft wel meer aardige extra opties.

harrydevos

Hallo allemaal,
gisteren mijn 2e brouw gedaan in de Klarstein 50 Ltr, alles ging goed en verliep voorspoedig.

Tip; ik heb een metalen theezeefje gebruikt om over de overlooppijp te zetten zodat er geen granen/vliesjes door de overstort naar de pomp meekomen.

Ter info nog enkele opgemeten gegevens;
4 Ltr/uur verdamping op 2200 W
2,5Ltr inhoud onder het aftapkraantje.
8 Ltr inhoud onder de maischkorf.

Groetjes

NaahedetleJ

Heeft de laatste versie van de Klarstein Munschenk ook dubbele nokken?
Hij is nu weer in de aanbieding voor 299,00. (dit verschilt per dag bij Electronic star).

beermenke

Citaat van: NaahedetleJ op 30-01-2019  08:39 uHeeft de laatste versie van de Klarstein Munschenk ook dubbele nokken?
Hij is nu weer in de aanbieding voor 299,00. (dit verschilt per dag bij Electronic star).
Denk deze niet, ik verwacht oudere voorraad omdat er nieuwere versies zijn.
Is trouwens geen geld, extra nokken maak je gewoon door er schroefjes met moertjes in te maken.

NaahedetleJ

Bedankt voor je reactie! 
Jij hebt dit gedaan dus met een metaalboor en dan Welke bouten en schroeven.
Heb normaal niet zo'n probleem met klussen, maar om dit in een nieuwe ketel te gaan doen vink nog wel een dingetje 😂

Chilobrachys

Ik zou dan voor een takel systeem gaan ipv boren in een nieuwe ketel.

NaahedetleJ

Gebruik jij een takel Mathijs? Of alleen de nokken... jij hebt de Easybrew toch?

Chilobrachys

Citaat van: NaahedetleJ op 30-01-2019  22:53 uGebruik jij een takel Matthijs? Of alleen de nokken... jij hebt de easybrew toch?

Ik gebruik alleen de nokken bij de easybrew, ik zit wel te kijken of ik ergens op een veilige manier een takel kan bevestigen.

piotr

Ik ga komend weekend voor het eerst brouwen met Klarstein. Mijn eerste brouwsel wordt een Weizen. Voor het koelen heb ik een platenkoeler gekocht.

Vraag: laat ik het wort mbv zwartkracht via het kraantje door platenkoeler lopen of gebruik ik de pomp hier voor?
Vraag 2: laat ik het gekoelde wort nog een keer door een filter (kaasdoek) gaan?

Thnx !

Jacques

Citaat van: piotr op 01-05-2019  13:36 uIk ga komend weekend voor het eerst brouwen met Klarstein. Mijn eerste brouwsel wordt een Weizen. Voor het koelen heb ik een platenkoeler gekocht.

Vraag: laat ik het wort mbv zwaartekracht via het kraantje door platenkoeler lopen of gebruik ik de pomp hiervoor?
Vraag 2: laat ik het gekoelde wort nog een keer door een filter (kaasdoek) gaan?

Thnx !

Deze vragen hebben geen betrekking op de brouwautomaat als zodanig maar op het gebruik van een platenkoeler en kaasdoek...

Je kunt beter een nieuw topic te starten. Of nog beter om de zoekfunctie te gebruiken.
Dan vindt bijvoorbeeld het topic Platenkoeler schoonmaken

Voor je tweede vraag verwijs ik onder andere naar het topic Eerste Brouwsel. (Sterke Blonde) en het topic
Eerste keer brouwen met wat klungelmomenten...


Harro Melenboer

Ter info.

Tot nu toe (1 juni 2017 aangeschaft) met plezier van deze ketel gebruik gemaakt, tot vorige week...
De power schakelaar is kapot gegaan en contact opgenomen met Electronic Star.
Dit was het antwoord:
From: info@electronic-star.com <info@electronic-star.com>
Sent: Tuesday, July 16, 2019 10:48 AM
To: Harro Melenboer
Subject: Re: Fwd: Mundschenk ketel - Mail ID: [2516369002]

Dear Harro

Thank you for your e-mail.

Unfortunately we cannot return it for a repair due to the expired warranty. Neither we sell spare parts.

Apologies for the inconvenience.

Kind regards,

CHAL-TEC GmbH, Wallstr. 16, D-10179 Berlin
Commercial Register No: HRB 98898 District Court: Amtsgericht Berlin Charlottenburg,
VAT.: DE 814529349, WEEE-No. DE 46906833
Director: Peter Chaljawski


De schakelaar is een zogenaamde LECI  RS606A-2020011CBB, welk ik nog niet gevonden heb in NL.
Op alibaba wel gevonden, maar daar word ik aan het lijntje gehouden/nog geen succes met aankopen. Het apparaat zelf kost een paar cent, de verzendkosten zijn rond de 27 US dollar volgens de leverancier...

Dus ik ben nog zoekende, maar hopende zo de forumleden hiervan op de hoogte te brengen.

brouwerwaldonk

Een schakelaar die maar 2 jaar mee gaat is heel droevig, en getuigt van slechte kwaliteit van het apparaat.
Ik heb een zelfbouw maischketel met 3 aan/uit schakelaars, die gaan al meer dan 15 jaar mee.

BLUB

Citaat van: Harro Melenboer op 20-07-2019 &nbsp;10:12 uTer info.

Tot nu toe (1 juni 2017 aangeschaft) met plezier van deze ketel gebruik gemaakt, tot vorige week...
De power schakelaar is kapot gegaan en contact opgenomen met Electronic Star.
Dit was het antwoord:
From: info@electronic-star.com <info@electronic-star.com>
Sent: Tuesday, July 16, 2019 10:48 AM
To: Harro Melenboer
Subject: Re: Fwd: Mundschenk ketel - Mail ID: [2516369002]

Dear Harro

Thank you for your e-mail.

Unfortunately we cannot return it for a repair due to the expired warranty. Neither we sell spare parts.

Apologies for the inconvenience.

Kind regards,

CHAL-TEC GmbH, Wallstr. 16, D-10179 Berlin
Commercial Register No: HRB 98898 District Court: Amtsgericht Berlin Charlottenburg,
VAT.: DE 814529349, WEEE-No. DE 46906833
Director: Peter Chaljawski


De schakelaar is een zogenaamde LECI  RS606A-2020011CBB, welk ik nog niet gevonden heb in NL.
Op alibaba wel gevonden, maar daar word ik aan het lijntje gehouden/nog geen succes met aankopen. Het apparaat zelf kost een paar cent, de verzendkosten zijn rond de 27 US dollar volgens de leverancier...

Dus ik ben nog zoekende, maar hopende zo de forumleden hiervan op de hoogte te brengen.



Heb er nog wel 1 voor je liggen hoor, ook van Alie, kost inderdaad niks en binnen 2 weken in huis.

Wil hem wel naar je opsturen, doe maar een PB.

 :degroeten:


BLUB

middelaersch

Citaat van: Harro Melenboer op 20-07-2019 &nbsp;10:12 uFrom: info@electronic-star.com <info@electronic-star.com>
Sent: Tuesday, July 16, 2019 10:48 AM
To: Harro Melenboer
Subject: Re: Fwd: Mundschenk ketel - Mail ID: [2516369002]

Dear Harro

Thank you for your e-mail.

Unfortunately we cannot return it for a repair due to the expired warranty. Neither we sell spare parts.

Apologies for the inconvenience.

Kind regards,

CHAL-TEC GmbH, Wallstr. 16, D-10179 Berlin
Commercial Register No: HRB 98898 District Court: Amtsgericht Berlin Charlottenburg,
VAT.: DE 814529349, WEEE-No. DE 46906833
Director: Peter Chaljawski

Dit is Engels voor 'zoek het maar uit'.

Service 0,0 dus. Bedankt dat je dit gepost hebt, nu weet ik in ieder geval dat ik met die toko beter geen zaken kan doen.
Als je zulke produkten op de markt brengt dan moet je ook een redelijk aantal jaren waarborgen dat er reserve onderdelen verkrijgbaar zijn.

middelaersch

Citaat van: brouwerwaldonk op 20-07-2019 &nbsp;11:18 uEen schakelaar die maar 2 jaar mee gaat is heel droevig, en getuigt van slechte kwaliteit van het apparaat.

Helemaal mee eens. En dat de leverancier vervolgens geen reparatie onderdeel kan leveren is al helemaal beroerd.  :huilen: :huilen:

Scorpionrose

Citaat van: middelaersch op 21-07-2019 &nbsp;16:40 uHelemaal mee eens. En dat de leverancier vervolgens geen reparatie onderdeel kan leveren is al helemaal beroerd.  :huilen: :huilen:
Er zijn maar een paar merken die onderdelen los verkopen.
Van alle chinese ketels zijn geen onderdelen te vinden. Deze worden onder garantie gerepareerd met onderdelen die de leverancier heeft van defecte ketels die ze terug hebben gekregen. Dus garantie voorbij dan moet je geluk hebben dat de leverancier je evt helpt met onderdelen.
Voor de ketels waar wel onderdelen voor te krijgen zijn moet je iets meer in de buidel tasten.
Maar ja wij Nederlanders willen voor een dubbeltje op de eerste rij en dan blijkt maar weer goedkoop is duurkoop.

Pimmels

Voor de klussers:
Deze schakelaars zijn te vinden als 'Double Rocker switch' op AliExpress voor ongeveer € 1,30 incl verzending.

BLUB

Citaat van: Pimmels op 21-07-2019 &nbsp;19:40 uVoor de klussers:
Deze schakelaars zijn te vinden als 'Double Rocker switch' op AliExpress voor ongeveer € 1,30 incl verzending.

Heb er laatst enkele laten komen via Alie, 89 cent incl. verzending  ;) :brouwen:

Harro Melenboer

Citaat van: middelaersch op 21-07-2019 &nbsp;16:40 uHelemaal mee eens. En dat de leverancier vervolgens geen reparatie onderdeel kan leveren is al helemaal beroerd.  :huilen: :huilen:

Ik had eigenlijk verwacht dat ze iets van reserveonderdelen op voorraad zouden hebben die ik aan kon schaffen.
Zelfs voorgesteld om de ketel, tegen betaling, ter reparatie op te sturen.
Zou voor hun ook inkomsten zijn.
Was teleurgesteld met hun antwoord.
De service 2 jaar geleden was wel goed, als ik forumleden mag geloven die toen een defecte serie opgestuurd kregen en kosteloos (??) vervangen werden of geld terugkregen. Zie eerste berichten in dit topic.

En graag gedaan mbt het posten, blij dat ik iets terug kan doen.

Citaat van: Pimmels op 21-07-2019 &nbsp;19:40 uVoor de klussers:
Deze schakelaars zijn te vinden als 'Double Rocker switch' op AliExpress voor ongeveer € 1,30 incl verzending.

Tnx voor de tip

Was begonnen eerst te kijken op Conrad en Allekabels, maar niet kunnen vinden.
Daarna via Alibaba gekeken, niet via Aliexpress. (leek mij hetzelfde?!?)
In contact gekomen met een leverancier, maar ipv direct online kopen ging het middels berichten uitwisselen met een snelheid van 1 bericht per dag ivm tijdzone. schoot niet op...
Zie dat je op aliexpress wel direct online kan kopen en per stuk.
Op alibaba diende ik eerst in contact te treden met een leverancier. Bij het gros van de items staat ook een minimale afname van bijvoorbeeld 1000 stuks. Beetje overkill ^^


Citaat van: BLUB op 21-07-2019 &nbsp;21:33 uHeb er laatst enkele laten komen via Alie, 89 cent incl. verzending  ;) :brouwen:
Echt wel heel toevallig... :)
Had je een PB gestuurd. Dank nogmaals voor je aanbod en het helpen.

BLUB

Citaat van: Harro Melenboer op 22-07-2019 &nbsp;12:12 uEcht wel heel toevallig... :)
Had je een PB gestuurd. Dank nogmaals voor je aanbod en het helpen.

Als het goed is valt hij morgen door je brievenbus  :brouwen:

 :degroeten:

BLUB

Hay

Citaat van: BLUB op 22-07-2019 &nbsp;13:38 uAls het goed is valt hij morgen door je brievenbus  :brouwen:

 :degroeten:

BLUB

Kijk daar heb je wat aan, zo help je medeforumleden.
Reacties als service 0.0 en met die toko geen zaken doen daar word ik zo moe van.
Ze zijn anders alle afspraken en garanties na gekomen . En ook nog is supersnel.
Blub heb je misschien een foto van die schakelaar? Dan weet ik waar we het over hebben mocht het bij mij ook mis gaan.
Neem aan dat jij 'm ook al vervangen hebt?

BLUB

Citaat van: Hay op 22-07-2019 &nbsp;17:47 uKijk daar heb je wat aan, zo help je medeforumleden.
Reacties als service 0.0 en met die toko geen zaken doen daar word ik zo moe van.
Ze zijn anders alle afspraken en garanties na gekomen . En ook nog is supersnel.
Blub heb je misschien een foto van die schakelaar? Dan weet ik waar we het over hebben mocht het bij mij ook mis gaan.
Neem aan dat jij 'm ook al vervangen hebt?

Yep, was een fluitje van 89 cent  ;)

Zal morgen wel een foto posten.
En inderdaad, zeuren helpt niet. :neenee:

 :degroeten:

BLUB

Harro Melenboer

Het is een LECI  RS606A-2020011CBB volgens Google


Harro Melenboer

Schakelaar is ontvangen en geinstalleerd.

Kreeg wel een E1 error te zien, wat inhoudt dat de temperatuur sensor niet communiceert.
Bleek uiteindelijk de connector op de printplaat te zijn die losgeschoten was.

Ben nu de ketel aan het testen en het lijkt allemaal weer te werken :)

@BLUB: heb het geld naar je overgemaakt.

Cheers

Heuvinger brouwerij

Citaat van: middelaersch op 21-07-2019 &nbsp;16:34 uDit is Engels voor 'zoek het maar uit'.

Service 0,0 dus. Bedankt dat je dit gepost hebt, nu weet ik in ieder geval dat ik met die toko beter geen zaken kan doen.
Als je zulke produkten op de markt brengt dan moet je ook een redelijk aantal jaren waarborgen dat er reserve onderdelen verkrijgbaar zijn.
ik dacht dat er binnen de EU daarvoor regels waren?
 Bij automobielen iets van 10 jaar.
Dat die Chinezen vanuit Deutschland iets de markt opdrukken, houdt gewoon in dat ze gehouden zijn aan regels van de EU.
Het zou wezen als ik met mijn 4 jaar oude Citroën C4 Cactus in 2020 bij de apk kom en de consessoinare zegt van uw voiture is afgekeurd, daar die ruitenwisschakelaar niet meer leverbaar is.

Hay

Citaat van: Harro Melenboer op 23-07-2019 &nbsp;18:00 uSchakelaar is ontvangen en geinstalleerd.

Kreeg wel een E1 error te zien, wat inhoudt dat de temperatuur sensor niet communiceert.
Bleek uiteindelijk de connector op de printplaat te zijn die losgeschoten was.

Ben nu de ketel aan het testen en het lijkt allemaal weer te werken :)

@BLUB: heb het geld naar je overgemaakt.

Cheers

 :duimop: Goed zo en nou weer brouwen met dat ding.
Mag ik vragen hoeveel brouwsels jij er  nu op hebt zitten met deze ketel.
Ik heb er nu 31 keer mee gebrouwen.

Harro Melenboer

zie me maar eens tegen te houden.  ;)

Ik heb 30 brouwsels gemaakt sinds juni 2017.
Komend weekend de 31e... *yeey*

Hay

Ik vanaf januari 2017 31 dus. Ben echt super tevreden met deze ketel.
Maar als Blub en jij allebei al die schakelaar kapot hebben gehad ga ik er maar vast een bestellen.

middelaersch

Citaat van: Hay op 22-07-2019 &nbsp;17:47 uReacties als service 0.0 en met die toko geen zaken doen daar word ik zo moe van.

Ik vind dit een vreemde post. Hoezo word je daar moe van, heb je belang bij die club of zo?  :weetniet: :weetniet:

Als ik drie a vierhonderd euro uitgeef aan wat dan ook verwacht ik als het kapot gaat dat de leverancier reserveonderdelen kan leveren, ook na de garantie periode. Punt uit. Dit is dus gewoon een wegwerpproduct.

En zoals Hulzebosch hierboven ook al aangeeft, ik betwijfel of het juridisch zelfs wel kan op deze manier.
Maar het gaat bij deze apparaten nu ook weer niet om bedragen dat het loont om een en ander juridisch uit te laten zoeken.

tdp

Goedkoop kan ook in deze dus duurkoop zijn. Hier een site van de overheid waarop je kunt zien waarop je 'recht' hebt, en een van de consuwijzer.


Hay

Citaat van: middelaersch op 23-07-2019 &nbsp;21:01 uIk vind dit een vreemde post. Hoezo word je daar moe van, heb je belang bij die club of zo?  :weetniet: :weetniet:

Als ik drie a vierhonderd euro uitgeef aan wat dan ook verwacht ik als het kapot gaat dat de leverancier reserveonderdelen kan leveren, ook na de garantie periode. Punt uit. Dit is dus gewoon een wegwerpproduct.

En zoals Hulzebosch hierboven ook al aangeeft, ik betwijfel of het juridisch zelfs wel kan op deze manier.
Maar het gaat bij deze apparaten nu ook weer niet om bedragen dat het loont om een en ander juridisch uit te laten zoeken.

Ja ik ben directeur van dat bedrijf.
Wist je dat niet?
Mijn god ik word moe van dat gezeur weer een draadje naar de klote en ook nog door mensen die nog niet is eens zo'n ketel hebben.


Jacques

Citaat van: Hay op 23-07-2019 &nbsp;23:12 uJa ik ben directeur van dat bedrijf.
Wist je dat niet?
Mijn god ik word moe van dat gezeur weer een draadje naar de klote en ook nog door mensen die nog niet is eens zo'n ketel hebben.

Laat gaan.
Vandaag is een hitterecord gebroken. Het is beter je niet al te druk te maken.

Hay

Citaat van: Jacques op 24-07-2019 &nbsp;22:23 uLaat gaan.
Vandaag is een hitterecord gebroken. Het is beter je niet al te druk te maken.

Inderdaad je hebt gelijk.

middelaersch

Jacques heeft zeker gelijk.

Meningsverschillen en discussie is prima, maar wel graag op een fatsoenlijke manier en met een beetje respect.
Daar staat of valt een forum mee.   :biersmile:

edensan

Hallo allemaal,
Als ik het kniestukje plaats hoe krijg ik dan de laatste 2 liter eruit? Moet ik een pomp op de kraan zetten? Is het makkelijk om de ingebouwde pomp een filter voor te maken?

Groet Edensan

Jan de Graaff

Citaat van: edensan op 22-11-2020 &nbsp;22:26 uHallo allemaal,
Als ik het kniestukje plaats hoe krijg ik dan de laatste 2 liter eruit? Moet ik een pomp op de kraan zetten? Is het makkelijk om de ingebouwde pomp een filter voor te maken?

Groet Edensan
Als je het wort naar een ander vat die lager geplaatst is dan je ketel, overhevelt via de kraan, dan gaat het vanzelf mee. Daar hoef je niet voor te pompen; de natuurkunde doet het werk voor je.
(De wet van communicerende vaten)

edensan

Ach natuurlijk.. 🙈🙈🙈🙈

Bedankt voor heldere uutleg..
Die whirlpool die je in Azië kunt aanschaffen voor deze ketel heeft iemand daar ervaring mee?

Groet Edwin

Hay

Moet je wel een slangetje aan het uiteinde van je kraan doen anders werkt het waarschijnlijk niet.

Jan de Graaff

Citaat van: Hay op 23-11-2020 &nbsp;18:05 uMoet je wel een slangetje aan het uiteinde van je kraan doen anders werkt het waarschijnlijk niet.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat die slang eraan zou zitten, ja. Ik gebruik veel korrelgist, dus beluchten is niet (meer) nodig. Ik heb een slang aan de kraan en laat het wort zo rustig mijn vergistingsvat inlopen (voorkomen zuurstofinslag).

beermenke

Citaat van: JanDeGraaff op 24-11-2020 &nbsp;10:04 uIk ging er eigenlijk vanuit dat die slang eraan zou zitten, ja. Ik gebruik veel korrelgist, dus beluchten is niet (meer) nodig. Ik heb een slang aan de kraan en laat het wort zo rustig mijn vergistingsvat inlopen (voorkomen zuurstofinslag).

Ja voorkomen zuurstofinslag prima maar wil het knietje effect hebben dan zal je uitloop lager moeten zijn dan je knietje. Hevelwerking dus


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.